“Har du ikke fått morgenknullet ditt?”

Categories Tanker 💭

I går skrev jeg “Me Too” på Facebook-veggen min etter en oppfordring fra Skuespiller Alyssa Milano. På søndag startet hun en ny hashtag på Twitter med et forslag fra en venn. Budskapet har siden spredd seg til forskjellige medier. Oppfordringen lød som følger: «Hvis alle kvinner som er blitt utsatt for overgrep eller opplevd seksuell trakassering skriver MeToo i statusen sin, så ser kanskje folk omfanget av problemet».

Første gangen jeg opplevde seksuell trakassering var på barneskolen. En av de eldre gutta hadde fått det for seg at det var helt i orden å ta meg som jente på brystet og på rumpa. Han gjorde dette når vi spilte fotball, hadde gym og felles timer. Når jeg sa i fra fikk jeg beskjed fra en lærer om at “han er bare forelsket i deg, og han mener ikke noe vondt med det”. 

Siden den gangen har jeg opplevd liknende situasjoner flere ganger, som den gangen jeg var på jobb og fikk en kommentar på at jeg var så fraværende fra en mann. Han lurte på om jeg ikke hadde fått “morgenknullet mitt”, og om han kunne være med å løse problemet. 

Eller den gangen jeg ble tatt i skrittet på et utested, med en hviskende stemme i øret om at skjørtet mitt var så kort at han ikke bare kunne la være. Når jeg konfronterte han sa han det ga klare signaler hva jeg ville når jeg gikk kledd som jeg gjorde. 

 

“Når jeg sa i fra fikk jeg beskjed fra en lærer om at “han er bare forelsket i deg, og han mener ikke noe vondt med det”

 

Bakgrunnen for å belyse problemet, er avsløringene rundt Hollywood-regissør Harvey Weinstein. For en drøy uke siden publiserte New York Times en artikkel om Harvey, der det kommer fram at flere kvinner er blitt utsatt for seksuell trakassering av regissøren. I ettertid har flere skuespillere åpnet seg og også stått frem, og det har kommet frem beskyldninger mot Harvet Weinstein om både voldtekt og seksuelle overgrep.

Jeg skrev “Me Too” på Facebook-statusen min fordi jeg er sint, fordi jeg er lei og fordi det er på tide at vi sier ifra. Og fordi det er et heiarop for alle det gjelder. 

Flere menn har stilt spørsmål om hva de kan gjøre, og jeg kan oppfordre til følgende: 

1. Som mann kan du si ifra når du blir vitne til hendelser som de jeg beskriver over. Du kan oppdra barna dine på en måte der de skjønner at dette ikke er greit og du kan slutte å le når gutta spøker med vitser som “Hun begynte å grine når vi hadde sex, kun fordi jeg er så svær”. 

2. Hei på kvinner som tør å bruke stemmen sin, fremfor å legge frem at de plager deg. Du behøver ikke å være enig med det som blir skrevet, men du kan fortsatt være med på å fremme kvinner som tør å ta plass og si ifra. 

3. Vær litt kul når det oppstår situasjoner der damer blir kjørt over. Vær litt kul å lytt, støtt og påminn de andre rundt deg om det samme. Jeg sier ikke at vi ønsker forskjellsbehandling på noen som helst måte, men si ifra når den ene dama i møtet ikke blir lyttet til fordi de tretten andre mennene har rett. 

4. Vent på et ja før du tar deg til rette. Selv når du er på byen og du er byens konge. Korte skjørt, høye heler eller bare mager er ikke signaler på at du kan ta deg fritt frem.

5. Slutt å kall damer for fitter, horer og kjerringer. Det er ikke annet enn patetisk og smålig. 

6. Tør å si ifra på julebordet med gutta at de faktisk skal skjerpe seg når de harsellerer og trakasserer åpenlyst. 

7. Ta ansvar for datteren din, søsteren din, kjæresten din eller bestemoren din, som antakeligvis har opplevd seksuell trakassering i en eller annen form. Ta ansvar gjennom å stå opp for dem, hei på dem og støtt dem. 

8. Ikke vær en dritt. Vær en mann. 

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke gjelder alle menn, men det gjelder ekstremt mange damer. 

#Metoo 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

35 kommentarer

35 thoughts on ““Har du ikke fått morgenknullet ditt?”

  1. Eller hva med at damer bare tar ansvar for sitt eget liv og ikke ber menn gjøre det for dem?
    “Har du ikke fått morgenknullet ditt?” er ikke seksuell trakassering.
    Seksuell trakassering er repeterte handlinger av en seksuell art.

  2. Forskning viser at for hver 3 kvinne som utsettes for seksuell trakassering, så blir 1,8 menn også utsatt.
    Menn utsettes i like stor grad for seksuell trakassering av menn som av kvinner.
    Det du sier ang barneskolen er helt vanlig;
    De avfeier seksuell trakassering som om det er “Normalt”, en “forelskelse” eller “forsøk på å etablere et sosialt maskulint hierarki” (Forskningsartikkelen “Man Håor aldrig om killar som blir sexuelt trakkasserade” fra Stockholms universitet 2012) .
    Jeg snes vi skal slå et slag mot seksuel trakassering overfor kvinner OG menn, jenter OG gutter, og faktisk begynne innse at dette ikke handler om kjønn men en styggedom som har med vårt samfunn å gjøre. Et samfunn hvor gutter og jenter slipper unna med slik bedriten oppførsel, og som ikke blir sett på som trakaaserende før vi er langt inne i et karriereløp. Dette må tas med rota og vi må begynne på skolen, hvor barn lærer at det er greit å ta jentene på puppene, eller tafse guttene på på “bulen på buksa”, eller tafse på klassekameraters sixpack, kommentere manglende sixpack, presse hverandre til seksuell debutt mm.
    Ja , jenter er ikke så mye bedre enn gutta, 51% av alle jenter i ungdomsskolen utsetter andre gutter og jenter for seksuell trakassering.

  3. Til deg som skrev: “Seksuell trakassering er repeterte handlinger av en seksuell art.”
    Det du nevner nå er det som går under mobbing. Når noe som sårer, håner og trakasserer folk over lengre perioder er mobbing. Seksuell trakassering er akuratt slik som Martine skriver. Det er krenkelse av mennesker der seksuelle emner er hovudmålet. Når noen sier “har du ikke fått morgenknullet ditt” er det seksuell trakassering, JO!

  4. Enig med alle 8 punktene, men du glemte ett; 9. Jente; ikke la ansvar for egen sikkerhet avhenge 100% av andre. Alle menn er ikke noble! Vår kritisk, tenk sjæl.
    Her har du 2 eksempler på uskyldig i voldtekt og “tankeløshet” som resulterer i voldtekt:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/17-aaring-funnet-naken-paa-gata-etter-antatt-voldtekt-i-oslo/a/10022993/
    Ingen av overgrepene kan forsvares og at en 17 åring er sååå naiv er vel bakgrunnen for dette. HUN blir garantert ikke med en enslig utlending alene på nachspiel igjen. All sunn fornuft tilsier at en enslig ung jente ikke blir med til en fremmed leilighet med en fremmed mann !?!

  5. Nå er ikke jeg den typsen som støtter en eller annen aksjon hvor det i aksjonen nevnes kjønn i det hele tatt, fordi i det øyeblikket en oppfordring sendes ut og det i oppfordringen nevnes kjønn, da er det sådd splid mellom kjønnene, noe som gjør at menn i fleste tilfeller velger å ikke delta, ergo blir effenkten minimal. Ta f.eks de aksjonen Kreftforeningen kjører gud vet hvor mange ganger i året, spes Rosasløyfeaksjonen, som jeg har fått inntrykk av kjøres flere ganger i året, hva er greia at menn skal delta når det er myntet på kvinner ? Kunner ikke kreftforeningen kjører kampanjer som er rettet mot begge kjønn ? Aksjoner som dekker kreftformer for både menn og kvinner ? Er blitt gjennomgående at man fokuserer på kjønn i ulike aksjoner, mange menn holder seg langt borte av den grunn, ergo oppnår man ingenting

  6. LKE: Det må være noe spesielt med deg hvis du påstår at dette ikke regnes som seksuell trakassering. Seksuell trakassering er ikke noe kvinner må gå rundt og tåle. Folk må skjerpe seg og respektere grenser. Jeg var 13 år da en venn av familien plutselig kunne komme innpå rommet mitt og stryke meg. Det er så jævlig ekkelt. Folk er syk i hodet. Skjønner ikke hvorfor det skal være en sak i det hele tatt, det skal IKKE mye til for å skjønne at det ikke er greit. Hvorfor må kvinner gå rundt og forklare at dette ikke er greit? Hvorfor må det komme kommentarer om hvorfor vi skal tåle det, og at måten vi går kledd skaper slike situasjoner. Det har INGENTING å si hva vi har på oss, det gir deg ingen rett til å komme med de syke kommentarene dine og tro at du har rett til å ta på oss. Blir så sint

  7. Sivert:
    Rosasløyfe-aksjonen er kun i oktober, med fokus på brystkreft. Menn kan også få brystkreft, selv om det ikke er like vanlig
    I november er det Movember-aksjonen, som har fokus på mannlige kreftformer, bl.a. testikkelkreft og prostatakreft
    September er den internasjonale barnekreftmåneden, som jo gjelder for både jenter og gutter.
    Resten av året er det flust av informasjonsartikler på nett om ulike kreftformer alle kan rammes av.

  8. Elin:
    Ikke helt korrekt. Vi har også blant annet Pink-cup med fokus på brystkreft.
    Sivert er inne på noe. Jeg har i en årrekke deltatt i innsamling til både bryst og testikkel kreft, og erfaringen min er at 90% støtter brystkreft, og 5% støtter Movember.

  9. Nann:
    Vennligst oppgi dine kilder på at 51% av jenter i ungdomsskolen trakasserer andre gutter og jenter. Du hører jo selv at det er løgn… lol

  10. Madeleine:
    Her er iallefall for videregående:
    “Ser man på samlet på de 9 ulike handlingene som omfatter det å ha blitt seksuelt trakassert viser tallene at 55% av jentene og 56% av guttene rapporterte minst en gang å ha
    blitt trakassert av jevnaldrende gutt. Tilsvarende oppga 43% av jentene og 40% av guttene å
    ha blitt trakassert minst en gang av jevnaldrende jente”
    Dvs jenter og gutter blir noenlunde likt trakassert, mens jenter trakasserer LITT mindre enn guttene.
    Kilde:
    https://www.ntnu.no/documents/10470/0/Rapport+Seksuell+Trakassering+STFK+2014_korrigert.pdf/2b059c9e-034a-4d65-913c-412f635e7d2e

  11. Begge kjønn har ansvar for å endre kulturen i samfunnet. Det handler om hvordan kvinner reagerer på tilnærmelser og hvordan det er kvinner som former unge menn. Litt for ofte er de direkte og “Harry” fremstøtene nettopp det som får positiv tilbakemelding gitt at kvinnen som utsettes for det liker avsender. Gi andre former for tilnærminger en sjanse om det er det en ønsker.

  12. Hva med ikke vær en dritt. Punktum. jenter er også dritt mot menn, jenter er dritt mot jenter som menn også er dritt mot andre menn eller jenter. Så bare ikke vær en dritt, uansett hva du har mellom bena.

  13. Hei! Takk, fint skrevet, synd at ikke du fikk med menn og gutter også Blir trakkasert. Jeg har selv blitt utsatt for mye av trakassering. Sist på jobb. Når jeg sa fra og det ble iverksatt møter osv så opplever jeg å bli fryst ut i etterkant. I tilleg så blir jeg daglig herset og trakkasert på jobb. Jeg sa i fra til arbeidsgiver men fikk beskjed om at jeg bare måtte finne meg i litt. Det var ikke så farlig. Jeg holdt på å falle av en stol fordi personen sparket til den. Men det var bare tull, trossalt. Det er tragisk at det er sånn det skal være. Skal det ikke være trygt og bra på jobb?

  14. Vidar: nå ba jeg om kilde på at 51% av jentene i ungdomsskolen har seksuelt trakassert gutter. At jenter også driver med takassering og mobbing er en selvfølge. Det samme gjelder at gutter også blir trakassert, men gutter blir som oftest trakassert av andre gutter. Dette sier jo kilden din også, at mønsteret er at begge kjønn blir mest trakassert av gutter(s.23). De få tallene fra rapporten du frar frem er også tall som omhandler å bli trakassert, ikke å trakassere. I følge din kilde så har sammenlagt 34% jenter trakassert andre(begge kjønn).(s.34). Da sier det seg selv at hans påstand er feil, derfor spør jeg han om kilde.

  15. Kvinner kan også trakassere, voldta og overfalle. Skulle ønske du skrev dette fra begge kjønns ståsted.
    Ellers støtter jeg #MeToo

  16. Odd Karlsen: HUN blir garantert ikke med en enslig utlending alene på nachspiel igjen. —–> står ingenting om at mannen 17 åringen ble voldtatt av var utlending. Dette er nok kun dine antagelse, nordmenn kan voldta de også bare så det er sagt.

  17. Kjerring = Kjær ring.
    Kona, også kjent som kjærringa, omtaler meg som gubben. Og det er helt greit. 🙂
    Utover det – veldig bra innlegg 😉

  18. LKE: med din logikk har ikke en voldtekt funnet sted før en er voldtatt gjentatte ganger over tid… Lær deg dette: Det holder med en gang når det kommer til begrepet seksuell trakassering.

  19. Hei!
    Godt skrevet innlegg med mange viktige punkter. Kjenner jeg blir litt skeptisk menneskene du måtte omgås under oppvekst dersom klåing var godtatt, selv etter å ha meldt til lærer.
    Jeg har aldri hatt behov for å klå eller å ty til “hore” dersom jeg ikke får det som jeg vil. Ikke fordi jeg ble oppdratt slik, for det har aldri vært ett konkret tema under min oppvekst (så godt som jeg kan huske), men fordi jeg ble oppdratt på normal folkeskikk. Tror det er en del, bare i kommentarfeltet her, som mangler det.
    Jeg er dessverre litt uenig i “listen” din da:
    *”2. Hei på kvinner som tør å bruke stemmen sin, fremfor å legge frem at de plager deg. Du behøver ikke å være enig med det som blir skrevet, men du kan fortsatt være med på å fremme kvinner som tør å ta plass og si ifra.”
    – Nei, jeg burde ikke “hylle” noen for at de skriver ett innlegg på sosiale medie. Det er både viktig og sunt å få en debatt på tema som ikke alle er enige i, slik at man kan få frem synspunkter fra alle sider. Men at man kutter noen ned fordi de skriver noe de er uenige i, det er ikke rett.
    /
    /
    *”3. Vær litt kul når det oppstår situasjoner der damer blir kjørt over. Vær litt kul å lytt, støtt og påminn de andre rundt deg om det samme. Jeg sier ikke at vi ønsker forskjellsbehandling på noen som helst måte, men si ifra når den ene dama i møtet ikke blir lyttet til fordi de tretten andre mennene har rett.”
    – Dette er jo veldig avhengig av situasjon. Dersom situasjonen er sånn at hun har helt feil og står på sitt er det jo naturlig å kutte henne ut av samtalen etterhvert for å få fremgang i møte.
    Derimot dersom man bare kutter henne ut fordi hun er kvinne, har man jo større problemer bare som bedrift, for ikke å snakke om personal.

  20. Å klassifisere dine eksempler som «seksuell trakassering» er syting. Har du ikkje opplevd værre ting, har du ingenting å klage over. Du bidrar bare til å vanne ut begrepet seksuell trakassering, slik at det til slutt ender opp like intetsigende og ufarlig som å kalle noen rasist.
    ALLE har vel opplevd det du beskriver, uten at vi har hevdet oss seksuelt trakassert på noe vis.
    Som mann, har jeg opplevd lignende kommentarer om «morgenknull» fra kvinner hvis jeg har vært litt sur og gretten på jobb. I motsetning til deg, skjønte jeg at det var humoristisk ment.
    I friminutt på barneskolen, ble vi guttene av og til omringet av 3-4 jenter som hadde fått det for seg at de skulle kysse oss. Da gjaldt det å løpe fort 😉
    På utested, har fulle damer mang en gang tatt grep i skrittet, og sagt ting jeg sikkert kunne hevdet var både krenkende og trakasserende, men ettersom jeg ikke er spesielt «lett-krenket», har jeg valgt å se på det som tåpelig fyllerør.
    Poenget er at det er lett å bli krenket hvis man bare vil, og bare legger lista for hva som er trakassering lavt nok

  21. Synes overskriften bærer ganske preg av å være clickbate og spiller veldig på de holdningene artikkelen prøver å vise motstand til. Hvis du virkelig ønsker å fjerne disse holdningene fra samfunnet, så velger du en annen overskrift, selv om det kanskje ikke generer like mange lesere. Lykke til

  22. TIl Pelle: “Lett å bli krenket hvis man bare vil” ? Det er da ingen som har lyst eller velger når man skal bli krenket? Det er enda godt du bare snakker for deg selv, for jeg vet om flere menn som ikke ville akseptert å bli grepet i skrittet ufrivillig på et utested. Hvis du ikke forstår hva seksuell trakassering er, så har jeg lagt ved en definisjon fra SNL her: “Seksuell trakassering, uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den som oppmerksomheten rammer. Trakassering på grunn av kjønn er definert som uønsket atferd som er knyttet til en persons kjønn og som virker eller har til formål å krenke en annens verdighet.” Så hvis man ikke har blitt voldtatt, som må være den største krenkelsen av alle, så har man ikke rett til å klage over seksuell trakassering og er bare en sytepave? At folk tar seg til rette og griper deg i skrittet på utesteder skal man bare finne seg i? Nei.

  23. Heisann, Martine!
    Jeg er helt enig i Pelle sin kommentar ovenfor. Jeg og mine jentevenninner sprang etter gutter for å prøve å kysse dem på barneskolen. På ungdomsskolen var det akkurat like mye jentene som ville tafse på guttene som det var omvendt. Dette er en del av naturen, fordi vi er i den fasen hvor vi har en trang til å utforske ting i puberteten. Jenter gjør “fæle” ting de også. Om vi en gang starter med dette “alt er seksuell trakassering og alle kvinner har kjent på det en eller annen gang”, vil snart alt også være rasistisk (som vi nå ser også begynner å bli trenden å si), og at alt er gale og at man ikke kan gjøre eller si noenting. Vi mennesker har faktisk instinkter fra biologi og trang til å ytre oss om ting, om vi tar bort dette kommer vi aldri til å være lykkelige. Selvfølgelig, kan en si ting med måte, men alle kommer ikke alltid til å være sånn og det må vi akseptere. Det kommer alltid til å finnes idioter og drittsekker der ute, men IKKE GI DEM OPPMERKSOMHETEN, hev heller opp ALLE de gode menn og kvinner som finnes.

  24. Pernille: misforstå meg rett. Jeg sier ikke at det er greit å går under å klype andre mennesker i skrittet på utesteder. Det er patetisk oppførsel.
    Men bloggerens forsøk på sette seg i samme bås som som jenter som virkelig har opplevd seksuell trakassering, er også patetisk. Bloggeren er ikke noe offer, hun har bare møtt på en av idiotene absolutt alle som er tørr bak øra har møtt på minst en gang.

  25. Utifra det du kommer med her har alle blitt utsatt for seksuell traksasering (menn som kvinner) og alle har trakassert.

  26. #metoo !
    Men jeg hører daglig om mannlige servitører som blir grafset på av eldre kvinner, får beskjed om å bli med hjem for å bli en «mann». Så å rette dette mot at bare kvinner blir seksuelt trakassert er feil. Kvinner kan være like ille! Ikke vær en dritt, vær et medmenneske!

  27. Om alle som har opplevd å fått et klapp her eller der iløpet av barne/ungdomstida er offer for sex trakassering, så er det jo like greit å legge ned samtlige skoler og sende hele gjengen til terapi.
    Er ganske sikker på at “en oppfordring fra Skuespiller Alyssa Milano” ikke hadde for mål om dra fram historier om en overivrig elev fra barneskolen som mest sannsynlig ikke kjenner meningen av ordet trakassering.
    La saken fokusere rundt personer som har opplevd oppriktig trakassering, det her trivielle “stakkars meg, en tok meg på stumpen i ungdomstida” opplegget skader bare saken til de som har opplevd noe som har satt livsvarige spor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *