Vil du kjøpe meg?

Categories Tanker 💭

Nylig omtalte VG og P4.no reklameplakaten som har stått langs en rekke veier i Oslo den siste tiden, fraktet av en polsk bil. Plakaten lyder som følger «Hei studenter! 0,- i studielån? Date en sugardaddy».  Nettstedet er en side som anbefaler unge kvinner til å melde seg som såkalte «sugarbabes» som betyr å date rike, sjenerøse og erfarne menn. 

Tidligere i år tok NRK programmet Innafor opp tematikken og stilte spørsmål rundt «gråsone-prostistusjonen». Etter at programmet var sendt på TV kunne Side2 melde at 1500 norske ungdommer hadde meldt seg som såkalte «SugarBabes» i februar i år. 

I følge blog.sugardaters.no som er en egen blogg for dette beskriver de en SugarDaddy følgende: «En moderne SugarDaddy er en suksessrik og sjenerøs mann som har lyst til å skjemme bort, tilby finansiell hjelp eller gi gaver til en yngre og attraktiv person til gjengjeld for et vennskap eller et forhold.»
De beskriver så en SugarBabe som: «… en attraktiv, ambisiøs og selvstendig person som vet hva han eller hun vil og hvordan man skal oppnå det. Han eller hun er oftest yngre og har lyst å møtes med rike, suksessfulle og sjenerøse personer som har lyst å skjemme bort og selv bli skjemt bort av en SugarDaddy og/eller SugarMama.»

Studentavisen Universitas er en av de første som har vært ute å omtalt saken og som har stilt store spørsmål om reklamen strider mot loven. Forbrukerombudet melder også at de er sterkt kritisk til reklamen, og forteller at den er problematisk. For min del tenker jeg at det er høyst på tide at man tar tak i tematikken og snakker om dette, for flere og flere unge jenter tyr til denne typen «gråsone-prostitusjon». Gjerne i form av at de får betalt for å være tiltrekkende, pene eller opptre sexy. 

Tidligere i år fikk jeg denne meldingen på Facebook fra et likende firma som oppfordret meg til å melde meg som såkalt glamourmodell, og fristet med en luksuriøslivsstil. 

Faktumet er at dette er svært problematisk, og det er skremmende at dette muligens havner på rett side av loven. Det er skremmende fordi jeg vet at forespørsler som dette oppfattes ekstremt attraktivt for noen, og fordi det handler om å selge seg selv.

Hvis du tar en kjapp titt i kommentarfeltene som omhandler saken ser du at det stort sett er unge mennesker som tagger hverandre, der de oppfordrer hverandre til å sjekke det ut.

Noen skriver til og med «takk for tipset».

Jeg påstår at det burde blinke noen varsellamper når dette er så attraktivt og aktuelt. Dette er en kamuflert tilgang til prostitusjon, og selv om det ikke alltid handler om seksuelle tjenester, så er det en form for kjøp og salg av seg selv. Ofte forteller de velstående, etablerte mennene hva de ønsker at de betalte attraktive, pene jentene skal ha på seg, alt fra undertøy til neglelakk. Mennene kan kjøpe klærne de vil at jentene skal ha på, og fortelle dem hva de ønsker at de skal gjøre. 

Jeg syntes også at det er synd at det fortsatt viser seg at så typiske kjønnsroller regjerer. Jeg syntes det er synd fordi den selvstendige, oppegående kvinner lar seg selv forsvinne. Denne formen for «dating» baserer seg på store maktforskjeller i forholdet, noe som ikke kan være sunt. De oppfordrer også til at kvinnekroppen er noe vi kan kjøpe på lik linje som en gjenstand – Og det er ikke noe annet en utdatert og gammeldags. 

Jeg vil påstå at dette handler om grensesetting og at det er enormt viktig å vite hvor grensa går. Jeg vet at noen ikke vil kalle dette prostitusjon, jeg vet at noen vil kimse av det og jeg vet at noen syntes dette er helt innafor.

Men jeg ønsker da å stille spørsmål om det er greit å ta betalt for å være sexy, for å gi noen selskap eller for å ligge med noen.

Jeg stiller også spørsmål om hva man selv hadde gjort hvis det var sin egen datter. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

27 kommentarer

27 thoughts on “Vil du kjøpe meg?

  1. Viktig innlegg! Men om du ønsker å holde han som sendte deg melding anonym så må du redigere bildet litt mer, for etternavnet hans er ikke dekket til i første setning! Vet ikke om det var meningen men tenkte å gi beskjed siden du hadde fjernet det øverst i chatten og tatt bort profilbildet hans.

  2. Prostitusjon pakket inn i sukret papir. Det er hva det er, så da minner opprettelse og drift av nettsiden som hallikvirksomhet

  3. Finnes sugar mums for menn også, er ikke så vanskelig å finne. Spesielt i utlandet. Så slapp av.
    Dessuten er dette for voksne over 18, man må ta ansvar for eget liv. Så lenge det er marked for det (at folk vil dette), så eksisterer det. Enkelt og greit. Så får folk holde på med det, og resten av oss som ikke liker det får la være. Igjen, voksne mennesker – ditt liv, ditt valg.

  4. Hva om man endrer fokuset – og også prøver å få bukt med unge jenters holdninger? Jenter er de som bruker sosiale medium langt mer enn gutter. Jenter mobber også mer over nettet enn gutter – selv om det lates til at ethvert troll, videreformidling av bilder og snusk, er kun utført av gutter. Vi bor i en verden hvor jenter lever og ånder for det mest falske.
    Unge falske dukker i falske dukkehus: Det gjelder å ha flest mulig følgere, sminke seg best – stå i best mulig lys, eller – bruke filter og redigere seg til å bli mest mulig populær. Det ER et faktum at veldig mange kvinner faktisk higer etter oppmerksomhet – og, det er et faktum at kvinner liker å kompensere for et dårlig selvbilde med å få mest mulig omtale. Det er også et faktum at kvinner higer etter penger. Det kan pakkes inn til å romme “trygghet” – men, det er da slik at det er mange jenter og kvinner som faktisk går etter penger. Vil man ta det opp – uten å kun peke på at det er gutter og menn som er de fæle?
    Det er ikke slik at jenter eller kvinner blir truet til å legge inn en profil på disse nettsider som tilbyr “sukker pappaer”. Det er ikke slik at hunnkjønnet ikke veit å spille på kropp – eller, by på seg selv for å få det som man ønsker og vil. Sagt på en helt annen måte: Da en eldre kvinne hadde et blogginnlegg vedrørende spandering – ble det hyllet et tilsvar som gikk på at – “Når mannen spanderer – vil det tilsi at man igjen gir tilbake gaver og ytelser”.
    Dermed er det kanskje ikke så enkelt og ekkelt som det blir først framstilt her over? Kanskje at ansvar går begge veier? Kanskje også jenter behøver å få kampanjer med å ta ansvar for egen føring og liv?
    Instagram, Facebook og andre sosiale medium – hvem er det som manisk rendyrker de populære? Hvem er det som slavisk følger med på kjendisverden? Hvem er det som elsker sladder, som elsker å følge blogger – ha samme veske, tøy og sko? Hvem er det som vil gjøre sitt ytterste for å se likedan ut?
    Når unge jenter forstår at om de har nok følgere – kan de leve på å ta selfies og skape det mest tilgjorte bilder for å spinne på det perfekte. Det stilles ikke lenger krav om faktisk kunnskap – det gjelder bare å bli kjent nok – så renner det penger inn på konto. Om man klarer å få være med på fks. Paradise Hotel, er det jo slik at livet er reddet økonomisk i 5-10 år! Hvorfor? Jo, fordi unge jenter er slaver av hverandre – langt mer enn reklame.
    Om man hadde lært unge jenter til å jobbe med dette dårlige selvbilde – enn å hylle og rendyrke idealer som ikke gjør annet – annet enn å ta bilder av seg selv og forvente at andre skal betale og ta regningen livet ut? Så er det ikke sikkert disse nettsider hadde blitt så ettertraktet. Hadde man jobbet med å få bukt med det falske som hylles og forfektes til enhver jævla tid blant kvinner – hadde verden blitt til et lettere sted.
    Er det noe som er gratis? Gratis drink, gratis fest – bare det er mulighet til å få oppmerksomhet? Så er det ikke slik at det stiller opp tusenvis av hylende gutter. Er det slik at man kan leve av å bli tatt bilder av – få oppmerksomhet og gratis penger – er det ikke slik at det er hverken gutter eller menn som stiller seg opp i tusentall…

  5. Jeg ser overhodet ikke problemet med nettstedet og markedsføringen.
    Det er 110% frivillig for både men og jenter.
    Dessuten er dette old news, sugardaters.no tilbyr akkurat samme tjenesten 😉

  6. Vel, jeg synes ihvertfall det er bra om jenter får muligheten til å velge om dette er noe de ønsker å gjøre selv.
    Det er flott at flere unge ser at dette er noe de kan velge å gjøre uten automatisk å gå inn i en offer-rolle. De tar faktisk et selvstendig valg, og tjener sine egne penger.
    Tror det kan være bra for selvfølelsen også, å bli selvstendig fra foreldrene på et tidlig tidspunkt.
    Men jeg forstår at folk har forskjellige meninger om dette.

  7. Viktig tema å ta opp. Det virker å være ganske vanlig for unge i dag å reise rundt sammen med eldre menn som betaler for tur og klær etc. Det ersikkert noen som tjener godt på Instagram, men jeg skulle tro at det skal ganske mange følgerne til for at man kan leve luksuriøst.
    Jeg tenker st mange av de Instagram jentene som legger ut bilder fra syre ferier, Chanel vesker, luksus hotel etc – mulig jeg er forhåndsdømmende nå, men jeg har mine tanker om hvordan dem får “råd” til å leve det livet.
    Jeg tror det er akseptert å leve slik, at menn betaler dyre reiser og vesker etc. Det er nesten som det er en status erklæring blandt jenter , er du pen og attraktiv/ ettertraktet så betaler menn ganske mye. Jo dyrere reiser og gaver i form av merke klær/ vesker jo høyere status har du som jente.
    Og er det en gift mann er vel det et enda større pluss – siden du da som elskerinne er mer verdsatt og attraktiv enn kona. Det dates over en lav sko. Jeg lurer på hvordan disse jentene vil tenke den dagen de selv ønsker å stifte familie ? Om dem er stolte over den livsstilen ?
    Jeg håper det ikke gjelder så veldig mange – men det virker som at jo mer glamorøst liv som legges ut på insta og andre sosiale medier, jo mer akseptert blir det å være Sugarbabe ( som egentlig bare er et annet ord for luksus prostituert, spør du meg ). Hva med å jobbe for å skaffe seg jobb og utdannelse som kan gi deg den livsstilen du selv ønsker og mer frihet enn å måtte ty til menn som skal betale for deg ?
    Det er veldig problematisk at det reklameres for slike nettsider..og det er ikke greit i det hele tatt

  8. For en merkelig setning nest nederst fra deg- om det er greit å ta betalt for å være sexy. Selvfølgelig er det jo det, du gjør det jo selv som modell. Eneste forskjellen en at selskaper betaler deg for å utnytte din skjønnhet til å tjene penger, istedenfor å betale deg for skjønnheten som verdi i seg selv.
    Kvinner er ikke så svake som de ofte fremstilles (av feminister, paradoksalt sett), de evner fint til å ta egne valg og stå for de. Implikasjonen din i siste setning, om at foreldrene bør styre hva de myndige barna sine holder på med, er direkte skummel.

  9. Hva med de stakkars mennene som blir utnyttet av jenter som bare vil ha pengene hans?? Har du tenkt på dem???

  10. Apropo den screenshoten du la ut; det er ikke en en prostitusjonsside. Jeg har blogg der selv og det er strengt forbudt å avtale møter med noen der, derfor går det ikke Ann å skrive private meldinger eller dele personlig informasjon som helt navn, telefonnr og mailadresse. Man kan tjene poeng ved å legge ut bilder som kan byttes inn i penger eller gaver. Noen legger ut lettkledde og noen mer med klær på. Ser ikke forskjellen på dette og en blogg som du gjør, du tjener vel antall klikk og per innlegg du også? Jeg har lagt ut lettkledde bilder av meg i undertøy her, men du har jo lagt ut bikinibilder på bloggen din her du og? 🙂 jeg skinner bare ikke forskjellen? Du burde kanskje sjekke ut dette nettstedet nærmere før du henger det ut som en prostitusjonsnettsiden 🙂 ellers et bra innlegg

  11. La folk få bestemme selv hva de gjør med pengene og kroppen sin. Dessuten er det ikke kvinnekroppen som selges, det er seksuelle tjenster! Det er media som stakkarsligjør kvinnene, for det er den vinklinen leserne synes det er behagelig å lese om. Stakkars meg her og stakkars meg der.

  12. Dette er et interessant tema, og jeg synes det er bra at du tar det opp. Jeg og en venninne lagde begge profil på en lignende side av ren nysgjerrighet, og meldingene renner inn daglig – og erfaringen vår er at det luksuriøse livet det reklameres med stort sett er en bløff. Det ser kanskje glamorøst ut i reklame, men de fleste norske menn på slike sider er kun interessert i å betale for en ung jente å ha sex med, og ikke for å ta henne med på romantiske reiser og spandere dyr middag.
    Ser at flere av kommentarene over her nevner at kvinner kan ta egne valg og bestemme over egen kropp. Prostitusjon er en helt jævlig bransje, og på bunnen er kvinner som velger yrket grunnet mangel på andre muligheter, og som blir utsatt for de mest grusomme ting. Det finnes riktignok også noen som har valgt yrket selv, som trives med det og tjener godt, kvinner som selv har tatt makten. Jeg er absolutt for at kvinner skal få ha sex med hvem de vil og bestemme over sin egen kropp, og jeg tror en del av forakten for prostituerte bunner i utdaterte holdninger om at en kvinnes verdighet avhenger av hvem hun har sex med (eller at hun “lar seg selv forsvinne”, som du selv skriver…) – og derfor synes jeg dette er et vanskelig tema, for det er vanskelig å få bukt med problemene – men jeg kommer aldri til å se på prostitusjon som noe positivt for samfunnet. Rett og slett fordi det støtter opp om kvinnefiendtlige holdninger vi ikke burde ha i 2017, som at sex er en vare som kan kjøpes, og at menn kan betale kvinner for å tilfredsstille dem. Kjøp av sex, uansett om det er en gateprostituert eller luksus-eskorte som velger det selv, er total mangel på respekt for kvinner. Jeg forstår på en måte hvorfor noen jenter velger å tjene penger på denne måten, men jeg synes det er veldig trist at vi lever i et samfunn hvor seksualisering og objektifisering av kvinnekroppen faktisk genererer så mye penger.

  13. Hva tror du skaper flest sugarbabies – denne reklameplakaten/websiden – eller 10-15 av de mest leste blogg/instagram profilene i Norge som skriver og fotograferer om et glamorøst materialistisk liv til unge kvinner i alderen 18-27 som er sammen med 7-15 år eldre piloter, fotballspillere, finansmenn, reklamesjefer, musikere, kjendiser eller utelivsbaroner som åpenbart sponser eller har sponset livene deres (eller “moteskaper/smykkedesign/”butikk på Frogner”/eventbyrå virksomheten deres) i starten av blogg-karrieren?

  14. Hei Martine 🙂
    Sugarboy her, og du glemmer et perspektiv sett fra likestilling.
    Som sugarboy kan jeg som mann muligjøre meg av å få tilbud om samvær med damer på mine premisser og uten å måtte stå for utgiftene.
    Videre skaper det en setting som muligjør meg som mann å treffe mye bedre empatisk, sexuelt eller sosialt da det gir en mye mer direkte og åpen dialog.
    Se dette opp imot lykkejakt på tinder imot alenemødre som gjerne krever et del tid/bli kjent før man i det hele tatt vet om det er gir noe tilbake.
    Dette snur dating gamet på hodet og gir meg som mann makt og kontroll tilbake.
    Personlig har jeg ingen tanker om dette er “prostitusjon” eller andre moralske sider.
    Jeg ser mer på det som en mer avansert dating konsept, sex er bare en liten del av det og av og til ikke relevant.
    Hvorfor kan ikke kvinner se på det på samme måte ?
    Når alt kommer til alt er sugaring 95% likt å date, bare med tydeligere premisser og mer fokus på win:win situasjoner.
    At hun betaler er likestilling og et kick for meg ;D

  15. Jeg tenker at selveste ideen ikke er ulovelig. Som nevnt før så er det for personer over 18 år som kan gjøre som de vil, så man kan ikke forby nettstedet.
    Men om det er greit å reklamere for det på denne måten? Det kjenner jeg at jeg sliter litt med. Vi har jo regler for reklame på andre ting i Norge, som alkohol og tobakk og jeg er ikke så veldig glad i at datteren min på 8 år skal få halvnakne damer i trynet og lære ord som “sugerdaddy”. Jeg føler at det er helt på grensen å reklamere for denne type tjenester.
    Jeg håper også at dette nettstedet er helt gratis for brukerene, hvis ikke er det veldig galt. Tar de betalt av bruker, vil jeg si at det er hallikviksomhet. At nettstedet tjener penger på at andre selger seg selv (for det jo det man gjør her), via annonser og reklame….njaaaa….vet ikke. Veldig i gråsonene syntes jeg..

  16. Det du driver med er å stakkarsliggjøre jenter.. vi kan da for faen meg ta selvstendige valg? Hvis jeg vil tilby mitt selskap mot betaling så er vel det greit? Jeg er en sterk og selvstendig jente. Jeg studerer, jeg jobber og jeg dater en sugardaddy. Vi har det hyggelig sammen og han gir meg penger.. ser virkelig ikke problemet i det. Mange som gjør dette for spenningens skyld også. Man velger selv hvem av de man vil møte også. Syns folk skal få bestemme over seg selv.

  17. @Sugarboy:
    Du må gjerne forsøke deg som gigolo, men du vil nok oppleve at interessen fra kvinners side for den type tjenester er minimal. Etterspørselen er ikke der i tilstrekkelig grad. Skal du livnære deg som gigolo blir du nok nødt til å henvende deg til homofile menn.

  18. Same shit, new wrapping. Sugardaddy/sugarbabe er bare forsøk på å tilsløre at hele ordningen er nøyaktig det samme som å tilby eskortetjenester. Sugarboy = gigolo og eskorte. Sugarbabe = gigolette og eskorte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *