Her om dagen fikk jeg en melding fra en 15 års gammel jente, og hun skrev som følgende: 

“Hei! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette. Jeg er 15 år og jeg er så usikker på kroppen min. Jeg forsøker så hardt å like den, men syntes faktisk alt er feil. Jeg har strekkmerker, cellulitter og stygge arr, og jeg skammer meg så ekstremt. Til høsten begynner vi med svømmegym og jeg dør av tanken på å ha på meg bikini foran alle i klassen. Jeg vet ikke om du har noen tips til hvordan jeg kan få bort strekkmerkene for eksempel?? Jeg ELSKER å bruke sminke, og skjuler meg ofte bak det fordi jeg føler meg så grusom”

Dette gjør så vondt i hjertet mitt, og ikke fordi jeg er noe bedre – Men fordi jeg kjenner meg så godt igjen. Her om dagen kom jeg over en spansk kunstner som tegnet på kropper for å vise hvor flott det kan være med kropp. Kunstneren visste hvordan hvert arr og hvert merke på kroppen vår er en del av historien vår, og oss. 

Jeg har ikke noe konkret svar til spørsmålet, men først og fremst så tror jeg ikke at vi trenger å hylle strekkmerkene, cellulittene eller kroppen vår. Jeg tror vi må akseptere at den er som den er og lære oss å leve med det. Verken strekkmerkene våre eller cellulittene våre begrenser oss. Det eneste som begrenser oss da er oss selv – Fordi vi føler at vi ikke er bra nok. Det siste vi burde skamme oss over er kroppen vår. Det er faktisk den som bærer oss opp trapper, når vi haster av gårde til bussen og det er den som bærer oss gjennom tunge, gode og lærerike dager.

Vi skal verken være 15 år, 19 år eller 45 år og skjemmes over at vi er den vi er. Kroppen er en stor del av hvem vi er, men den definerer oss ikke.

Så kjære 15 åring. 

Sett deg ned, finn frem favoritt leppestiftene dine og tegn. Tegn på alle usikkerhetene dine, på det du er misfornøyd med og se hvor flott det blir! Selvfølgelig skal du ha svømmegym, og du skal være stolt av deg selv. Du burde bekymre deg mer for lengdene som skal svømmes, enn kroppen som skal utføre det. Jeg syntes ikke du skal gå inn for å fjerne strekkmerkene dine, for de er der og de er en del av deg. Hvorfor skal vi fornekte oss selv? Så lenge det ikke er noe som begrenser deg, ødelegger for deg eller hemmer deg, så syntes jeg heller du skal jobbe for å akseptere det, fremfor å forandre det.  

Jeg syntes ikke det er dumt at du bruker sminke for å føle deg fin, for selvfølgelig skal du føle deg fin! Du er antakeligvis dyktigere enn meg med sminkekostene og leppestiftene,så sett i gang – Og se hvilket kunstverk du kan være. 

Jeg syntes heller du skal si unnskyld til kroppen din, for alle gangene du har hatet. For den gir faktisk aldri opp deg, uansett hvor mye du misliker den. 

Lykke til. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty 

8 kommentarer

8 thoughts on “Aksepter

  1. Hva heter den spanske kunstneren du skrev om? Ble veldig interessert og du er utrolig flink til å skrive

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *