Måtte “Havnesjefen” dø?

Categories Tanker 💭

Foto: MAGNE TURØY/BA
 

Jeg har fulgt ivrig med på diskusjonene rundt den såkalte kjendis-svanen “Havnesjefen”. Jeg har stort sett fått med meg alle kronikkene, kommentarene og sakene som har vært publisert. Jeg ser nå at dyrevernorganisasjonen NOAH har anmeldt Os kommune for svanedrap. De spesifiserer at det er selve avlivningsmetoden som er anmeldt, og i utgangspunktet er ikke det noe jeg kan uttale meg om med tanke på mangel av kunnskap. 

Men jeg syntes det er festlig hvordan denne saken opptar kjære I-lands Norge. For i avstemninger på Facebook er det tydelig at flertallet mener at svanen overhode ikke burde vært avlivet. Men hvilken posisjon er egentlig jeg, her hjemme i Oslo, til å uttale meg om svanen, og har ikke jeg egentlig viktigere ting å bry meg om? 

“Havnesjefen” var vakker å se på, og han har gjentatte ganger vært å se i media – Noe som også har gjort den til et populært dyr. Mange mener at svanen ble farlig fordi vi mennesker gjorde den det, men jeg stiller spørsmål ved om fuglen var noe mindre farlig fordi det er vår menneskers feil at den er som den er? Det er jo en rekke ganger bevist at svaner er et av Norges mest hissige og farlige dyr, og det er også flere eksempler på at andre svaner har gått til angrep på mennesker. 

Uansett, så finner jeg egentlig debatten ironisk. Jeg har en forkjærlighet til dyr, og jeg mener at dyr burde behandles med respekt, kjærlighet og omtenksomhet. Jeg stiller meg også bak at avlivningen muligens ikke var forsvarlig eller etisk riktig. Men, mens Os kommune blir anmeldt og mens det blir holdt minnestunder for “Havnesjefen” er det mennesker på flukt, sult og naturkatastrofer. Det er menneskehandel og seksuelt misbruk, det er krig i Syria og Donald Trump er president i USA. Her hjemme og i Os kommune opptar det oss mer at en svane er mannevond, og i stedet for å verve oss som blodgivere, melder vi oss som havnevakter for å vakte svanene. 

Jeg vet egentlig ikke om jeg skal le eller gråte, og jeg bemerker at jeg ikke tar noe standpunkt i forhold til om svanen fortjente å leve eller ei. Men, helt seriøst folkens. 

Vi har faktisk viktigere til å bry oss om. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

6 kommentarer

6 thoughts on “Måtte “Havnesjefen” dø?

  1. Skjønner poenget, og kanskje du personlig ikke synes det er en viktig sak – men jeg synes det er viktigere å konsentrere seg å “hakke på” de som faktisk gjør noe galt – ikke de som bryr seg. Uansett om det gjelder engasjement for en svane eller mennesker som blir behandlet urett. Husk at bare fordi noen bryr seg om “havnesjefen” betyr det ikke at de ikke bryr seg om andre ting 🙂

  2. Skjønner poenget ditt, og ja, det skjer katastrofer flere steder i verden, mennesker er på flukt fra krigsrammede områder, maktmisbruk i mange land, fattigdom etc. Men dette handler ikke bare om et ilandsproblem og “bare” en svane. Det handler om dyrevelferd generelt, og måten vi ønsker å vise hvordan dyr blir behandlet så snart vi får et problematisk forhold til dem. Vi, eller Os kommune, viser resten at så snart forholdet mellom dyr og mennesker ikke er så harmonisk, blir løsningen avlivning.
    Det blir feil å skulle sammenligne dette med katastrofer verden rundt. Det er naturlig og menneskelig å engasjere seg i noe som står nærmere en selv. Bra er det ikke, selvfølgelig burde det vært annerledes – men selvom det finnes andre og større kriser, betyr ikke det at man ikke kan få engasjere seg i noe som egentlig handler om mer enn bare en svane. Man viser ikke respekt for dyrelivet av å holde på slik kommunen har gjort. Man viser at dyr, spesielt viltdyr, er bortkastede utgifter og ressurser, og løsningen er å slå den i hjel. Det er faktum at Havnesjefen har blitt plaget, selvom svaner generelt er hissige. For oss som har vært kjent med han og kommunen fra før av, har den gjennom årene blitt funnet med skader der noen av disse har kommet fra mennesker selv.

  3. Man kan faktisk være engasjert i mer enn en ting i denne verden. Dette handler mye om Norges holdning til dyr. Det letteste er å avlive,så da avliver man. Norge er ikke ett godt land for dyr. Folk slipper unna med noen dager i fengsel,eller bare en bot for drap eller mishandling av dyr. Vi har ett mattilsyn som ikke gjør jobben sin og Havnesjefen ender opp med å måtte dø selv om den gjentatte ganger har blitt mishandlet av mennesker!
    Ja,det skjer mye jævlig i verden,men det å sette dette opp med mennesker som sulter og som lever med krig blir helt feil.

  4. Enig. Ble ganske irritert over artikkel som krev at dyrevernere var “i sorg” etter svanens død. I sorg??? To av mine bestevenninner mistet en forelder brått i år. Det de går igjennom er sorg! Å være lei seg for et dyr man har sett på vannet er død er ikke sorg!

  5. Syns de er bra att saken fortsetter og att de blit tatt tak i.Kansje de er på tide å begynne og lære opp barn,ungdom og vaksne kossen en skal oppføre seg. Mobbing gjelder ikkje bare på mennesker men de gjelder på dyr og.Skal ikkje mobbe.En oppføre seg ikkje sånn mot dyr, slik som folk har gjort mot havnesjefen. Kor ligge respekten henne?Håper virkeligt att denne saken og anmeldelsen får de rette utfalle. Og att en starter og lære hvordan en skal oppføre seg.Så om en er drittlei heile saken, så sjå saken fra 2 sider. Hva kunne vert gjort annerledes i dei 7 åra.

  6. Du skal mene så mye om så mye. Og mye av det er bra. Men du skjønner at vi ikke kan slutte å bry oss om selv de små i-landsprobmlene vi har her i Norge. Hvordan skal det bli da? Skal vi slutte å bry oss om at vi dreper dyr i vårt eget land? Skal vi slutte å bry oss om at en mannegruppe på Facebook hetset kvinner? Skal vi slutte å bry oss om det som gjelder vårt land, og kun fokusere på menneskehandel, krig i Syria og alt annet elendighet som foregår utenlands? Det er ikke det at vi ikke bryr oss om det heller, men vi kan uansett ikke slutte å bry oss om små ting her til lands.
    Velg dine kamper og hva du absolutt skal skrive om. Tenk deg litt om så skjønner du at det er greit at vi bryr oss om dyr her til lands og at engasjementet er stort. Det hadde vært feil om det hadde vært motsatt og.
    Dette synes jeg desverre for din del ble litt dum skriving. Nesten så du bare skriver for å skrive noe, for å mene noe annet enn andre. Synd for deg denne gangen.
    Ellers kommer du med mye bra!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *