Barn skal ikke bruke hijab

Categories Tanker 💭

I går kjørte jeg forbi den lokale barnehagen i nabolaget der jeg bor i Sverige. Barnehagen bugnet av lekne barn, men jeg bet meg ekstra merke i noen av de. Eller, jentene. De aller fleste jentene hadde nemlig på seg hijab, og jeg har aldri tidligere tatt stilling til om barn burde bruke hijab eller ei. Men i går knøt det seg i magen, og jeg har ikke klart å slutte og tenke på det. Når jeg gikk i barnehagen lånte jeg BH-en til mamma, jeg tok på meg leppestiften til bestemor og jeg hadde huskekonkurranser med gutta. Men mest av alt så var jeg fri. 

For hvorfor skal barn ned i barnehagealder dekke seg til? For å ikke være tiltrekkende? For å representere religionen sin på en god måte? Fordi de er opplært til det? 

For noen dager siden oppfordret Mina Ghabel Lunde feministene til å bli sinte. Hun var selv forbanna og sa blant annet:

“Hvorfor forteller jeg alt dette nå? Fordi jeg er forbanna. Ikke på de som lager rosa ting til jenter. Nei, jeg er dirrende forbanna på de som fyller blogger og aviser med harme over alt fra rosa skolesekker til rosa Lego-brikker, men som aldri sier ett ord om hijaben mange barn bærer. Når jenter som går på barneskolen er tullet inn i et tøystykke som er til for å dekke til en kvinnes skjønnhet og beskytte det fra menns blikk, bør det opprøre alle som er opptatt av jenters likestilling. Alle! Om en rosa matboks eller sparkesykkel prakker kjønnsstereotypier på en seksåring, tør jeg ikke tenke på hva en sømmelig slør gjør.

Men barna med stramme tøystykker på hodet har ikke engasjerte bloggere og feminister som passer på dem og deres framtidsutsikter. De som raser mot rosa prinsessekjoler, raser ikke mot rosa hijab. Selv om hijab, i motsetning til rosa klær, kan hindre fritt valg i alt fra fritidsaktiviteter når man er liten, til livsledsager og karriere når man blir stor.”

Og i dag raser jeg. Faktisk mer enn når jenter blir kledd opp i rosa fordi det er en forventing knyttet til det å være jente. I dag raser jeg, og ikke på grunnlag av fargen på hijaben til jentene i barnehagen. Jeg raser fordi barn ikke skal dekke seg til. På skolen lærte jeg at hijab brukes for å dekke kvinner skjønnhet, sånn at menn ikke skal føle begjær for henne. I mine øyne er hijaben dermed med på å seksualisere barn helt ned i 3 års alderen. 

Jeg er i mot at små jenter skal kles opp i små bikinier og andre «sexy voksenantrekk». I mine øyne hører det rett og slett ikke hjemme. Alle barn skal og burde være invitert til likestillingsfesten, for ved å kle små jenter opp i hijab begrenser man både lek og frihet. 

For et par uker siden uttalte Terje Andersen ved Tøyen skole at «barnehijab er ikke noe problem» og at det er «mest et moteplagg». Men hvis hijab er en motesak, og hvis vi aksepterer at hijab brukes mest fordi det er trendy (av barnehagebarn) så skal jeg herved melde meg direkte ut av mote-Norge, for da vil jeg ikke være med på leken lenger. 

For min del handler ikke dette nødvendigvis om religion. Det handler mest om at barn skal få være barn. De skal ikke være en gjenstand for voksnes begjær, uansett hva slags religion de tilhører.

For barn skal ikke bruke hijab. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

Little girl muffled in a shawl
Licensed from: AndreyKr / yayimages.com

// Marty

13 kommentarer

13 thoughts on “Barn skal ikke bruke hijab

  1. jeg er så gjævle enig med deg! halo de er barn og må ha et fint barndom! Jeg tenker ikke det er akkurat religioner som sier at barn skal ha på seg hijab, fordi religion består ikke av hva du skal ta på deg! det er noen gjævle forbanna menn som vil dekke hele kvinner for “bare” at vi ikke skal tiltrekke dem!kaffan i helevet!
    Hva har egentlig religion å gjøre med hvordan du tar på deg. religion består jo av troen ditt på GUD! Og det viktigiste er at barn må SELV få bestemme hvilken religion de vil tro på, fordi de er også et menneske!

  2. Jeg visste ikke at det eksisterte:( har sett jenter i barneskolealder med hijab, men barnehagebarn? Jeg får vondt av å tenke på at de blir oppdratt av foreldre som har misforstått religionen til de grader at de seksualiserer barn i den alderen. Hadde jeg bestemt så hadde barnevernet vært innvolvert for lengst. Ikke for å ta dem fra familien selvsagt men de burde være en naturlig partner i integreringsprosessen. Hvorfor er vi så redde??

  3. I religionstimene på skolen lærer vi om hvorfor jenter bruker hijab. Det handler ikke utelukkende om skjønnhet som skal dekkes til og menns fristende blikk sådan. På skolen lærer man at håret til en kvinne er like intimt som et kjønnsorgan. Og vi tar jo på barna våre undertøy. Eneste grunnen til at vi dekker til kjønnsorganene våres, er tusner av år med “tradisjoner” kan man vell kalle det. Vi er jo det eneste dyret som dekker oss til. Slik blir det med hijaben å. Håret er og har vært en så intim kroppsdel, at den ikke er noe man viser frem til almenheten. Nå vet du heller ikke grunnen til at nettopp disse barna har på seg hijab. Jeg vet at tradisjons tro for mange muslimer, er hijaben noe som skal brukes etter at kvinnen har fått mensen. Men jeg tror dette praktiseres forskjellig. Se for deg som liten muslimsk jente, i en familie med en mor og storesøstre der alle bruker hijab. Ville ikke du også pyntet deg med et slør over hodet? For det er alt det faktisk er. Et slør. Ikke kvinneundertrykkelse. Så før du vet hele historien til disse familiene, før du vet hvilke tanker barna har om hijaben, så kan vi som står uten ifra slutte å rette pekefinger. Spør heller de viktige spørsmålene: Hvorfor? Sett spørsmålstegn med det du ser. Men ikke si at noe burde være forbudt når du ikke kan relatere deg til bruken og klesplagget!

  4. Helt enig med deg! I tillegg vil jeg nevne; barn ned i barnehagealder burde ikke bruke hijab pga religiøse årsaker heller. Fordi religion er et valg, et valg som et barn ikke er utviklet for å ta. Jeg er helt i mot å tvinge religion over på barna sine, religion er inviduelt det er personlig, og det er absolutt ikke en selvfølge at barnet ditt skal tro på det samme som deg. Dessuten er ikke hijab et religiøst plagg, det står ingen steder i koranen at det skal praktiseres, men det er uansett et symbol på religion. Dette er noe som er påfunnet fra menn sin side, for å hindre at gutter skal bli fristet, det du nevner. Jeg føler mange bruker dette plagget selv sier ” men det er noe jeg ønsker, jeg blir ikke tvunget til det”. Du blir ikke tvunget til det, men har DU valgt det? Det er 9/10 sjanse for at dette er en overført tradisjon fra foreldrene dine fra du var liten. Religion burde ikke velges av foreldrene, men velges fra individet. I tillegg tror at hvis ikke religion hadde forholdt seg til disse eldgamle tradisjonene, om folk bare hadde sluttet å overføre dem til barna sine. DA kunne verden kanskje gått litt videre, la dem barna få tenke selv, la de finne ut av slike saker på egen hånd, la de få utvikle seg og lære av vårt MODERNE samfunn, ikke samfunnet som eksistere for tusener av år siden. En barnehageunge er ikke utviklet nok til å ta stilling til om dem tror eller ikke, og dem burde ikke bruke hijab på noen måter. Både for seksualiseringen eller for å symbolisere religion.

  5. Er enig i det du skriver, barn er barn og skal ikke lære seg slikt før de er i ungdomsårene. Jeg er en feminist selv, det handler ikke om å dekke seg til eller ikke, det handler om kvinnens valg. Kvinner skal selv velge hva de vil. Alle har fått fri vilje og skal kunne velge selv. Det gjelder alle. Det handler om en kvinne som velger å dekke seg skal også kunne skaffe seg jobb, likestilling av lønn og arbeid og ansvar. Det handler om å kunne få velge, ikke være hjemmeværende husmor fordi mannen sier eller dekke seg fordi mannen vil det. Det handler om at kvinnen selv skal velge. Det er det feminister kjempet for, ikke for andre andre som viser puppen er plutselig feminist.
    Og barn skal være barn. Jeg så det hele tiden i Oslo der barn i med en spesiell bakgrunn dekket seg med hodeplagg. Om vinteren er det nok greit da det er som lue, men hele tiden er ikke riktig. Det er ikke religion men hva foreldre har hørt og tror fra sitt land. Det er ikke bare hodeplagg det er så mye annet også. Men her hjelper det ikke med feminisme men med riktig lære av islam.

  6. Unger skal ikke bruke hijab og/eller andre typer dekkende plagg ifølge Islam engang, så det føyer seg Inn I rekken av ‘regler’ fundamentalistene lager som faktisk strider mot deres egen religion!..

  7. Jeg har dessverre sett flere tilfeller av bittesmå barn med hijab. En liten jente som akkurat hadde lært å gå var ikledd svart hijab og i munnen hadde hun en rosa smokk. Alle søstrene hennes hadde også hijab, mens brødrene fløy rundt i kortbukse og T-skjorte. Jeg ble rasende, men lite jeg kunne gjøre med det. Andre gang så jeg ei lita jente i barnevogn med rød hijab. Mor i heldekkende gevanter. Hva tenker disse mødrene som systematisk seksualiserer så små barn😥

  8. Hei, Takk for at du tar opp dette. Skolen til datteren min skal besøke en moske og alle jentene er bedt om å ha hijab eller liknende på. De er bare 12-13 år og jeg mener det er helt galt da de bare er barn. Jeg er redd for å si ifra for å få stempel som rasist. Jeg forstår ikke meningen med det og ønsker å holde datteren min hjemme den dagen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *