Har det norske folk mistet all sans for humor?

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Av og til lurer jeg på om vi har mistet all sans for humor. Skal vi reagere og bli sinte for alt, eller skal vi posisjonere sinne vårt ut der det trengs? Skal det ikke lenger være lov å dra en spøk, uten at det blir oppfattet feil eller vondt ment? 

Forrige uke skrev jeg innlegget «når kjæresten skal på lønningspils». Innlegget var ment som et festlig innslag en fredag ettermiddag og det lå enormt mye humor i det. Og jeg må ærlig innrømme at jeg lar meg fascinere over at folk er nødt til å blande feminisme, kjønnsdiskriminering og kvinnesyn med en gang man setter noe på spissen. KUN for å være festlig.

Har det norske folk mistet ALL sans for humor?

For en tid tilbake måtte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen legge seg flat etter at han i et privat bursdagsselskap hadde tullet med at man skulle kalle det ene laget i quizkonkurransen for “Hvit makt”. De fikk poeng for å lage lagnavn først og de fikk utdelt hvite bånd. Flere var enige at dette var rasistisk, mens mange var enige i at vi muligens har blitt litt for hårsåre. 

På fredagskvelden satt jeg i sofaen med familien og ble plutselig parodiert på TV 2. Det var en scene fra dokumentarserien «Sykt Perfekt» jeg var med i for en tid tilbake, og det var hysterisk morsomt. Jeg kunne antakeligvis slått i bordet og blitt forbanna på at «Sølvrekka» gjorde narr av noe jeg hadde sagt og gjort, men jeg valgte heller å la det være morsomt. For vi kan ikke være så hårsåre at vi er redde for å gå fremover. 

Det er mye vi ikke skal tulle med, og det finnes en balansegang. Men samtidig er humor med på å håndtere mye. Både stress, dårlige opplevelser og dårlig stemning. For ikke å snakke om for å sette i gang latteren i en bursdagsfeiring. Humor kan være giftig, men vi må ikke bli så seriøse at vi lar det bli for giftig for oss. Vi kan ikke la humor bli så farlig at vi ikke kan dra en fleip, sette noe på spissen eller tulle med kollegaene. 

Det virker som vi har fått et samfunn der folk står opp hver morgen og tenker på: «Av hva, eller på vegne av hvem, kan jeg bli krenket i dag?». Det finnes mange voktere, og disse har i oppgave å ta de som ler, fleiper og tuller med ting de mener at ikke skal tulles med. Men blir disse aldri slitne? 

Jeg blir hvert fall det. Jeg blir sliten hvis ikke vi skal kunne tulle med kulturforskjeller, festlige utsagn på TV eller såre hendelser. Jeg blir sliten hvis man hele tiden skal være redd for å si noe feil! 

Generasjonen min må passe seg så vi ikke blir generasjon alvor. Generasjon “det er ikke lov å kødde». Humor er fantastisk, og en god latter forlenger livet. 

Det er mye vi kan bruke sinnet vårt på. Vi kan blant annet bruke sinnet vårt på at 1 av 10 norske kvinner er voldtatt, at 59 mennesker ble skutt og drept i Las Vegas nylig og at små barn blir drept i Nigeria fordi de er annerledes. I stedet for å ødelegge en god latter. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *