To uker uten BH

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

For to uker siden bestemte jeg meg for at jeg hver eneste dag i oktober skulle gå uten BH, både på jobb, trening og i alt jeg skulle foreta meg. Bakgrunnen for min BH-fri måned er å vise solidaritet til brystkreftrammede, spre informasjon og økte kunnskapen om brystkreft. For ikke å snakke om å få mine kvinnelige følgere til å sjekke seg! Jeg har vært fullt klar over at det at jeg ikke bruker BH, ikke under noen omstendigheter hjelper en med brystkreft. Men, jeg har hatt, og har tro på at det er en måte å bevisstgjøre og bidra. 

I innlegget jeg presentere min BH-fri måned skrev jeg som følger:

For ett år siden mistet en god venninne av meg moren sin av brystkreft. 

For to uker siden fikk en venninne av meg diagnosen brystkreft.

For tre år siden overlevde læreren min brystkreft. 

Vi kjenner alle noen som på en eller annen måte er rammet av brystkreft. I år er fokuset senskader av brystkreft og at én av tre kvinner som overlever brystkreft får senskader av behandlingen, og for mange av dem blir ikke livet det samme som før. 

I år har jeg bestemt meg for å la BH-en bli liggende i skuffen gjennom hele oktober. Jeg velger å la være å bruke BH fordi jeg hver eneste dag kommer til å skrive om hvordan dagen min har vært uten BH både på trening, jobb og i sosiale settinger, og fordi jeg i oktober kommer til å skrive om brystkreft, gang på gang.  

Men hvordan har egentlig de to første ukene gått?

For min del har det vært befriende. På trening har det til tider vært slitsomt, og ikke minst uvant. Men stort sett så har det vært problemfritt! Det at jeg ikke har brukt BH har enkelte dager gjort at jeg har reservert meg for å bruke noen plagg der det blir ekstra synlig, rett og slett fordi jeg har følt meg naken uten. Men, det jeg har bemerket desidert mest er hvor interessant pupper er, og spesielt for menn. Jeg postet et helt normalt bilde av meg selv på sosiale medier der man så at jeg ikke brukte BH, og jeg har ikke tall på hvor mange meldinger jeg fikk der folk bemerket det. Noen skrev: Så befriende å ikke bruke BH, mens folk (menn) stort sett skrev: 

“Ååååh, stive nipler”

“Olala”

“Jøss, her var det noen fine pupper”

Akkurat som at pupper er noe nytt og det mest pirrende man kan vise (Under en alminnelig genser). For min del har det ikke under noen omstendigheter vært et forsøk på å fremstille pupper som noe sexy og spesielt, men som noe helt alminnelig og normalt. Samtidig lar jeg meg imponere over de som uansett er nødt til å påpeke hvor “spesielt pupper er”. 

Uansett, jeg ser frem til de neste to ukene. 

#Sjekkdeg 

Du kan støtte Rosa Sløyfe-aksjonen HER

// Marty

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *