Er det sexy med hårete legger?

Categories Tanker 💭

Den svenske modellen, kunstneren og fotografen Arvida Byström la nylig ut et bilde fra en kampanje hun var med i for Adidas. På bildet har hun blant annet hårete legger som har skapt reaksjoner, og hovedpersonen selv forteller at hun blant annet har fått meldinger i innboksen om at hun burde voldtas. I bunn og grunn handler det om at folk syntes det er ekkelt at jenta har hårete legger, og mest av alt fordi det bryter med det typiske skjønnshetsidealet. Det skjønnhetsidealet som handler om at jenter skal være yndige, nybarbert og ha hårfrikropper på samme måte som barnehagebarn.

Kvinner har jo i alle år måtte tåle å få kropp vurdert, diskutert og utskjelt i offentligheten, og jeg må innrømme at det er festlig at de aller fleste hatefulle, tåpelige og ekle kommentarene i Byström sitt kommentarfelt kommer fra menn. For er det mannfolka som bestemmer at det er usexy å ha med en hårete dame hjem fra byen? Er det mannfolka som bestemmer at det er tiltrekkende med en glattbarbert kvinne, som kan sammenliknes med en 10-åring? Er det mannfolka som bestemmer at det er greit at de har hårete legger, mens vi damer ikke kan?

For min del har jeg alltid barbert meg, og jeg kommer antakeligvis til å fortsette med det. Hvis du spør meg hvorfor jeg gjør det så har jeg ikke noe godt svar. For sannheten er at jeg er opplært til at det er det eneste riktige. Jeg er opplært til at kvinner barberer leggene sine, armhulene sine og tissen sin. Og at hår er ekkelt. Ikke på hodet da. I forbindelse med disse kampanjebildene til Adidas finnes det også de som klapper i hendene og sier at Byström tar opp en viktig feministisk kamp, og på mange måter så gjør hun det. Men mest av alt så gjør hun som hun vil, upåvirkelig fra resten av verden. Og der har veldig mange noe å lære! For hun viker fra alle forventinger (krav) til hvordan hun skal se ut, og der har både kvinner og menn noe å lære. For stort sett gjør vi ting med utseende og kroppen vår fordi vi har sett andre gjøre det og fordi det er en forventing til at det er rett.

Jeg tror ikke nødvendigvis hårete legger eller armhuler tar oss et steg videre i den feministiske kampen som blant annet omhandler likelønn, men jeg tror det gjør at vi kvinner kanskje kan lene oss litt tilbake og revurdere hvorfor vi tar det valgene vi tar. 

For hvorfor barberer vi oss sånn egentlig? 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Er det sexy med hårete legger?

  1. Det er nok slike om du sier, at det er en forventning å barbere seg. Jeg grøsser over hår generelt, ( ikke på hodet da, men hår andre steder) og jeg vil gjerne ha dem vekk. For sånn er jeg.
    MEN! Jeg respektere andre kvinner som synes at hår er naturlig og bryr seg ikke med å vente en ekstra måned før de barberer.. eller lar vær.
    Det for bli deres valg, selv om jeg synes det er litt rart.

  2. Hei, jeg synes hårete jenter er kjempesexy. Men de er snart som dinosaurene; nemlig utdødd 🙁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *