Ikke perfekt, ikke stygg

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt kalt tjukk, hore, ubrukelig, dum og tragisk. Jeg har heller ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt og sett at andre har blitt kalt det. Og idag ønsker jeg å si ifra. For på disse bildene er jeg naken, mer naken enn noen gang. 

For se på meg på disse bildene. Jeg håper du ser hvor dumt det ser ut når jeg tar det til meg og setter det på kroppen min. Jeg håper du ser hvor nakent det blir og hvor sårt det blir. 

For hver gang vi kaller en annen for stygg så fester det seg, uansett hvor useriøst det menes. 

 Hver gang vi kaller noen for dum så begynner man sakte men sikkert å tro på det selv. 

Hver gang vi kaller en annen for feit uansett hvordan personen ser ut så legger vi personens verdi i hvordan den ser ut, samtidig som vi gjør utseende til et problem.

Hver gang vi kaller en annen for ubrukelig sier vi at vi selv er bedre, og at den andre personen er feil. Og på hvilket grunnlag gjør vi egentlig det? 

Hver gang vi kaller en annen for verdiløs tråkker vi på verdien til personen og ikke minst stoltheten.

Hver gang vi kaller en annen for hore tråkker vi på både en yrkesgruppe og identiteten til personen. Og hva gjør at vi får oss til å kalle noen for en hore?

Hver gang vi kaller en annen for tragisk så gjør det vondt. Uansett om vi ikke mener det.

Poenget mitt er at vi må kutte ut. Vi må kutte ut å sette disse ordene på andre andre og at vi må kutte ut å la disse ordene definere andre. 

For hva får noen egentlig ut av å kalle meg, eller andre for feit? Stygg? Dum? Verdiløs? Tragisk?

Bare fordi vi ikke er perfekte betyr det ikke at vi er stygge. 

Og det koster så lite å være ålreit. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

24 kommentarer

24 thoughts on “Ikke perfekt, ikke stygg

  1. Jeg syntes det er tøft av deg å legge ut slikt bilde men jeg har vært innom mange blogger som sikkert du også..osv men ALDRI møtt noen så mediakåt som deg og uærlig ubehagelig rett og slett beklager min mening.

  2. Har aldri hørt om dem. Klikket bare på lenken for å beundre hyller og skritt. Særdeles bra – langt nærmere perfekt enn stygg!
    -Kåre

  3. Er det ikke sånn det er, Martine? Stikker vi “nesa” litt for langt fram, så tar noen tak direkte. Drar litt ekstra i den til det gjør sånn passe vondt.

  4. Superflott og tankevekkende innlegg! Og om et tema som engasjerer meg.
    Jeg har en utfordring som går hele måneden, BLOGGING MOT MOBBING, hvor jeg utfordrer folk til å skrive om mobbing og legge link i en kvitteringsliste i et kommentarfelt hos meg. Det blir spennende å se hvor mange kommentarer som representerer innlegg i løpet av måneden.
    Og du? Bytt ut ordene dine med sterk, vakker, unik, enestående og mer enn bra nok! 😉

  5. Når man så veldig sterkt ønsker oppmerksomhet og “se på meg”, er det alltid slik at man også tiltrekker seg oppmerksomhet fra nettroll og idioter på gaten.
    Sånn har det vært i tusenvis av år, og slik vil det dessverre fortsette å være. Slutt å brette ut om deg selv og livet ditt på nett, så skal du se at også du vil leve et normalt liv.

  6. Jeg synes du er en fin ung dame med en unik personlighet. Ikke bry deg om disse trollene som hetser deg. Sånne er som regel tøffe i trynet gjemt bak en skjerm, men noen patetiske livredde drittunger som stikker lynkjapt avgårde som bæljer etter mamma så lenge de blir konfrontert ansikt til ansikt. Stå på Martine, vær den du er.

  7. Hva er Ditt “egentlig” problem ?
    Løser dette bilde der du sitter med skrift/bh/truse dine problemer ?
    Alle har sine problemer men å poste bilde av seg selv å håpe på mange “tårevåte” kommentarer blir for meg tragisk
    Jeg kan selvfølgelig legge ut bilde av meg i “tanga” på nett å skrive om hvor tragisk jeg har det når det gjelder min kropp/oppmerksomhet/kommentarer
    Du har din kropp jeg har min
    Forskjellen er at mitt navn/ kropp trenger ingen “klikk” for å tjene penger
    Det trenger tydeligvis DU
    Problem løst
    Jan

  8. ord har ikke mer makt enn det du gir dem selv. bare ikke bry deg om hva random folk sier til deg så kommer du ikke til å ha noen problemer. man velger å bli fornærmet og man velger å ta seg nær av noe som blir sagt. lær deg å bli litt mer tykkhudet så kommer du lengre her i livet enn om du skal ta innover deg noe som folk som ikke har noe med deg å gjøre sier.

  9. Jaja
    Min kommentar om innlegget blei “lagret” ikke godkjent??
    Slik er det når noen kritiserer “bloggere” som lever av “klikk” og når andre har en mening om dette da blir det “lagret” da det ikke passer bloggeren

  10. Dette var meget tøft gjort av deg. Jeg vet at du er en blogger som mottar utrolig mye negative meldinger. Ord er egentlig kun bokstaver, men de bokstavene som blir til stygge ord og settinger kan føles som at man får knivstikk. Og det er utrolig hva folk får seg til å slenge ut bak skjermen. Jeg lurer på om de hadde vært like tøffe face to face! Du er tøff og sterk. Stå på!

  11. Jan W: Hei Jan 🙂 Nå har det seg sånn at jeg er på ishockeykamp og ikke rekker å godkjenne alle kommentarer. Beklager at du måtte vente. For å svare på påstanden din så har dette innlegget ingenting med “klikk” å gjøre. Dette har med noe jeg har hatt på hjerte og hatt lyst til å gjøre lenge. La oss heie på unge jenter som stor opp for seg selv og andre, blogger eller ei 🙂 Ønsker deg en super kveld. Hilsen Martine!

  12. Kan ikke skjønne det da, du virke som en hyggelig person ut fra det jeg leser på bloggen din, du er da veldig pen ut fra det jeg ser iallefall. (skjønt jeg har da aldri møtt deg så)
    Men aldri la noen fortelle deg noe annet, jeg er en tjukk mann og ja jeg sier det, jeg har slitt med overvekt i mange år, jeg sliter med ettervirkninger etter mobbing på grunnskolen 8 av mine 9 år der som jeg ikke husker heller. Og jeg har fått høre det om vekten min, men vet du hva … jeg bryr meg ikke, det at jeg jobber med vekten min gjør jeg for min del, ikke andres og akseptere ingen meg for den jeg er så gjør ikke det noe heller, for da går de glipp av en fantastisk mann som aldri ville behandlet deg (kvinne) på en fantastisk måte.
    Så aldri gi opp, du virker som ei flott jente, du er iallefall ei pen jente og akseptere ikke noen deg for den du er … så til H… med dem, de fortjener deg ikke.
    Jeg tipper at mange av disse kommentarene kommer når du er ute på byen ? jeg har opplevd gutter som ikke får jenta de forsøker seg på og blir rimelig toxic når de blir avvist … rimelig patetisk spør du meg.

  13. Du har en kjempe kropp,ta vare på den,de som klager har ett problem selv.ønsker deg en riktig god helg. 👍☺️

  14. Dere som mener de som byr på seg selv på nett må ta med grove og truende kommentarer:..
    Jeg kan være med dere så langt som til at det er noe en bør være inneforstått med og tenke igjennom på forhånd, for disse nett-trollene er nå der, uansett hvor mye en misliker de. Med det, mener jeg rett & slett at en etter beste evne bør vurdere hvorvidt en vil klare å ignorere det som kommer.
    Når det er sagt, betyr ikke det at denne typen kommentarer på noen måte er greit, eller at det på noen måte skal tollereres. Nett-troll er en like patetisk som ekkel uting som en forhåpentlig vil klare å begrense etterhvert.
    Å hevde at bloggere og andre nett-profiler burde slutte om de ikke godtar grovheter, er først & fremst et skremmende angrep på ytringsfriheten. Det dere sier, er jo at det er OK å true folk for det de skriver/publiserer!
    Jeg er på ingen måte noen typisk bloggleser, for de som måtte lure på det. Av personlige blogger, er det faktisk bare denne og en til jeg besøker, da de fleste for meg oppleves som overfladiskhet på toppnivå.
    Men det betyr så langt i fra at jeg ønsker dem vekk! Det er jo åpenbart andre som ser annerledes på de enn jeg. -Og for mitt vedkommende er “problemet” løst ved at jeg lar være å klikke på de!
    Poenget er at uansett hvor PR-kåt, selveksponerende, oppmerksomhet-junkie, osv folk måtte være, gir det ingen rett til å fornærme, true eller på annen måte tråkke på dem. -Simple as that!

  15. Hei først vil jeg si utrolig bra skrivet og utrolig tøft at du tar opp dette etter alt som har skjedd med deg, ingen fortjener dette.. men når jeg går inn på bloggen din for å lese innlegget kommer unndertøys reklamen til Cubus opp.. bare jeg som syntes det ikke passer inn? Ikke meninga å være rekk eller no men jeg reagerte bare på det.. du kan sikker ikke noe for reklamen som kommer opp men ja..

  16. Jeg syntes det er veldig fint at du bruker “makten” du har fått via bloggen til å belyse problemer som ikke får nok oppmerksomhet. Jeg er ganske i mot de typiske rosabloggerne som lever av å lure unge mennesker til å kjøpe varer, eller det glansbilde de presenterer. Så hold på bloggerstilen din og vær tro mot deg selv ☺️

  17. ingen i verden har “rett” til å ikke bli fornærmet, det er jo bare helt latterlig å påstå at man ikke har rett til å si det man mener om noen uansett hva det innebærer. noen er drittsekker og sier stygge ting og man kan si hva man vil om det, men jeg vil mye heller bo i en verden hvor man kan si hva man vil til folk enn en verden hvor man blir tatt opp som et samfunnsproblem om man sier en negativ kommentar til en som selv har valgt å sette seg selv offentlig possisjon. alle sier stygge ting om andre, detter er noe vi alle er skyldige i. kan du ærlig talt si at du martine aldri har sagt noe som noe andre kan bli fornærmet av? hvorfor er det verre nor noe blir sagt i forhold til kroppen eller utseende sitt enn når noen rakker ned på meningene til andre?

  18. Det var en gang et kommentar felt. På kommentarfeltet i dette eventyret startet det med jamring, gauling og diverse anekdoter om hvordan noen skulle være, ikke gjøre det, eller ikke gjøre det.
    Sangene, hymnene og luten ble spilt i vestibylen på blogg-slottet i den beste fanfare; trollene bukket og neie, sprudlet og heiet som oftest på seg selv. De spiller sin egne lille lut; da det er lyden av stillhet i dems sjel.
    Deretter tuslet det nok inn et troll på slottsplassen av et kommentarfelt og som poesi ble bloggskriverer besudlet med de negative utsagn. Så deilig det er å trykke ned mennesket i seg selv og andre; hikket hoffnarren mens han satt i et hjørne og røyket pipe og onanerte for seg selv.
    Som i de fleste eventyr; så møtes vi på drager, demoner og ulike karakterer i historien om kommentarfeltet. Dette kommentarfeltet skiller seg ikke ut; de er overveldende og klare – dragene må møtes, ford uten å møte dem har vi ingen monomyte for oss selv.
    Visse dager har vi ikke rustningen på; da står vi der nakne – men vi jobber oss igjennom våre egne mytologiske ruter alle sammen.
    I kongeriketbloggen er det mange av de få, og få av de mnge – en setning som slettest ikke betyr noen verdens ting; det bare føles bra et par ganger å skrive som man gjør.
    Så er det som så; at ofte er det prinsessen som venter på prinsen til å redde henne fra noe; men her er det jammen snudd opp ned på hodet på beste vis – da det er prinsessen Martine som gjør jobben; for å redde prinsen – for en dag skal hun leve lykkelig i alle sine dager.
    snipp snapp snute.
    la oss alle skrape bilrute.
    fordi snart så jævla kaldt.
    ha på lue alle sammen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *