Kan jeg få en tampong?

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Annonse

Forrige helg var jeg i en bursdag. Litt utpå kvelden kom en av jentene jeg ikke kjente bort til meg og spurte om jeg ikke tilfeldigvis hadde en tampong på meg. Jeg bet meg merke i at jenta hvisket og at hun nærmest unnskyldte seg for å spørre. Jeg hadde en tampong, og jenta ble glad. Men hvorfor syntes så mange at det er så kleint å spørre om en tampong eller et bind? Hvorfor syntes SÅ mange at det er kleint å kjøpe produkter på butikken? Og hvorfor hvisker vi når vi skal spørre enten kjente eller ukjente om en tampong eller et bind? Er det fordi mensen er kleint, tabu og flaut? Eller er det fordi vi ikke vil bry noen med at vi faktisk har mensen? 

For det er ikke kleint å spørre en lagvenninne om hun har et bind. 

– Det er nemlig stor sannsynlighet for at en av lagvenninnene har mensen på samme tidspunkt og at noen har et bind å gi deg! 

Det er ikke kleint å spørre om venninnen din har et bind når dere har filmkveld. Enten så har hun eller så har hun ikke.

Hvis du er hjemme hos venninnen din er det antakeligvis stor sannsynlighet for at hun har noe liggende, uansett om hun har mensen eller ei! 

Det er ikke kleint å spørre en venninne, sidekameraten eller en dame på bussen, trikken eller båten om hun har et bind. Uhellet kan være ute hvor som helst!

– Det kunne jo like godt vært henne. 
 

Det er ikke kleint å spørre en jente om en tampong på et utested.

– Det verste svaret du får en jo antakeligvis at hun ikke har verken bind eller tampong på seg, og da er antakeligvis grunnen at hun ikke har mensen akkurat da selv. 
 

Det er hvert fall ikke kleint når en venninne spør deg om du har et bind i timen eller under forelesningen. 

– Eller hva? Det blir jo ikke noe større nummer ut av det enn man lager selv. 
 

Det er heller ikke kleint å spørre om et bind i garderoben på treningssenteret. 

– For de aller fleste damene som er der har jo mensen! Hvis du får mensen på vei til trening og ikke får kjøpt produkter eller har med deg, så er det mye bedre å spørre noen, enn å avlyse økta. 
 

Det er ikke kleint å spørre en venninne om hun har et bind når dere er på konsert, hockeykamp eller restaurant sammen.

– For venninnen din har antakeligvis mensen hun også, og hun vil nok ikke se dumt på deg hvis du spør. 

 

Det er ikke kleint å spørre kjæresten om å kjøpe bind på butikken. 

– Er kjæresten din en jente, vil jeg tro at det er null problem. Men er kjæresten din en gutt, så burde det bare mangle. Det er faktisk opp til han om han vil gjøre det kleint eller ikke!

Det er heller ikke kleint å spørre kjæresten om han kan slenge over en tampong når dere er på badet samtidig.

Disse tingene er ikke kleint, fordi mensen er HELT vanlig, og noe halvparten av oss har.

“Ved å få blod fram i lyset, vise det på skjermen og sette i gang samtalen om det, gjør vi livet lettere for kvinner i fremtiden. Når alt kommer til alt – bør ikke det å snakke om mensen være like naturlig som å ha mensen?”

Ikke hvisk når du snakker om mensen, for det er så vanlig at det fortjener å bli snakka om. 

#BloodNormal

 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Kan jeg få en tampong?

  1. Veldig bra innlegg! Dette er noe jeg selv har tatt meg selv i å bli flau over selv. Men slik skal det jo ikke være. Det er jo helt naturlig og ikke noe å prøve å skjule. Så veldig bra at du får fokus på dette.
    Ha en flott dag videre!

  2. Syns faktisk det er drittkleint, og hadde følt meg brydd om noen randoms spurte meg om slikt på bussen…….. Selv er det helt uaktuelt for meg å kjøpe tamponger eller bind i butikken, og jeg tør heller ikke spørre noen om å gjøre det for meg. Jeg bruker bare papir i trusa, og den uka jeg har mensen lever jeg så og si i sølibat.
    Har fått et mer avslappet forhold til det med årene, men ikke faen om jeg kjøper bind eller spør randome på bussen om slikt, ass – DER går grensa.

  3. Hei! Syntes det du skriver om er kjempe viktig, mensen er helt naturlig og absolutt ikke noe aa skamme seg over. Likevel er jeg en av dem som visker litt naar jeg skal sporre noen om jeg kan faa en tampong av dem. Det har derimot ikke noe med at jeg syntes at det er pinlig aa ha mensen, jeg syntes det er pinlig aa sporre en halvveis fremmed om jeg kan “faa” noe av dem!

  4. Tror faktisk dette er veldig viktig å bra om, både for kvinner og menn!!! Digger forresten bloggen din:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *