“Det er en nasjonal plikt å voldta kvinner”

Categories Tanker 💭

– Er dere glade for å se en kvinne gå på gaten med halvparten av rumpa synlig? Når en kvinne går rundt på den måten, er det en patriotisk plikt å sjikanere henne seksuelt og det er en nasjonal plikt å voldta henne, uttalte den kontroversielle advokaten Nahib al-Wahsh fra Egypt i et direktesendt debatt-program på TV for noen dager siden. 

Offentlig sextrakassering har lenge vært et problem i Egypt, men det ble for alvor kjent etter flere stygge massevoldtekter på Tahrir-plassen i blant annet 2011 og 2013. Ifølge et studie utført av FN fra 2013 har 99,3 % av egyptiske kvinner opplevd muntlig eller fysisk trakassering og over 80 prosent føler seg utrygge på gata. At holdinger som al-Wahsh sine i det hele tatt får kommet frem i lyset i 2017 er i mine øyne ikke annet enn en skam. 

Jeg blir nemlig sint, og jeg blir sint fordi flere har stilt spørsmålstegn til hvorfor man behøver kampanjer som #MeToo, som har vist at det har vært et enormt omfang av seksuelle overgrep og seksuell trakassering. 

Jeg blir sint fordi jeg, og egyptiske kvinner burde og skal få gå med akkurat det vi selv ønsker å gå med. Om vi ønsker å gå med halvparten av rumpa synlig på gaten, er det opp til oss selv. Og det er på ingen måte en grunn til å voldta. Det er faktisk aldri en grunn til å voldta. 

Jeg blir sint fordi mitt, eller andre kvinners antrekk ikke gir rettigheter til noen å forgripe seg på oss. 

Jeg blir sint fordi al-Wahsh sin uttalelse støttes av haugevis av menn, og jeg er redd for at folk tar det til seg og tror at det oppriktig er deres nasjonale plikt å voldta kvinner. 

Hvis vi skal snakke om nasjonal plikt på tross av landegrenser, så ønsker jeg gjerne å si at jeg ønsker at det skal bli en nasjonal plikt å la folk gå kledd som de vil. Jeg ønsker at det skal bli en nasjonal plikt å si ifra når vi blir vitne til seksuell trakassering eller overgrep. Jeg ønsker at det skal bli en nasjonal plikt å fordømme voldtekt. 

En som velger å voldta, voldtar mennesker. Ikke antrekk. Så kjære Nahib al-Wahsh:

Her går jeg med hullete jeans, og du får faen ikke voldta meg – Eller noen andre kvinner. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

#NoToRape #MeToo

// Marty

 

 

 

7 kommentarer

7 thoughts on ““Det er en nasjonal plikt å voldta kvinner”

  1. Har hørt denne holdningen ofte i blant norske folk også. Folk som faktisk sier at ho ba om det pga klærne eller noe. Det er ingen som vil eller ber om og bli voldtatt eller trakasert.

  2. Temmelig dust å sammenligne situasjonen til kvinner i frie, vestlige land med ville tilstander i muslimske land. Regner med at du er glad norske menn svært sjelden har slike holdninger og at du vil stemme på partier som vil begrense innvandringen fra land der slike holdninger er utbredt?

  3. Du skal bare gå i dine hullete jeans skulle bae mangle jeg er blitt oppdradd til at vi er likeverdige så hva du kler deg med er ikke min buisenis jeg ser på alle jenter med respekt

  4. Svært bra det du skriver om at voldtekt aldri kan forsvares eller aksepteres.
    Det er derfor du bør ta med at det er kommet en masse muslimer til Norge med akkurat disse holdningene.
    Allerede i 2012 skrev NRK Rogaland om dette i denne artikkelen;
    https://www.nrk.no/rogaland/voldtekter-begas-av-ikke-norske-1.7945797
    hvor deres undersøkelse konkluderer med at mellom 70 og 80 prosent av alle voldtekter i Norge utføres av muslimer. Dette stemmer også med svenske oversikter.
    Ser ut til at den eneste løsningen er å få flertallet av muslimer UT! av Norge.

  5. Kjempebra skrevet. Og jeg har til og med kjøpt jeans med ferdige hull i, svindyr var de også men det er da ingen grunn til voldtekt fordi. Blir så forbannet på slike holdninger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *