Dette bildet har gjort meg til en hore:

Categories Tanker 💭

I dag er det åtte dager siden et nakenbilde av meg ble spredt på nettet. Det har bugnet av tilbakemeldinger den siste uken og selv vet jeg egentlig ikke hva jeg skal føle. Nakenbildet ble spredt på appen Jodel og siden da har jeg fått hundrevis av eksemplarer av bildet selv. Både fra kjente og ukjente.

Bildet ble tatt utenfor min kontroll i garderoben på Elixia, og likevel blir jeg som offer stemplet som både løs, horete og tåpelig av enkelte mennesker. 

Jeg blir stemplet som løs fordi jeg sto lettkledd i garderoben.

Jeg blir stemplet som horete fordi jeg viser meg frem.

Jeg blir stemplet som tåpelig fordi jeg lot meg avbilde. 

Akkurat som at de skulle vært min egen skyld at en annen kvinne i garderoben har tatt bilde av meg mens jeg skifter etter en treningsøkt. 

Jeg blir forbanna, og jeg blir forbanna fordi jeg er så lei av at man som offer får skylden for noe man ikke kan noen ting for. Jeg blir forbanna fordi jeg får beskjed av enkelte at det er JEG som skal passe meg. Jeg blir forbanna fordi jeg blir stemplet som horete, fordi jeg gjør noe helt hverdagslig og ufarlig som å skifte i en garderobe. 

Jeg fikk tidligere i dag tilsendt dette bildet fra en fremmed mann, og jeg har bare en ting å si:

Jeg er ikke en hore fordi jeg står og skifter i garderoben.

Jeg er ikke en hore fordi jeg er lettkledd.

Jeg er ikke en hore fordi noen tar bilde av meg uten at jeg vet det (Ei heller om jeg hadde visst det).

Jeg er ikke en hore fordi noen har delt dette bildet til resten av omverden. 

Jeg er ikke en hore fordi jeg viser meg frem.

Jeg er ikke en hore fordi det er et ord du slenger rundt deg til alle kvinner som ikke lever opp til dine standarer.

Jeg er ikke en hore, og jeg er drittlei av at vi stempler kvinner som horer. Jeg er nemlig ikke et objekt som kan kalles hore fordi du ser kroppen min. 

Men mest av alt er jeg lei av at man som offer skal få skylda. At man som kvinne får skylda. Det er faktisk nok nå:

Slutt å undertrykke oss kvinner og vår seksualitet. Det hadde vært tragisk å ofre likestillingen vi er på vei mot og har oppnådd – bare fordi du skal kalle oss for horer. For noe vi ikke kan noe for. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

11 kommentarer

11 thoughts on “Dette bildet har gjort meg til en hore:

  1. Altså Høø?!! Er man liksom hore fordi man skifter i en treningsgarderobe?? Er det ikke nettopp derfor man har garderober? For å skifte fra hverdags- til treningsklær, og omvendt?🤔 Isåfall så må jeg bare beklage, for da er vel jeg også en hore.
    Det er ALDRI offeret sin feil, uansett hvordan man vender og vrir på det.. ALDRI.
    Nå håper jeg virkelig at du slipper mere dritt. Så sinnsykt ufortjent!! Men fyfader så sterk du er❤️ Er en god grunn til at du er et mennesker jeg beundrer alt godt!
    Ha en strålende ny uke, fine du❤️

  2. Da er jeg visstnok en stor hore jeg også. Ble nok en hore allerede på barneskolen, for det var der jeg begynte min løsaktige opptreden med å skifte og dusje etter trening. Hva faen feiler det folk?? Og til det prakteksemplaret av et mannfolk som sendte deg bildet over, og alle andre som har gjort tilsvarende; skaff deg behandling, gå i deg selv og finn ut den egentlige årsaken til at du hater kvinner så sterkt at du har behov for undertrykke og krenke et menneske så grovt!!!!!

  3. Jeg fatter ikke hva som er i veien med folk. Jeg håper virkelig at hun som tok bildet går rundt med en svær klump i magen av anger og har skikkelig vanskelige dager. Vi forsøker å lære våre små døtre at kropper finnes i alle fasonger, og at det er helt fint. At det å skifte og dusje i garderober i svømmehaller og skole er helt naturlig og ikke flaut. “Det er jo bare andre jenter og damer her”. Dette er et område som skal være trygt for alle – uavhengig om man er “kjent” eller ikke. Jeg blir så vanvittig oppgitt over at det er mulig å oppføre seg på denne måten. Både være den som starter det hele med et bilde, og de idiotene som klarer å kalle noen en hore på grunnlag av et helt uskyldig bilde. Jeg blir redd på vegne av oss alle. Likestilling, respekt og hensyn forsvinner tydeligvis…

  4. Laila
    Du skylder som vanlig på menn – men hvorfor våger du ikke å kritisere den kvinnen som tok bilde uten lov i garderoben? Og etterpå delte hun bildet med andre…
    Det blir mer troverdig dersom dere også våger å kritisere kvinner….

  5. Helt tragisk. Egentlig er det litt synd på dem også, de projiserer sitt eget selvhat mot deg og andre kvinner.

  6. Jeg blir så flau.. så vanvittig flau.. Jeg blir flau og sint av folk som ikke skjønner at det de gjør kan skade mer enn de selv tror og ha en konsekvens for dem selv i ettertid. Hva ville denne personen oppnå med å ta bilde av deg i det hele tatt? Har denne personen noe i mot deg personlig og ville spre bildet til så mange som mulig? Var det gjort tilfeldig fordi hun så det var deg? Dette er spørsmål denne “fotografen” kan svarene på, men jeg håper hun kommer med en unnskyldning. Og hva med han kronidioten som sendte deg bilde på nytt med rød tekst? Lavmål er vel ordet jeg skal frem til her..
    Sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat er laget for at folk skal kommunisere med hverandre og vise en hverdag, men det har på en måte fått motsatt virkning. Mobbing er enda verre i dag da det er lettere å gjøre det digitalt enn verbalt, og kroppspresset har vel aldri vært høyere. Hadde det vært opptil meg så skulle ikke sosiale medier finnes, og det burde være forbudt med mobil på skole og treningssenter.
    Selv har jeg to døtre i 11 og 13 års alderen, og jeg ser jo hvor opptatt de i klassene er av sosiale medier. Jeg synes det er skummelt. Ja, mine døtre har hver sin mobil og ipad, men de får kun lov til å ha Snapchat med oss foreldre, et par klassevenninner og besteforeldre som kontakter. Vi har lært dem nettvett og jeg håper de fortsetter med det fremover i vår digitale verden som er kommet for å bli…

  7. ser at du fortsatter velger vekk kommentarer som stiller seg kritisk til deg og det du sier. hvordan skal man ta deg seriøst om du sitter og håndplukker kommentarer til hver innlegg du skriver? begynner å bli rimelig irritert over dette. trodde først at du faktisk var en av dem som var ærlig når det kom til å blogge, men det er klart ikke desverre. ser også at du får faren din til å lyve for deg i det forrige innlegget ditt. håper du skjerper deg med dette snart.

  8. Skjønner ikke at det er mulig at noen i det hele tatt kan finne på å gjøre noe så dumt. Tror ikke hun hadde likt å vært i den situasjonen selv. Denne jenten burde lært seg litt vett og nettvett.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *