Lurer du på hvorfor vi trenger feminisme?

Categories Tanker 💭

Etter helgens Halloween-feiringer har jeg tenkt mye på kostymer og hva vi egentlig ønsker når vi kler oss ut. Det virker som om noen av oss har et mål om å benytte muligheten til å ha på seg minst klær, mens andre benytter muligheten til å være hysterisk festlige. Jeg har tidligere nevnt at jeg nærmest ga opp min egen kostymejakt etter å ha kun funnet kostymer som “Sexy Nurse” og “Dirty Witch”. 

Samtidig har jeg latt meg fascinere av forskjellen på kostymer mellom mann og kvinne, og hvis du lurer på hvorfor vi fortsatt trenger feminisme så ønsker jeg å gi deg et par eksempler: 

Fordi det er helt naturlig at politidamer går med bar ben, høye heler og korte shorts. Altså. HVORFOR?!

Ai, ai kaptein? Eller… Hva skal man egentlig si? 

Fordi en mannlig “fange” er påkledd og relativt normal, mens en kvinnelig fange er “skyldig”, har på seg høye heler og minst mulig klær. Og, prater hun i telefon eller klær hun seg i øret? 

Hey doctor? Jeg er ikke i tvil hvem jeg hadde valgt. Uansett, det blir jo nesten et hån av seriøse leger. Når ble egentlig leger sexy? Med røde nettingstrømper? Og rødt overhode? 

 

Beklager dårlig kvalitet på dette bildet, men alt i bildet (minus barna) var av dårlig kvalitet så det bare ble sånn. Uansett: Hvorfor kan ikke djevel-jenta til høyre ha på seg det samme som djevel-gutten? Hmm…

For ikke å snakke om dette. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Lurer du på hvorfor vi trenger feminisme?

  1. syns du snakker ganske nedverdigende om kvinner her. vil påstå at de fleste av oss ikke er “sauer” som bare kjøper det vi får beskjed om. og det er helt latterlig at du ikke “klarte” å finne et komstyme som du mente målte opp til din feministiske standard når du kan bestille hva du vil på internett for det første og for det andre så stemmer det ikke det du sier at du bare kan får det typiske “mann/kvinne” kostymet i butikkene heller. du må slutte å late som om du snakker for alle kvinner og at alle burde støtte deg i det du sier viss ikke er de ikke “gode feminister” er så sykt lei av å bli fortalt hva som er undertrykkende promoterer dårlig kvinnesyn, og at kvinner har det så vanskelig i forhold til menn, at kvinner trenge spesielle privilegier i livert bare for å være kvinner. syns vi alle heller skal slutte å syte om uviktige ting og slutte å gi mannfolk skylden for alt vi er missfornøyde med her i livet. det er jenter som har startet denne trenden med utfordrene kostymer for å kunne ha en dag i året man kan kle seg akkurat som man vil uten å bli dømt. men det skal visst martine bestemme at man ikke skal føle seg bra med dette mer fordi det er undertrykkende ikke bare for deg, men for alle jenter. vær sterkere individer og ta ansvar for hva du gjør personlig å slutt å prøv å styr livet til resten av jentene i norge

  2. stine: Hei Stine-Marie! Tror du misforstår meg litt her. Poenget mitt her er egentlig at produsentene legger en forventing til hvordan kvinner skal kle seg, og til hvordan man skal kle seg. Jeg syntes det er synd at det er en forventing til at kvinner skal kle av seg. At kvinner velger det er en helt annen sak, som for så vidt er HELT greit for meg.

  3. det har ikke noe med forventninger å gjøre, vi jenter har valgt dette selv. vi startet denne trenden, det er ikke produsentene som plutselig bestemte seg for å selge utfordrene kler. kan vi ikke ha en dag i året hvor man kan få “leke” litt med seksualiteten vår? skal ikke feminismen stå for kvinners seksuelle frigjøring? har vi ikke kjempet i årevis for at vi skal kunne gå med det vi vil ha på oss uten å bli dømmet? jeg personlig er ikke så veldig “liberal” i klestilen min til vanlig, så jeg ser frem til halloween hvor jeg kan teste grensene mine litt å gå i et fint kostyme som kansje viser litt mer hud enn jeg gjør til vanlig. jeg vil kunne gjøre det uten å høre fra masse mennesker jeg ikke kjenner at jeg gjør dette pågrunn av reklame og eller undertrykkelse. la halloween være i fred og kansje fokuser på viktiger ting som våre søstre i midtøsten som ikke har på langt nær like mye likestilling som oss. vi er bortskjemte som faen om vi skal klage på kostymer som blir brukt 1 gang om året. blir fornærmet på deres vegne når det er dette vi i det mest likestilte landet i verden bruker tiden og energien vår på..

  4. Hei, føler det blir litt feil da majoriteten av high-school jenter var de som skapte trenden med å kle seg slutty på halloween.
    Skal flere selskaper tape penger fordi noen mener kvinner nå tenker helt motsatt?
    Er forsåvidt litt enig med ting du sier, men er ikke noen forventninger til hvordan vi skal kle oss.
    Disse kostymene er egt bare det majoriteten av jenter på rundt vår alder vil gå med på halloween fester for å få seg noe (trenger ikke være sex etc, men muligens oppmerksomhet?)
    Det er vi som holder bedriften gående med å kjøpe disse produktene, da er de ikke diskriminerende eller undertrykkende, eller skaper forventninger på noen måte når vi er de som står bak hele denne “evolusjonen” uansett.
    Ha en fin dag <3
    - Jente

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *