Innvandrerene betaler halvparten på julefesten

Categories Tanker 💭

Tidligere i dag kom jeg over denne lappen på bildet over. Lappen er en invitasjon til en julefest 9.desember der det skal servers julemat og utføres tradisjoner i forbindelse med julen i Radøy kommune i Hordaland. Dette er et arrangement som har blitt arrangert flere ganger tidligere. Invitasjonen er delt ut på en internasjonal café, og er delt ut til spesielt inviterte. Og det er på mange måter flott at man tydelig viser at alle er invitert, men jeg sitter allikevel med en god del spørsmål: 

– Er man nødt til å “spesielt” invitere innvandrere til å feire jul?

Er det ikke mer folkelig og greit å skrive at absolutt alle som ønsker å være med å feire er invitert? Jeg syntes det er ufint å kategorisere gjestene, uansett hvor man er fra. 

– Er det ikke meget spesielt at det opereres med to forskjellige priser? 

Jeg oppfatter det faktisk nærmest som ufint, mot begge gruppene det siktes mot. For det første er det ikke en nødvendighet at man har dårligere økonomi fordi man er innvandrer. Det økonomiske har på mange måter ingenting å gjøre med hvor du kommer fra, hvordan du ser ut eller hvem du tror på. Derfor opplever jeg det ikke annet enn ganske uvitende og lite gjennomtenkt. For hva med enslige, pensjonister, studenter, arbeidsledige, de som er uføretrygdet eller de som rett og slett ikke har god nok økonomi? Hvorfor legges det opp til at man automatisk har bedre økonomi når man er en såkalt “norsk venn”? 

Samtidig så lurer jeg på hvor grensa går for hvem som egentlig er innvandrer og hvem som ikke er det? Og hva er egentlig forskjellen? 

– Er ikke dette diskriminering? 

Jeg spør, fordi jeg sliter med å finne svaret selv. Men er det ikke diskriminering og rasisme og gi en gruppe mennesker særfordeler fremfor andre grupper, basert på etnisk opprinnelse, hudfarge eller religion? 

Jeg er en av de som mener at vi skal inkludere alle, at alle skal være med og at vi skal holde på våre tradisjoner. Det er flott at alle inkluderes og inviteres, uten å ta stilling til hvem man er.

Jeg forstår at det er ment for å integrere de som kommer fra helt andre kulturer og tradisjoner. Jeg forstår også at det er godt forsøk på å la innvandrere ta del i vår kultur og våre tradisjoner, for ikke å snakke om å gjøre avstanden mindre. 

Men, ser det ikke utad veldig spesielt ut at det dannes forskjeller som dette? Uansett hvilken vei det går? 

Hva syntes du? 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

22 kommentarer

22 thoughts on “Innvandrerene betaler halvparten på julefesten

  1. Så då er det òg diskriminering med honnørpris og studentpris?
    Det handlar vel først og fremst om at asylsøkarar ofte har mindre å rutta med. I tillegg ser det ut som lokalmiljøet har prøvd å gjera tilbodet lett tilgjengeleg, for å vera med å betra integreringa og gjere det litt enklare for folk å komme.

  2. Den var fin og veldig ulovlig. Kjenner noen asylsøkere jeg og de har litt mer penger enn en på laveste ssts uføretrygd som er 213 lapper. Suoerfin fangst av dag 😂😂😂😂😂

  3. Hvorfor skal nordmenn betale dobbelt så mye? Svin, er hva dere er, og jeg regner med at det blir svin på menyen.

  4. Hei.
    Alle desse spørsmålene kan jeg hjelpe å svare på 🙂 Jeg har nemlig vært med å arrangere denne kaféen. Det er en språkkafé der innvandrere i Radøy kommer og tilbringer tid med en gruppe frivillige nordmenn. Dette har pågått i flere år. Det er desse invitasjonen er til. Det har ikke vært nødvendig å ta stilling til om de på sosialstøtten eller aap skal ha redusert pris også, da ingen som har dette hat møttopp som frivillig på denne språkkaféen. Pensjonistene som har vært med å drevet den (og laget denne invitasjonen) er langt over 80 år, og har imidlertid fremmet forslaget om at vi nordmenn skal betale mer. Selvsagt er det mange nordmenn som sliter med økonomien – men ingen av oss som har vært frivillig på denne kaféen er av de. Og selvsagt er det mange innvandrere som allerede er godt etablert i Norge og som ikke hadde hatt behov for en redusert pris, men igjen, ingen av de har deltatt på denne kaféen. Dersom dette hadde vært en kommunal/offentlig tilsetning der alle var invitert er jeg helt enig i at det ville vært dumt å invitere med ulik pris, men mtp at dette er et privat arrangement – ikke for alle- men for de som har deltatt på akkurat denne kaféen, så ser jeg ingen problemer med dette. Håper dette var litt oppklarende. Satser på at du sjekker fakta neste gang, og at du beklager til de to flotte damene som har brukt mye tid og energi på å arrangere denne kaféen og dette julebordet.
    Mvh Gina

  5. Som eg har forstått det, er dette eit privat arrangement. Ja, man kunne kanskje ha hatt ein mindre prisforskjell, men dei som har arrangert festen har, som eg veit om, inngående kjennskap til dei invandrere som vanligvis er engagert i språkcafeen – og veit sikkert derfor òg kva dei kan bidra med økonomisk.
    Der finnast private fester der ein kun inviterer folk med skinnvester, folk frå Peru, folk frå Manger og på Balupa får barn lov å gå inn – uten å betale!!! Mykje drama her, for ein privat fest å være. Med alle dei spørsmålene som er, håper eg virkelig forfatteren her har tatt kontakt til arrangørane for at få svar, det er vel ein vanlig god tilgong 🙂 God jul – til alle fargar 🙂

  6. Fantastisk at Gina svarte og fekk faktaopplysningene korrekt frem! Synes du burde oppdatere artikkelen basert på de nye opplysningene som Gina ga.
    Synes virkelig ikke det blir diskriminering når man vet mer om arrangementet. Det er jo helt normalt om viss feks en musikkskole har ett arrangementet, at elevene får billigere inngang enn de som ikke er det.:-)

  7. …og neste gang kan du kanskje sjekke fakta FØR du skriver ett innlegg som resulterer i rasistiske og fæle kommentarer som er tidligere i kommentarfeltet. Skjønner ikke at desse kommentarene slipper gjennom, men litt konstruktiv kritikk ikke blir godkjent.
    Kjenner jeg blir mektig irritert på vegne av de som har laget dette arrangementet, som ikke har gjort noe gale. Du burde innrømme at du har gjort en feil med å skrive om dette, at du har misforstått, og derette eventuelt slette hele innlegge. Skikkelig unødvendig av deg å ikke sjekke ut fakta før du stiller desse «spørsmålene»

  8. Sofie: hei Sofie 🙂 Jeg styrer ikke mine egne kommentarer, men alle som skriver navn + Mail blir sluppet gjennom så lenge det ikke er helt på kanten. Jeg har stilt noen spørsmål, og ikke skrevet at arrangementet er tullete eller teit. Dette handler egentlig om større spørsmål enn om dette arrangementet. Hvis du leste dette: “Jeg forstår at det er ment for å integrere de som kommer fra helt andre kulturer og tradisjoner. Jeg forstår også at det er godt forsøk på å la innvandrere ta del i vår kultur og våre tradisjoner, for ikke å snakke om å gjøre avstanden mindre”, så kritiserer jeg ikke arrangementet. Men stiller spørsmål ved måten det ble lagt frem på. Ønsker deg en god kveld 🙂 – Martine

  9. Fordi det er en kommune som har laget arrangementet, de har snakket om dette med innvandrerne i et møte og de har utøvd skjønn. De som sitter i denne kommunen vet mye mer enn oss om innvandrernes økonomi og de har gjort en skjønnsvurdering på hvordan de tenker at det skal være åpent for alle på dette arrangementet. Men folkens: hvor stor forskjell er det på 150 og 300 på en fest? 150 er mindre enn tre øl i kroner og øre og for “vanlige folk” er +150 ikke noe å krangle om. Fattige studenter – ja, da hadde jeg sett poenget. Men ikke vanlige arbeidsfolk med egenandel på 300.

  10. Synes du bør oppdatere artikkelen med korrekt info om arrangementet som er cafe der det jobber frivillige og det kommer innvandrere. Det har haglet inn med rene innvandringskommentarer som er helt generelle og med null innsikt i situasjonen på dette arrangementet.

  11. det stemmer absolutt ikke at kommentarer med fullt navn og email kommer igjennom, det er en flat løgn. dette skjer hele tiden, saklige spørsmål til innlegget kommer ikke med, men ros og støtte samt hatmeldinger kommer igjennom.

  12. Martine…. det er faktisk mange innvandrere som ikke har god nok råd til å handle julegaver til barna sine eller la de være med på fritidsaktiviteter. Det høres kanskje ekkelt ut å skrive det at de får halv pris men mange setter pris på det også; da får de faktisk mulighet til å være med i et felleskap, tatt en del i norsk julefeiring! For mange betyr det ganske mye. Det er mange skoler på østkanten som har halv pris på aks (SFO) for barn med innvandrerforeldre, fordi de ikke Har råd. Da får barna være en del av felleskapet med andre barn på skolen. Jeg er enig i at lappen var dårlig formulert men pass litt på hva du skriver også, dette er et stort og omdiskutert tema hvor man trenger en del kunnskap om akuratt dette.
    Men ellers er du en flink og fin blogger’ stå på. Det er ikke meningen å rakke ned på deg, men når man skriver meningen sin på nett så må man forvente at folk reagerer med litt motstand også.
    Ellers ha en fin helg <3

  13. Er det så lurt å ha dette innlegget liggende? Dette blir spredd overalt på Facebook. Da også med navn og tlf.nr. på de som har signert på lappen. Her har du startet noe som ikke var din intensjon. Du får jo en del ekstra klikk da…

  14. Radøy er en av mange småsteder der asylsøkere blir plassert og får sted å bo. Da sier det kanskje seg selv at disse menneskene ikke har så mye penger fra før av, med tanke på at de flykter fra krig? Er det ikke da veldig fint å vise at man ønsker å ha de med i julefeiringen, og inkludere de ekstra mye?
    De fleste innvandrere kommer jo fra Midt-østen og er muslimer. Altså de praktiserer ikke kristendommen eller feirer jul, og derfor er det så lett for at de faller ut av fellesskapet og føler seg ekstra ensom rundt juletider. Se for deg dette i kombinasjon med at de ikke snakker språket så godt og flykter fra krig, og nå bor i et nytt og ukjent land der mange har problemer med å integrere seg.
    Jeg føler du sier imot deg selv en del ganger, og kanskje leter etter problemer. Du skriver: “For hva med enslige, pensjonister, studenter, arbeidsledige, de som er uføretrygdet eller de som rett og slett ikke har god nok økonomi?”, det finnes en egen studentrabatt og honnørrabatt på feks offentlige transport. Du mener ikke det er diskriminering, men at en gruppe sårbare mennesker som ofte har flyktet fra krig, det er diskriminering å gi disse halv pris på et julearrangement? Innvandrere står generelt mye svakere økonomisk enn en nordmann i arbeid. Det er ikke å sette noen i bås, det er ren fakta mtp at disse gjerne har flyktet fra krig, snakker språket dårlig og derfor sliter med å komme i arbeid.
    Du skriver også “Jeg forstår at det er ment for å integrere de som kommer fra helt andre kulturer og tradisjoner. Jeg forstår også at det er godt forsøk på å la innvandrere ta del i vår kultur og våre tradisjoner, for ikke å snakke om å gjøre avstanden mindre.”, hvorfor skal du da lete etter diskriminering og noe å ta arrangørene for? Du skriver jo selv at du forstår at intensjonen bak dette ikke er dårlig. Ofte kan ting komme feil ut selvom man hadde gode hensikter bak, men det er jo ikke vanskelig å forstå hvorfor økonomi er og kan være et vanskelig problem for mange innvandrere.
    Man kan ikke hjelpe alle alltid, men man kan hjelpe noen. Dette er et lite sted som nok har mer oversikt og vet mer om bakgrunnen og økonomien til innvandrerne enn deg, derfor blir det for dumt å gjøre dette til en greie der nordmenn blir diskriminert og at dette er så ufint mot nordmenn. Jeg kjenner til Radøy, og jeg vet at flertallet av beboerne der er norsk, har hus og fast jobb. Men 150 kr kontra 300 kr er penger som utgjør stor forskjell for innvandrere i en allerede sårbar posisjon. For en med fast jobb, hus og generelt en som ikke står i i en like sårbar posisjon utgjør ikke dette den store forskjellen.

  15. Vil forresten legge til en ting til. Du skriver i innlegget ditt om rasisme følgende, “Rasist fordi ikke alle og alt ikke alltid kan inkluderes? Eller, vil inkluderes? ”
    Hvorfor skriver du da her “For hva med enslige, pensjonister, studenter, arbeidsledige, de som er uføretrygdet eller de som rett og slett ikke har god nok økonomi?”
    Du skriver jo at ikke alt og alle alltid KAN inkluderes, noe som var litt av poenget mitt i den forrige kommentaren. Jeg synes du virker som en fornuftig jente, men føler det er vanskelig å vite hva du egentlig mener og hvilke meninger som faktisk er dine, siden du sier imot deg selv så mye.
    Er det feil å prøve å inkludere innvandrere ekstra mye, selvom man ikke kan inkludere ALLE grupper som kan eller har økonomiske problemer? Hva mener du egentlig? Du skriver jo på et innlegg at ikke alle kan inkluderes, og på et annet trekker du frem alle gruppene som burde blitt inkludert.

  16. Hei. Jeg svarte deg på kommentaren igjen, og ser nå at den ikke har blitt godkjent?! Hva i all verdens slags sensur er dette? Jeg skriver en kommentar, du svarer, jeg svarer tilbake- i akkurat samme type tone, om ikke ennå mer positiv, og den blir ikke godkjent?
    Har sagt det før, og sier det igjen: Det blir for dumt å ha så mange bastante meninger om absolutt alt, uten å ha rom og lyst til å svare på leserene sine saklige kommentarer. Er det en kommentar med bare negativ hets eller dritt så skjønner jeg deg veldig godt. men ærlig talt. Jeg svarte bare på det du skrev, og det blir ikke godkjent?

  17. sofie: Hei Sofie. Jeg styrer som sagt ikke mitt eget kommentarfelt, så jeg vet faktisk ikke hva det er snakk om. Jeg er elt enig med deg, og konstruktive tilbakemeldinger skal så klart komme gjennom 🙂 Jeg vil tro at kommentaren din ikke har blitt godkjent fordi den var ugrei, men hvis ikke så beklager jeg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *