Er det riktig at Barbie har hijab?

Categories Tanker 💭

I dag har jeg fått haugevis av snapper og meldinger fra forskjellige folk som jubler over at Barbie nå får hijab. Dukken ble lansert på mandag men kommer ikke i salg før neste år. Dukken er inspirert av den amerikanske fekteren Ibtihaj Muhammad, som vant OL-bronse i Rio i fjor, og grunnen er at hun inspirer kvinner og jenter over hele verden til å bryte grenser. 

Tidligere i år kunne vi lese om modellen Halima Aden (19) som har inntatt den internasjonale motescenen, i ført hijab, riktig tildekket fra topp til tå. Vi kunne også se Iman Meskini på forsiden av motebladet Costume, i ført en hijab. 

Jeg lekte med Barbiedukker til jeg begynte på ungdomsskolen, og jeg elsket å sitte på rommet mitt og leve meg inn i en verden bestående av dukker, fine kjoler, perfekte sko og kule frisyrer. 

For meg var Barbie på mange måter et forbilde, fordi hun var høy, tynn, blond og smellvakker. Jeg elsket å gå inn i den verdenen der alt var perfekt, der alt hadde rene linjer og der jeg selv styrte historien. 

Jeg har fått spørsmål om hva jeg syntes om den nye dukken, og jeg har tenkt mye på det. For jeg syntes det er fantastisk at alle jenter har noe de kan sammenlikne seg med og jeg ser ingen grunn til at man skal være negativ til et slikt produkt, nettopp fordi det sitter barn verden over som leker med disse lekene. 

For meg så ser jeg egentlig på det som et skritt i riktig retning for både mangfoldet og for muslimske jenter og kvinner. 

Det er flere som mener at det ikke er en god idé å vise frem hijaben på den måten, mye fordi de mener at det ikke er riktig måte å vise frem en konservativ ideologi på, og spesielt ovenfor barn. Men skal vi virkelig holde muslimske, troende jenter og kvinner utenfor – Med å ikke la Barbie bære hijab? Eller skal vi heie frem alle slags mulige behov, ytringer og religioner, på lik linje som vi heier fra alle salgs kropper, fasonger og hudfarger? 

Vi er til stadighet opptatt av et mangfold, og jeg syntes det er på tide at muslimske jenter også kan bla opp magasiner eller kjøpe dukker og finne kvinner de kan sammenlikne seg med. For ikke å snakke om at de kan skape seg forbilder og gode idealer. For den Barbie jeg kjenner, er nødvendigvis ikke et ideal og forbilde for alle andre jenter, og er det ikke da helt fantastisk at alle kan ha noen og noe å sammenlikne seg med? 

For meg symboliserer det på mange måter at skjønnhet kommer i alle varianter, og det er på tide. For skjønnhetsidealet er ikke bare en tynn, høy og blond dukke. Noe jeg selv trodde i mange år. 

I mine øyne så handler det om at alle barn som leker med disse dukkene skal kunne relatere seg på en eller annen måte. Ikke at man presser hijaben enda mer på barn som ikke skal bruke hijab. 

Og til syvende og sist så er det bare en dukke. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

7 kommentarer

7 thoughts on “Er det riktig at Barbie har hijab?

  1. Vet ikke helt hva jeg mener om det pga det er jo et relgiøst plagg. Så da føler jeg det blir feil og blande det inn med en uskyldig barbi dukke.
    Men på en måte så skjønner jeg jo også at markedet skal være for alle kjøpere. Men da må de snart fine ut om det er et regiøst plagg eller ikke for lek og religion er helt feil mix.

  2. Forstår ikke helt hva du mener med “I mine øyne så handler det om at alle barn som leker med disse dukkene skal kunne relatere seg på en eller annen måte.” Trodde poenget var som du skriver under, at det BARE er en dukke? Om jenter skal relatere seg til dukken blir det jo ikke lenger et leketøy men noe man skal sammenligne seg selv med – er jo overhodet ikke sunt å sammenligne seg med noe som har en unaturlig kroppsform? For meg blir det veldig selvmotsigende når det samtidig “bare skal være en leke” på lik linje som en bamse.

  3. Synes det er helt sykt faktisk at den klassiske blonde, NORSKE, barbien nå begynner med hijab!! Norge er alt for opptatt med å tilfredsstille alle andre enn seg selv, noe vi kommer til å angre hardt på. Greit nok hadde barbien vært mørk i tillegg, men det der er jo faen meg dama til Ken! Har han og konvertert eller??
    Jaja. Synd at mine barn ikke skal få gleden av å ta med barbie’ne og bade og sånt om sommeren som jeg syntes var så artig. Barbiene skal vel ikke bade offentlig heller nå.

  4. Enig med deg! Dette er ikke noe gslt. Det som er viktig er at jenter og kvinner har et reelt valg.

  5. Heilt enig med det du skreiv! Det skal handle om at barn kan føle at de har nonj de kan relatere seg til! Kommentarane ovenfor er trang synte, ærlig talt.

  6. Dette her er bare tull. Det er bare en dukke. For meg gir det virkelig ingen mening at barbie plutselig ble religiøs? Er spent på å høre bakgrunnen for produksjonen av denne dukken her hahha. Folk må rett og slett bare roe seg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *