Hjelper det at Sophie Elise kliner til?

Categories Tanker 💭

Mandag hadde serien «Jævla homo» premiere. I serien skal NRK-journalist Gisle Gjevestad, utforske hvorfor det fortsatt kan være vanskelig å være skeiv i 2017 og bryte barrierer. I forbindelse med premieren postet hovedpersonen selv et bilde på Instagram der han kysset sin egen kjæreste. Senere postet titalls av andre kjendiser bilder der de kysset hverandre etter en oppfordring fra Gisle selv. Alle med samme oppfordring. “Du kan elske hvem du vil”. 

Jeg satt benket foran TV-en når programmet hadde premiere, og jeg lot meg fenge. Jeg gleder meg allerede til jeg får tid til å se enda en episode i kveld, mest av alt fordi programleder Gisle i første episode satt ord på mange av mine egne tanker, og spørsmål. Selv som heterofil. Men hvis jeg hadde vært homofil og slitt med å komme ut av skapet, hadde det ikke hjulpet noen ting at heterofile kjendiser kysset for likes på Instagram. Joda, jeg vet at de kysset for kjærligheten og for at alle er like mye verdt. Men dette skjedde på Instagram, der flere satte likesrekord. I mitt hode hjelper det ikke at Sophie Elise kliner til med Sandra Lyng på en fest, der det kommer kommentarer om at det er sexy. Dette hjelper nemlig ikke på hverdagskampen og rasismen som homofile opplever. 


Skjermdump fra Instagram

For kampen handler om så mye mer enn et kyss på Instagram. Det handler om at det automatisk tikker inn kommentarer om at det er sexy at to jenter kysser, at homofili blir ansett som et kostyme og at homofili drar likes på Instagram. Det er problematisk fordi et kyss mellom to jenter kan bety kjærlighet, en fremtid og en familie. Det er problematisk fordi det hvert eneste år er noen som kler seg ut som homofil på Halloween. Det er problematisk fordi homofili enda er så annerledes at det tiltrekker seg likes. 

For det er sant at kjærlighet kommer i alle farger og fasonger. Det er sant at man skal få elske akkurat hvem man vil. Det er sant at det er ufarlig å kysse en av det samme kjønn, selv om man er heterofil. Men jeg tror det hjelper minimalt at norske heterofile kjendiser kliner til på Instagram. 

Jeg gleder meg til serien videre, og tror serien rett og slett er jævlig nødvendig. Jeg oppfordrer for så vidt alle til å få søsken, foreldre og besteforeldre til å se sammen med seg. Homofili er ikke en generasjon, det er kjærlighet. Det er heller ikke trendy, det er lov. Det er heller ikke sexy, men kjærlighet. 

Alt er LOVE. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

13 kommentarer

13 thoughts on “Hjelper det at Sophie Elise kliner til?

  1. Må bare påpeke at bruk av ordet “rasisme” i dette tilfelle er ganske feil, tror det blir mer riktig hvis du bruker diskriminering 🙂

  2. det hjelper ikke at du skriver dette innlegget heller, men du gjør det. La folk støtte en fin sak.

  3. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at han heter Gisle Gjevestad Agledahl (så du kan rette), det er lett å blande, og jeg hadde ikke visst det selv hvis jeg ikke søkte på det fordi jeg synes navnet du skrev ikke stemte helt, heh 🙂 Veldig fint innlegg! Viktig sak, som det ofte er i innleggene dine:) Stå på Martine!

  4. Det hjelper på for å gjøre det som en “hverdagslig” greie. At folk ikke skal få helt sjokk av å se to av samme kjønn kysse.

  5. “Men hvis jeg hadde vært homofil..”? Jeg vet ikke helt, men når du påpeker dette selv så kan du overhode ikke ane hvordan det faktisk er å være homofil, ikke sant? Det er litt som om man kan anta hvordan ting er, men egentlig så har man ingen anelse hvordan det føles før man har opplevd det selv. Jeg mener ikke å gjøre deg vondt eller noe nå, men tidligere på bloggen har du jo også skrevet at du ikke ante hvordan det virkelig føltes å være i den prosessen du er i akkurat nå, med tanke på overfallet ditt, før du dessverre fikk opplevd det selv. Når jeg ser på bildene av kyssebildene på instagram, så føler jeg egentlig at jeg blir veldig glad over at de engasjerer seg for dette! Jeg synes det er fint at de gjør dette, men kan selvøflgelig forstå at det kan virke litt overfladisk også.
    Når det er sagt, så må jeg bare si at jeg digger bloggen din! Stå på:)

  6. Normalt er : kvinner og menn i lag
    Ikke : kvinner og kvinner , menn og menn
    Du gjør det ikke bedre med å skrive et innlegg om det
    EN grunnen til at folk ikke liker homser og lesber er fordi at de vil ha så utrolig mye oppmerksomhet over at de er det. Hadde de bare gitt f*en i all den oppmerksomhet syke opplegget sitt så tror eg at folk hadde gitt mer f*en pga mye opperksomhet gir dårlig innflytelse til folk.
    Og dette har ingenting med rase og gjør, så rasisme er det ikke
    Hadde homser og lesbiske ikke søkt så forbanna oppmerksomhet så hadde eg gitt f*en
    Bifile folk er ikke normalt heller..
    mvh Tor 27-åringen

  7. Syns det er kjempe viktig at innflytelsesrike personer som Sophie Elise prøver å normalisere dette. Pga hun er en så mektig person i media kommer hun alltid til å få “dritt” for at noen mener hun er oppmerksomhetssyk, men i slike hjertesaker er det dødsviktig at hun er oppmerksomhetssyk og gjør alt i sin makt for å stå frem og vise til hele verden at homofili er greit.

  8. Sophie er ikke bifil
    Hun har jo aldri jente kjæreste eller jenteflørt
    Bortsett fra kyssing og man blir ikke bifil av det

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *