En prat om ensomheten

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

I dag er det faktisk et helt år siden jeg søkte etter en venn, og åpenheten har lært meg mye. Den har lært meg at jeg ikke er alene, og at mye er opp til meg selv. Jeg har fått tusenvis av meldinger, og det rører meg hvor mange varme og fine mennesker det finnes. Samtidig gjør det vondt å vite at det finnes så mange som føler på ensomheten. Jeg har valgt å være åpen, og har dermed fått mange spørsmål om hva man kan gjøre når man føler seg ensom, og om jeg har noen tips og triks.

Først og fremst så tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar på det å være ensom, og jeg tror man selv må finne frem til en måte å håndtere det på. Jeg har snakket om ensomheten, noe som har gjort at jeg har blitt mye mer bevisst. Jeg har stilt spørsmål om hvorfor jeg føler som jeg gjør, og jeg har også stilt meg selv spørsmålet om jeg fortjener å være ensom. 

Huskeliste til meg selv:

– Ta kontakt! Det kan ofte være vanskelig å ta det første steget, men du kan ikke alltid sitte å vente på å bli inkludert og invitert. Du har også et ansvar for å bli sosialisert og ikke minst inkludere andre!

– Lær deg å håndtere et nei. Det å få et nei er vanskelig, men det er en del av pakka. Spør du ikke får du ikke, og man kan ikke alltid få – Du må håndtere det å få et nei.

– Lær deg og trives med deg selv! Sett pris på deg selv og ditt eget selskap. Det må ikke alltid skje noe.

– Slutt å sammenlikne deg. Det er din oppgave å like deg selv, ikke få alle andre til å gjøre det.

– Ikke ha for høye forventinger! Bursdager, feiringer og pålagte sammenkomster er ofte veldig glorifisert, og gjør noe med forventingene dine. Du trenger ikke gjøre som alle andre og måle deg med alle andre. 

– Ikke skyld på deg selv. Det er lett å føle at man ikke er fin nok, bra nok eller god nok hvis man ikke er invitert eller inkludert. Det handler aldri om det, og hvis det gjør det – Så er det faktisk ikke du som er problemet. 

– Akseptere at det er mennskelig å av og til føle seg ensom. 

– Se din egen verdi. Du er som du er, og du skal ikke tilpasse deg etter alle andre. Verdifull er det ingen andre som gjør deg, enn deg selv. 

Jeg har prøvd og jeg har feilet. Det gjør jeg fortsatt. Jeg jobber stadig med disse punktene, og prøver å fortelle meg selv at det ikke finnes én perfekt måte å feire bursdagen sin på, arrangere en venninnekveld på eller feire nyttårsaften på. Jeg er elendig til å akseptere akkurat det, og jeg tror ofte at det ødelegger ting som kunne vært veldig fint. Det er ikke meningen at jeg skal sitte på bursdagen min å gråte, fordi jeg tror at alle andre er omgitt av kjærlighet og mennesker hele tiden og fordi jeg har et glansbilde av hvordan det skal være.

Jeg tror faktisk det er min oppgave å dyrke den kjærligheten jeg behøver og akseptere situasjonen. Samtidig som jeg må omgi med med mennesker som gjør meg godt, ikke nødvendigvis de jeg forsøker å strekke meg etter.

Du må gjerne låne huskelisten min hvis du behøver det. 

Lykke til!

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

Processed with VSCO with a6 preset
Foto: Siri Granheim

// Marty

2 kommentarer

2 thoughts on “En prat om ensomheten

  1. Jeg er en ganske ny leser, men jeg må si jeg elsker det jeg har lest til nå. Takk for at du er åpen om ensomheten, Martine. Det finnes så mange mennesker som er ensomme der ute, og jeg er dessverre en av de. Du har skrevet en fin liste til deg selv. Du har skrevet viktige ting, og ting jeg selv må minne meg selv på. Jeg håper du har fått det bedre, og at du har funnet noen fantastiske venninner!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *