Nei, jeg er ikke vegetarianer!

Categories Tanker 💭

Vær så snill, la meg få spise omeletten min i fred. Vær så snill, la meg få spise grillpølsene mine når vi er på tur i skogen i fred. Vær så snill, la meg på spise ribba mi på julaften i fred. Vær så snill, la meg få spise favorittgodiset mitt i fred. Vær så snill, la meg få spise uten at du skal slenge i trynet mitt hvilket dårlig menneske jeg er fordi jeg spiser noe annet enn deg. 

Det er sånn jeg føler det hver gang noen stiller meg spørsmål om jeg er vegetarianer, veganer eller pescetarianer. Jeg får lyst til å skrike til dem at de skal slutte å plage meg med sine overbevisninger og filosofier. Mye fordi de forstyrrer min mathverdag, mine rutiner og mine favorittmåltider. Men mest fordi de gir meg vondt i magen, dårlig samvittighet og en følelse av at jeg er et dårlig menneske som ikke vet bedre. Og det, det gjør sikkelig vondt. 

Du lurer antakeligvis på hvorfor jeg ikke er vegetarianer, og jeg har ikke noe godt svar. Jeg vet faktisk ikke om det finnes et godt svar heller. Det mest opplagte svaret er vel at jeg er svak, at jeg ikke fikser det eller at jeg er et dårlig menneske, men det er på en måte ikke helt sant det heller. Hvis du er vegetarianer har du antakeligvis hørt en rekke argumenter og halvdårlige svar når du har spurt, og jeg som er en ikkevegetarianer kan ikke svare noe så klokt, viktig og godt som det du som er vegetarianer kan. For mitt behov for å spise kjøtt, egg og melk er på mange områder ikke annet enn sikkelig egoistisk. 

Hvis jeg argumenterer med at det er kjedelig og smakløst å være vegetarianer får jeg ofte i svar at det ikke lenger er en unnskyldning fordi det nå finnes så mange gode alternativer på markedet.

Hvis jeg argumenter med at det er usosialt og upassende å takke nei til tante sitt pinnekjøtt får jeg ofte i svar at jeg da går foran som et godt forbilde hvis jeg velger å avstå. 

Hvis jeg argumenterer med at jeg ikke orker å være kontrollfreak å lese ingrediensene på hvert produkt jeg spiser og holde oversikten over alt får i meg, får jeg ofte i svar om at man fort lærer seg det og at det ikke er så tungvindt. 

Hvis jeg argumenterer med at jeg er redd for å ikke få i med nok næring og vitaminer hvis jeg konverterer får jeg ofte i svar at det når finnes så mange gode produkter som erstatter dette. 

Og mine argumenter kan ikke kjempe mot argumentene som omhandler dyremishandling, miljøet og noe så sterk som liv. 

Jeg sliter med å komme frem til en konklusjon, og mye fordi at jeg føler at jeg ikke har noen ting å stille opp med. Men svaret er vel så enkelt at jeg er oppvokst med kjøttkaker til middag, omelett til frokost på lørdager og ribbe på julaften. Det er vel også grunnen til at det ikke faller seg naturlig for meg å skulle kutte ut alt.

Men mens jeg plages av den dårlige samvittigheten, og kan si så mye som at jeg forsøker å være bevisst. Jeg forsøker å ikke spise kjøtt hver dag, og gjøre det som føles rett. Jeg tror også at det viktigste er at vi bevisstgjør hverandre og at vi oppfordrer til å gjøre små tiltak. Jeg tror ikke det har noen hensikt å kvele hverandre hvis noen av oss skulle være uheldige å spise en kake med egg. Samfunnet er nemlig til en stor grad fortsatt lagt opp til at man spiser som meg, men det betyr ikke at jeg gleder meg til det kommer enda flere og bedre alternativer. For grillpølsa er ikke viktigere enn et liv, uansett. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

 

40 kommentarer

40 thoughts on “Nei, jeg er ikke vegetarianer!

  1. Din grunn er jo egentlig enkel, men du tørr ikke si det høyt:
    1. Dyrs liv betyr ingenting for meg.
    2. Mine smaksløkene er viktigere enn jordas ressurser, fremtidens generasjoner og dyras liv
    3. Jeg gir faen i dyr.
    4. Jeg vil ikke tenke på det jeg spiser og hva som ligger bak det. La meg bli mett i fred
    Høres kanskje brutalt ut, men det er egentlig det ditt valg handler om.

  2. Om det er én ting jeg som veganer driter i så er det hvorfor andre ikke er det. Jeg spør ikke, jeg bryr meg ikke, og de fleste andre veganere bryr seg ikke, men ikke-veggiser har en tendens til å absolutt skulle forsvare seg selv uansett og ramse opp alt de “aldri kunne gitt opp” – for bare det at jeg er veganer er visst nok til å gi folk skyldfølelse.
    Det eneste jeg får ut av denne posten er at du vet at du burde være veggis, du bare bryr deg ikke nok til å faktisk bli det, har lite peiling på plantebasert kost og prøver desperat å forsvare det du spiser.
    Jeg er veganer og multiallergiker. Jeg spiser omelett. Jeg spiser pølser (selv om det ikke er noe jeg noengang har vært glad i). Jeg har favorittgodteri jeg spiser. Jeg spiser veganske kjøttkaker med brunsaus og hjemmelaget tyttebærsyltetøy.
    Jeg vokste opp på hvalkjøtt og reinsdyrkjøtt. Det er ikke en god grunn til å fortsette med det.

  3. Veganere og vegetarianere skyver vekk flere folk enn de tiltrekker seg med moraliseringen og den rabiate oppførselen sin. De oppfordrer til hat og vold mot de som ikke deler deres ideologi og kommmer ofte med uttalelser som de ville fordømt om det kom fra andre grupperinger.

  4. Så er det alle de ikke-vegetarierne som alltid MÅ spørre å er du vegetarian??!! Siden man velger dropper kjøttet på et måltid, akkurat som det er helt sykt å velge et måltid uten kjøtt?! Altså from a vegaterian point of view, det er også jævlig irriterende. La meg spise maten min i fred…

  5. hei. Synes du nå gjerne setter alle vegetarianere under en kam.
    Selvfølgelig er det forståelig at du spiser kjøtt, det er det du har gjort hele livet ditt. Kjøtt er godt, og om man virkelig ikke setter seg inn i og bryr seg om helt 100% om miljøet og dyra så kan jeg forstå at du spiser kjøtt! De fleste vegetarianerene har ikke kuttet det ut fordi de ikke liker det, men fordi de mener at det er noe viktigere enn å spise det.
    Det du gjerne må tenke på er å ikke skrive dette på bloggen din, men heller ta det opp med de som sier dette til deg( som mest sannsynligvis er noen venner av deg siden det virker som du har opplevd det så ofte). Du må be dem om å slutte og si at det har ikke noen god påvirkning på deg slik som de holder på.
    Helt til slutt her så må jeg bare si at vegetarianere og veganere kan bli veldig frustrerte og overdrive. Akkurat slik som religiøse folk kan, og humanister eller noen typer aktivister. Det er fordi de bryr seg så ekstremt mye, og noen ganger er det ikke alltid like lett å få det frem på riktig måte.
    Men ta det opp med dem istedenfor å skrive et innlegg på bloggen 🙂

  6. Grunnen til at du får dårlig samvittighet er vel fordi du innerst inne syntes det er ubehagelig å ikke være det.

  7. De fleste veganere/vegetarianere er ikke så pushy som du får det frem. Det at noen legger litt press på at du gjør bedre og mer etiske beslutninger er ikke en dårlig ting hvis du har dårlig vaner men det kommer helt an på hvordan det blir gjort seff. Å få dårlig samvittighet er unødvendig.
    Nesten alle veganere og vegetarianere er kjempehyggelige folk.
    Spis mindre kjøtt !

  8. Tenker du at du ikke er interessert i å få informasjon, som utelukkende er basert på noe vennligsinnet og positivt, uoppfordret? Eller liker du ikke å bli påminnet det du allerede vet hva fra før? Jeg lukter en potensiell veggis her.

  9. Dette provoserer meg. Mest fordi jeg pleide være slik selv, jeg var fullt klar over skaden det gjorde på dyr, marginaliserte grupper og ikke minst jordkloden vår, men etter hvert ble jeg så fysisk og psykisk dårlig at jeg måtte i det minste prøve.
    Fordi du har et ansvar. Din krone påvirker samfunnet og sender en melding til produsentene. Jeg blir glad for å høre at du prøver kutte ned på kjøttforbruket. Jeg tror ikke alle trenger å spise vegansk, men sannheten er at med den voksende middel-klassen i utviklingsland og vårt høye forbruk blir allerede 70% av jordbruk dedikert til kjøtt- og melk-industriene. Vi er avhengig av giftstoffer for å holde tempoet ved like og vi har ikke plass til både mennesker og dyr dersom vi skulle drivet med 100% økologisk jordbruk.
    Det som provoserer meg er også dette innlegget. Du bruker din frustrasjon og din egoisme til å mate stereotypene som allerede er der. Jeg er glad i ytringsfriheten, men finner dette litt som å tegne profeten Mohammad; en unødvendig konflikt eller jævelskap som jeg helst vil kalle det.
    Jeg ønsker å be deg bruke den frustrasjonen du føler og innflytelsen du har på internett til noe positivt. Du er i en posisjon til å løfte synet på hverdags aktivisme, vise Norge at det er helt normalt å gå en dag uten kjøttpålegg eller kjøtt til middag. Om vi alle bidrar litt tror jeg verden har et utrolig potensiale.
    Det var godt å få samlet noen tanker her, takk som skaper oppmerksomhet til bevegelsen og god helg.

  10. Det er for øvrig like mye variasjon i veggispersonligheter som det er i samfunnet ellers – men de fleste har en felles plattform: at de har spist kjøtt tidligere og også likt smaken av det, og at de åpenbart vil dyrenes beste – som jo ikke burde skremme noen, snarere tvert imot. De fleste slutter med dyreprodukter nettopp på grunn av de siste. Når ting er åpenbart, og veldig lett å forandre på, er det ikke rart at de vil fortelle (deg) om det.

  11. Trist innlegg. Å kutte litt er selvfølgelig bedre enn ingenting og det tror jeg alle vegetarianere/veganere er enig i. Har aldri møtt den stereotypiske veggisen som du beskriver her, det er heller «kjøttspiserne» som langer ut og prøver å forsvare hvorfor de spiser slik de gjør «for slik har det jo alltid vært» at veggiser er gale aktivister som pusher ideologien sin på andre.
    Jeg er selv veggis (noe du sikkert har skjønt allerede) og velger dyrene og miljøet fremfor å føle meg «rar» i sosiale sammenhenger fordi jeg spiser noe annet en de fleste andre der. Jeg velger dyrene og miljøet over mine egne smakssanser fordi jeg vet hva som betyr noe. Jeg tar et valg, hver eneste dag fordi dyrene, miljøet og kroppen min fortjener bedre! Det er ikke vanskelig, dette er bare tull! Du kan veganisere det meste av Norsk husmannskost, det koster deg ingenting, men det sparer dyrene og miljøet. De flere rundt meg er ikke veggiser, men jeg trenger ikke pushe på de noe som helst, de blir mer og mer interessert etterhvert. Starter du så ruller ballen. Håper du får det til, jo før jo bedre😊

  12. Bare produksjonen av kuer er i seg selv mer miljøskadelig enn all transport til sammen (bla. pga. metangassen kuene produserer). Så det å spise kjøtt er miljøskadelig og siden du og alle vi andre lever på jorda, har vi alle et ansvar for å ta vare på den, og det innebærer bla. det å endre på kostholdsvanene sine og slutte å spise kjøtt. Det er det eneste moralske og etiske riktige vi mennesker kan gjøre for jorda vår.

  13. Som flere nevner over her, så syns jeg dette blir fryktelig generaliserende og ikke minst føler jeg at du jobber “mot” en veldig bra, sunn og etisk trend. Jeg har snart vært veganer i et år, gikk fra alt etende til helt “clean” 1.januar. uansett; jeg opplever ofte at når kjøttetere oppdager at jeg er veganer så forsvarer de seg og begynner å argumentere mot min livstil selv om jeg ikke har sagt et pip om deres valg- eller hvorfor jeg har tatt mitt. Er ikke lett å være “fredelig” veganer når de aller fleste skal prakke opp i ansiktet ditt hvorfor det er et dumt valg. Ja, mindre kjøtt er bedre enn masse og jeg skjønner veldig godt at tradisjonen og kulturen med kjøtt er vanskelig å riste av seg. Likvel syns jeg dette innlegget var veldig rart. God kveld! 😊

  14. Hva var egentlig vitsen med denne bloggen? Du innrømmer at din livsstil er dårlig og at du har dårlig samvittighet.
    Visste du forøvrig at det er flest kjøtt-etere som prater om veganere enn vise versa?
    Det sier vel sitt 😉

  15. her var det endel selvmotsigelser. Også avsluttet du med at et liv er verdt mere enn grillpølsa? Etter at du har brukt et helt innlegg på å sable ned vegetarisme og vegetarianere? Da mener du jo ikke at et liv er mere verdt enn pølsa?
    Ps. Jeg er 98% sikker på at du ikke har møtt mange veggiser som spør ut av det blå “hvorfor er du ikke vegetarianer?” Dette er bare noe du skriver for å få tyngde i innlegget ditt. “Hver gang noen spør meg”, du liksom. Motargumentene til dine argumenter er jo naturlig at nevnes om du er i samtale med noen om vegetarisme. Folk kan jo ikke la være å svare korrekt bare fordi du da føler “presset”. Jeg er veggis og har aldri spurt noen om de er det, og evt. hvorfor ikke. Kunne ikke falle meg inn. Opplever derimot å HELE TIDEN måtte forklare meg ifht. at jeg er veggis. Men martine, du vet jo åpenbart om hvor dårlig det er med kjøtt? Kan jeg med dét i mente, samt avslutningen din med “For grillpølsa er ikke viktigere enn et liv, uansett.” gå utifra at du beveger deg nærmere veggisvogna? Kjøttproduksjon ødelegger verden, miljø, fører til sult, raserer regnskog, dyremishandling, dårlige kår for dyra, ekstrem antibiotikabruk, kjøtt med multiresistente bakterier osv. Er det rettferdig at verden og dyr lider og raseres, og at folk i u-land sulter mens vi i feite norge skal meske oss i kjøtt tio hvert måltid?

  16. Det eneste jeg får utav dene posten er “meg meg meg”. Å være veggis handler ikke om deg

  17. Er vell ikke så mange veggiser som kommenterer hva akkurat DU spiser som du skal ha det til! Mulig det er underbevisstheten som sier at det er på tiden å gjøre en endring.
    Innerst inne vet du kanskje at dine smaksløker ikke er noe du ville satt foran en hylende gris som skal bli til juleribba du skal kose deg med på julaften.
    Jeg mener ikke å høres krass ut om det virker sånn. Jeg forstår at du er frustrert faktisk. Men innlegget ditt var etter min mening noe som kun handlet om DEG og ga ikke mye mening.
    Jeg er veganer. Jeg setter dyr og miljø foran egen komfort i sosiale sammenhenger og foran smaksløker hver dag. Fordi det handler ikke bare om meg. Selfølgelig får jeg fordeler av å være veganer, men i bunn og grunn handler dette om dyrene.
    Men jeg pleier ikke kommentere på hva mine ikke-veggis venner spiser? De spør gjerne og jeg svarer ett ærlig svar, men så sitter de kanskje igjen med en følelse av dårlig samvittighet uten at jeg nødvendigvis har sagt noe slemt. Men det er fordi de er menneskelige og innerst inne vet at det er feil å bidra til tortur.
    Jaja altfor lang kommentar
    Lykke til;-)))))

  18. Fint innlegg 🙂
    Hvis du vil, er det mange personer der ute som kan hjelpe deg å spise sunnere, mer dyrevennlig og miljøvennlig, spesielt på Facebook.
    Det er selvfølgelig en del “sinna-veganere” der ute, som kanskje er de som har lettest for å legge ved kommentar på bloggen din.
    Det var et modig innlegg som må ha krevd en del av deg å skrive!
    Uavhengig av om det blir nøttestek eller ribbe, ønsker jeg deg en god jul 🙂

  19. Dette innlegget kunne vært skrevet på én setning: “jeg er en egoistisk faen”
    Men helt seriøst. Dette var en bullshit unnskyldning, hvor du samtidig forsøker å sikre at du ikke taper ansikt. Bare innrøm det, du er egoistisk!
    Én ting er sikkert, hadde hele verden vært som deg, at alle åt tarmbaserte pølser til det tøt ut av øra deres, så hadde verden gått til grunne. Spør deg selv hver gang du utfører en handling: “hva hvis hele verden gjorde som meg? Altså, alle mennesker på alle kontinenter, 8 milliarder”. Da er det veldig mange handlinger du måtte slutte med.
    Vi i Norge tenker bare på oss selv, egoismen råder. Hvis hele verden gjorde som oss, da hadde jorda vært et ubeboelig sted.
    Tørr å vær unntaket fra egoismen. Tørr å vær veganer 🙂

  20. Jeg synes det er dumt at det er slik du oppfatter vegetarianere eller at det er slik du ser på de fleste. Jeg har selv kuttet ut kjøtt nesten helt. Men er jeg på besøk så spiser jeg alltid det jeg får. Ikke fordi jeg har veldig lyst på, men fordi det er det jeg får servert o synes kjøtt smaker ok. Men jeg synes på noen måter at det er veldig vanskelig å spise kjøtt for alle mine grunner for at jeg lar vær er så store. Når jeg derimot velge vegetar når eg jeg ute å spiser så er det alltid mine venner som spør meg hvorfor jeg ikke spiser kjøtt. Ikke jeg som spør dem. Og jeg føler meg ganske til bry når det alltid blir et tema. Jeg skjønner godt at mange spiser kjøtt, selvsagt. Det er jo enda det som er naturlig. Men det er mange gode grunner til å kutte ned, noe du gjør som er bra 🙂

  21. Hei! Må si jeg reagerer på innlegg som dette. Jeg har mange år som kjøttspiser på baken, og har ALDRI opplevd at verken veganere, vegetarianere eller pescetarianere stiller spørsmål om mitt daværende kjøttkonsum.. Men at jeg siden la om til et vegetarisk kosthold, det hadde MANGE KJØTTETERE meninger om. Det går ikke mange minuttene etter at jeg har nevnt at jeg ikke spiser kjøtt, uten at en kjøtteter skal fortelle meg hvor dum jeg er som velger bort norsk landbruk (landbruk?), dvs kjøttindustri, eller hvor lite kunnskap jeg åpenbart har om ernæring osvosvosv. Jeg begynner å bli ufattelig lei, og velger heller å holde mitt vegetariske syn for meg selv. Synes dette er utrolig rart å høre, og lurer på om det er flere kjøttetere som opplever det du beskriver. Jeg har nemlig ALDRI vært borti at veganere eller vegetarianere belærer meg om kosthold, som kjøttspiser eller ei…. Hvordan opplever andre kjøttetere og vegetarianere dette?

  22. Oj, jeg spiser ikke kjøtt og jeg opplever d motsatte , vêr gang jeg er i selskap ,jul osv så må jeg forsvare meg hvorfor jeg ikke spiser, fordi det ikke finnes forståelse for at jeg ikke liker eller orker og spise kjøtt 😉 så dette du skriver går begge veier 🙂

  23. Hei Martine!
    Jeg syns posten din var ganske bra. Du viser jo at du bryr deg på en måte. Det er ikke mulig å føle seg såpass “såret”, med mindre du er enig (kan være bevisst eller underbevisst). Jeg hadde ikke blitt overrasket om du blir veganer en dag. Stå på!

  24. Det du beskriver er IKKE sosialt press. Den dårlige samvittigheten er en følelse skapt i din egen hjerne, ingen kan overføre den til deg. Vegetarisme og veganisme er i vinden og det er ikke en trend – det er en stor del av omstillingen til en grønnere verden. Hvis du ikke vil høre om det, tror jeg du må isolere deg fra samfunnet.
    Jeg opplever selv sosialt press hver dag fordi jeg oppfattes som rar, ekstrem og «vanskelig» og jeg har grått MANGE ganger pga. at folk jeg bryr meg om ikke respekterer mitt valg og min livsstil. Hvor mange ganger har du grått fordi folk ikke respekterer at du følger normen?
    Dessuten er ikke dette et valg man tar på bakgrunn av å fremme seg selv og sitt syn. Man gjør det for dyrene og fordi de ikke kan tale sin egen sak.

  25. Jeg kjenner meg veldig igjen. Bortsett fra at jeg spiser plantebassert. “Hvorfor det?” “Er du ikke redd for å ikke få i deg nok næringstoffer” og så videre og så videre. Hvorfor kan jeg ikke få lov å spise kikertene mine i fred uten å måtte fortelle hvorfor? Jeg er sulten, ok? Jeg gir blanke i hva andre gjør, og skulle ønske de hadde samme holdningen ovenfor meg. Vi kommer ingen vei med å prakke synet vårt på andre uansett hvilken retning det gjelder, så overlat diskusjonen til dem som ønsker å diskutere det, og la resten av oss være i fred.

  26. La nå jenta spise hva hun vil. Et og vær glad! Har selv begynt å kutte ut kjøtt, men kverker ikke el fordømmer de som eter det. Kommer ikke til å sitte på julaften og moralpreke el pekefinger til foreldrene mine som kommer til å ete både pølser, pinneribbe og svineribbe. Hvis det er de vil(og alle andre), så la de. La folk kose seg m de de vil og de syntes om og liker best.

  27. Jeg har en omvendt erfaring 😊. Jeg har ALDRI forsøkt å påvirke noen til å bli veggis! Jeg har ALDRI forsøkt å gi noen dårlig samvittighet for å spise kjøtt. Vi er 6 stk i familien. Fem av oss er veggiser, nr 6 spiser av og til kjøtt. Det er min eldste sønn, og selv om han 19 av 20 ganger spiser det samme som oss andre, så lager jeg kjøttmiddager til ham av og til. Jeg «forkynner» aldri, for meg er det et personlig valg. Men vet du noe rart? Det er nesten som at endel ikke-veggiser blir krenket av mitt valg! Du skulle hørt alle de rare kommentarene jeg har fått. Så dette går nok begge veier og begge «sider» er like gode 😊.

  28. Eneste blogginnlegget jeg kommer til å lese i år,men flott at du tør å skrive det! Har selv vokst opp på gård med produksjonsdyr og har ikke dårlig samvittighet for det, eller for å spise kjøtt, når jeg vet at de aller fleste har det bra imens de lever. Alternativet, hvis alle mennesker slutter å spise dyrebasert mat vil jo bety at alle produksjonsdyrene ville dø ut, da ingen domestiserte dyr ville overlevd vintern her uten at noen mater de og gir de husrom. Det finnes alltid eksempler på uakseptabelt dyrehold og dyreplageri, men slike idioter finner man i alle bransjer, leger som gir feilmedisinering så folk mister livet, politi som utøver vold, lærere som begår overgrep, og det er som regel disse enkeltindividene vi hører om i media. At noen over her skriver at produksjon av ku alene slipper ut mer klimagasser enn all transport er direkte feil. Totale mengder klimagassutslipp i Norge kan man lese om på http://www.miljostatus.no/tema/klima/norske-klimagassutslipp/?id=15718 der ser man at utslipp fra jordbruk ligger på 4. Plass,ganske langt bak industri, olje og gass og transport. Hvis folk skal ha dårlig samvittighet for noe må det vel være alle flyreisene og all bilkjøringen, men det er jo ofte enklere for folk å kutte ut et matprodukt.
    Finnes det god nok forskning på langtidseffektene av en vegansk livsstil? Hva gjør kroppen din etter 50 år med bare vegansk kost?
    At vi burde spise mindre kjøtt, ja. Men vi trenger ikke kutte det ut helt sålenge man holder seg til kortreist norsk mat, som med årene jobber mer og mer for enda bedre dyrehold og sunn mat. Så må mam også tenke at individet får gjøre som man selv vil, uten å verken tvingen den ene eller den andre ideologien over på noen.

  29. Svarene i kommentarfeltene over bekrefter mine inntrykk av veggiser: mange triste, sinte mennesker der ute. Veldig opptatt av å verne miljø, så lenge det handler om hvor mye kuene promper. Ikke så opptatt av det når de skal reise verden rundt og realisere seg sjøl – gjerne med fly. Litt skinnhellig? At du spiser kjøtt betyr ikke nødvendigvis at du dynger innpå med svære porsjoner. Å spise kjøtt kan bety et par pepperoniskiver på pizzaen og litt ost oppå.

  30. Se bare kommentaren fra “May”.
    Der ser man jo akkurat det du beskriver. Fordømmelse og uhøflighet.
    Jeg er ikke, og blir aldri vegetarianer. Jeg LIKER kjøtt, fisk, egg, melk og mye annet.
    Jeg er glad i dyr, men er realist og innser at ettersom jeg liker denne maten, som er helt naturlig for meg som menneske å spise, så må dyr dø for at jeg skal spise den. Selvsagt sammen med grønnsaker, frukt, bær , nøtter, linser og bønner mm
    Sånn er det bare,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *