Til Kristine Ullebø

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

De ivrigste bloggleserne har fått med seg at Kristine Ullebø publiserte en kommentar fra en bloggleser på bloggen sin sammen med en IP-adresse for noen dager siden. Kristine fjernet IP-adressen etter massiv kritikk, men har latt kommentaren stå. 

“Det er så spennende at du har hatt sex med en jente! Det er sånn ting som gjør deg så utrolig unik og sykt spesiell.​ Du er et forbilde og alle kan se opp til deg fordi du går helt dine egne veier. Digger at du tegner, skriver, spiller pioano og er opptatt av poesi. Det er det nesten ingen på vår alder som er. Tror ikke folk skjønner hvor kul og unik du er som går helt egne veier. Kan du lage flere innlegg hvor du skriver tanker om hvordan det er å være skapende?”

Det har haglet med kritikk i kommentarfeltet, og jeg klarer ikke å dy meg og blir derfor nødt til å si et par ting:

Det er fullt mulig at Kristine bommet. Det er fullt mulig at Kristine aldri burde postet IP-adressen. Det er fullt mulig at kommentaren KUN var ment hyggelig. Men jeg forstår frustrasjonen til Kristine ekstremt godt. Jeg forstår at det er vanskelig å skille mellom hva som er ment hyggelig og hva som ikke er ment det. Jeg forstår at det er vanskelig å stå i kritikk fra at du har på deg feil sko til at du går feil. Jeg forstår at det er vanskelig å få kritikk for hvordan du snakker og for hvordan kjæresten din oppfører seg. Jeg forstår at det er vanskelig å få kritikk for at du gjør noe annerledes enn andre og for at du ser annerledes ut enn andre. 

Jeg forstår det, og derfor backer jeg Kristine. Ingen av oss burde egentlig ha noen grunn til å gjøre noe annet. For hva skulle egentlig grunnen vår vært? 

At vi er uenige?

At vi ikke liker henne?

At hun er annerledes enn oss?

At hun ser annerledes ut enn oss?

At hun snakker annerledes enn oss?

Det gir oss INGEN større grunn til å kritisere eller mene noe på bekostning av hvem Kristine er som menneske. Vi kan godt syntes noen valg er merkelige, rare eller helt feil, men vi må hvert fall ha baller nok til å tre ut fra “anonym” i kommentarfeltet og stå i det. 

Vi snakker ikke om verdens problemer, men om en helt vanlig, ung jente som forsøker å få til noe og som jobber knallhardt. Vi kan mene og si akkurat hva vi vil, men vi kan da for all del tenke oss om to ganger først:)

Tenk om det hadde vært deg vi hadde diskutert, hadde du vært plettfri? 

Samfunnet: Vær deg selv. Men ikke sånn. 

// Marty

2 kommentarer

2 thoughts on “Til Kristine Ullebø

  1. Det kan ha vært en ung jente bak kommentaren også, som kanskje mente det hun skrev akkurat sånn. Og som ble livredd av reaksjonen fra Kristine ?
    Nedover i kommentarfeltet har hun faktisk skrevet at hun har prøvd å kontakte Kristine om det også, men se DET vil ikke Kristine kommentere ?
    Jeg skjønner at det sikkert er håpløst å få masse dritt slengt mot seg, men det der er ikke måten å gjøre det på. Da får man heller stenge kommentarfeltet dersom man ikke orker det som kommer der. Det er det eneste fornuftige å gjøre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *