Ikke ta sol når du har mensen!

Categories Tanker 💭

Tidligere i dag stakk jeg innom det lokale solstudioet som ligger et steinkast fra der jeg bor. Tanken var å ta noen minutter sol for å føle meg litt fresh, men jeg skal innrømme at det aldri ble noe soltid, for inne på toalettet møtte nemlig denne lappen meg: 

 

Hør! 

Ikke ta solarium når du har mensen. 

Takk. 

Hvilket århundre lever vi egentlig under? Noe sier meg at personen som har hengt opp denne lappen er svært uvitende og bærer på noen tanker om kvinnekroppen som jeg veldig gjerne ønsker å forklare litt.

– Mange av oss kvinner er så heldige at vi har produkter som gjør at mensen ikke er et problem. Mensen gjør oss ikke ubrukelige, og vi klarer fint å utføre våre dagligdagse oppgaver. For veldig mange er det ikke et problem å verken dra på jobb, trene, ha sex, være mamma eller å ta solarium. 

– Vi blir ikke automatisk uhygieniske fordi vi har mensen. For mange er det faktisk tvert om, rett og slett fordi mange blir ekstra nøye med å vaske seg og stelle seg. 

– Det er ikke sånn at vi kvinner blør overalt selvom vi har tante rød på besøk. Altså: Solariumet blir ikke blødd ned selvom vi har mensen. Jeg tror faktisk det er større sannsynlighet å finne andre kroppsvæsker enn mensen i solariumene. 

– Vi kvinner er ikke ekle fordi vi har mensen. Mensen er faktisk sjukt naturlig, og vi er ikke annerledes eller eklere fordi vi har mensen.

– Jeg vet ikke bakgrunnen til denne lappen, men hvis poenget er at man skal ta hensyn til andre så har jeg en ting å si: Vi kvinner skal ikke ta hensyn til andre fordi kroppene våre fungerer, produserer eller fordi vi rett og slett er kvinner. Det er jeg faktisk ikke med på. 

Hvis tilfellet er at noen har hatt et sikkelig uhell i en av solariumssengene uten å gjøre opp for seg er jeg nødt til å beklage det, men vi er stort sett ganske renslige og ordentlige til tross for at vi er kvinner med mensen. Vi trenger hvert fall ikke å stoppes for å være kvinner. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 
 

// Marty

  

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Ikke ta sol når du har mensen!

  1. Du vet at en god del soler seg nakne i solarium? Det har nok vært en del blodsøl der..derfor lappen. En sånn lapp kommer ikke opp pga uvitenhet om mensen, men pga grisete hunkjønn.
    I min ungdom jobbet jeg på bensinstasjon en sommer. Der var det også toaletter til utlån for veifarende. Ingen tvil om at dametoalettet viste at kvinner er megagrisete. På toalettet for menn var det gjerne noe oljesøl på vasken og sånt. På damedoen var det helt vanlig med bind og tamponger slengt på gulvet ( det var avfallsbøtte der), sminke og drit ( avføring) klint oppetter vegger og speil. Omtrent daglig. Dametoalettet måtte vaskes flere ganger i løpet av dagen, mens det for menn holdt greit med standardvask en gang om dagen.
    Greit at du er feminist, men du bør vite at jenter griser så innmari mye mer. Spør dem som vasker toaletter på utesteder, bad/wc på hotellrom, etc.

  2. Når de ansatte henger opp en slik lapp, så tviler jeg på at det er på grunn av uvitenhet om mensen eller fordi de er kvinnediskriminerende. Mest sannsynlig er det fordi blodsøl har vært et gjentakende problem i solsengene. Ser i så fall ingen problem med at de ikke ønsker at man tar sol med mensen.

  3. Helt enig med deg! Det finst kvinner som beskriver ovenfor, som ikke bryr seg om de er grisete, men de aller fleste er nøyen på sånt og ønsker å oppføre seg skikkelig og man da griser så ja, da vasker man.

  4. Herrefred. Er temmelig sikker på at de kommentarene ovenfor må være skrevet av samme person. Som kvinne har jeg også vært en del på kvinnetoaletter, og kan ikke kjenne meg igjen i at det er mye gris og søl. Det er stort sett rent og pent, men det kommer vel sikkert an på hvilket sted nevnte toalett befinner seg. Jeg vil anta at enkelte steder er rensligere enn andre pga personene som går der?
    Uansett. Hvordan har de tenkt å opprettholde denne regelen? Skal de spørre hver enkelt som skal ta sol om de har mens? Eller undersøke på andre måter? Dette blir for søkt. Og ja, jeg soler meg naken, selv med mens, fordi det finnes både tamponger og menskopper som gjør dette mulig. FØKK de som mener vi skal la være å gjøre noe når vi har mens. Denne lappen er sikkert skrevet i sinne og ikke særlig gjennomtenkt. Smart er den i alle fall ikke.

  5. Svært få med mensen soler seg vel nakne uten noen menstruasjonsprodukter og lar det stå til. Menskopp har blitt mer og mer vanlig, det er et strålende alternativ i solarium – da kan man ligge naken. Tamponger fungerer selvsagt også. Bruker man bind, beholder vel de aller fleste trusa på.
    Det hadde ikke vært verre enn å henge opp en lapp om at folk bes vise hygieniske hensyn og vaske opp etter seg / tørke av solsenga etter bruk. Uten henvisning til kjønn eller særskilte kroppslige fenomener.

  6. Nå aner ikke jeg hvorfor den lappen hang der, men jeg har faktisk ved flere anledninger opplevd fryktelig grisete dametoaletter med bla. blod på både toalettpapir og dosetet. Det var så sjokkerende at noen der ute faktisk forlater et toalett slik, og siden jeg har sett det flere ganger så er det jaggu flere av de der ute!!🙄

  7. Gammelt innlegg, men jeg kom tilfeldigvis over dette og fikk lyst til å slenge meg på debatten.
    Personlig er jeg veldig hygienisk og tar hensyn til andre. Er flinkere til å vaske ETTER meg enn før jeg selv legger meg nedpå. Jeg tar aldri sol når mensen står på som verst, rett og slett fordi jeg er sykt varm og svimmel i den perioden, og da frister det lite å ta sol og risikere å besvime. Men på slutten av perioden tar jeg sol uten problemer, helt naken..
    Jeg er veldig enig med innlegget ditt, fordi jeg er som deg, rydder og vasker etter meg. Men dette gjelder dessverre ikke alle, og jeg hadde blitt traumatisert om jeg hadde betalt for et rom og jeg ble møtt av blodsøl eller noe annet nasty. Vi som vet at vi ikke griser ned sengen trenger jo ikke å bry oss om plakaten, men det er jo fint at den henger som en påminnelse for de som faktisk griser med mensenet sitt!! Om det ikke stopper de fra å ta sol, så kommer de ihvertfall til å vaske etter seg slik at vi andre som kommer ikke får det slengt i fleisen.
    Hvis mensensøl er et problem der så må de jo gjøre noe. Høres dessuten bedre ut med “ikke ta sol når du har mensen, takk” enn “vask opp etter deg om du har mensen.”

  8. Litt sent å kommentere nå, men anyway.

    Trenger man å være så hårsår? Det er ikke alle som er like hygieniske som deg. Jeg er kvinne selv og vil helst ikke ligge i andre sitt mensensøl. Du er mer interessert i å beskytte kvinnene på absolutt alle områder enn å se saken fra et normalt synspunkt. Det går igjen i alle innleggene jeg har lest fra deg.

    Jeg er ikke en hardbanket feminist rett og slett fordi jeg ikke vil være likestilt med mannen på alle områder. Jeg vil ikke legge ut bilder av meg selv i baris og jeg vil ikke skifte til vinterdekk på bilen. Jeg orker heller ikke å jobbe særlig hardt i sengen. Derfor er jeg ingen feminist. Men jeg greier da å tenke selv, og den lappen der hadde ikke fått meg til å gå hjem å grine! Jeg hadde tatt sol uansett, bare passet på å rydde opp etter meg, som noen tydeligvis trenger å få inn med teskje at man skal.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *