Hadde jeg vært mørk i huden eller lesbisk

Categories Tanker 💭

Foto: Nora Brønseth, NRK P3

Hadde jeg bare vært mørk i huden, lesbisk, religiøs eller hatt nedsatt funksjonsevne hadde truslene og hatet jeg har fått den siste tiden blitt regna som hatkriminalitet. Det betyr at nå som jeg har mottatt en drapstrussel og flere meldinger med trusler om voldtekt, så er det ikke like alvorlig som om jeg ikke hadde vært hvit, heterofil og ikke-troende. 

Det er hvert fall sånn jeg føler det. For jeg forstår at jeg ikke tilhører en gruppe som er mest utsatt for hat, men jeg vil også være en del av det som blir regna som hatkriminalitet. For hva skal jeg egentlig ellers gjøre? 

Det siste halvåret har kommentarfeltet mitt vært heftig. Det har bestått av mye kjærlighet, mye varme og mange gode mennesker, men det har også bestått av hat, ytringer som er ulovlige og diverse krenkelser. 

Det er straffbart å true noen med vold, drap eller annen skade. Å offentlig uttrykke diskriminerende eller hatefulle ytringer. Å videreformidle andres diskriminerende eller hatefulle ytringer offentlig. Å opprette en falsk profil på nett for å oppnå egen vinning eller påføre noen tap / ulempe. Å spre nakenbilder av andre mot deres vilje. (kilde Lovdata

Jeg har opplevd alt sammen. Men allikevel klarer man ikke å finne de som har gjort det, straffe folk for handlingene sine eller å minske hatet.

I mine øyne har ikke politiet verken kunnskap eller kapasitet nok til å ta de som utfører disse handlingene, selv om jeg vet at mange gjør sitt beste. For jeg sitter med en følelse av at man kan gjøre akkurat hva man vil på nettet, fordi det er så vanskelig å ta deg. Du kan drapstrue, du kan true med voldtekt og du kan trakassere noen, og alle er enige i at det er ulovlig. Men hva så? 

I min sak der jeg har anmeldt trusler venter politiet på en ip-adresse fra Google, og de har en ventetid på 180 dager og det er ikke sikkert at man da får ip-adressen. Politiet har også hele tiden fortalt meg at saker som min er ekstremt vanskelige, og at det er vanskelig å finne noen. 

I min sak som går i Sverige der jeg har anmeldt et overfall jobber fortsatt politiet med DNA-saker fra mai. Jeg ble overfalt i september. Politiet forteller at de har store problemer med bemanning, og at det blir vanskelig å finne DNA etter så lang tid. Det betyr at overfallsmannen høyst sannsynlig går fri. 

I min sak der jeg har anmeldt spredning av et nakenbilde tatt i garderoben på Elixia har politiet lovet meg at saken skal bli prioritert, men at de kommer til å bli svært vanskelig å finne ut av. 

Jeg vet at de fleste trusler som regel forblir trusler, men når noen drapstruer deg, så går man automatisk og ser seg en ekstra gang over skulderen. Man blir skeptisk til mennesker. Man trekker seg unna situasjoner. Man blir redd. 

Og det må jeg bare fortsette å være. 

Jeg vet at jeg antakeligvis aldri kommer til å bli overfalt igjen. Men jeg har blitt redd for mørket. Jeg har blitt redd for å gå alene. Jeg har blitt redd for å være alene hjemme. Jeg har blitt redd for å treffe mennesker ute som jeg ikke kjenner. 

Og gjerningsmannen går fri. 

Jeg vet at jeg antakeligvis aldri kommer til å bli utsatt for spredning av nakenbilder igjen. Men det har allerede skjedd, og den krenkelsen unner jeg ingen. Jeg er skeptisk til å skifte foran andre mennesker. Jeg tviler ekstremt på min egen kropp, mine egne følelser og mitt eget hode. Jeg er ofte sint og fortvila. 

Og skaden har allerede skjedd. 

Men hva nå? Det er jo jeg som offer som har det verst og det er jeg som offer som må ta konsekvensene. 

 

Jeg vil forresten takk Nora i NRK P3 som har satt ord på situasjonen min HER
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

 

 

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Hadde jeg vært mørk i huden eller lesbisk

  1. Er det MULIG at du går så langt som å prøve å sammenligne ditt privilligerte liv med problemer her og der med rasisme og EKTE hatkriminalitet?
    Er halvtbarn og ble mobbet gjennom hele barndommen pga hudfargen min. Du får hatemeldinger på internett. De er nokså ille de til tider, men hva vet DU om hatkriminalitet likevel? Det er ikke hatkriminalitet. Prøv å bli sparket og spyttet på gjennom barndommen fordi du ikke er helhvit. Bli hengt og kastet av bygninger fordi du er homofil. Så kan du begynne å sammenligne.

  2. Det er helt tragisk hvordan slike saker blir liggende hos politiet som ikke har verken kapasitet eller kompetanse på denne typen saker. Håper det blir flere som jobber med å identifisere personer som trakasserer og truer, de fortjener strenge straffer. Et klaps på “lanken” hjelper ikke mot psykopater og troll, de må tas så det svir. Stå på, du er en tøffing, det er de som tør innrømme sine svake sider som er de sterkeste <3

  3. Flott skrevet!!
    Jeg har tenkt en del på dette med såkaldt ‘omvendt rasisme’ etter at jeg hadde en slags a-ha opplevelse ang dette med ‘dumme blondiner’.. Jeg er selv blond, noe jeg oppdaget kunne være svært så innbringende bare en spilte kortene riktig. Saken er nemmelig den at på ett el annet tidspunkt gikk dette med ‘dum & blond’ fra kun å være en vitse genre til å bli noe folk faktisk tror. Som 17-18 åring så ikke jeg dette i perspektiv i det hele tatt, og anså det faktisk som et lykketreff at jeg hadde noen utseendemessige trekk som gjorde at jeg kunne slippe unna med det utroligste. Hvor utrolig det enn høres, har jeg f.eks sluppet flere forelegg under trafikkontroll enn jeg har tall på kun ved å legge hodet litt på skakke, og bruke en litt sånn barnslig stemme. Det ble litt vanskeligere når det ble flere kvinner i politiet, men alikevel..
    Men plutselig en dag slo alvoret i dette her ned i meg, og jeg innså plutselig hvor dette bærer. For det er jo faktisk blitt sånn at det er allment akseptert å bruke uttrykk som dum og billig ovenfor oss med en lys hårfarge. -Og ikke nok med det, for blonde kvinner har ofte problemer med å få anerkjennelse og respekt i arb.livet oxo! På bakgrunn av dette, er jeg blitt svært bevisst på den oppførselen som ingen reagerer på ovenfor blonde, men som er ansett som fullstendig uakseptabel, -til og med straffbar ovenfor andre.
    Dette er ikke greit! Som en begynnelse, burde folk begynne å bytte ut ‘blond’ med noe annet, f.eks pakistaner, afrikaner, jøde, etc. Neste gang en er i ferd med en slengbemerkning om ei blondine, som f.eks blond og dum bimbo, bytt det til dum jødisk bimbo. Føltes det galt, javel, så er det galt mot en blond oxo.
    Også må jeg bare be den forurettede personen bak den an9nyme kommentaren over å rulle inn.. Det burde vært åpenbart for alle & enhver at Martine Halvorsen ikke har ment å sette grupper opp mot hverandre med dette innlegget! At du mener å ha opplevd mye værre trakassering enn henne, gjør det vel det hun opplever greit på noen måte, el hva?!? Det dama sier, er at ALL trakasering og overgrep av denne typen bør tas like alvorlig. -IKKE at hun & hennes likemenn skal prioriteres på bekostning av andre grupper. Skjerpings, for guds skyld!

  4. All hatkriminalitet må kunne dokumenteres å være nettopp dette. Om en homofil blir slått ned på gaten, må der finnes informasjon som tilsier at angriper gjorde dette på bakgrunn av offerets legning, hvis ikke vil ikke vedkommende bli dømt for hatkriminalitet.
    Hatkriminalitet er kanskje den verste kriminaliteten av de alle, og den angriper friheten til enkelte samfunnsgrupper om det ikke blir prioritert eller slått hardt ned på. Synes personlig at det er en skam at du trekker denne sammenligningen om deg selv.
    Jeg har ikke selv lyst å bidra til negative kommentarer rettet mot deg, men kommenterer for å opplyse deg, at den sammenligningen her er drøy, og at du på flere måter trakker på samfunnsgrupper som igjennom historien har kjempet for friheten sin og ennå daglig kjemper en kamp.
    Jeg har selv vært fristet til å f.eks bære hijab eller niqab, bare for å kjenne på et minimum av trakkaseringen som f.eks muslimske jenter opplever daglig, i Norge i 2017.
    At du føler at dine saker ikke er prioritert nok er selvsagt frustrerende, men man kan ikke dømme uten gjerningsmann. Og den dagen noen får en dom, så vil ikke det hjelpe på redselen du føler eller alt bli bra. Så her håper jeg du oppsøker, om du ikke ennå har gjort det, profesjonell hjelp!

  5. Hei. Trist at det finnes slike folk. Verden blir bare værre og værre. Du må slutta og bry deg om slike folk. Det beste du kan gjøre er å nyte livet og leve helt normalt. La du angst og reddsel ta kontroll over livet ditt da har du tapt. Lykke til videre med livet og fremtiden. Prøv og se lyst på fremtiden.

  6. Til dere som mener sammenlikningen er drøy. Det å bli utsatt for lovbrudd fordi man er en offentlig kvinne (eller bare kvinne) går under betegnelsen hatkriminalitet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *