Puppesnakk etter en måned uten BH

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Okei. I dag er det en måned siden jeg bestemte meg for å la være å bruke BH i hele oktober. Bakgrunnen for mitt påfunn har vært å markere “Rosa Sløyfe-aksjonen” som holdes i oktober hvert år, på min egen måte. Målet med “Rosa Sløyfe-askjonen” er å vise solidaritet til brystkreftrammede, spre informasjon og økte kunnskapen om brystkreft, og jeg ville bidra med å ikke bruke BH, kun for å gjøre min lesere bevisste. Og meg selv. 

Jeg har tidligere nevnt at jeg er fullstendig klar over at en BH-fri måned for min del ikke redder liv eller samler inn penger, men jeg har allikevel hatt tro på at er positivt og gjennomtenkt fokus kan være med på å hjelpe. 

Når jeg skrev om dette for en måned siden publiserte jeg en liste med 9 grunner til å droppe BH, og den lød som følger: 

1. Forbedrer brystenes form

En forutinntatt mening vi ofte får høre er at brystene blir hengete om vi ikke bruker BH – men i virkeligheten er det tvert om!
En fransk studie har nemlig bevist det motsatte. Studien peker på at kvinner som alltid bruker BH til hverdags fikk svekkede brystmuskler, ettersom brystene alltid hadde støtte og behøvde derfor ikke å utvikle sin egen.

2. Sov bedre

Å sove i en BH er ikke særlig komfortabelt og kan over tid forstyrre søvnrytmen din. Denne studien påpeker at til og med pyjamasen din kan påvirke hvorvidt du får en god natts søvn eller ikke, og forskerne oppfordrer alle til å sove nakne.

3. Øk sirkulasjonen din

Samme studie som vi nevnte ovenfor beviser også at stramme klær som BH-er kan påvirke blodsirkulasjonen. Om plagget sitter for tett mot kroppen i lengre tid kan det forårsake at større blodkar komprimeres.

Dette kan i sin tur innebære alvorlige kardiovaskulære problemer senere i livet – og det er ikke noen som helst fine push-up BH-er i verden verdt, eller hva?

4. Forbedrer brystenes helse

Den franske studien har også bevist at brystenes helse blir påvirket.

Nei, det kommer ikke til å forårsake brystkreft eller lignende problemer. Men det kan påvirke om skitt eller svette setter seg inne i BH-en som kan lede til infeksjoner, utslag eller kviser på brystene.

Den har rettet seg spesielt mot BH-er som ikke har rett passform. En BH med en kopp som gjør vondt kan forårsake at vi får vansker med å puste, brystsmerter eller andre ubekvemmeligheter.

5. Spare penger

Et sterkt argument for å være uten BH er den økonomiske biten. En god BH koster fort mange hundre kroner, så hvorfor ikke skippe den og legge pengene på noe morsommere i stedet? Eller bruke de til å støtte Rosa Sløyfe-aksjonen

Bra
Licensed from: gemenacom / yayimages.com

 

6. Styrker brystene dine

Når brystene tvinges til å kjempe mot gravitasjonen blir de sterkere, og vi vet alle at sterkere muskler er større enn svakere muskler.

Vi refererer igjen til den franske studien når vi sier at brystene kan vokse en hel del i størrelse om de får henge fritt!

7. Forbedrer brystvevet

Et 15 år langt studie beviser at om du har på deg BH til daglig så forhindres brystene dine fra å skape friskt vev. Friskt vev er viktig av mange grunner, men den viktigste er nok at friskt vev kommer til å minske (men ikke eliminere) risikoen for ulike typer brystkreft.

8. Pustingen forbedres

Denne er ganske lett å forstå. Når noe sitter tett rundt brystkassen din i mange timer per dag, 365 dager i året, da blir pusten begrenset.

Selvsagt kommer ikke en BH til å avgjøre om du kan puste eller ikke, men tenk etter: Det stemmer vel ganske godt at BH-en strammer rundt brystkassen?

9. Komfort

For mange kvinner er komforten den absolutt største grunne til at de velger bort BH-en. Tenk etter: finnes det en større lettelse enn å få ta av seg BH-en etter en lang dag?

Det redder ingen liv at jeg velger å ikke bruke BH gjennom hele oktober, men det er med på å sette et viktig fokus. 

Brystkreft er den vanligste kreftformen blant kvinner og 3415 kvinner fikk brystkreft i 2015. En dag kan jeg være en av disse, og da ønsker jeg å ha bidratt med det jeg kan i forkant. 
 

Så, hvordan har egentlig dette hjulpet?

– Jeg har snakket om brystkreft på Snapchat (Martinehalvs) og forsøkt å minne mine lesere på å støtte med det de kan og har hatt lyst til. Noe jeg vet at folk har gjort! 

– Jeg har selv støttet med et beløp. 

– Puppene mine har det ekstremt bra, og jeg tror faktisk at det har vært fint å ikke bruke BH en helt måned. 

– Jeg tror faktisk at jeg har sovet bedre!

– Jeg har ikke vært like stiv i nakken som jeg pleier. Om det skyldes mangel på BH vet jeg ikke, men jeg velger å tro det!

– Jeg har hvert fall selv gjort en bitteliten innsats, og hver krone hjelper, så takk til alle som har bidratt!

 

// Marty

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Puppesnakk etter en måned uten BH

  1. Jeg kunne virkelig ønske at jeg kunne hatt en sånn person som deg i livet mitt. Du er så utrolig inspirerende, sterk og ikke minst vakker. Her sitter jeg med tidenes panikkangst, også scroller jeg meg gjennom bloggen din som gjør at jeg føler meg mindre alene. Jeg tror egentlig ikke du har peiling på hvor mye ordene dine betyr for folk. Sånne som meg som kanskje ikke har så mange, men du gjør det ufarlig. Det er ikke farlig at jeg ikke hadde noen å være sammen med på Halloween, å det er ikke farlig at jeg ikke har noen å snakke med akkurat nå. Så takk, Martine. Jeg håper jwg får muligheten til å bli kjent med deg en dag. Å hvis ikke? Tusen takk for at du deler og eksisterer. Aldri gi deg, så skal jeg aldri gi meg.

  2. Sjæl går jeg uten BH typ hele tida, og digger det! ;D Meeeen den studien ang brystmuskler… Det du ser som pupp er bare fett og kjertel, og vil ikke i stor grad påvirkes av selve brystmuskelen, som ligger under. Fettet på utsiden kan jo være saggy selv om musklene under er store!
    Jeg kommer heller ALDRI til å løpe uten BH igjen. Fytti dæven det gjør vondt.
    Du er digg.

  3. Hei, synes det er kjempeflott og høre om ei jente som går uten BH. En ekte kvinne fortjener å være synlig uten å bli påtvunget å dekke seg til. Naturlig skjønnhet er en naturlig og frisk kropp. Comfort og velbehag kommer først av alt og er du mest behagelig uten, så er det selvfølgelig lov å prioritere helse og velbehag foran noe annet. Jeg er singel, men hadde ikke sagt noe om ei kvinne gikk toppløs hjemme på en varm dag, så lenge hun bruker solkrem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *