Slutt å ødelegg jula!

11.11.2017 - 10:08 108 kommentarer

Først og fremst må jeg meddele at Gud, engler og Jesus er nevnt i denne teksten, så hvis du blir støtt av ord som det anbefaler jeg deg å lukke den og se bort.  

Det er sjeldent jeg skriver et innlegg uten å tenke meg om, og et innlegg som kun går på min egne følelser. Men akkurat nå kjenner jeg et intenst behov for å si ifra, for når det kommer til debatten om julesangene må vi ærlig talt skjerpe oss. 

Samfunnet vårt består i en økende grad av mennesker med ulik kulturell bakgrunn, noe som er berikende og fint for oss alle. De fleste av oss er positive til mangfold, ulikheter og forskjeller, fordi det er en god kilde til å skape nye bånd, utveksle ideer, skape fornyelse og kreativitet. Men vi kan faktisk ikke la det gå på bekostning av jula, som er en stor og viktig plattform for vårt fellesskap. For selvfølgelig skal vi synge julesanger og utføre andre tradisjoner som hører julen til, og vi skal gjøre det fordi vi alltid har gjort det og fordi det ikke finnes én eneste god grunn til å la vær - Og fordi det er en del av julen. 

Vi styrker på ingen måte integrasjonen eller respekten for andre kulturer og religioner ved å underkjenne at julen ikke er så viktig for oss, og gjøre om på våre egne tradisjoner i respekt. 

Julen handler om juletrær, nisser, julemat, julesanger, kirkebesøk og gaver, og for meg er dette hellig. 

Vi skal ikke fjerne ord som nisser og engler i sangene våre, fordi vi faktisk blir opplært fra vi er barn at nissen sitter på låven og at engler daler ned i skjul. 

Vi skal ikke fjerne ord som Gud og Jesus, fordi dette er hovedgrunnen til at vi feirer jul.

Vi skal ikke fjerne sanger som "Deilig er jorden" fordi det er kultur og fordi den handler om så mye mer enn hvilken gud du tror på. 

Vi skal ikke fjerne skolegudstjenestene på skolen, fordi de som ikke ønsker å delta kan få slippe. Vi skal ikke besøke andre steder enn kirken, fordi noen ikke ønsker å gå inn i en kirke. Vi skal ikke slutte å få besøk av julenissen på siste skoledag, fordi noen støtes av dette. Vi skal ikke nekte barna å ha på seg nisseluer i barnehagen, fordi noen ikke ønsker å bruke det. 

Julen handler om så ufattelig mye mer enn om Jesus, Gud og religion. Det handler om samhold, tilhørighet, håp og kjærlighet. Det handler om at vi er sammen, at vi tar vare på hverandre, gir varme og lys. Det handler om at vi deler og at vi klemmer. Det handler om at vi smiler, ler og synger. Det handler om at vi samles, at vi holder hender og at vi står sammen. Det handler om empati og om ettertanke, og det ligger mer bak sanger som "Deilig er Jorden", enn at Gud finnes og at Jesus gikk på vannet. 

Jeg syntes faktisk ikke det er greit at vi endrer på våre tradisjoner fordi noen føler seg støtt eller fordi vi skal inkludere flere. Alle som vil er hjertelig velkomne til å feire jul, ta del i julens tradisjoner og la seg selv berike. Jeg melder meg faktisk frivillig til å gi kunnskap og leie noen rundt juletreet, men slutt å ødelegg jula og tradisjonene som hører med.

Det blir faktisk for dumt. 

Del gjerne. 
 

Facebook HER - Instagram HER - Snapchat Martinehalvs
 

// Marty

108 kommentarer

JULIE WINGE

11.11.2017 kl.10:51

AMEN!!!

Maria

11.11.2017 kl.12:00

Så sinnsykt enig med deg

Birgitte

11.11.2017 kl.12:38

Helt enig med deg! Jeg er glad i mangfold,og mener at alle har godt av å omgås mennesker fra forskjellige kulturer og religioner,men det skal IKKE gå på bekosting av tradisjoner.

Ingvild

11.11.2017 kl.13:12

Du får hugsa at det sjeldan er muslimar eller innvandrarar som krever noko endring i juletradisjonane. Skulegudsteneste har vore eit stort diskusjonstema, blant anna fordi dei fleste i Norge i dag er ateistar. Og det er ingen grunn til at skulen skal driva noko kristent misjoneringsoppdrag.

Snakkar du om Julesang-saka i Stavanger, kom det altså opp på bakgrunn av Jehovas vitne og ateistar. Og forslaget vart trekt tilbake.

Innlegget ditt er no delt i ekstremt innvandringshatske grupper, med rasistar og grusomme haldningar...

Bjørn Håkon

11.11.2017 kl.14:04

Sant nok. Ofte er det humanetisk forbund og lign som skriker opp. Muslimer holder stort sett kjeft og bryr seg ikke så mye om poden er i en kirke noen timer en dag i jula. Ikke alle selvfølgelig.

11.11.2017 kl.15:16

Er så enig med deg! Før når jeg jobbet innenfor barn og ungdom så hadde vi hver fredag sosial sammenkomst for barn/unge mellom 11-16 år. Alt fra å se på film på storskjerm, til å leke sisten, diskotek, lage mat og andre aktiviteter og leker. Så da jula nærmer seg falt det naturlig for meg å ha en "juledag" hvor vi spilte julemusikk i bakgrunnen mens ungene lekte. Serverte også da pepperkaker, klementiner og julebrus. Og her hadde jeg planlagt dette og var fornøyd med hvordan det ble. Ungene storkoste seg og det var god stemning hele tiden Så kom det en forelder bort til meg da han skulle hente barna sine og sa "Synes du ikke du burde droppe julemusikken?" Og nikket i retning av et par mørkhudede barn. Jeg spilte dum og spurte "åh? Hvorfor det? " Han peker nå med hånda mot de barna for å demonstrere og hinte frem til hva han mente. Kjente jeg ble irritert. Så jeg svarte rolig og høflig men bestemt. "nå kjenner jeg disse barna bedre enn deg og ikke At du har noe med det men disse barna feirer jul. De er oppdratt ned norske juletradisjoner. Og om de så ikke var det så vil ikke jeg ta fra dem gleden av å bli inkludert og lære om vår kultur? Alle barna fikk beskjed forrige fredag hva vi skulle gjøre og det var ingen protester."

Alexandra

11.11.2017 kl.21:11

Du er så utrolig flink til å skrive! Og er HELT enig med deg! ❤️🤶🏻🎅🏻

11.11.2017 kl.21:25

jeg synes det e helt iorden at humanetisk forbund legger opp til en julefeiring hvor man kan velge selv hvorvidt man ønsker en religiøs preget jul eller ikke, en jul som inkluderer alle uansett hva man vil synge om.. for uansett hvordan du snur å vender på det så er det humanetisk forbund som har lagt føringen for å forandre på julefeiringen og ikke de som kommer utenfra. men det skaffer vel ikke like mange lesere å snakke om dem .. dessutan lever vi jo i et demokrati og humanetisk forbund har jo dermed lov å mene hva de vil om jula..

Roy Johansen

11.11.2017 kl.21:31

Det er jo ganske synd at det ikke lengere er flertallet som styrer, men det er mindretallet som får sette reglene... I Norge burde man gjöre som Normenn har gjort, kommer du til Norge må du akseptere det vi har, og ikke pröve å forandre Norge. Dören åpnes begge veier, du kan jo bare forlate Kongerike Norge hvis du ikke liker den friheten Norge står for...hvorfor kom du hit???

Normann i USA

Inga Bodil Sønderland

11.11.2017 kl.23:03

Enig med dei som meinar at vi ikkje må slutte med tradisjonar vi er vokst opp med og som vi likar. Men på same tid må ein godta at ikkje alle er like begeistret for jula og allt den fører med seg av oppskrudde forventningar, mas og alle "mågjøreting", Har stor forståelse for dei som vill roe ned heile feiringa og ikkje ønsker å tviholde på allt fordi det er tradisjon, ikkje fordi det kan støte nokon. Alle er ikkje troende kristne, dei er vel heller i mindretall.

Stian Andal

11.11.2017 kl.23:39

Heilt einig med deg i at jula skal få vere jul. Men eg er norsk, elske jula og glad i tradisjonar. Men dinna kyrkja kan pelle seg til helv ut av det. Eg klarer å bry meg og samhald, kjærleik, glede og bry meg om andre uten å koble inn eit eventyr, om det so handla om han Jesus, Ole Brum eller Noddi.

Thora

12.11.2017 kl.05:36

Konge at du tar opp dette temaet!

Jeg tror ikke jula handler om mye mer en Gud og Jesus. Vi har bare ikke et stort nok bilde av hvem Gud og Jesus er. Som du skriver handler jula om samhold, tilhørighet, kjærlighet og håp - det var nettopp dette Jesus lærte bort! Det du beskriver i det avsnittet, om hvordan vi bør ta vare på hverandre, løfte hverandre opp, gi lys og kjærlighet, er hva Bibelen handler om! Jula er jo faktisk basert på den største kjærlighetshistorien som finnes; at Gud sendte sønnen sin for at den som vil (den som tror) kan få leve evig med han. Gud er kjærlighet, så er det ikke rettferdig å gi han den oppmerksomheten han fortjener? Og ikke utelukke han i høytiden som faktisk handler om hans kjærlighet til oss?

K.E.Male

12.11.2017 kl.08:56

Javelnei...

"Vi styrker på ingen måte integrasjonen eller respekten for andre kulturer og religioner ved å underkjenne at julen ikke er så viktig for oss, og gjøre om på våre egne tradisjoner i respekt."

- hvilket betyr...?

Og forresten så er vel f.eks. Jehovas vitner (som oftest er de som forårsaker unntak og hensyn, selv om andre helst får skylda) ganske godt integrerte i Norge, siden de som regel er født og oppvokst her...

Dessuten, når det gjelder engler og kristusser osv., så ble det feiret jul i Norge lenge, lenge før de kristeliøse overtok høytiden.

Synes du det er OK at blogginnlegget ditt deles på rasistsider og naziblogger?

Tordis Markussen

12.11.2017 kl.09:33

Så enig så enig.Veldig flott skrevet.🤗

Perpera

12.11.2017 kl.10:08

Du glemmer at det er religionen Humanetisk forbund som er ulven i dette. De skubbet bare innvandrere forann seg i kampen på å avkristne Norge. JULEFERIE OG PÅSKEFERIE SKAL DE LIKEVEL HA GODE AV SELV. HYKLERE.

Beate Fagerås

12.11.2017 kl.10:11

Så utrolig enig med deg👍👍

T B

12.11.2017 kl.10:14

Er veldig enig med deg, men..

"Vi skal ikke fjerne ord som Gud og Jesus, fordi dette er hovedgrunnen til at vi feirer jul."

Nei. Nei og Nei.

I Norge heter det jul, og ikke kristmesse fordi det ble en videreføring av den hedenske skikken jol. Det var et gilde som ble gjennomført for å feire vintersolverv.

Vintersolverv er hovedgrunnen til at vi feirer jul. Den kristne kirken velger å feire jesus og gud.

Men ellers, bra skrevet. Det finnes ingen grunn til å fjerne ord som gud og jesus. Vi som ikke tror på dem kan leve med at de som gjør det har det med i sin feiring, og ingen barn har vondt av å høre disse eventyrene noe mer enn eventyrene om Tor og Odin, eller Askeladden og trollet.

Sigrid Randers-Pehrson

12.11.2017 kl.10:32

Men det du skriver er jo rett og slett ikke sant. Ingen ødelegger jula for andre. Alle disse artiklene og meningsytringene som kommer like sikkert som at året går mot desember, de er alle sammen bygd opp rundt et eller annet rasistisk rykte som er blitt satt ut: Det påstås i øst og vest at skoler sensurerer sanger, skriver om tekster, nekter å kalle juletrefestene for juletrefest og mye annet tull som rett og slett ikke stemmer. Og folk deler og deler, og tror på det. For å knabbe dine egne ord:

Dét blir faktisk for dumt!

Foreslår at du prøver å finne en dokumentasjon på at "noen" har ødelagt jula. Det eneste som faktisk har skjedd, er at norske foreldre i en rettsak allerede i 2005 fikk medhold i at barna deres ikke trengte å gå på gudstjeneste i skoletida, fordi skolen ikke skal drive forkynnelse. Foreldrene ble støttet av Human-Etisk forbund, og vant frem i Menneskerettsdomstolen i Haag. Dette fordi religionsfrihet er en menneskerett - og det inkluderer retten til å ikke ha en religion. Men til dem som blir nervøse av dette: saken innvirker ikke på hva skolene gjør for øvrig i førjulstiden; for undervisningen går som alltid før, og elevene kan til og med gjennomføre kirkebesøk eller delta med julesanger på kirkekonsert. De blir bare ikke tvangsmessig satt til å høre på forkynnelse. Da skal foreldrene kunne velge bort gudstjenesten og skolen gi et annet tilbud i den tida den foregår. (Dessuten vil jeg gjerne påpeke at kirkene står nærmest tomme hele året igjennom, så de menneskene som syns det blir for lite Jesus til daglig må gjerne ta seg en tur på en vanlig søndag... Men jeg mistenker at hylingen etter skolegudstjenester mest handler om at man dyrker "julekos" framfor at man dyrker Jesu fødsel.)

Hogne Skogesal

12.11.2017 kl.10:48

Helt imponerende respektløs holdning. Du vil ikke endre ditt syn og dine meninger, på bekostning av ønskene og overbevisningen til flertallet i samfunnet, som du selv er en del av? Slik beholder vi ikke det du omtaler som tradisjoner, men bygger opp under undertrykking og diskriminering. Men du har rett i en ting, i 2017 blir dette faktisk for dumt...

Tone Johannessen

12.11.2017 kl.11:05

Er sååååå enig med deg.

takk for de fine nedskrevende orda🌹🌹og ser mange skriver etter de er enig. Men...... men hva da,skriv heller noe annet. Er utrolig glad for du skrev d, d er d jeg er vant med fra barneåra , og d har jeg tatt med meg videre 🤗❤️

Trygve

12.11.2017 kl.11:17

Eg er nok enig med deg, om det er tilfellet. Men vil også gjere deg oppmerksom på at jul er ikkje nødvendigvis ein kristen tradisjon.

Sitat Wikipedia: Selve navnet jul stammer fra norrønt jól eller jólablót, fra den opprinnelige norrøn offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden, som var lagt til 12. januar. Håkon den gode påbød på 900-tallet at landet skulle feire jul den 25. desember, samtidig med når den kristne høytiden ble feiret over hele Europa, og søkte å stoppe det hedenske offerritualet, som en del av en politisk prosess i å kristne Norge. Derfor fikk den kristne høytiden overta det gamle navnet «jul».

Uenig

12.11.2017 kl.11:26

For noe tull.

Feir din jul akurat som du vil, men du skal da ikke tvinge meg til å feire på samme måte. Og det er nettopp det det handler om.

Om man plukker vekk stråmennene dine så står vi igjen med kun spørsmålet om en kristen julefeiring skal være obligatorisk eller om det skal være frivillig. Frivillig vil si at man aktivt oppsøker og deltar. Ikke at man aktivt må melde seg av. For eksempel julegudstjeneste.

Lena Mølleng

12.11.2017 kl.11:46

E så enig.

La Jula være det den er, en gledelig tid med medmenneskelighet, barnlig glede, julesanger og tradisjonene og alt som hører med Jula ❤

Det intresange er jo at det er ikke flertallet av innvandrerne som ønsker jula bort, det er Normenn som mener at vi kan ikke ha jul for det er og ikke innkludere. Vil heller si at og forandre på jula er og ekskludere mennesker som faktisk ønsker og ta del i vår hærlige tid ❤

De innvandrerne æ har sett og hørt uttale sæ om Jula, sier at de elsker jul, det er en hjertevarm tid hvor alle blir gladere og mer imøtekomme, de elsker nissen og de kristelige tradisjonene ❤🎶

Så la jul være jul den er vår tradisjon,kultur og den symboliserer en kristelig tro, som hadde stor betydning i å bygge opp landet vårt. Og er ikke Norge hærlig, på tross av sine lyter?

Ragnar H Neess

12.11.2017 kl.12:03

Kunne ikke sagt det bedre selv

RHN

Stine-Marie Myklemyr

12.11.2017 kl.12:42

Folk er så uvitende. Du også.... om folk gidder å lese barnekonvensjoner, rammeplaner og læreplaner så skjønner du hvorfor det blir en debatt.... hadde folk giddi å fått riktig kunnskap om ting så hadde mange misforståelser vært unngått. Det er tøft å være lærer/bhglærer når det er så mange der hjemme som krever ditt og datt. Man har en jobb og gjøre som er lovpålagt... det å synge sanger om gud er forkynning, noe som er ULOVLIG i skole og barnehage. Man skal markere og ikke feire. Tror dere seriøst at man gjør det for moro skyld?

Kristian Halleraker

12.11.2017 kl.12:55

Ikke er jeg relegiøs, men AMEN!

Daniel

12.11.2017 kl.13:04

Helt uenig.

Maja Williamsdottter

12.11.2017 kl.13:13

Skitbra skrivet, håller helt med! Samma sak gäller även här i Sverige! ❤️

Merete

12.11.2017 kl.13:18

Tusen hjarteleg takk, fordi at du set ord på dette med jula, er så enig med deg. Vi skal ikkje endre våre jule tradisjonar, skal ein være i Norge, må ein innrette seg, etter våre tradisjonar.

Solveig

12.11.2017 kl.13:28

Hva har jul med skolen å gjøre?

Hva har "O du som metter liten ful velsign vår mat og gud, amen" med skolen å gjøre?

Jeg hadde blitt regelrett forbannet om jeg sender barna mine på skolen for å bli opplyst og lære, også blir de istedet prakket på religion og vranglære.

Skolegudstjeneste hører ingen plass hjemme i 2017!

May Elin Brouwer

12.11.2017 kl.13:40

Jeg blir litt oppgitt av å lese slike innlegg som dette jeg.....det er slike oppfatninger som gjør at vi aldri kommer noen vei i diskusjonen rundt praktisering av religion i skolen.. jeg har aldri hørt noen som ønsker at elever ikke skal få lære om tradisjoner, kristendom, besøke kirker eller synge sanger med religiøst innhold, ei heller at vi skal avlyse julefeiringen. Det finnes ingen debatt om julesanger, da det var EN rektor på EN skole som forsøkte seg på noe som virket som en avsporing av debatten rundt skolegudstjenester. Det ser ut til at hun lyktes med det... elevene skal lære om våre juletradisjoner på skolen, så er det opp til foreldrene å føre de videre😊 jeg kjenner til en god del "humanetikere", og de er alle sammen veldig glad i julen☺️

Hugo Sekker

12.11.2017 kl.13:41

Jul en er en tradisjon stjålet av tidlige kristne fra gamle hedenske skikker.

Man har holdt Jôleblot her i landet lenge før kristendommen forpestet oss.

cav

12.11.2017 kl.13:50

"Vi skal ikke fjerne ord som Gud og Jesus, fordi dette er hovedgrunnen til at vi feirer jul."

Det er ikke riktig, jula er eldre enn som så. Den er mye eldre enn kristendommen og har således ikke noe med jesusbarn eller gud å gjøre. Det er en gammel midtvintersfeiring, en blanding av romernes Saturnalia-fest (hvor vi blant annet har tradisjonen med å gi gaver og pynte trær), og hedningenes midtvintersmarkering som de kristne så sitt snitt til å overta for å fjerne de gamle hedenske skikkene. Påsken var også en gammel skikk som de kristne tok, likeså midtsommerfeiringen. Så her tar du feil, jula er opprinnelig alldeles ikke noen kristen tradisjon. Derfor er det greit at skolene ikke markerer noen kristen jul, og det handler ikke om å ta hensyn til humanister eller andre, men om å markere det jula i Norge egentlig er, nemlig en hedensk midtvintersfeiring. Kristne kan gjerne feire sin kristmesse, men de bør ikke tvinge andre til å feire den.

Ser noen andre her nevner at de synes det er hykleri at humanister også har fri i jula og påsken. Det har vi full rett til siden disse høytidene alldeles ikke er kristne.

Anker-Wessel

12.11.2017 kl.13:53

Flott innlegg. Personlig tror jeg julefeiringen er historie innen 50 år i Norge.

12.11.2017 kl.14:13

Aldeles enig med deg..Hvor skal dette ende???

Siv-Inger

12.11.2017 kl.14:22

Jeg er enig med deg. Barna våre går i en barnehage hvor de ikke lærer en eneste en av de kristne julesangene. Jeg synes dette er leit. Nå er jeg en personlig kristen også og legger sånn sett mer i dette enn andre. Våre barn vil lære disse sangene uansett. Jeg tenker imidlertid at de kristene julesangene ikek bare er religion og trosbasert, det handler også om norsk kultur. Skal de ha med nissen i julefeiringa, kan de godt ta med Jesus også... kan de ikke? I dag er det farsdag.... Skal man kutte ut farsdag også, av hensyn til de som ikke har en far?

Ørjan Kristoffersen

12.11.2017 kl.14:24

Problemet er at det er lett og misforstå hvem som er imot julefeiringa i skolen. Det er det humanetikere som er. Ikke muslimer, nudister etc. Men hvem får skylden, jo det er det muslimene som gjør. Men faktisk er Jesus profet i Koranen. Så jeg har ikke møtt en eneste muslim som har motsatt seg feiringen. Motstanderne er nordmenn som ikke er kristne, hunanetikere m.fl.

Runa

12.11.2017 kl.14:28

Jeg er litt enig og litt uenig. Jeg er nok en av de siste som vokste opp med kristne sanger før lunsjen på barneskolen og som måtte gå i julegudstjeneste, og det er jeg ikke glad for i det hele tatt. Det er sånn at jula er annerledes for alle - for de kristne handler det om Jesus og for de ikke-kristne handler det om andre ting, f. eks. coca cola nissen eller fjøsnisser, eller kanskje helt andre ting (om du er f. eks. jøde og feirer hanukkah) og det er helt greit. Men bare fordi vi ble tvunget som barn til å gå i kirka og synge om Gud og Jesus og engler, betyr ikke det at det er greit, litt som at det kanskje ikke er greit å døpe babyer heller.

En tradisjon er noe vi arver av foreldrene våre, og de fra sine foreldre. Mange tradisjoner er blitt foreldet og glemt. Vi har for eksempel ikke statskirke i dag - altså har vi ingen statsreligion - og dermed er ikke kristendommen "mer verdt" enn f. eks. nypaganisme eller Buddhisme. Selvsagt skal vi ikke forkaste julesangene for det, men det ligger mer bak denne debatten enn at vi blir fornærmet over at ikke alle liker å synge om Gud eller Jesus - eller nisser.

Selv ble jeg ateist da jeg var kanskje ti år gammel. Jeg fikk kjeft av lærere, foreldre, besteforeldre osv. fordi jeg ikke ville gå i julegudstjeneste eller synge kristne julesanger. I dag har jeg tatt tilbake den "ekte" juletradisjonen og har hentet inspirasjon fra Yule, altså den norrøne feiringen (som er mye eldre enn "Kristmesse"). Det er blant annet der juletreet kommer fra. Tror ikke Jesus hadde sett så mange grantrær i sin tid :P

Alle er vi forskjellige. Jeg mener at det skal være rom for debatt. Du sier at "ingen MÅ gå i julegudstjeneste", men jeg husker hva alternativet var - å løse dritkjedelige og helt meningsløse oppgaver hele dagen.

Det jeg synes er ille med dette er dobbeltmoralen vi har rundt kristendommen i Norge i dag. Folk bryr seg jo ikke - BORTSETT fra når noe blir "truet", f. eks. at et annet trosamfunn vokser eller at vi fjerner foreldet innhold fra julesanger. Hva med skoler hvor mesteparten av barna har innvandrerbakgrunn og er f. eks. muslimer og buddhister? Det er jo tilfellet noen steder i Oslo. Skal man da kun ta hensyn til de 5% med kristne foreldre?

Skjønner at du mente noe annet - nostalgi - men jeg liker dårlig denne "juletradisjonen". Om man bytter ut noen ord i de gamle sangene tror jeg ikke det gjør noe som helst, bare barna kan ha det hyggelig. Jeg vet selv at jeg gruet meg veldig til disse sangstundene som barn fordi jeg var dypt uenig. Lett å forebygge. Lett å skape julestemning for alle sammen.

Malene

12.11.2017 kl.14:33

Kan du dokumentere noen av disse påstandene dine? Elendig innlegg....
Malene: Hei Malene. Takk for din mening. Husk meninger er lov. Ikke alltid sine egne som er riktig. Men viktig å skape debatt. Ha en fin dag. Mvh pappaen til Martine.

Emilie

12.11.2017 kl.14:34

Jeg føler at det du har skrevet setter andre men en annen religion i et dårlig lys. Vi begynner å bli et mer internasjonalt land med folk med forskjellige religioner og vokst opp med forskjellige kulturer. Vi har blitt mer opptatt av at vi må gi alle friheten til å gjøre sitt. Dette er ikke nødvendigvis på grunn av religion, men menneskefriheten til å velge hva de vil feire og synge. Jeg er enig med at vi ikke skal endre på tradisjonen vår, men vi kan heller ikke tvinge dem til å gjøre noe de ikke vil.

Einar Eckholm

12.11.2017 kl.14:34

Er så enig med alt som her er sagt. Bare så synd at alle som skriver om dette, ikke kaller en spade for en spade. Skriv det som alle vet.De eneste som har problem med dette er enkelte muslimer. Det er også de samme folkene som hele tiden klager og forlanger. Hinduene , protestantene , katolikkene , buddistene og alle andre religioner , har ikke noe problem med Norske tradisjoner.MEN - Det verste er de etniske Norske , som hele tiden skal være i forkant av den protesterende muslimske gruppen FØR de har protestert på noe som helst. De må gå i seg selv og spørre seg selv , hvor ble det av den julen jeg vokste opp med og jeg selv var en del av ? Jobber med flere muslimer, men de tilhører ikke denne grenen av Islam som hele tiden skal prøve å forandre Norge. De må snart begynne å forstå at visst de har flyktet fra et land uten frihet og demokrati, uten mulighet til å ta egne valg, der religionen går foran lov og rett og medmenneskelighet, med krig og elendighet, ja så må de ikke prøve å innføre den samme dritten i det landet som har tatt de under sine vinger ,og gitt dem trygghet og frihet.

Herdis Alfredsen

12.11.2017 kl.15:01

Det du skriver er sant! Jula tilhører alle og vi står alle fritt til å fylle den med eget innhold. Godt skrevet!

Julia Sofie

12.11.2017 kl.15:45

Vet du hva, jeg er så enig med deg i alt det du skriver her. Jeg skjønner ikke hvorfor vi må ta bort vår norske juletradisjon bare pga andres religion som ikke vil ha noe med dette å gjøre. Hva faen kommer di til Norge da... skal di bo i Norge må di følge Norges regler og respektere våre tradisjoner. Kan di ikke set, flytt ut..

Walter Melon

12.11.2017 kl.16:29

Noe av det mest kunnskapsløse jeg har lest.

Vi skal ikke fjerne ord som Gud og Jesus, fordi dette er hovedgrunnen til at vi feirer jul ? Jeeez.

Vi skal ikke fjerne skolegudstjenestene på skolen, fordi de som ikke ønsker å delta kan få slippe ? Indoktrineringen skal ikke skje i skolen. Spar oss andre for det.

Sigrid

12.11.2017 kl.16:39

Vi skal ikke fjerne ord som Gud og engler, enig i det, men ikke i "argumentet" ditt, "...fordi dette er hovedgrunnen til at vi feirer jul". Julen eksisterte før kristen tro. Kristendommen tok bare julen og gjorde den til noe eget. Julen handler om midtvinter, fest for at solen har snudd :-) DET er hovedgrunnen. Det er det som ligger i bunnen. Men i dag er det riktignok noen som feirer jul i den tro at Jesus ble født da, noe som aldri ble bekreftet i bibelen derimot. Men jeg skal ikke ødelegge julefeiringa di. Du må selvfølgelig få tro det du vil, feire slik du vil, men bare husk at ordet "jul" kommer fra feiring før Kristendommen :-) Husk historien, og lev tradisjonen. Viktigste i jul er uansett fred, og håp om lysere tider, både "sol-messig" og samfunnsmessig! Og ikke minst - barnas glede :-)

Cesar

12.11.2017 kl.16:46

Eg antar at dette har med skulen på stavanger å gjere som sendte ut eit ark der foreldre måtte krysse av for hvilken julesang barn kan synge. For det første er dette noke skule gjorde, det er ingen muslimsk eller andre som har krevd noko som helst. da blir det for dumt å skrive at skal dei bu norge so må dei følge norges regler og tradisjoner slik som frøken Julia Sofie skriv. Fordi feiring av jul finst ikkje berre i Norge. Det blir feira jul i heile sør amerika, nord amerika, europa, asia, afrika og Oseania. det er kver kontinent.

Nina JR Pettetsen

12.11.2017 kl.16:47

Så vakkert skrevet og så sant 💞 Goklemmer til deg 💞

Gilz

12.11.2017 kl.17:23

Jeg ble litt nysgjerrig på hva som inspirerte til innlegget? Føler du den norske juletradisjonen er truet?

Barnehagens rammeplan sier faktisk at barnehage skal drives i tråd med kristne og humanistiske tradisjoner og verdier. Med andre ord, er tilstedeværerlsen av kristendom garantert i lovverk.

I desember leser vi om Jesus barnet og markerer lucia og ivaretar vår forpliktelse til å ivareta kristne tradisjoner, der jeg jobber. Barna bidrar selv med innspill, og vi lar fokuset være der barna viser interesse. Vi kaller det barns medvirkning, demokrati. Vi deler planer med foresatte og kaller det/foreldremedvirkning, demokrati. Dersom foreldre eller barn da ikke ønsker å delta på en felles aktivitet, har de mulighet til å la være. Jeg tipper skolen har litt strengere regelverk i forhold til deltakelseplikt.

Jeg har vært så heldig å jobbe med veldig mange spennende kulturer, som er stolte over og ønsker å dele sine tradisjonen, og andre veien opplever jeg at de er nysgjerrige og gleder seg over å bli kjent med norske skikker og tradisjoner. Jeg har ikke opplevd at foreldre ikke ønsket at barna deres skal høre kristent budskap, de tar ansvar for å oppdra barna sine innforbi sin religiøse retning i hjemmet.

Personlig har ikke jeg et ønske om å dra hverken skolebarn eller barnehagebarn med i kirka, jeg syns at linja om forkynning er krysset. Derfor benytter jeg meg av min mulighet til å påvirke demokratiet, og arrangerer ikke slike turer av meg selv. Dersom det allikevel blir tatt en avgjørelse om å gå i kirka, respekterer jeg demokratiet og blir med.

At du brenner så sterkt for det du opplever som norske juletradisjoner, supert at du går i bresjen for å ivareta dem. Men vær forsiktig med å blande intergrering inn i den diskusjonen.

Foruten utdannelsesinstitusjoner kjenner ikke jeg noen som markerer Kristi fødsel hjemme. Det er de «hedenske tradisjonene» og de tradisjonene man gjerne ikke tenker på det kristne budskap som lever videre.

Julen er for familiekos, isteden for lovprisning, oppleves meningsskapning gjennom solidaritet og nestekjærlighet, grunnleggende kristne verdier.

Så før det rettes beskyldende pekefingre mot at julen forsvinner som resultat av hensyn til det flerkulturelle mangfold, bør du ta en kikk på Ola og Kari Nordmann.

Begrepet kultur definerer noe som er menneskeskapt, juletradisjoner er en del av kulturen. Selv om både du og jeg deler samme kulturarv, er vi ikke enige om hvordan norske juletradisjoner praktiseres.

Jeg synger foreksempel ikke julesanger hjemme, fordi jeg ikke et spesielt glad i å synge. Det gjør ikke at du har rett eller jeg feil, det gjør oss ulike.

Kultur er et avtrykk av menneskene som deler den, som fenomen er den ikke statisk, noen tradisjoner faller bort, andre kommer til. feirer du julen slik den feirtes for 50 eller 100 år siden?

Barnehage vet jeg er, og jeg vil tro skole også er en reflekterende praksis. Å gjøre noe fordi det alltid er gjort på det viset, og som jeg oppfatter som et syltynt grunnlag, er klare brudd på ulike lovverk utdannelsesinstitusjoner er juridisk forpliktet til å følge.

Daglig reflekterer vi og vurderer egen praksis, for å kunne garantere et tilbud med kvalitet som stemmer overens med styringsdokumentene. Julemarkering er intet unntak, og vi skal kunne gi en pedagogisk begrunnelse for metodevalg. Slik utvikles og forbedres barnehage tilbudet og kvaliteten garanteres. Med andre ord, argumentet ditt om å gjøre som alltid før, ville påvirket kvaliteten i utdannelsetilbudet negativt, blandt annet fordi manglende refleksjon over metoder hemmer utvikling. Hadde vi opplevd barnehage eller skole med et slikt grunnsyn ville det vært lite til felles med de barn og unge de var tiltenkte.

Å gjøre noe på en bestemt måte fordi det alltid har vært slik bryter med flere andre steder i aktuelt lovverk. Barn og unges rett til å bli hørt og påvirke egen hverdag er så absolutt at rettigheten beskyttes av barnekonvensjonen. Ditt argument bryter med rettighetene til mennesker som skal oppholde seg de stedene du mener at din juletradisjonsvisjon skal være totalitær. Det lukter litt indoktrinering.

Manglende vilje til å tilpasse budskapet til mottakeren, sammen med egen overbevisning om å ha det eneste riktige svaret uten noen gode begrunnelser ville vært med å skape dårlige psykososiale miljøer. Nok en rettighet som er lovbestemt blir trivialisert fordi du som privatperson, konkluderer med at dine kjære norske juletradisjoner røskes fra deg i snillismens navn.

Jeg så at innlegget ditt var spontant skrevet, kansje da motivert av en konkret opplevelse som engasjerte. Allikevel her har du en liten oversikt over ulike behov som skal ivaretas i min lille nisje i samfunnet.

Om du har unger selv, og føler deg lite hørt av ulikt personale, anbefaler jeg deg å melde deg inn i fau eller su. Da når kansje budskapet ditt frem til rette instans, og med reflektert argumentasjon, er det ikke umulig å få påvirke julemarkering for dine nærmeste.

Åge Peter. Stenersen

12.11.2017 kl.17:47

Er så enig i det du skriver. Du har formulert deg veldig bra

Tove

12.11.2017 kl.17:53

Du vet, hvis du har lært fra du var barn at nissene er på låven og dere har engler i skjulet, så har du blitt lurt. Ikke noe galt i å rette opp i sånt. La oss ha en feiring i mørketiden,i god gammel tradisjon, uten at dere som på død og liv vil feire en palestinsk fødsel tar anstøt av det. Gå gjerne i kirken også, men ikke i skoletiden. Det er faktisk for dumt.

Julenissen

12.11.2017 kl.17:55

Takk for at du tør sette ord på det vi alle føler, men det er ikke lov å si noe uten å være rassist!

Miapia

12.11.2017 kl.18:05

Kunne ikke vært mer enig!! La vår kultur og tradisjon være i fred. Vi har rett til det.

12.11.2017 kl.18:22

Så flott og fint du skriver , er så enig👍🏻

Camilla Malvine

12.11.2017 kl.18:53

Enig med deg! Bra innlegg :-)

Hilde

12.11.2017 kl.19:34

Jeg blir trist av å lese dette.

Trist fordi du fremsetter dette som om noen krever endring pga integrering. Det er da ikke utlendinger som krever dette.

Dessverre passer det mange fremmedfiendtlige å gi skylden til innvandrere i stedet for å gi skylden til humanetikere.

Jeg blir trist når folk sprer oppkonstruerte «sannheter.»

Yole

12.11.2017 kl.19:44

Kloke ord!

Om vi ikke sakte men sikkert legger til side egne tradisjoner så mener en del folk at vi ikke inkluderende nok? Det er som om det oppstår en "konkurranse" om å være best i klassen på inkludering. De mest ytterliggående er de som skriker høyest og har flest stempler å utdele, og de som skriker høyest og har flest stempler å utdele får jo som oftest viljen sin. Og ingen ønsker å gå rundt med et "rasist" stempel i pannen.. I iveren etter å være best i klassen oppfører man seg totalitært, destruktivt og polariserende.

Vi bør alle stoppe opp og TENKE litt på hva i all verden det er vi holder på med.

Det er plass til (en kontrollert mengde) reelle flyktninger. Vi har også plass til nye, moderate versjoner av religioner. Men dette er faktisk Norge, og her feirer vi faktisk JUL!

Inge-M. Foeyen

12.11.2017 kl.19:47

Du skriver at «Julen er ufattelig mye mer enn Jesus, Gud og religion»det er vell egentlig ein undre drivelse. At julen har med religion å gjere så absolutt korrekt og også Gud og Gud kan jo være kva som helst egentlig som julenisse eller santaklose, fjøsnisser og jomfrumaria og sjølvsagt jesusbarnet.

Men viss enn snur litt på perspektivet og ser på kva fortellingen om Josef og Maria og Jesus fødsel har med Jul å gjere, så er det faktisk ingen verdens ting. Sjokkerende for enkelte men sånn er det. Men jul har me feirt i tussener av år, og lenge før Jesus fødsel, og det er heller ingen ting som tilseie at Jesus er født på vinteren heller og det er heller ikkje markering av Jesus fødsel i bibelen noken plass, og heller ikkje blandt dei førsne kristne etter Jesus død, dette vart ikkje eit tema før Kristendomen vart statsreligion i Rom omlag 400 år seinere. Men derimot den Julen frå gammelt av som markerte vinter solverv, eller at solen snudde har mykje med denne modere julefeiringen å gjere, då og tok dei inn eit tre, for å pynta det og la ned ofergåver under det og sikkerhet også, song og dansa rundt det, og sjølvsagt åt god mat å drakk god drikka.

Men for all del, god jul

Helsing

Inge-M

Aline

12.11.2017 kl.20:21

Hadde det vært et reelt problem at muslimer/innvandrere truer norsk juletradisjon, så hadde jeg vært helt enig med deg! Men kan du eller andre komme med faktiske tilfeller der dette har skjedd?

Jeg har hørt om mye rart, men det er oftest rykter skapt pga tolkning gjort av fremmedfryktende nordmenn.

Hvert år kommer det saker om at innvandrere ikke må få ødelegge jula vår. Men ingen kan komme med eksempler der dette faktisk har skjedd. Dermed blir slike innlegg som dette f.eks, bensin på bålet til rasister og fremmedfiendtlige nordmenn. Selv om jeg skjønner at du ikke mener det som det. 😉

Nordmenn flest, altså etniske nordmenn oppvokst i Norge, er ikke spesielt kristne. Fler og fler blir beviste hva de ikke ønsker i forhold til kristen innvirkning på skole og barnehage. At julegudstjeneste ble mulig å velge bort, kom ikke verken av muslimer eller for muslimer, men av etniske nordmenn for seg og sine barn.

Selv feirer jeg jul. Jeg er ikke kristen, vi har ikke noe jesusbarn som del av verken min eller min sønns oppvekst. Vi har juletre, på låven sitter nissen, gaver mat og glede. Helt uten kristendom.

I bhg feirer vi Lucia, har nisser og juletre og feiring. Ingen har klaget på det, verken norske eller muslimer.

Dette er et problem skapt av frykt for "de andre", et problem som faktisk ikke er der.

12.11.2017 kl.20:27

Flott innlegg!:) men er faktisk litt enig i at det er ofte humanetiske folk som er mest imot ikke utlendinger. Håper vi greier og ta vare på våre «gamle gode « tradisjoner og normer litt meir :) er trist om alt sklir ut... Liker Jula som den er <3

12.11.2017 kl.20:56

Enig 🙌🏼👏🏼

Nei

12.11.2017 kl.21:12

Jul kommer fra vikingene, ikke Jesus

Paxery

12.11.2017 kl.21:30

Helt Enig med deg :D

Børge

12.11.2017 kl.22:07

Det er noe som har etablert seg som en syklisk naturlov, et fenomen som viser seg i forkant av jul og påske: Det påståtte angrep på våre kjære jule- og påsketradisjoner! Mer eller mindre kamuflerte angrep på muslimer er en gjenganger i påstandene om disse "grusomme" overgrep på den "fredsæle" kristne høytid. I fjor skrev jeg ned noen juleobservasjoner:

Blant muslimer og marsipangriser i adventstida

Vi er godt inne i adventstid, og en av de nyere norske juletradisjonene: Muslimers angrep på på marsipangriser og andre "norske" juletradisjoner.

Fjorårets jul la jeg merke til noe jeg ikke har reflektert over tidligere: Nemlig muslimers forhold til jul, marsipangriser og julenisser - og en masse andre ting som følger med gode nordmenns julefeiring. For de som måtte tro at jeg har begått en vitenskapelig avhandling på emnet, så må jeg skuffe. Det eneste jeg har å legge i bordet, er noen sølle observasjoner fra min arbeidsplass, på byen og noen andre sosiale sammenhenger.

Hvorfor disse observasjoner nå? I en årrekke har vi kunnet lese i diverse nettpublikasjoner og sosiale medier om rabalder og spetakkel knytta opp mot nisseluer, griser, juletrær, julegudstjenester, kors med mere. Ofte har disse oppslagene kommet i forbindelse med juletradisjoner i skole og barnehage, og som oftest knyttet opp mot muslimer angivelige syn på tradisjonell norsk julefeiring.

I kjølvannet av det økende antall flyktninger vi har opplevd i 2015, har vi også opplevd en skjerpet tone i relasjonen til muslimer. Dette har manifestert seg på mange måter, men her vil jeg berette om mine juleopplevelser med muslimer og julefeiring:

På en av mine to jobber i Kirkens Bymisjon, arrangerer vi to julearrangementer for brukere av et kompetansesenter; den årlige pinnekjøttmiddagen (som samler forskjellige mennesker) og julelunsjen (kun for brukere). På julelunsjen satt vi å meska oss med ribbe, medister, ovnsbakt laks, salater og andre godsaker. Jeg kan ikke huske om det var noen marsipangriser, men jeg fikk det for meg å tenke litt over hvem som satt på mitt bord.

Ved mitt vindusbord var vi seks ytterst forskjellige individer. Der satt jeg, en heteroseksuell ribbegumlende ateist, på min side hadde muslimen forsynt seg med laks, menyen til det kristne ekteparet fra Etiopia husker jeg ikke, men homsen ovenfor meg lovpriste medisterkakene på ribbefatet han satt med. Hans livssyn aner jeg ikke noe om, men det er ikke poenget. I likhet med pinnekjøttselskapet noen dager før, deltok mennesker fra ulike trossamfunn, og med ulik seksuell legning på en tradisjonell norsk julefeiring.

Etter at julelunsjen var fortært og deltagerne hadde dratt hver til sitt, tok jeg bussen til Grønland (lille Pakistan på folkemunne). Mitt ærend var å hente noen bukser hos skredderen. På veien dit passerte jeg min favorittbar.

Innehaveren, en hyggelig muslimsk dame ikledd hijab, ekspederte meg, og ønsket meg God Jul. Jeg forlot lokalet, og krysset gata for å ta bussen den siste biten hjem. Når jeg venter på bussen blir jeg tiltalt av en ung kvinne, også med hijab. Hun syntes det var leit at det ikke ble snø til jul, hun likte best en hvit jul!

julegudstjenester, svineribbe, akevitt, julenisser, marsipangriser og andre juletradisjoner! Det er ikke vanskelig å legge merke til at mange påstår, men ingen dokumenterer, at norske juletradisjoner er under angrep av muslimer og deres norske "håndlangere".

Mitt ydmyke ønske fra årets julenisse er ikke harde pakker under juletreet - vel, et par stykker da, men: Fred i verden, og velbehag for alle blir en smule overambisiøst. Men et ønske om mer sannferdighet i stedet for postulater, virkelighet i stedet for myter (med unntak av nissemyter mm), og medmenneskelighet.

12.11.2017 kl.23:25

Ha en koselig og fredfull jul alle sammen med julesalget og sanger, nisser, lys og marsipangriser😄

Mette Kaehlah

12.11.2017 kl.23:34

"Det handler om samhold, tilhørighet, håp og kjærlighet. Det handler om at vi er sammen, at vi tar vare på hverandre, gir varme og lys. Det handler om at vi deler og at vi klemmer. Det handler om at vi smiler, ler og synger. Det handler om at vi samles, at vi holder hender og at vi står sammen. Det handler om empati og om ettertanke"

Jeg er så enig med deg i det du skriver akkurat her, men ikke i resten. Jeg er ikke enig i at vi skal tvilholde på tradisjoner, for det er de færreste i dag som tror på Gud og Jesus. Jeg er for at barna skal lære om ulike religsioner i skolen, men ikke der vi skal tviholde på noe fordi noen en gang innførte de kristne verdiene. Endring kan være positivt, og skolen skal være objektiv, så følelsene man har rundt hvorfor vi feirer jul ol. kan vi holde innenfor husets fire vegger. Derimot kan vi lære barna om hvorfor vi i Norge feirer jul, og hvorfor vi har innført nisser ol. for som med alt annet så er det en del av historien vår. Men å skulle tviholde på tradisjoner, fordi de alltid har vært en del av vårt liv, er og blir for dumt. Om vi støter noen med våre tradisjoner, så kan vi kanskje begynne å se litt på om våre tradisjoner virkelig er så gode. Når det kommer til Gud og Jesus, så handler det om religion, og skolen skal være objektiv. Så jo vi skal kunne besøke andre steder, og kirken er ikke det eneste stedet vi skal besøke fordi det har vært en tradisjon hos oss. Tradisjoner endres på, når de rette menneskene klarer å endre på dem. Altså da de kristne verdiene ble innført, så var det fordi man drev med skremselspropaganda, og ingenf ikk lov til å tro på noe annet. Så ble det endringer igjen, og til slutt klarte vi å få religionsfrihet her i landet, og det er virkelig noe jeg kommer til å kjempe hardt for, fordi det å få lov til å tro på det man vil, er og blir utrolig viktig for oss mennesker.

Hva vi gjør hjemme innenfor våre fire vegger, er og blir vår sak. Men barnehagene og skolene skal være objektive, og ta hensyn til alt og alle. Men det du sier er at de ikke skal gjøre det, og man skal fortsette å ha det slik, fordi enkelte mener at vi ikke skal endre oss, og skal holde på våre egne tradisjoner enten vi er enig med dem eller ikke. Jeg er ikke for forkynning i skolens regi uansett, for det har ikke noe med skolen å gjøre. Men merkelig nok så har plutselig kristne verdier blitt så viktige her i landet, og det kommer fra mennesker som verken tror på Gud eller på Jesus. Så en skal kjempe for ting, bare for å kjempe, fordi vi alltid har hatt det med oss. Men hadde vi aldri skulle endret på noe, så hadde vi heller ikke kommet dit hen at vi hadde religinsfrihet, eller der vi faktisk skal ta hensyn til hverandre. Vi hadde også fortsatt hatt de hvite mot de svarte, og slaveriet ville vedvart mmm. Så uten endringer, men med mennesker som absolutt skal kjempe for noe, bare for å kjempe for det, så hadde vi hatt det mye verre enn det vi har det. Men vi har alltid godt av å endre på oss, og vi har alltid godt av å lære noe fra andre, for vi skal aldri sitte der og tenke og tro at uansett så er vi verdens navle og vi skal ha det slik vi skal ha det koste hva det koste vil. For da blir det bare fordi man skal kjempe, for noe man selv tror på, uten å tenke tanken på hva man egentlig tror på. Tradisjoner og religioner går ikke sammen, for hva en tror på kan være noe annet hos en annen, men likevel kan man ha samme tradisjoner hjemme hos seg selv. Men skolen og barnehagen skal være nøytral, og inkludere alt og alle uavhengig av kultur og tradisjon.

Fred for alle

12.11.2017 kl.23:55

Er så enig!!

Hans Moltebakk

12.11.2017 kl.23:58

De som føler seg krenket gjør det gjerne det på andres vegne, dumsnille som de er. Politisk tilhører ofte slike mennesker venstresiden. Bare se på de jule-protestsakene som har vært i mediene. De er ikke fremmet av muslimer. Tar du din familie til et annet land, med annen tro og tradisjoner, blir det veldig feil om du roper høyt ut og vil at de du flytter til skal forandre seg og ta hensyn til deg og din tro, og tilpasse sin religiøse- eller kulturelle feiring. Sånt skjer bare i Norge og Sverige.

Michael William Karlsen

13.11.2017 kl.00:49

. Vi er ikke et stasjonert samfunn. Tida går, med den utvikle vi oss. Håpe du å innser det til slutt. Vi vil ikke ha religion som en del av vår fremtid. Jula som du beskriver den hører fortiden til. Mvh.

Tove

13.11.2017 kl.00:53

Ser at mange misforstår deg. Noen gjør det kanskje med vilje. Sånn jeg forstår deg mener du at ingen skal nekte noen å gå i kirken i julen og feire julen tradisjon tro, men at de som ikke vil har alternativ feiring. Mange ser også svart/hvitt. Det er vel dem som mener at man ikke kan si høyt at man feirer jul for ekstremister deler ditt innlegg. De mener også at de kan tvinge folk sitt syn og nekte folk å feire på andre måter enn deres måte. Disse ser jeg på som venstreekstremister som mener at alle har rett til å vise sin kultur og feire religiøse høytider, unntatt nordmenn. Det er disse New York Times skrev om da det stod at nordmenn har med tvang slettet sin egen kultur og lever for andres.

Det mange ikke ser er at folk trenger ikke være religiøs for å feire julen. Det er en tradisjon som er koselig og påminner oss om vår oppvekst, foreldre, besteforeldre og minner fra barndommen. Dette er bindeleddet til det vi viderefører våre barn. Det har ikke noe med fremmedfiendtlighet å gjøre.

Noen er så arrogante at de snakker på vegne av folk som har levd for 500-1000 år siden, og mener at folk dengang har samme syn som dem selv. Argumentet om at vi ikke feiret kristen jul tidligere er å umyndiggjøre 1000 årig folk. Kanskje vi kan ta med drap og berserkgang samtidig da vikingene herjet som verst. Før kristentid var også full av overtro, drap og voldtekt for de som vil gå langt tilbake. Kristendommen er eldre enn det vi regner som vikingtiden. Det fantes folk i den store verden som trodde på Gud flere 1000 år før nordmenn. De levde i den tids globaliserte verden, der nordmenn snakker om vikinger.

Ekstremister bruker vikingsymboler for å vise hvit tilhørighet. Kanskje rive ned alle bygninger, vikingbåter og slutte å dyrke det. For det er mer rasistiske symboler enn noe annet. Vikinger herjet og plyndret og de kom med kristendommen. Alt hører sammen og det passer ikke å være selektiv.

Humanetikere og ateister har ofte sagt at de ikke vil ha kristendommen tvunget på seg og vil ha frihet til folk. Men de er verre enn kristne der de med mobbing, brunmaling og skjellsord forsøker å tvinge folk til å være som dem. De snakker om islamfobi, men har kristenfobi. Det er rasistisk da de fleste troende er i den fattigste delen av verden. Politikere sa at i 2015 kom det like mange kristne asylsøkere som muslimer. Så ha kristenfobi er rasistisk på samme måte som islamfobi.

Yggdrasil

13.11.2017 kl.01:31

Bra skrevet. Morsomt å lese argumentene om julens eller «jolens» -unnskyld- egentlige og rette opphav. Foreslår at dere (enkelte «?) i Human etisk forbund(Ah den ordlyden), og andre som åpenbart feirer jul med bakgrunn i førtidens jol/jul og ikke kristendommens jul, kjører en mer representativ feiring i år; få bort englene som dingler på treet, stallen med dyrene, barnet i krybben, de tre vise menn og ikke minst stjerna og heng heller opp en samling tuss og troll istedet(finnes sikkert en horve på lager i suvenir butikkene rundt om). De trodde nemlig det fantes troll i de tider..Mulig det gjorde det og....Uansett, så passer det egentlig ganske fint ettersom vi vet det er i human etisk forbud spesielt at det bankes febrilsk i bordet for å unngå at det går troll i ord ...og her nærmer vi oss jammen tiden der det går joletroll i (human etiske) ord, så da må det bankes godt og lenge....Gjerne at det blir ekstra hektiske førjolstider fremover, det skal jo skrives nye, bedre og mer politisk korrekte jolesanger..om det ikke finnes noen nedskrevet i runer et sted som er under foreløpig kontroll ..ser frem til 1.,2.,3. Revisjon...så var det disse adventsstakene da..de må jo bort ..i hvert fall må de omdøpes..huff, nei hva er det jeg skriver? døpes!....jeg mente å si navneendring ...de må gjennomgå en navneendring.. hastesak..helst og endring av design (muligens blir det nødvendig med patent)..det blir en slags humanetisk nedtellingsstake som en skal observere frem mot årets høydepunkt : Jolen.

Glade jul

13.11.2017 kl.03:53

Ønsker alle en riktig god jul. I disse tider med mye uroligheter i verden er det ekstra viktig å holde på våre gode gamle kristne tradisjoner.

Miriam

13.11.2017 kl.08:23

Jeg er muslim og jula feires enda større i muslimske land enn her i Norge. Dropp praten om integrering osv da det som regel ikke er muslimer som "ødelegger" jula. Get ur facts straight. Ignorant people.. og hvorfor skulle "vi" ville fjerne ordene "Gud" og "engler"? Vi tror på samme Guden og englene som kristne. Bibelen er hellig for oss.

Renate

13.11.2017 kl.09:56

Helt enig

Hvorfor skal vi måtte endre på våre tradisjoner når de ikke hadde gjort det samme i det hele tatt. Julen er så mye mer en religion. Det handler om å gi tilbake, reflektere over året, en klapp på skuldren for alt du har fått til og tid med familie og venner. Dette er tiden hvor man koser seg ekstra mye og det å bli opphengt i dette er helt forferdelig. Folk våkner opp fornærmet og det er sånn det er. Men det er trist at vi skal ofre våre tradisjoner og minner for andre som er hårsåret.

Utrolig bra skrevet Maritne :D

Bent Ording

13.11.2017 kl.10:04

Noen hater religion. Hva kommer det av? Personlige opplevelser eller personer man kjenner godt som har opplevd dårlige greier i forbindelse med religion kan være forklaringen. Jeg vil tro at det er dem som vil ha all religion bort fra skolen. Selv har jeg barn i skolen og er ikke veldig begeistret for at mine barn skal delta i dyrking av en gud i skoletiden. I Norge har vi skoleplikt og barna er pliktige til å være på skolen. Fritak må jo være en selvfølge. Når skolen har skolegudstjeneste siste dag før jul tar alle elevene avskjed før juleferien etter kirken. De som er fritatt sitter på skolen og går hjem derfra. Enkle ting som å legge skolgudstjenesten til nest siste dag før jul gjør at alle avslutter sammen. Jeg tror ikke at humanetikere er ute etter å fjerne religionene, men forventer å måtte slippe å innrette seg etter andres ønske om å drive tilbedelse av en gud. Hvordan dette kan ses på som urimelig er veldig rart.

Skolgudstjenester er jo åpenbart en anakronisme. Det er vel ca. 30% av den norske befolkningen som sier de er personlig kristne. Hvorfor de resterende 70% forventes å delta i deres tilbedelse er jo virkelig et paradoks.

Tradisjon er stadig et argument. Det er mange tradisjoner. Julebukk og jultrefester er gode tradisjoner. Omskjæring og familier som kutter kontakten med barn som forlater menigheten foreldrene tilhører er ikke gode tradisjoner. Tradisjon er ikke er argument for å forvente at andre skal like det du selv liker, det er bare et argument for egen del.

Mange lar sine barn delta på haloween, men går deres barn julebukk? Har de øvet inn de tradisjonelle norske julesangene med barna i tiden før jul og funnet frem tøy til julebukk? Det er jo faktisk julebukk som er norsk tradisjon.

Før vi blir så bastante om hva andre bør være med på, bør vi tenke litt over hvorfor vi forventer at andre skal oppfylle våre egne ønsker.

Tom

13.11.2017 kl.10:19

Jula har ingenting med gud og jesus. Lær deg litt historie. Kunnskapsløs fjott.
Tom: Hei Tom. Kjempe sjarmerende kommentar igjen. Kom heller med litt historie. Sorry Tom blir bare trist med en slik kommentar. Håper virkelig du får en fin dag. PS! Behandle de rundt deg pent. Det fortjener de. Mvh pappaen til Martine

Inger

13.11.2017 kl.10:33

Tror faktisk det er litt feil og litt rett i alle leire . Er ikke sikkert det er innvandrerne som vil ha bort jul og andre ting som Torbjørn egners barnesanger bare Forde de synger om negerbarn eller sangen Jesus elsker alle barna for der nevnes alle farger du kan ha som menneske . Syns det er flott att vi er forskjellige og vi må respektere hverandre .ingen bør føle seg mindreverdig på grunn av hudfarge . Men hudfargen blir ikke borte Forde om vi kaller det noe annet . Men er helt forkastlig å bruke sånne betegnelser for å være rasistisk . . Tror mange ganger det er myndighetene som tror dette må fjernes for å få en grei integrering. Som å fjerne korset i Arendal kapell . Eller slutte å synge federlands salmen i Grimstad kommunestyre Forde det var med en muslim der som ville ha den vekk . Så var det jula da den opprinnelige julenissen som delte ut gaver til barna vel å merke de fattige . Kom fra en by som heter Myra og den ligger ikke i Norge eller på nordpolen men i dag i Tyrkia og før gresk . Sant Nicholas. Eller på tyrkisk Nobel baba . Kommer altså fra en katolsk munk som var snill med barna som bodde rundt . Altså burde vi kunne samle oss om jula vår handler for oss kristne om Gud om Jesus og om engler og om pakker . Og sant Nicholas altså julenissen . Og dette vil vi beholde . Kanskje vi skulle prøve å invitere noen nye landsmenn og kvinner hjem på julefeiring i år . Så de ser hvordan vi feirer .

Siri

13.11.2017 kl.10:58

Er fullstendig enig i at du skal få feire jul som du vil. Men da må jeg også få lov til å feire jul som JEG vil.

Du ønsker å gå i krika og synge salmer, det skal du selvfølgelig få lov til. Jeg ønsker ikke å gjøre dette, og da må jeg få slippe. Det handler ikke om at jeg blir støtt av at du uttøver din religion, men at din religionsuttøvelse ikke skal gå på bekostning av min religionsfrihet.

Alle må få feire jul som de selv ønsker - med eller uten gud og Jesus - og da blir det feil med gudstjeneste og salmesang i skolen. Skolen bør være for ALLE(husk at 30 % av nordmenn ikke er kristne), så kan de som ønsker dra i gudstjeneste og synge salmer på fritida.

13.11.2017 kl.11:14

Jeg er ateist , men veldig glad i jula. Eller jolablot om man vi. Vi har feiret dette lenge før den kristne jul, og det vil vi nok også fortsette med i fremtiden. Jeg har også feiret jul sammen med muslimer, eneste forskjellen varmt vi spiste reinsdyrstek i steden for ribbe. Nå har jeg vært vegetarianer i 2 år, og vi har også julematstradisjoner. Og jeg elsker engler og nisser

Susanne

13.11.2017 kl.11:25

Takk for et kjempebra innlegg. Er så enig med deg! Jeg synes det er kjempetrist at det i det hele tatt skal være et tema at vi skal unngå noen julesanger fordi de er «for» kristne. Lenge leve jula!

Karin

13.11.2017 kl.11:28

For veldig mange så handler ikke julen om gud og jesus, for veldig mange er ikke det hovedgrunnen til at vi feirer jul heller.

Ganske motstridende innelgg, i det ene øyeblikket skal vi ikke godta noe som helst integrering eller åpenhet for andre. I det neste øyeblikket så skal julen være en tid for varme og samhold.

Per og Pål

13.11.2017 kl.12:14

Tror du bør lese innlegget ditt på nytt... for her har du tydeligvis ikke tenkt deg særlig om..

Du har ihvertall ikke fulgt med i timen dessverre så dette innlegget ditt er direkte flaut..
Per og Pål: Hei Per Hansen. At du ikke er enige med andre betyr vel ikke at de tar feil? Ha en glad dag. Mvh pappaen til Martine

Kim Helberg

13.11.2017 kl.13:00

Et par små korrekser, fordi rett skal være rett uavhengig av hvorvidt vi er enige:

Kristendommen er ikke hovedgrunnen til at vi feirer jul. Kristendommen ville vært hovedgrunnen til å gå til Kristmesse (Christmas/Christ-mass), men Jul(Yule) feirer vi fordi tiden for den tunge innhøstningen var over og sola hadde snudd.

https://no.wikipedia.org/wiki/Yule

"Vi styrker på ingen måte integrasjonen eller respekten for andre kulturer og religioner ved å underkjenne at julen ikke er så viktig for oss, og gjøre om på våre egne tradisjoner i respekt."

Er ordet du tenkte på "understreke"? "Dommen ble underkjent av Høyesterett" betyr at den ble ugyldiggjort. Det du har skrevet betyr det motsatte av det du antagelig mener. :)

Du gjør ingen noen tjeneste ved å blande "juletrær, nisser, julemat, julesanger, kirkebesøk og gaver". Alle punktene med unntak av kirkebesøk har dype røtter i den Skandinaviske folkesjela. At kirken har radbrukket sin kanskje viktigste feiring til å passe med Germanske tradisjoner for å gjøre det lettere for folk å si ja til Kvitekrist (fremfor å bli slakta som kjettere) gjør det ikke til grunnlaget for Norsk jul.

Jul. E. Nissen

13.11.2017 kl.13:43

«Julen handler om juletrær, nisser, julemat, julesanger, kirkebesøk og gaver, og for meg er dette hellig.»

Av desse tingene, er det strengt tatt bare kirkebesøk som er en ren kristen skikk. Og det er da ingen som nekter deg å gå i kirken, selv om de ikke gjør det selv?

Ellers er teksten i stor grad bygd på stråmannsargumentasjon, med hint til en og annen nyhetssak fra overivrige skoler/barnehager for flere år siden. Litt vanskelig å vite hvem «desse» som vil stjele jula di er, siden du ikke opogir en eneste kilde eller referanse i teksten. Kanskje er det snakk om Grinchen?

Feir julen din akkurat slik du vil. Det er ingen som nekter deg å synge de sangene du vil, eller gå i kirken så mye du vil, slik du naturligvis gjør ellers i året.

At små barn ikke skal gå på gudstjeneste i skole/barnehagetiden, er bare rett og rimelig. Barn trenger ikke religion før de klarer å gjøre seg opp en selvstendig mening om temaet. På samme måte som vi ikke tar barn med på politiske møter.

Kirkene er forøvrig åpne hele året, for de foreldrene som ønsker å ta barna med dit. Som du sikkert skjønner, er det for en ikke-kristen like fristende å ta barna med på gudstjeneste, som det er for deg å sende barna til HE-møteF eller på fredagsbønn i moskeen.

Denne «Alle SKAL med på kristne tradisjoner»-holdningen kan dere ha for dere selv.

Steffen

13.11.2017 kl.16:34

Hei! Jeg liker at du inkluderer det med at barn ikke skal tvinges til å delta i religionspraktiserende aktiviteter. Nå har jo vi nordmenn feiret jul lenge før kristningen av Norge, men det var en feiring av midtvinterdagen som orginalt var i midten av januar, men ble på 900 tallet flyttet til 25 desember.

Jeg tenker mest på de små som kanskje ikke kan sette sin egen stemme og mening i saken fordi de rett og slett ikke har den kunnskapen vi har. Derfor er det så utrolig viktig at vi som voksne markerer og ikke "feirer" jul.

Det kan være så uskyldig som å synge Deilig er Jorden, men i bunn og grunn så praktiserer man da en religion og dermed sier at det er den absolutte sannhet. Jeg setter det litt på spissen, men de minste hører som regel på de voksne og vi burde ikke missbruke den makten, barna har rett til å forme sin egen mening.

Jeg er altså delvis enig med deg, jeg mener at barna burde bli eksponert for jula og de forskjellige måtene den feires på og hvorfor noen mennesker feirer jul, men ikke forkynne. Kristendommen har mange fine verdier som vi fortsatt lever etter til den dag i dag, men er en hårfin linje mellom å fortelle om Jesu fødsel (en person som ingen vet om eksisterte), å forkynne det.

Elise

13.11.2017 kl.17:06

Jeg er Ateist og veldig glad i jula. For meg og min familie handler ikke jula om Gud og Jesus og kirka. Men så er det jo ikke det jula handler om i utgangspunktet heller ;) Så jeg kan vel si at jeg er en av de som du mener er medvirkende til å "ødelegge" din oppfatning av julefeiringa. Da jeg helst ser at mine barn ikke skal i kirka eller læres på noen måte at jula tilhører kristendommen. Jeg mener bestemt at det er vi Ateister og humanetikere som står bak det meste av endringene av juletradisjoner av det religiøse slaget.

Jul kommer ikke fra kristendommen

13.11.2017 kl.17:33

Enig med en del, men at "Vi skal ikke fjerne ord som Gud og Jesus, fordi dette er hovedgrunnen til at vi feirer jul." er feil. Mennesker i Norge og Norden har hatt feiring(er) på denne tiden av året lenge før kristendommen kom, og jul er en av flere tradisjoner som har blitt satt til hedenske helligdager for å lettere vanne ut det hedenske og erstatte det med det kristne. Jesus ble heller ikke født på julaften.

Når det kommer til at vi ikke skal fjerne ordene, blir det en annen sak. Kristne skal få lov å praktisere sin religion og snakke så mye de vil om sin frelser rundt juletider etter min mening, men hovedgrunnen til at vi feirer jul har røtter fra LENGE før Norge ble kristnet. Min familie har aldri gått i kirken eller forbundet jul med noe kristent - og slik tror jeg nok mange andre også har det.

Jane Mohammadi

13.11.2017 kl.17:41

Merkelig nok så har jeg fortsatt ikke møtt en utlending som vil fjerne julesanger eller norske tradisjoner generelt.

👻

13.11.2017 kl.18:03

Ja, helt enig!

Men! Vi alltid har en "men!", ikke sant?

Norsk samfunnet ikke respekterer kristendom. De forfølger kristne ved å mobbe dem på alle måter.

Så, nå, hvorfor er du så synt om en tradisjonelle fest?

kanskje fordi det gjør det lettere å hater innvandrere 😂.

Jeg er fra en andre kultur. Men Jul mente mye mer for meg enn deg (som er ikke kristne i Norge)

Juul

13.11.2017 kl.19:24

"Julen handler om juletrær, nisser, julemat, julesanger, kirkebesøk og gaver, og for meg er dette hellig."

Vel, ja det er ting som er forbundet med julen - bortsett fra kirkebesøk som har med kristmesse og å gjøre. For deg er kirkebesøk noe bra som jeg forstår. Det kan være hyggelig og stemningsfullt å være der, men i og med at jeg ikke har tro på Gud's eksistens og vet at kristendommens bok består av mye umoral og ondskaputført av Gud selv (har leste hele boka) så er jeg overhodet ikke interessert i å dra dit og høre på oppdiktede løgner det er null bevis for

I bibelen står det at Jesus (og dette er han selv som sier) ikke kom til jorden for å bringe fred, men for å bringe sverd og at vi skal hate vår far og vår mor, vi skal hate våre søsken og til og med hate vårt eget liv for at vi skal følge han. Jeg sier nei takk!

13.11.2017 kl.19:35

"Vi skal ikke fjerne ord som Gud og Jesus, fordi dette er hovedgrunnen til at vi feirer jul."

Jeg er ateist og humanist og har ikke noe behov for at Gud og Jesus fjernes fra kristmesse-sangene - bare de ikke kalles julesanger.

Gud og Jesus er overhodet ikke hovedgrunnen til at jeg feirer jul. Jeg feirer jul på grunn av samvær med familie, middag og gaver og er bare glad for fraværet av Gud og Jesus

Hvis du leser deg opp litt på diverse nettsteder, wikipedia eller store norske leksikon ser du at jula har egentlig ikke noe med kristendommen å gjøre - det var kristendommen som rappet jula fra hedningene

Basse

13.11.2017 kl.19:48

NEI til skolegudstjenester.

Skolen skal være livssynsnøytral og religionsnøytral og skal ikke fremme kristendommen selv om skolegudstjenester aldri så mye har vært tradisjon. Vi er mange humanistiske og ateistiske etniske nordmenn i Norge også som ikke har noe forhold til kristendommen og heller ikke har noe sans for den fordi den er usann og ofte moralsk forkastelig. Les deg opp på argumentene imot skolegudstjenester

Kristmesse-gudstjeneste og gudstjenester i desember er det rikelig av og fullt mulig å dra på utenom skoletid for de som ønsker. Bare ikke kall de julegudstjenester fordi jul er egentlig en norrøn feiring

Forøvrig har jeg ingenting i mot at barn bruker nisseluer og går selvfølgelig ikke så langt at jeg lar meg krenke av slikt. Nisser har mer med jul å gjøre enn JK og kristendommen. Og selv om jeg er humanist går jeg ikke så langt som å fronte den politiske korrektheten om å "ta hensyn" til innvandrere i forhold til egen julekultur

Hjulnissen

13.11.2017 kl.20:11

"Jeg syntes faktisk ikke det er greit at vi endrer på våre tradisjoner fordi noen føler seg støtt eller fordi vi skal inkludere flere"

Det ENESTE det er snakk om å endre er tradisjonen med skolegudstjeneste. Du er helt fri til å gjøre dine egne tradisjoner på din fritid Martine, så lenge du ikke skader noen med hva du enn gjør.

Kristendommen har historisk sett hatt det med å presse seg på andre, og selv om det ville vært mange som vil at skolen skal arrangere skolegudstjeneste er heller ikke det et godt argument. Noe er ikke alltid riktig eller sant bare fordi flertallet mener det, ei heller hvis vi snakker om mindretallet.

Det er en logisk feilslutning som heter argumentum ad populum i tilfeller der man ser på noe som bra eller sant bare fordi det er populært. Majoriteten har ikke alltid rett. Uvitenhet kan veldig gjerne være en faktor og jeg mistenker at forkjemperne for skolegudstjeneste ikke har satt seg ordentlig inn i argumentene i mot det og problemene med det. Så skal vi bare gi blaffen i de som blir støtt og drite i å ha en inkluderende skole? Flertallstyranni er det noe som heter, dette er selvfølgelig en meget overdreven beskrivelse av dette...men dog

Bandwagon variant

P1: X is popular/gaining popularity.

P2: (unstated) I should do what is popular.

C1: I should do X.

https://rationalwiki.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Notepad

13.11.2017 kl.20:23

Jeg/vi feirer jul helt uten Gud og Jesus og trives godt med det. Andre har Jesus og Gud helt sentralt i sin feiring og tradisjon og koser seg med det.

Hvordan folk feirer julen må være opp til dem selv. Den største fordelen ved å bli voksen er at man kan sitte med lua på inne om man ønsker det. Det verste er folk som hele tiden påpeker hva man kan gjøre eller ikke gjøre om helt trivielle ting som at man ikke kan spise pizza på julaften eller drikke rødvin kald.

Jens D. Hansen

13.11.2017 kl.21:26

Nå er det en gang slik at staten og kirken er separert, om enn ikke skilt. Det gjenstår å gjøre opp boet, både åndelig og materielt. Den åndelige delen av oppgjøret består av å fjerne forkynnelsen fra skolen. Vi er på vei, men det et stykke igjen. Alle i Norge har full frihet til å gå så ofte de vil i kirken. Jeg vil gjerne ha friheten til å ikke måtte be om fritak for mine barn til en aktivitet som ikke har noe i skolen å gjøre. Sannheten er at den jevne nordmann vet svært lite, og bryr seg svært lite, om kirken og den kristne tro. Vi bruker presten som seremonimester, og kirken som festlokale. Du kan jo bare spørre de norske rundt deg om hvor mange julesanger de kan, og be dem forklare litt om betydningen av at Jesusbarnet ble født av et menneske. Du kommer neppe til å møte noen som kan noe særlig mer enn halve første vers av glade jul. Forkynnelsen i skolen har en ganske stygg fortid, hvor kirken var en del av kongens maktapparat, og bibelen ble brukt til å holde fattigfolk i lenker. Det er ingenting å være stolt av, og ingenting å kjempe for.

Frode Ellingsen

14.11.2017 kl.09:21

Du burde "tenke deg om" når du skriver. At andre ikke er enig med deg betyr ikke at du tar feil. Her betyr det at du ikke har forstått hva dette handler om. Du bommer totalt. Dette er kunnskapsløst vrøvl og bidrar i alle høyeste grad til og ødelegge det du selv etterlyser. Skjønner at du føler på en eller annen form for fusterasjon, men og rettferdiggjøre slikt vås på bakgrunn av det.OMG. Beklager at dette ikke er en konstruktiv kritikk slik mange av de foregående kommentarer. Jeg tenkte meg ikke om da jeg skrev dette. Ha en fortreffelig jul.
Frode Ellingsen: Hei Frode. Morsomt at du vet og kan alt. Lykke til ved neste stortingsvalg. Frode som statsminister. God jul. Mvh pappaen til Martine

A

14.11.2017 kl.10:46

Veldig bra skrevet og formulert! Er 100% enig med deg. Mange glømmer hvorfor vi feirer jul, det er jo primært for å feire at Jesus ble født. Så at folk som er ateister vil fjerne julesanger og alt som har med religionen å gjøre, bare fordi en ikke tror på det selv? Det er akkurat som om vi for eksempel skulle ha unngåt å bære på det norske flagget på 17. mai fordi vi skal "inkludere" alle etniske grupper. Primært feirer vi Norge på 17. mai, så derfor bærer vi det norske flagget og synger "Ja Vi Elsker", akkurat som jula er til for å feire at Jesus ble født, med gudstjeneste og religiøse julesanger. Så til de som prøver å frata alle sammen den religiøse tilhørigheten og hovedgrunnen til hvorfor vi feirer jula, IKKE FEIR JUL DA! Om du selv går på skolen og ikke vil være med på gudstjenesten eller enkelte julesanger, så la være da, det er ingen som tvinger deg. Om det er barnet ditt som går på skolen og du ikke ønsker at det skal ta del i disse tradiajonene, så la være, eller enda bedre, la barnet ditt få bestemme selv. Det er så lett å ta avstand fra det religiøse selv, en trenger ikke ta fra alle sammen tradiajonene og verdiene til mange for at du selv skal bli fornøyd, tenk dere om hvor egoistisk og respektløst det er. Det er tross alt en hellig feiring som faktisk handler om Jesus og kristendommen. Det er akkurat som å eliminere hovedtemaet til jula. Ha respekt og tenk litt lenger enn nesetippen. Kanskje les dere litt inn i hvorfor dette er viktig for mange kristne og sikkert mange andre. Gjør det før dere velger å ødelegge jula for mange pga deres spesielle behov. Håper du får en fin feiring i vente Martine og alle sammen❤

Pelle

14.11.2017 kl.11:45

Dette minner om Fox News' årlige kampanje mot det de kaller "War on Christmas". Man leter opp det man kan finne av små nyhetssaker fra en håndfull ubetydelige byer ("Those damn atheists are taking down our beloved nativity scene"), blåser det opp til nasjonale sensasjonssaker og kaller det en pågående krig mot jula. I virkeligheten fortsetter amerikanere flest å feire og elske jula som aldri før. Det samme gjelder for oss nordmenn.

Snakk om å lage storm i et vannglass.

Anita Cathrine Karoline

15.11.2017 kl.22:00

Beste jeg har lest på lenge! :)

Inger Lise

15.11.2017 kl.23:13

Men så va ikkje Jula i norge kristen te å begynne med. Den starta som ein fest som feira sola sin "fødsel"

Kristendommen kom og sa ein dag "Jula er vår no" og sa att han der "Jesus" vard fødd utan bevis på da

Arvid Vebenstad

16.11.2017 kl.09:45

Er helt enig med deg !

Til dere som ble så krenket av dette,- glemte dere å lese den første setningen ?

Vidar

16.11.2017 kl.14:37

Så takket være Gud og Jesus feirer vi jul? Egentlig starta det som en hedensk tradisjon. Så kom kristendommen og kuppa feiringa. Og det er stort sett ateister, sjeldent innvandrere, som ikke vil ha med ord som Gud og Jesus i jula. Men godt innlegget ditt får visse grupper til å hate muslimer enda mer, vi har ikke nok av muslimhat akkurat..

Rune

16.11.2017 kl.15:31

Jula handla faktisk ikkje om jesus eller gud. Ordet jul stamma fra dæ norrøne ordet jól som betyr hjul. Feiringa av jól va opprinnelig ei feiring før vintersolværv. Altså sola snur, eller som de trudd før at hjule ha snurra rundt å begynt på nytt ijænn. Og alt vart jænnfødt. Deffør e rød en av de tre jule fargen, førdi dæ symboliser blo/mensen som tegn på jenfødsel. Den opprinnelige jula vart feira fra ca.22desmber (vinterdolværv) og 13 daga fram i tid førdi 13 va et lykketall før norge vart tvanskristna. Egentli så e ikje jesus født før på våren en gång å sia vi allerede ha en tradisjon fra før så betemt den katolske kirka at då passa dæ bedre å feire bursdagen tell jesus då sia vi allerede ha en tradisjon då, og vart kvitt en gammel hendsk feiring å inn mæ en kristen,tok to flue i en smekk mæ andre ord. Så egentli alle tradisjonan mæ juletre, julebukk, nissen, julefargen (rød, hvit, grønn) ++++

Lone

16.11.2017 kl.16:17

Fun fact om julen. Den kommer faktisk fra vikingene og ikke kristendommen :)

Vi hadde jul i Norge (Skandinavia) lenge før kirken bestemte at det skulle være feiringen av Jesus fødsel. Noe som heller ikke er riktig da Jesus ble født rundt vår/sommer tider.

men uansett er jeg enig i det du sier!

Thomas

20.11.2017 kl.00:23

Hva i all verden er det du snakker om?

"Julen handler om juletrær, nisser, julemat, julesanger, kirkebesøk og gaver, og for meg er dette hellig. "

Det er jo ingen som vil fjerne julenisser osv...? Heller ingen som truer trær, sanger, mat eller kirke - snarere tvert i mot. Få land i verden er tryggere for mennesker med kristent livssyn. Eller noen andre, for den del.

Hvor er den egentlige trusselen mot julen?

For meg så representerer norsk jul en absurd kjøpefest der folk som har mer enn nok bruker enorme summer på å kjøpe enda mer, ting som ofte ikke blir brukt en gang! Og julemat i butikken fra september måned er sikker ikke helt bra for helsen vår heller...

En fin Jul er for meg en tid der vi setter pris på familie og venner, og tenker over hvor godt vi har det. Det drukner i frenetisk handling i dagens Norge. Black Friday-shopping i London eller New York? Absurd. Ting er gått helt av skaftet.

Ja, vi kan godt slutte å ødelegge jula.

Og da kan vi begynne med shoppinghysteriet.

Skriv en ny kommentar

hits