Jeg blødde gjennom

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

I dag morges var jeg på trening, og jeg blødde rett gjennom. Jeg burde antakeligvis blitt flau, låst meg inne på do og blitt hysterisk, men jeg orket rett og slett ikke. Det føltes ut som at alle som var der fikk det med seg, (noe de helst sikkert ikke gjorde) og det medfølende blikket fra dama i resepsjonen på treningssenteret hjalp sjukt lite. Du vet det blikket “oi, jeg er glad det ikke var meg. Men jeg vet hvordan du har det”-blikket. Jeg merket det fort, men hadde akkurat begynt å trene og bestemte meg derfor for å fullføre økten, til tross for at jeg visste at uhellet allerede hadde skjedd. Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor, men jeg orket rett og slett ikke kaste inn håndkle når jeg først hadde kommet meg på trening. 
 

Poenget mitt er… 

Jeg har spilt fotball i mange år, og jeg har ikke tall på hvor mange treninger jeg har vært på der jeg har vært på trening med tampong + bind for å forhindre en “ulykke”. Jeg har heller ikke tall på hvor mange ganger jeg har vurdert å droppe trening, gym eller andre aktiviteter fordi jeg har hatt mensen. Mensen er jo faktisk ingen sykdom, men det er en realitet, og for min del handler det faktisk om å gjøre det beste ut av det. Jeg ønsker faktisk ikke å la det begrense meg mer enn nødvendig! Jeg har flere ganger fått meldinger fra unge jenter som har stilt spørsmål om de kan trene med mensen (fordi de har lest håpløse artikler som fraråder dem det), jenter som har skrevet at de har blødd gjennom og skjemmes og jenter som ikke vet hvordan de skal håndtere det. 

Men hallo! Det er bare blod. Jeg er en av de som kan blø i haugevis av dager og ha heftige smerter, men jeg kan jo ikke slutte å leve som en konsekvens av det. Tren, dans, spis is, bad, hopp, ha sex, jobb og ha svømmegym selvom du har mensen. Vi er så heldige å ha all verdens hjelpemidler og produkter som gjør at vi så lenge vi ikke blir fysisk dårlige kan vi fungere helt fint. 

Litt kleint var det å blø gjennom, men det er mest fordi andre gjør det kleint med “stakkars deg”-blikk. Det er jo tross alt halvparten av oss som har det, så sjukt unormalt er det faktisk ikke. 

#MensenOut #Sterkmedmensen

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

10 kommentarer

10 thoughts on “Jeg blødde gjennom

  1. Det er ikke unormalt å ha mensen, men å gjennomføre resten av treningen synes jeg er noe spesielt. Ihvertfall om man bruker apparater som brukes av andre.

  2. Hei! Jeg fikk ” et nytt liv” da jeg svelget skepsisen og kjøpte meg kopp fra ladycup. Har ikke hatt lekkasje eller kjøpt en tampong siden koppen kom i hus for 10 år siden, og har både mindre vondt og kortere blødninger. Dagens råtips 🙂

  3. «Tren, dans, spis is, bad, hopp, ha sex, jobb og ha svømmegym selvom du har mensen. Vi er så heldige å ha all verdens hjelpemidler og produkter som gjør at vi så lenge vi ikke blir fysisk dårlige kan vi fungere helt fint.»
    Savner den tiden hvor jeg kunne gjøre alt selv om jeg hadde mensen. Jeg kan ikke lengre danse, bade, ha sex og ha svømmegym når jeg har mens – jeg kan så vidt gå på jobb – alt pga endometriose 😔

  4. Ååå, eg elskar haldninga! For det er jo faktisk berre blod. Du er tøff som stod i det heile treningsøkta – girlpower!!

  5. Kanskje få legen din til å skrive ut resept på Cyklokapron tabletter! De regulerer blødningsmenden! Hilsen en som har endometriose og trener like mye uansett mens eller ikke! Har brukt tablettene de tre første blødnings dagene i 10 år nå;-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *