Sylvi, hva gjør jeg?

Categories Tanker 💭

Kjære Sylvi Listhaug. For noen måneder siden fikk jeg høre at norske jenter fortjener å bli voldtatt fordi jeg gikk i bikini. Du oppfordret meg da til å anmelde trakkasering, slik at man fikk høre omfanget av slike saker. Den gangen gjorde jeg det ikke, men nå som er jeg truet på livet har jeg anmeldt. 

Jeg oppfatter at jeg verken blir tatt i mot seriøst eller profesjonelt. Faktisk er det mer krevende å anmelde, enn å ta egne forhåndsregler. Er det virkelig sånn vi vil ha det? 

For fem dager siden ble både jeg og pappa truet på livet av en som skjuler seg bak en falsk profil. Grunnen til dette skal være at personen påstår at overfallet jeg ble utsatt for 7.september aldri har skjedd. Politiet ble fort kontaktet og både pappa og jeg ble oppfordret til å anmelde saken. Det gjorde jeg, til tross for at det tok noen dager før politiet hadde mulighet til å ta i mot en anmeldelse. I forbindelse med dette fikk jeg klar beskjed på at jeg ikke burde oppholde meg i mitt eget hjem, kun for min egen sikkerhet. 

Saken min er enda ikke ferdig anmeldt. Den er ikke ferdig anmeldt fordi jeg ikke hadde mulighet til å oppholde meg lenger en 2,5 time på politistasjonen. Rett og slett fordi min lillesøster også er oppfordret til å alltid være sammen med noen, og fordi pappa ikke kunne la hun stå alene å vente på oss. Avtalen var at vi skulle lese gjennom anmeldelsen over telefon idag, men dette kunne ikke gjøres allikevel. Dermed må min anmeldelse vente i enda en uke, i og med at jeg nå ikke befinner meg i nærheten, kun for min egen sikkerhet. 
 

Det finnes en ip-adresse. Det finnes en mistenkt. Det finnes to halvveis klare anmeldelser. Det finnes beviser. Allikevel har jeg en ekstremt dårlig magefølelse på at saken min i løpet av kort tid blir henlagt. Muligens fordi studenten som tok i mot min sak da er tilbake på skolebenken, og fordi resursene ikke strekker til. 

Er det sånn at noe må dø før politiet har mulighet til å hjelpe til? Eller skal man bare tro at truslene ikke er reelle? Ekte? Fortrolige? 

For jeg har faktisk ikke mulighet til å gamble på at det ikke er noe hold i det som blir sagt.

Jeg forstår at det finnes viktigere saker enn min. Det har jeg faktisk full forståelse for. Men hvis det er så enkelt å skrive, hate og true fra falske, anonyme plattformer, vil jeg påstå at vi har et alvorlig problem. Og hva skal man gjøre for å bli tatt seriøst nok? For at man skal ta de som tillater seg å true andre? Forfølge andre? Hate andre? 

Jeg forstår at dette ikke er ditt bord, men du oppfordret meg til å anmelde sist jeg opplevde noe ubehagelig. Men sannheten er at det høres så mye enklere ut å anmelde enn det faktisk er. 

Jeg vet ikke hvordan henleggelsesstatistikken ser ut, verken i en sak som min, eller på genrelt basis. Men, jeg er sliten av at jeg må passe meg, være redd og utilpass, når det går en person fritt, som tydelig ønsker meg og mine vondt. 

Det er ikke bare å anmelde. Du må faktisk bli trodd og noen må faktisk ta saken. Og noen må faktisk bli tatt. 

Løsningen burde faktisk ikke være å ha et balltre under senga.

Så Sylvi, hva gjør jeg? 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs


Foto: Astrid-Helen Holm / Mediehuset Nettavisen

 

// Marty

 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Sylvi, hva gjør jeg?

  1. Det er vondt å høre. Hvis jeg var truet på livet og det virker seriøst osv. hadde jeg utstyrt meg med noe dødelig til selvforsvar. Som far, hadde jeg også gjort det samme hvis barnet mitt var truet. Hvis/når purken ikke gjør jobben sin, er man bare nødt til å ta forholdsreglene i egne hender. Da handler det om å overleve, og når man ikke kan regne med hverken purken eller norge, da må det bli sånn. Håper alt ordner seg for deg!

  2. Dette var et veldig bra skrevet innlegg, Martine! Du har så rett. Så utrolig rett. Det virker noen ganger som at noen faktisk må dø før politiet tar trusler på alvor, og at deres svar da er “åja, vi visste ikke at det at så alvorlig”. Noe i systemet må endre seg i et land som Norge, slik at man faktisk blir tatt på alvor, at saken faktisk blir etterforsket og at noen faktisk blir tatt når de er skyldige. Spesielt som i din sak, hvor det egentlig allerede burde vært en oppklaring og en pågripelse..
    Krysser fingrene for at du ikke må vente altfor lenge for å få ferdig anmeldelsen! Du fortjener virkelig ikke å måtte være borte fra ditt eget hjem bare fordi noen ikke innser hvor alvorlig det er å true noen og at å true noen ikke er svar på den utfordringen de tydeligvis egentlig har i livet sitt. Du fortjener å kunne gå rundt og være lykkelig uten å se deg over skulderen, og det gjør resten av familien din også. ❤️

  3. Veldig bra skrevet.Trist at du må oppleve dette. Politiet burde ta mer tak i slike saker enn det de gjør i dag.
    Ta dine forhåndsregler. Mitt råd til deg er at du ikke går alene og at du ikke går ut nå det er mørkt. Ønsker deg lykke til med fremtiden. Kjekt og følge bloggen din. Fortsett og blogg ikke vis at du er redd for da har motparten vunnet.

  4. Sylvi listhaug er innvandringsminister, burde ikke dette heller være rettet mot forsvarsministeren? Eller statsministeren? Liker ikke Sylvi jeg heller, men ser ikke hvordan hun skal gjøre noe med dette?

  5. Hei.
    Kanskje litt rart at jeg sitter å leser så gamle innlegg hos deg, men har vært borte på kurs en stund, så jeg sitter å leser meg opp igjen på alt du har skrevet. Som politistudent i Oslo så må jeg si at jeg forstår godt frustrasjonen din rundt anmeldelsen. Men jeg har litt lyst til å prøve å belyse noen sider, som du kanskje sikkert vet også. En anmeldelse vil kanskje ikke gi et resultat med en gang, det er desverre sånn at ting tar tid i politiet i Norge. Men! Anmeldelsen vil ha en funksjon like vel. Og du er spesielt “heldig” hvis dere har en mistenkt. Mistenktes navn og personalia vil bli registrert i våre registre i forbindelse med at personen har vært mistenkt i en voldssak. Og det er viktig info for oss som politi. Når det kommer til studenten så har han/hun en veileder som følger han/henne hele året og vil ha mulighet til å videreføre arbeidet når studenten drar tilbake på skolen. (Og vi skal faktisk ikke tilbake på skolen før i juni :P) Jeg vet ikke hvilket distrikt dette skjedde i, men i Oslo blir saker som denne sendt til etterforskning og studenten/politibetjenten vil ikke ha ansvar for den saken lenger enn til anmeldelse, avhør, og beslag og spor er sikret. Det vil da være fast ansatte ved etterforskningsavdelingen som har ansvaret for saken. Jeg har troen på at saken din ikke vil bli henlagt ettersom det finnes bevis og at det finnes en mistenkt! Lykke til videre, jeg har troen på deg og! Du er så tøff! Et supert forbilde for mange unge jenter!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *