Mobber du, Sophie Elise?

Categories Tanker 💭

I går kom Sophie Elise med et friskt bidrag til valgkampen. Hun publiserte en film der hun parodierer Sylvi Listhaug og oppfordrer folk til å ikke stemme på Fremskrittspartiet. Flere av Sophie Elise sine venner er også med, der de blant annet spiller FRP’s Per Sandberg og Siv Jensen. Filmen har selvfølgelig blitt diskutert til de grader, og spørsmål om Sophie Elise tyr til mobbing kommer på banen. Spørsmål om hennes uvitenhet og mangel på kunnskap blir også mye diskutert, da det viser seg at det er flere faktafeil (direkte løgner) i filmen. Sophie Elise bruker også et bilde av et dødt flyktningsbarn, noe mange også uttaler at de syntes er usmakelig. 

På den ene siden vil jeg klappe Sophie Elise på skulderen, for hun skal jaggu ha for at hun er tøff. På den andre siden sitter jeg igjen med en bismak i munnen, uten å helt klare og sette ord på hvorfor. Jeg vet ikke om det er fordi filmen ble for brutal, pervers, støtende eller for lite opplyst, men noe sier meg at det er en god blanding av alle de faktorene. Jeg håper hvert fall hun var klar for kritikk i denne omgangen, for den kom, og den vil fortsette å komme.

I Norge er vi så heldige at vi har ytringsfrihet noe som gjør at vi både kan synge og mene akkurat hva vi vil, og jeg hadde digga om vi kunne brukt det til å fremme noe positivt og heie, fremfor å dra andre ned. Sophie Elise uttalte seg til Seher.no, at hun kunne valgt å skrive en kronikk, men at hun heller valgte å lage et humoristisk innslag. Jeg tror helt ærlig at hun hadde nådd enda bedre frem ved å skrive en kronikk, sånn for seriøsiteten sin skyld.


Sophie & jeg i møte med Arbeiderpartiet angående psykisk helse hos unge for en tid tilbake.
 

Noen påstår at det burde vært ulovlig å publisere filmer som Sophie Elise nå har gjort, men det blir det samme som å si: Det her liker jeg ikke, så det burde være ulovlig. 

Jeg vil ikke være hårsår og si at suttinga på korset ble for mye for meg (selv om jeg kan forstå at noen finner det støtende), for jeg ser at alt hun gjør i filmen er gjennomtenkt, til tross for at kommentarfeltene mener noe annet. I bunn og grunn så er dette et humoristisk innslag, men om Sophie Elise hadde turt å suge på andre religiøse symboler enn korset tror jeg neppe. Hun forsøker iherdig å fremme et eksempel, og hun har noen gode poenger til tross for at det viser seg at hun har en rekke faktafeil i filmen. 

Jeg stemte for første gang forrige uke, og ved forrige valg i 2013 lot 1 av 3 førstegangsvelgere være å stemme. Jeg forstår at Sophie Elise ikke vil ta et tydelig standpunkt i forhold til hva hun kommer til å stemme i år, men det hadde vært kult med en film som oppfordret oss til hva man burde stemme, fremfor hva man ikke burde stemme. Jeg må innrømme at det var en enorm forvirring før jeg tok mitt endelige valg, og jeg er sikker på at filmen til Sophie Elise vil påvirke mange i min situasjon. 

Så ved spørsmålet om Sophie Elise mobber, så klarer jeg ikke helt å bestemme meg. Men jeg er rimelig sikker på at det ikke er hensikten hennes. 

Filmen forblir en parodi for mange, og jeg tror at Sylvi Listhaug, Siv Jensen og Per Sandberg tar dette med et smil.

For det burde de hvert fall. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

// Marty

 

 

 

 

41 kommentarer

41 thoughts on “Mobber du, Sophie Elise?

  1. Får bare enda mere lyst til å stemme på FRP, så stå på alle fehoder som spyr ut kvalme mot vår fantastiske Sylvi Listhaug!

  2. Hvis man ikke skjønner eller forstår at dette er mobbing så er man ute og kjører.
    Men hun vil aldri bli tatt seriøst av noen utenom den lille klikken med jenter under 18 år som ser på henne som en gudinne,uvisst hvorfor den tid hun er ett ekstremt dårlig forbilde… men hun får klikk og tjener penger dessverre.

  3. …kan bismaken komme på grunn av fake-news/faktafeil/løgn?
    Jeg er for frihet til å ytre seg, men tuller man med fakta så er vi vel litt ute på ville veier…eller er det ok å ytre falske nyheter/faktafeil under dekke av ytringsfriheten?

  4. Hvorfor lever alle disse “kjendisene” is sine egne bobler? Samtlige virker jo som at de er hjernevasket. De har jo ikke peiling på hva som faktisk skjer i denne verden. Håper for
    Guds skyld at ingen hører på den talentløse bimboen…

  5. Regelrett mobbing er det. Hun bloggeren har vel hevdet at hun ble mye mobbet i barndommen, og også nå i voksen alder. Det får hun bare godta, ingen sympati når hun selv er en mobber.

  6. Er enig med stemmefiskene her, i en tid hvor man på sosiale medier opplever mange falske nyheter, folk deler i hytt og pine og helt uten kildekritisk sans virker det som.
    Vi kan ikke godta at folk driver på sånn, ja man har lov å ytre seg man skal også i fremtiden få lov til å ytre seg men det bør også komme med ansvar tross alt.
    Når det kommer til din kommentar om at det hadde vært en kul ide med en video om hva man skal stemme så er jeg ikke enig, av den grunn at Sofie har en stor tilhengerskare og det burde ikke være hennes mål å fortelle hva de skal stemme men at de skal stemme !!!
    Det må være opp til hver enkelt å utforme sin egen ide om hva man bør stemme på istedenfor å bli fortalt at slik skal man stemme.
    Jeg jobber med ungdom, og jeg forteller heller aldri hva folk skal stemme eller bør, det vil være misbruk av min stilling og den makt jeg har, det jeg gjør derimot er å si at det er viktig at de bruker stemmeseddelen sin, det er deres mulighet til å være med å påvirke den politiske hverdagen her i landet. Jeg sier at de må lese partiprogrammene, spørre kritiske spørsmål og at de nok aldri finner et parti som de er 100% enige i men man må se hvilket parti man er mest enig med.

  7. BARNSLIG, er det eneste dekkende ordet jeg kan komme på. Jeg er motstander av FRP og ønsker dem dit pepper’n gror, men denne “se så deilig jeg er, suttesutte på korset, tihi”-greia Sophie driver med hver bidige gang hun vil få litt blest rundt seg selv, begynner vel egentlig å bli litt.. Ja, barnslig.

  8. Man tjener penger på mye rart nå om dagen. Ærlig arbeid er ikke lenger noe som er populært.
    Jeg har ikke åpnet videoen og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Hva som skal oppnås med denne kan man bare lure på. Jeg velger å tro at det er “klikkene” pengene den genererer som er det største poenget.
    Jeg velger å tro at de fleste ungdommer som ser og leser om dette har et mer seriøst forhold til politikk en en fjollete jente som blogger.

  9. “…for hun skal jaggu ha for at hun er tøff.” Det er ingen ting tøft eller modig med å lyve om og trakassere Listhaug spesielt eller kristne generelt. Helt ufarlig å hakke løs på dem som MSM har har bestemt fortjener å mobbes.
    Hadde hun derimot gått løs på islamske symboler, kunne man snakket om mot. Sophie Elise fremstår som en under middels PK-ist og med-strømmen-svømmer.

  10. Billig og smakløst. Lærer barn at det er ok å latterliggjøre, rakke ned på, mobbe og henge ut de som ikke er enige med deg. Flaut å se på. Mangler integritet. Osv osv.

  11. Fint for Sophie Elise og vennene hennes at det er trygt å suge og sleike på noen religiøse symboler.

  12. Jeg har aldri kommentert denne “jenta” før fordi hun har fått nok pes av andre. Dette må jeg bare kommentere. Noe mer smakløst har jeg neppe sett før. Se bort i fra at det er et parti hun vil mobbe, men å slikke/suge på kors og lignende. Fy skam.

  13. Er vel ikke så mange faktafeil. De autentiske klippene av Jensen og Listhaug sier vel alt om Frp sin politikk. Eneste som manglet var Sandberg med sin bisarre T skjorte med påskriften “Good Journey” når flyktninger druknet i Middelhavet.

  14. På tide å bli litt voksne kanskje.. jeg liker personlig ikke arbeiderpartiet, og takler det veldig greit med å bare la vær å stemme på dem 😉 mobbing hører ikke hjemme noe sted!

  15. Hadde vært interessant å utfordre henne til å lage en liknende video hvor hun rakker ned på og kritiserer Islam og ekstreme muslimer, noe som er mer valid. DET hadde nok ikke skjedd. Da hadde hun fått mer bråk en hun noen gang ville fått fra noe som helst annet hun kritiserte.

  16. Hun bruker korset som en pi** hun sutter på.
    Kvalmt.
    Jeg er ikke religiøs, synes ikke politikk og religion skal blandes heller, misliker Listhaugs væremåte, men denne gang gikk Sophie Elise for langt. Det har jeg full rett til å mene.

  17. Det er vel bare nok en bekreftelse på hvor hjerne død å blåst oppe i hode Sophie Elise egentlig er som må kjøre igang et sånn patetisk stunt for å å prøve å drite ut vår folke valgte politikere som gjør en kjempe jobb!! Men for all del,det kan jo hjelpe på for å få vekk oppmerksomheten fra den tafatte musikk videoen hun nettopp kom ut med som forøvrig ble slaktet av fag folk i musikk bransjen!! Et mer tragisk menneske skal man lete lenge etter…hun har rett å slett ikke evner til å forstå at Sylvia Listhaug har gjort en kjempe jobb for det norske folk med den strenge asyl politiken for å begrense strømmen av lykkejegere som vil inn i norge!! Over 70% av alle di tusen migranten som har annkommet italia,hovedsaklig afrikanere vil aldri få opphold i noen europeiske land…dette fordi at det ikke er flyktninger å da har dem heller ikke krav på asyl!!! Men for den venstrevridde Sopie er det viktigere å være politisk korrekt å tjene enda mer penger til seg selv….Uff for en tragedie..

  18. Sophie Isachsen, Thorbjørn Jagland, Thorbjørn Berntsen, Hadia Tajik og Helga Pedersen gir alle sine mer eller mindre verdifulle bidrag til Støres valgthriller. Lysende veivisere av nevnte slag kan ikke verdsettes høyt nok….

  19. Dersom “jeg er sikker på at filmen til Sophie Elise vil påvirke mange i min situasjon” stemmer, så står det jammen rimelig dårlig til med den oppvoksende generasjon.
    Hva med å få noen forbilder som faktisk står for noe mer enn å samle liker-klikk….

  20. FrP’s retorikk er såpass hard og krass at den legger helt naturlig opp til harde tilbakeslag. Det interessante her er at ingen partier skaper mer sjokkerende oppslag enn FrP, enda mer interessant er det at mesteparten av deres velgere ukritisk sluker oppslaget ofte uten å orientere seg om innholdet. Det aller mest interessante er dog at når FrP ender opp med å bli offer for litt sarkastiske motangrep så trekkes mobbekortet umiddelbart opp av lommen. De er og blir ofre, den rollen tok de allerede når Anders Lange talte på youngstorget i 1969.
    Men så tar vi en kjapp titt i kommentarfeltene til politikerne deres og partiet. Der kan man se en klar og tydelig kultur av hets, trakassering, uthenging og mobbing mm. Dette foregår på sidene deres uten at politikerne selv griper inn og irettesetter sympatisørene. Det kan være så enkelt som å gjøre nettrollene oppmerksomme på at “dette er ikke noe som gagner vår sak”, for rasismen til Listhaugs sympatisører gagner IKKE Listhaug sin sak, den gjør heller det motsatte.
    Flere av kommentarene på denne bloggen viser jo nettopp hvordan FrP sine tilhengere opptrer i offentligheten. Den forteller oss at vi må for all del IKKE harselere med FrP, det vil jo bli mobbing det. Tybring Gjedde kan jo få anfall.
    Jeg tipper både du Halvorsen og Isachsen har fått det dere ville: oppmerksomhet!

  21. Synes videoen var usmakelig. Selv har jeg aldri stemt FrP og kommer heller aldri til å stemme FrP, men det er valgfrihet her i dette landet og synes folk skal stemme hva de selv vil, uten at de skal påvirkes av bloggere med et enormt oppmerksomhetsbehov. Hvis jeg ikke tar feil, så stemte Sophie Elise Høyre under forrige stortingsvalg, og hadde det ikke vært for de hadde heller ikke FrP kommet til makten. Selvfølgelig kan man være tilhenger av Høyre uten å like FrP, men gå litt i rei sjæl lissom, sier jeg bare.

  22. Det sier vel alt om desperasjonsnivået til Støre over fallende meningsmålinger når han må få hjelp av “valgkampstrategen” Sofie Elise til å sette APs strategi ut i livet – var det ikke å slenge mest mulig dritt om motstanderne Helga Pedersen oppfordret til?

  23. Hadde vert morsomt å sett Sophie Elise i en debatt eller sosial sammenheng med Sylvi Listhaug etter dette hahaha. Hvis Sophie hadde drømmer om å bli politiker en dag tror jeg hun kan legge den på hylla, for ingen tar noen som oppfører seg som det der seriøst. Veldig umodent gjort av Sophie. Det er ikke bare mobbing det er også hets, trakkasering, krenking + hun bruker Listhaug sin religion som angrep/mobbing. I norge er det liksom religionsfrihet. Reklame for promotering eller det motsatte av politiske partier eller reklame for politiske synspunkt generelt er strengere enn vanlig reklame også uten at jeg er helt sikker på hva det innebærer, det er ivertfall ikke lov i feks tv reklamepauser tror jeg. Det er heller ikke lov å prøve å bestemme andre sine meninger politisk eller religiøst, og SE som har så mange unge fans som hun kan påvirke… Huffameg.. Så jeg lurer på hvor mange lover hun kansje kan ha brutt. Men dette er vell en “parodi” så hun slipper vell unna denne gangen også. En veldig passiv agressiv “parodi” isåfall vil jeg si. Selvfølgelig måtte hun også kle av seg i denne videoen, for ett “sjokk”. Det merkeligste av alt er at videoen er av seksuell karakter eller oppførsel. Det morsomste av alt er at det går an å rapportere den videoen på youtube for så mye forskjellig bla seksuelt innhold, hatefult/støtende innhold ->mobbing eller/og forherliger hat. Vanskelig å velge. Og hva har egentlig Sylvi Listhaug gjort som er så forferdelig? Jobben sin? Er det virkelig nødvendig å tråkke ned noen andre for å få sine egne meninger fremstått som bedre? Skulle trodd Sophie viste hvordan det er å få stygge kommentarer, hets og mobbing. Så gjør hun dette her. For en herlig eller skal jeg si tragisk ironi. Veldig dobbeltmoralsk gjort. Sophie som har sagt at selv om hun selv er en offentlig person så er hun også ett menneske med følelser, er ikke Sylvi Listhaug og Siv Jensen også det??? Dette ble vist langt, sorry for det.

  24. Lurer litt … Sophie Elise som er så opptatt av mobbing. Ser hun ikke at også Sylvi Listhaug er et menneske som får veldig mye kritikk som går på person, og at også hun kanskje har en tålegrense? Litt empati, takk!

  25. Det er ikke ett spørsmål engang, ja dette er mobbing og det er ikke noe tøfft eller beundringsverdig over det sophie Elise gjør her! Tragisk at hun må spille så mye på sex for å forsøke å nå frem med ett budskap. Direkte kvalmt er det. Hadde nesten begynt å like sophie Elise en stund men det gikk fort over da hun begynte å legge ut masse bilder sv rumpa si (som jeg er sikker på er operert) og nå kommer med tull som det her. Det er umulig å ta henne seriøst så lenge hun fortsetter å bruke kropp og sex for å få oppmerksomhet! Eier ikke jenta noe som helst moral eller selvrespekt?? Martine ikke bli redd for å kritisere andre bloggere, det er noe av der jeg liker best med deg, at du tørr i kritisere de som ingen andre bloggere tørr kritisere.

  26. “vår fantastiske Sylvi Listhaug!”
    “Et mer tragisk menneske skal man lete lenge etter…hun har rett å slett ikke evner til å forstå at Sylvia Listhaug har gjort en kjempe jobb for det norske folk.”
    “Ser hun ikke at også Sylvi Listhaug er et menneske som får veldig mye kritikk som går på person, og at også hun kanskje har en tålegrense? Litt empati, takk!”
    “Sylvi Listhaug gjort som er så forferdelig?”
    Man kan ikke lage noe som er kritisk i forhold til Frp, for da er det kveld og god natt for de som følger dem – og rett i skyttergrava for å fortelle dem at dette ikke er sant. Er det ikke på sin plass å erkjenne at nordmenn er et gjeng med scumbags, ikke slipp de inn i noe land – dette folkeslaget har evnen til å se flisa i sin brors øye, men ikke bjelken i sitt. Godtroende om seg selv, mens resten av verden er søppel. Nordmenn = proper scumbags.

  27. Jeg kan ikke si at jeg er direkte imponert over videoen, men jeg synes at den var kreativ! Her er mine kommentarer til videoen og dens reaksjoner:
    Kjempefint med litt debatt! Må engasjere ungdommen, vet dere!
    Jeg vil IKKE kalle dette mobbing. Dette er parodiering av kjente, hardtslående politikere som sitter i regjering, og går i hovedsak ut på deres budskap og IKKE deres karakter. Ja, det er kanskje litt drøyt at Listhaug fremstilles som en som suger og slikker på korset, men hun er jo kjent for å snakke høyt om kristne verdier og nedsettende om andre trosretninger (mildt sagt), så såpass må man tåle.
    Jeg kunne forresten ikke se at det var noe direkte AP-propaganda den ene gangen jeg så videoen, men kanskje jeg overså noe? Er all anti-FRP propaganda pro AP?
    At det er én faktafeil i videoen kan jeg også godta, enda det er uheldig. Å kutte i barnetillegget for uføre er ikke det samme som å fjerne det, men det er da fremdeles fjerning for 10 % av de tidligere mottakerne. (Kilde VG, siterer fakta.no. De hadde ingen annen kritikk mot resten av påstandene i klippet.)
    Nei, dette må faktisk FRP og dets velgere tåle. De får ta seg en bolle. Det er greit når de selv sitter på bak skjermen og sprer spydigheter, rasisme og kommer med personangrep, men parodiering basert på partiets politikk er mobbing?? (Edit; ikke alle FRP-tilhengere er sånn, men de skriker høyest.)
    Smakfull vil jeg kanskje ikke kalle videoen, men det var den garantert ikke ment å være! Jeg er rimelig sikker på at dette er pur provokasjon, men jeg synes det var artig, jeg!
    Go, GO, GO! Mer av dette! Det er altfor mange sofavelgere.

  28. Man ikke diskutere med henne. Hun har ingen intelligens eller kunnskap om samfunnet i Norge. Dette er bare helt latterlig.

  29. Til Ola Dunk.
    Du burde være takknemlig for at Norge og nordmenn har tatt så godt vare på deg. Det er ingen som tvinger deg til å leve i Norge, du kan når du måtte ønske, dra tilbake til ditt hjemland og dyrke islam der.

  30. Morsomt at bimbohøns og islamister elsker AP. Dess mer pes og sjikane FrP får, dess flere stemmer får de den 11.september. Takk til lille skrullete Sophie Elise Steen Isachsen fra Harstad.

  31. S E må ha misforstått sin egen “makt” eller påvirkningskraft med denne filmen. Plutselig raknet bildet av en sunt engasjert jente helt! Komplett idiotisk utspill hele filmprosjektet!

  32. Selvsagt er det ikke mobbing å sparke oppover mot makteliten; i såfall er Trump og Bush verdens mest plagede mobbeofre. Det er naturligvis tull, men:
    “Filmen har selvfølgelig blitt diskutert til de grader”.
    Av hvem? Hvem bryr seg om nok en radikal publikasjon fra en artist, skuespiller, kunstner e.l.? De går det jo 13 på dusinet av.

  33. Smakløst og barnslig vil ihvertfall jeg kalle det. Hun virker så dum at jeg ikke kan tro hun har en eneste egen mening oppe i hodet sitt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *