Hvorfor er du en rasist?

Categories Tanker 💭

Rasistene finnes. De finnes overalt. De finnes i skolegården, på jobben, på Facebook, på fotballkampen, på butikken, i familieselskapet. Ja. De finnes egentlig overalt.

Men. Jeg lurer ofte på hvor grensa går, fra å være rasist, til å ikke være rasist. 

Jeg fikk nemlig for en liten stund siden en beskjed om at jeg var rasist fordi jeg ikke ville at Islam skulle blandes inn i de norske julesangene. Og stilte derimot motspørsmålet: Rasist på grunn av hva? 

Rasist fordi ikke alle og alt ikke alltid kan inkluderes? Eller, vil inkluderes? 

Jeg skal være helt ærlig og si at jeg er redd for å bli kalt rasist. For er jeg rasist er jeg et dårlig menneske som ikke vil andre mennesker godt. Da mener jeg ikke at alle mennesker er like mye verdt og jeg mener da at det ikke er et behov for andre mennesker. Jeg er dermed livredd for å bli assosisert med noen av de punktene. For hvem vil vel egentlig være rasist? 

Hvert fall ikke jeg.

Samtidig så syntes jeg ikke alt er riktig. Men jeg merker at jeg sensurerer meg selv fordi jeg er redd for å bli kalt rasistisk.

For jeg mener ikke at Norge skal endre på sine tradisjoner fordi man skal inkludere flere. Misforstå meg rett, jeg er for at Norge stadig vekk endres (fordi det trengs), men jeg er ikke for at Norge for eksempel skal gi slipp på juletrefestene fordi det er støtende mot noen andre.
Jeg er heller ikke for at man skal lage egne muslimske skoler, og grunnen er ikke at jeg hater muslimer eller syntes at alle er dårlige mennesker. Jeg er ikke for at barn skal gå med hijab, og jeg er ikke rasist på grunn av det.  

Jeg hører ofte at alle mennesker er like mye verdt, og jeg skal være helt ærlig og si at jeg syntes at det er feil. For jeg syntes ikke de som bomber uskyldige mennesker er like mye verdt som oss andre. Jeg syntes ikke de som voldtar er like mye verdt som oss andre. Jeg syntes ikke de som seksuelt misbruker barn er like mye verdt som oss andre. Er det feil, og rasistisk å si? 

Det er stor forskjell på å være kritisk og rasistisk. Noen er åpenlyst rasistiske, og det er ikke greit. Men jeg er ikke rasistisk fordi jeg ytrer meg om fremmedfrykt, spørsmål eller tanker knyttet til religion, så lenge jeg oppfører meg på en god og riktig måte. 

Vi må passe oss så vi ikke blir så redd for rasismen at vi ikke lenger kan ta grep, diskutere og skape gode forandringer sammen. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Hvorfor er du en rasist?

  1. Det jeg ikke forstår er at du ikke kaller deg rasist, men når i all verden kom dette med bombing og voldtekt med i innlegget? Dette viser jo bare akkurat at du har fordommer. Det kan like gjerne være en norsk som en utenlands som voldtar, så her synes jeg du motsier poenget ditt litt:) ellers fra det, bra innlegg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *