Hvor seriøse skal vi være?

Categories Tanker 💭

Jeg var en av de første til å reagere på Siv Jensen sitt Halloween-kostyme. Når jeg reagerte skjønte folk først ikke hvorfor jeg reagerte, og etter en stund begynte jeg å tenke. 

For hva gjorde egentlig Siv Jensen feil? Og er det ikke lov til å ha det gøy lenger, uten at noen skal bli krenket? 

 

 

Høstfest i Finansdepartementet 😁

Et innlegg delt av Siv Jensen (@sivjensen) fredag 13. Okt.. 2017 PDT

Jeg har år etter år kledd meg ut som indianer når jeg har gått Halloween og vært på kostyme-fester. En gang arrangerte jeg selv et selskap der alle skulle kle seg ut som Disney-figurer, der jeg selv kledde meg ut som Pocahontas. Den gangen kledde jeg meg ut som Pocahontas fordi hun i mitt hode var en av prinsessene. Hun var en av de kule og tøffe. 

Jeg er ikke oppdratt med at det å kle seg ut som indianer eller som Pocahontas er feil, og det er fullt mulig at mine foreldre har gjort en dårlig historisk jobb. Men til syvende og sist så har det alltid vært spennende å tre inn i andre verdener, og det har de latt meg gjøre. Ikke fordi jeg som 9 åring har ønsket å fremstå rasistisk. 

Etter å ha sett Siv Jensen sitt kostyme bestemte jeg meg for å tenke meg om og stille meg selv spørsmål om hvor hysteriske vi egentlig skal bli. For vi kan fort gjøre det sånn at alt blir feil og da tror jeg det blir fryktelig lite morro. 

Hvis dette hysteriet skal få slå rot, så betyr det at vi på mange måter ikke kan kle oss ut som noe, eller noen. For da kan jeg bli krenket hvis noen går med en maske med litt stor nese, med litt store sko og en hårfarge som ikke er deres egen. Jeg forstår at disse punktene jeg ramser opp ikke har noen ting med kultur og historie å gjøre, men vi er nødt til å sette dette litt på spissen.

For hvor seriøse ønsker vi å være? 

Hva skal vi gjøre med barna som stiller opp i indianer-kostyme i barnehagene de neste ukene? Skal de bli sendt hjem for å være rasistiske? Skal de få beskjed om hvor grusomme de er? Skal de skilles fra de andre barna? Eller skal de få danse, leke og ha det gøy?  

Siv Jensen var en fin indianer, og hvis jeg skal være ærlig så har vi større problemer i Norge enn at Finansministeren kler seg ut på fest.

Vi kan jo også for så vidt være glad for at hun ikke kledde seg opp i dette:

Selvfølgelig for å ikke krenke sykepleiere. 

Jeg håper festen på Finansdepartementet var morsom og at de hadde det dødskult.  

Og… Er det Siv Jensen eller kostymet folk flest er imot? 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

15 kommentarer

15 thoughts on “Hvor seriøse skal vi være?

  1. Hei Martine!
    Utrolig bra innlegg! Kunne ikke vært mer enig med deg. Føler man krenker alt og alle uansett hva man kler seg ut i, før var jo det morsomt å kle seg ut, men i dagens samfunn blir man stemplet for å kle seg ut på en rasistisk måte, krenkende måte ovenfor yrker, eller for å være for horete på Halloween eller uansett anledning når man kler seg ut.

  2. Hehe … ja, hvor seriøse skal vi bli? Dette her hysteriet er jo helt bak mål, spør du meg. Du har en flott blogg forresten, har lest lenge, men ikke fulgt deg før i dag. Gleder meg til flere gode, morsomme og tankevekkende innlegg.

  3. Tommel opp for at du tenkte deg om to ganger og endret mening.
    Vi må ikke gjøre alt så vanskelig for oss selv og legge alt for mye i alt mulig hele tiden. Da blir det fryktelig slitsomt å være menneske.
    Hadde det vært noen andre enn Siv, er det ikke sikkert noen hadde reagert en gang.

  4. Det er godt å lese at du endret litt mening. Jeg personlig har kjøpt indianerkostyme som jeg skal ha i min halloweenbursdag om et par uker og har ikke tenkt på det som å være rasist.. Indianere er pene og har en veldig kul kultur, om jeg kan si det på den måten, som jeg ville være for en kveld, så følte meg truffet når flere kom med påstander om at de som bruker dette er rasister. Får håpe jeg ikke blir ropt etter når jeg bruker det, haha!

  5. I hvilken grad har vi hvite mennesker, som en utvilsomt mer privilegert del av verdens befolkning, et kollektivt ansvar for grupper vi personlig ikke har noe med å gjøre?? Uansett om man ønske rå endre folks holdninger kan man ikke peke og si “du er hvit og burde vist bedre”.

  6. Jeg er verken indianer eller annet urfolk, men har flere samiske venner. Jeg vet ikke hvordan det er å tilhøre et urfolk som har blitt sett ned på og behandlet dårlig. Men når mine venner – som har kjent sjikane på kroppen og har foreldre som i barndommen har blitt nektet å snakke samisk og måtte undertrykke egen kultur – synes det er støtende at andre bruker kofta som et kostyme, respekterer jeg dette. Jeg føler ikke jeg kan komme her og si “Ta deg samnen, dette er jo bare morsomt”, når andre har et annet utgangspunkt enn meg og ikke kjenner det slik.

  7. Det at du mener det blir for dumt av urbefolkninga i Norge å føle seg krenket pga urbefolkningskostyme (som indianerkostyme tross alt er) er det samme som at en hvit mann på 35 mener det blir for dumt at du som ung jente føler deg krenket av voldtektsvitser. Det er ikke majoriteten som har definisjonsrett i hva som er diskriminering

  8. Som kvinne må man ikke nødvendigvis kjenne seg igjen i hvordan det er å være urfolk. Kvinner har historisk sett blitt behandlet på elendig vis over lang tid og det stopper heller ikke i 2017.
    Poenget mitt er: jeg blir ikke personlig fornærmet om en mann bestemmer seg for å kle seg ut som en dame på Halloween eller gjør karriere av det som Drag artist.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *