Kanskje det er rumpa mi som er problemet?

Categories Tanker 💭

For noen dager siden reagerte Youtuber Malin Nesvoll Vangsnes, bedre kjent som MakeUpMalin på buksestørrelsene i butikkene, etter at hun selv ble henvist til mammaavdelingen når hun spurte etter større bukser. Jeg har selv reagert på det samme før, men kanskje aller mest fordi jeg selv føler meg normal og at det dermed føles ganske så rart at buksene i butikkene ikke passer. 

Samtidig så har jeg jo selv stilt meg spørsmålet om det faktisk er rumpa mi som er grunnen til at buksene ikke passer. 

Den største størrelsen i buksa på Bik Bok passer ikke meg. Og er det størrelsen eller rumpa mi det er noe feil med? 

Jeg tror de fleste av oss på et eller annet tidspunkt har stått sånn som meg på bildet. Jeg har hvert fall det, og det er like lite kult hver eneste gang. For uansett om du er tjukk eller smal, så er det aldri kult når klær ikke passer. For størrelser er rare, og i mitt eget klesskap finner vi alt fra størrelse S til størrelse XXL, og det vitner kanskje mer om størrelsesrepertoaret enn om  meg.

Kjæresten min er topptrent, men kan heller ikke gå inn i alle butikker han vil å kjøpe seg bukser, rett og slett fordi hans kropp heller ikke passer inn i alle bukser. 

Og nei, han blogger ikke om det, hehe. 

Jeg tror det er viktig å si ifra, og jeg er for at man skal si ifra. Vi skal nemlig ikke finne oss i at ting er helt bak mål. For det at en M, ikke tilsvarer en M i hver eneste butikk man går inn i vil jeg påstå at er en enorm svakhet hos kleskjedene, og det er det som er problemet – Ikke at jeg må gå opp eller ned en størrelse.

Det er heller ingen hemmelighet at det norske folk blir større og større, jevnt over. Kleskjedene er faktisk nødt til å holde følge med det, om det vil eller ei. For det er ikke Bik Bok sin jobb å slanke meg. 

Samtidig så kan vi stille oss selv spørsmålet om hva vi kan gjøre, og jeg mener at vi skal vrenge av disse buksene som ikke passer, gi blanke faen i det og gå videre til neste butikk. 

For jeg er faktisk ganske lei av å sette meg ned å grine hver eneste gang en bukse ikke passer, og jeg har så mye annet jeg syntes er viktigere enn at rumpa mi ikke får plass i ei bukse. Forresten så er jeg ganske så fornøyd med den rumpa jeg har, og det er vel det viktigste, eller? 

Vi blir stadig utsatt for kroppspress, både gjennom sosiale medier, reklamer og generelt i samfunnet. Vi blir fortalt hva vi må gjøre for at kroppen vår skal bli tynnere, smalere, bedre og mer perfekt. Vi blir fortalt om magiske kurer, tåpelige triks og vi blir eksponert for forventinger til hvordan vi skal og burde se ut. Snart blir vi fortalt om hvordan vi kan spise sunt i jula og om hvordan vi kan gå fortest ned i vekt etter jul. Det slår nemlig aldri feil, og vi nordmenn hiver oss alltid på. 

Personlig tror jeg kanskje at grunnen til at det kjennes så kjipt når en bukse eller bluse ikke passer rett og slett er fordi jeg selv da føler at jeg ikke klarer å være en del av den standaren jeg selv ønsker at jeg skal være. At jeg ikke er så dedikert og flink som media legger opp til at jeg burde være! 

Men akkurat nå så kjenner jeg meg litt lei, og jeg har aller helst lyst til å bare ha det bra. Jeg har lyst til å føle meg fin, jeg har lyst til å trene med den kroppen jeg har, jeg har lyst til å være glad med den kroppen jeg har og jeg har lyst til å ha på med de buksene som passer. For den buksa som ikke passer er faktisk ikke verdt min tid. 

Jeg sier ikke at vi aldri skal skrive om kropp igjen, ei eller at jeg aldri kommer til å gjøre det. Men akkurat nå så tror jeg at vi kanskje trenger en pause. 

Jeg klarer fint å danse, leve, spise god mat, trene, synge og være forelska, selv om noen bukser ikke passer. Og hva er egentlig viktigst? 

Størrelser er faktisk uviktig, det viktigste er at vi trives med den kroppen vi har! 

Selv om vi ikke får igjen buksa.

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

 

 

 

 

34 kommentarer

34 thoughts on “Kanskje det er rumpa mi som er problemet?

  1. Måtte bare skumme gjennom innlegget for å ikke somle mer på morgenkvisten, men jeg må bare si at fyfaen du har fine bein! Haha, goals!
    Uansett, buksestørrelser er dritrare. Jeg bruker bare Gina Tricot’s Molly-jeans i M-L (synes størrelsene varierer helt sykt, så må prøve i butikken hver gang), men på Bik Bok? Haha, ingenting passer. Ingenting. Bik Bok har generelt veldig merkelige størrelser. Ingen jeans passer, og mange topper er alt for små rundt armene.
    Cubus? Jeg har en kjole i XL som passer overalt utenom over puppene. Jeg er en b-cup. Wtf?
    Jeg bryr meg ikke så mye, jeg bare har et intenst hat for å prøve klær i butikkene. Det er så kjedelig!

  2. Svar på spmålet: ja det er jo rumpa di som er for svær, ærlig talt! Skylde på kleskjedene! Det finnes så mye større problemer å ta tak i enn at rumpa di ikke passer inn. Lets face it, du har brede hofter og stor rumpe. Hva er problemet med det? Lev godt med det. Jeg er small og har flat rumpe. Er forresten PT, de andre sier jeg har en lang rygg m hull i. 😂😂😂

  3. Bare hyggelig! 🙂 Det tror jeg og. Jeg kan enkelt forstå at det er vanskelig for mange å måtte kjøpe en bukse i L når de måtte ha kjøpt den i S eller M i en annen butikk, men jo flere som snakker om det og aksepterer forskjellen, jo enklere vil det bli.
    Stå på!

  4. Hei
    Jeg har det samme problemet som deg ang bukser (former) og kjøper alltid buksene mine på Only. Der har de bukser i stretch som er ekstremt gode å ha på. Anbefales på det sterkeste å gå på Only neste gang du skal ha ny bukse! 🙂
    Klem Julie

  5. Heisann Martine!
    Jeg er helt enig i at butikker har selvfølgelig forskjellige størrelser på klær, men jeg er uenig i at bikbok forsøker å slanke deg. Butikker lager klær til forskjellige grupper med mennesker, som at butikken Zara er fra Spania hvor det er langt flere slanke jenter, dermed er størrelsene deres mindre. De andre butikkene tar inn de størrelser som trengs, og HVORDAN størrelsene er lagt opp har noe med stilen av butikken. Bikbok er en ung butikk, hvor ekstremt mange unge jenter går for å kjøpe klær. Dette betyr ikke at eldre damer ikke kan gå å kjøpe seg klær på bikbok, men gjerne at de må opp en størrelse eller to for å passe inn i akkurat de klærne. Om du ikke liker hvordan størrelsene på denne butikken er, så må jo folk vise dette med å SLUTTE å kjøpe klær der. Jeg har alltid vært veldig slank, så når jeg var yngre kjøpte jeg KUN buksene mine på bikbok fordi det var de eneste jeg fant som var helt stramme på meg ettersom jeg var så tynn. Jeg ELSKET at jeg endelig fant en butikk hvor jeg kunne finne min størrelse, som var XXS. Nå som jeg er eldre, merker jeg at buksene på bikbok ER ekstremt små og dermed kjøper jeg heller buksene mine ett annet sted. Så enkelt synes jeg det skal være. 🙂 Vi må slutte å ta så masse personlig!! Om man selv ikke har et problem med at du er litt tyngre og bredere, burde det helt ærlig ikke være et problem at en butikk sier at du må kjøpe klærne dine i en større størrelse. Om en HAR et problem med å være litt større, så får man trene og spise rett for å slanke seg.

  6. Endelig noen som sier ifra! Brukte 1 time på Bikbok på og finne en bukse som passet!! Gikk ut sint og uten noe bukse.

  7. Endelig noen som er enig og sier ifra! Jeg sliter med å finne bukser på butikker jeg gjerne vil handle på, blant annet Bik bok for eksempel. Jeg har gitt opp Bik bok, i og med at jeg ikke kommer inn i den største størrelsen de har, og jeg anser meg selv som gjennomsnittlig størrelse. Jeg handler heller på butikker hvor de selger bukser jeg kommer meg inn i uten å måtte presse inn magen og stå på tær for å lukke igjen glidelåsen 🙂

  8. Jeg har et annet problem. Ble dessverre aldri over 160 cm. Og da passer jo aldri lengden!!! Jeg må ofte ha xs kun pga. høyden min. Er ikke alltid det passer så bra. Men det må jeg bare tåle. Alle klær kan ikke være perfekte for alle. Jeg trenger jo faktisk små klær. Hadde mye heller gått opp en størrelse enn å ende på barneavdelingen. Det viktigste er tross alt at boksen passer. Samme hvilken størrelse man ender med.

  9. Jeg har veldig vanskelig for å tro at du prøver på deg strl L på disse bildene, og at du ikke får på deg buksa. Jeg har selv ganske store lår, breie hofter og en veldig stor rumpe. Er 168 cm og veier nesten 80 kg. (Hvor det meste av fettet mitt legger seg på rumpe og lår) og selv kan jeg bruke M i buksene til Bik Bok. Ut i fra alle bildene jeg har sett av deg, har du vesentlig tynnere bein og rumpe enn meg. Så med mindre du redigerer deg tynnere på bildene dine, så har jeg vanskelig for å tro at du snakker sant nå.

  10. Her har du på L så du har ikke største størrelse på deg nei 🙂 BikBok har også XL. Jeg går fint oppi disse i M og du er IKKE større enn meg, så skjønner ikke helt hvorfor disse ikke passer?

  11. Sier meg enig med Ida og anonym over her. Det ser egentlig ut som buksa passer, men bare ikke gidder dra den opp, er jo skinny jeans du prøver. Bruker selv M i bikbok bukser og jeg er en god del breiere enn deg, både over rumpe og lår. Virket mer som innlegg for klikk, enn sannhet.

  12. jeg tenker at du kanskje ikke titter godt nok? Jeg er 180 høy og trekker en god del over rumpa (squats hehe) men jeg glir lett inn i en bukse i M fra Bik Bok? med tanke på at det er veldig mange jenter som er opptil flere størrelser mindre enn meg så synes jeg det er bra det finnes mange mindre størrelser også. Samtidig har jeg opplevd at en strl 40 på Hm ble for trang, sikkert for de den er tilpasset for jenter med flatere rumpe enn meg.

  13. Thea: Hei Thea! Det var ikke helt sånn den setningen egentlig var ment. Jeg mente mer at de burde ha interesse av å ha klær som passer ALLE, og ikke sende signaler om at man er for stor, kort eller brei. Hvis du skjønner hva jeg mener? 🙂 Helt enig i at vi må slutte å ta det personlig!!

  14. Sandra: For det første så er dette innlegg om at det ikke er så nøye om buksene eller bluser for den sakens skyld IKKE passer, for da får vi gå å finne oss en annen bukse. Og nei, disse buksene passa ikke, og beklager at det ikke ser ut som at jeg slet mer 🙂 Du må gjerne være med meg på bukseshopping neste gang 😉

  15. Litt komisk at det der er str L, hvor liten er buksene i xs kan man lure på da 😂 utifra bildene ville jo jeg tippet du er et sted mellom 36-38 i str. Jeg har ikke handlet på Bik Bok siden jeg gikk på ungdomskolen kanskje(ingen bik bok i nærheten av her jeg bor) Men selv har jeg alt fra xs til xl i skapet. Vil beskrive meg selv som en stor 38, liten 40. Men utifra klesskapet mitt er jeg alt fra 34 til 44 😂 men det viktigste er jo at klærne sitter fint på uansett hva som er størrelsen 🙂 men det er klart det gjør det vanskelig å shoppe på nett. Jeg shopper mye klær på nett men aldri bukser for de er verst når det kommer til størrelseforskjell og passform. Men har akkurat samme problem med klærne til ungene. Spesielt Hun yngste.

  16. Hei Martine! Takk for at du setter ord på dette da det er et utrolig viktig tema. Når det kommer til inspirasjon i klesveien; på diverse blogger finner jeg bare kvinner som er tynne tynne, dette gjør ikke at jeg får så mye inspirasjon, heller det motsatte. Finner også mange som er litt for store, aldri noen som faktisk passer min kropp. Vet du om noen bloggere som har en relativt “normal” kroppsstørrelse, med former, som man kan bli inspirert av?

  17. Caroline: Hei Caroline <3 Jeg har faktisk tenkt til å bli litt flinkere til å dele litt antrekk og inspirasjon i tiden frem over. Jeg har hvert fall veldig lyst til det 🙂 Hmm.. Det var faktisk et veldig godt spørsmål. Jeg tror kanskje ikke jeg vet om så mange bloggere, men på Instagram så vet jeg om en del 🙂 Jeg heter Martinehalv på insta, sjekk hvem jeg følger og se om du finner noe kult der <3 Klem fra meg

  18. Helt enig at det er kjedelig, ja seff vi som er kraftige må godta det( tok meg mange år) er 27 i dag og snart 28 år. og er ærlig talt ett mareritt å kjøpe bukser. men vet du hva? MANGO har kommet med en plus size linje. du er jo normal slank vil jeg si. jeg må bruke xl i den kolleksjonen. men du kommer sikkert inn i small:) det er for normale jenter med former=) bare sjekk den ut. de har MASSE fint. Er ikke noe skam å gå for plus size( når spania lager klærne så små).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *