Dette er en oppskrift på spiseforstyrrelser Disney

Categories Tanker 💭

Kjære Disney, 

Tuller dere med meg?

“Et sunt kosthold hjelper deg til å se like bra ut om en Disney-prinsesse” 

Fra tid til annen dukker det opp leker, reklamer, bøker og klær som ikke har noe annet budskap til små barn enn at de ikke er bra nok. Denne gangen er det Disney som står bak, og jeg drar meg selv i håret og lurer på hvem som tar på seg ansvaret for dette? 

For Disney, dette er ikke noe annet enn ren ansvarsfraskrivelse og en oppskrift på spiseforstyrrelser. 

Dette er uopplyst, tragisk og trist. Barn skal ikke, eller behøver ikke under noen omstendigheter å ha bøker som oppfordrer dem til å se ut som noen andre enn seg selv. Det er ikke et barn sin oppgave å holde seg verken sunn eller frisk, og det er ingen andre enn foreldrenes ansvar og sørge for fysisk aktivitet, balansert kosthold og sunn mat. Barn skal ha bøker som forteller de om eventyr med lykkelige slutter, de skal ha bøker som forteller de om troll, alver og havfruer. De skal ha bøker som motiverer de til å leke, le og synge. Jeg vil påstå at det er svært uansvarlig å sette et matfokus som dette på barn, og ikke minst et slikt utseendefokus.

Når jeg var i målgruppen 4-10 år som denne boken er beregnet på, var min aller største drøm å se ut som en prinsesse. Jeg dro på trening i prinsessekjoler, jeg sov i prinsessekjoler og jeg gjorde alt som sto i min makt for å være like fin som prinsessene. I dag er jeg forbanna glad for at jeg aldri ble det. 

Dette er en oppskrift på spiseforstyrrelser Disney, og jeg er glad for at jeg ble foret med gulrøtter, poteter og smågodt på lørdagene når jeg var så liten, og jeg er enda gladere for at jeg slapp å notere det ned.
Jeg skammer meg på deres vegne Disney, og jeg håper virkelig at disse bøkene blir fjernet umiddelbart. 

________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Dear Disney. 

Are you kidding me?

«A healthy diet will help you look as good as a Disney princess.»

Occassionally, toys, advertisement, books and clothing pop up that have no other message to young children than that they?re not good enough. This time, Disney are the ones to blame, and I can?t help but to ask myself whose going to take responsibility for this?

Because, dear Disney, this is nothing but irresponsibleness and a recipe for eating disorders. 

It?s ignorant, tragic and downright sad. Kids shouldn?t have, nor do they need, under any circumstances, books that encourage them to look like someone other than themselves. It is not a child?s duty to stay healthy, and the responsibility lies on no one but the child?s parents to ensure physical activity, a balanced diet and healthy meals. 

Kids need books that tell fairy-tales, happy ever afters,  stories about trolls, elves and mermaids. They need books that motivate them to play, laugh and sing. In my opinion, it is really irresponsible to place such a focus on food on these children, not to mention such a focus on their looks. 

When I was in the target group 4-10 years old, which is the target audience of this book, my biggest dream was to look like a princess. I went to football practices dressed in a princess dress, I slept in a princess dress ? I did everything in my power to look as good as the princesses. Today, I am so relieved I never did. 

This is a recipe for eating disorders, Disney, and I am happy I was fed carrots, potatoes and sweets on the weekends when I was little. I am even happier I didn?t need to note the amount of said sweets. I am ashamed on your behalf, Disney, and I really hope these books are removed immediately.

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Dette er en oppskrift på spiseforstyrrelser Disney

  1. Jaaa! Så klart elsker jeg det du skriver! Fordi det du skriver her og nå er sant. Som eksempel i moteblader begynner å forby helt vanlige menneske former og skal heller ha de syll tynne damene! Er helt galskap! Jeg elsker det du skriver og du er bare så råå, når du sender mail til Dinsey! Det er sånn det skal gjøres <3

  2. Sjekk ut Pulverheksa og! Det er skrevet en adventskalenderbok hvor en av karakterene, tror det var Prinsessa, møter Drømmeprinsen og en av dem kan ikke spise julekaker fordi da blir de så tykke…så de drar heller på spa…

  3. Jeg er så enig i det du skriver. Nesten som jeg vil skrive et eget ibnlegg om det selv. For har selv slitt med spiseforstyrrelser siden jeg var 7 år. Ikka at jeg ville se ut Om en Disney karakter. Men er så enig at dette er ikke sunt. Blir så fustret

  4. Da jeg gikk i 6. Klasse for godt over 10 år siden, fikk jeg et lignende hefte i heimkunnskap. Vi skulle skrive ned 3 usunne matretter for så å skrive ned 3 sunne matretter som kan erstatte det usunne. Vi fylte ut hefter med hva vi hadde spist til frokost, lunsj og middag, og måtte svare på om vi trodde det vi spiste var sunt eller ikke, og evt hva vi burde spise istedenfor. Jeg tittet på dette heftet for ikke så lenge siden, mens jeg ryddet, og så at jeg hadde drukket ett glass med sjokolade-melk til frokost på en tirsdag, som var “dårlig” (i følge lærer). Dette var lekser på den tiden, og det var uungåelig. Ikke noe overraskende at slikt kommer i hyllene på butikken heller.. Nå tok heldigvis ikke jeg noe skade av dette, og jeg drikker fortsatt sjokolademelk når jeg har lyst på det. Hvis lærere/skolen kan legge en sånt press på unger, så er det klart at andre også gjør det uten å tenke seg om. Det blir en ond sirkel, hvor man stadig vekk lærer unge mennesker å fokusere på dietter, og disse ungene blir en gang voksne, som da muligens lager slike bøker som dette.

  5. Minner om en bok sønnen min hadde, med god mat og dårlig mat ( i bunn og grunn snop var dårlig mat, grønsaker, frukt, fisk osv var god mat).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *