Ikke del meg videre, vær så snill

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

En gang sendte jeg dette bildet til en fyr på Snapchat. Jeg følte meg skikkelig fin, ville imponere litt og få bekreftelse. Jeg la meg i en posisjon hvor jeg følte meg fin, slang på et fint smil og unnskyldte meg med trøtt.no. 

Jeg satt en liten stund og ventet på at han skulle åpne snappen. I det han åpnet tok han screenshot, og plutselig hadde jeg panikk. Panikk for at det ikke lenger var en greie mellom han og meg. Panikk for at kroppen min skulle latterliggjøres. Panikk for at livet mitt var ødelagt. Panikk for at jeg ikke eide det selv lenger. 

Panikk for at noen skulle tenke at jeg var løs. 

Jeg hørte aldri noe mer om bildet. Jeg vet heller ikke om det fortsatt ligger på telefonen hans. Og jeg kan ikke annet enn å stå inne for at jeg sendte det. Jeg har i ettertid sett på det og trøstet meg med at det kanskje ikke var så himla spesielt, eller spesielt sexy. 

Samtidig har jeg tenkt mye på det. Mest fordi jeg var livredd for å bli “hun som tror hun er noe”, “hun som viser seg frem” eller “hun løse”. Kun på grunn av et bilde til en kjekk fyr på Snapchat. Fordi jeg hadde vist meg frem. Og fordi han hadde valgt å ta screenshot. 

Etter at Nora Mørk gikk ut og fortalte om de private bilde av henne som er spredd på nett har jeg sett at det har vært diskutert kraftig, og til tross for at de fleste (heldigvis) har valgt å støtte Nora har enkelte valgte å latterliggjøre hele situasjonen. Til og med å spre bildene videre. 

Grunnen til at jeg deler dette bildet nå er at jeg er lei av alle som sier “hvorfor tar man i det hele tatt nakenbilder?” Fremfor å spørre “hvorfor i HELVETTE sender folk dem videre?”. 

Jeg er lei av tekster som tipser om hvorfor du ikke skal ta nakenbilder, fremfor hvorfor du ikke skal dele dem videre. 

Joda, det beste er kanskje å la vær å ta dem. Men det er personen som sprer de videre som er problemet, ærlig talt. 

Hvis du får et nakenbilde:

1. Slett det med en gang. Ikke lagre det på telefonen din “bare for å ha det”.

2. Send melding til dem/den som har sendt det til deg og be de skjerpe seg. Spør om de faktisk er klar over hva de gjør (du kan også anmelde dem).

3. Ikke send bildet videre til personen som er avbildet. Antakeligvis er denne personen fullt klar over situasjonen, og trenger ikke å vite at du også sitter på bildet (noe som er like ille). 

4. Det du derimot skal gjøre er å fortelle personen hvem som sendte deg det/sprer det videre. 

5. Ikke ta screenshot. Vil du ikke ha det, be personen slutte/blokk den. Vil du ha det, se, og legg det vekk. 

6. Ikke vis det videre til kompiser fordi du vil være kul. Ei eller til venninner for å le. 

7. Ikke gjør narr av personen på bildet og ikke stemple den. 

8. Personen på bildet sitter antakeligvis på en skikkelig skamfølelse og har det antakeligvis fryktelig vondt. Forsøk å sette deg inn i situasjonen, fremfor å heve deg over den. Det kunne faktisk vært deg eller noen du var glad i. 

#SharingIsNotCaring

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

 

1 kommentar

1 thought on “Ikke del meg videre, vær så snill

  1. Veldig fint innlegg! Du er smart og reflektert, og jeg håper virkelig folk tar dette til seg. Jeg kan ikke en gang se for meg hvor håpløst og ensomt en sånn situasjon må føles 🙁 Men hva var alle facebookprofilene du la ut på Snapchat?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *