Hva faen er det Sophie Elise prøver på?

Categories Tanker 💭

“Hva faen er det Sophie Elise prøver på”. Det var den første kommentaren jeg så etter at den nye singelen “All Your Friends” av Sophie Elise ble sluppet på fredag. For noen timer siden dømte Jostein Pedersen den tidligere Melodi Grand Prix-kommentatoren sangen med følgende ord:

– Dette er bare ræl og holder du ut de 3 minutter 27 sekundene elendigheten varer, er du en tålmodighetens klippe. Hun høres som hun kommer fra Nebraska, har diksjon som en humle og alt er så følelsesløst og intetsigende som en sex-dukke fra diskret & privat avsender med 327 kroner i porto. 

Jeg har ikke planer om å komme med en kjærlighetserklæring til Sophie, for det er ikke det hun trenger. Hun trenger ikke å høre hvor fin, pen og deilig hun var i musikkvideoen hennes som ble sluppet i går kveld. Hun trenger og hun fortjener å høre at hun har jobba bra, at hun har fått til noe stort og at hun er dyktig. For hvem som helst kan ikke gi ut en låt som det hun har gjort, og om engelsken hennes ikke er helt på topp – Hvilken rolle spiller det? 

Kommentarfeltene og halvgamle mannfolk som ikke holder følge med trendene i 2017 har (til tider dessverre) rett til å mene akkurat hva de vil. De har lov til å stille spørsmålstegn til hva Sophie Elise driver med, om hvorfor hun bruker en mørkhudet attraktiv ung mann i musikkvideoen sin og diskutere utseende hennes så mye de vil. Det eneste er at det er forbanna synd at det overlapper prestasjonen. For uansett hvordan vi vrir og vender på dette, så er det en prestasjon. Vi kan like det eller ei, men vi må da for guds skyld klare å diskutere denne prestasjonen saklig. Utseende til Sophie Elise har nemlig ingenting med dette å gjøre, og det har heller ikke hudfargen til hennes motspiller i musikkvideoen å gjøre. Samtidig er det helt på jordet at folk benytter denne muligheten til å komme med hatytringer, rasistiske meldinger og sjikanering. 

Jeg er på ingen måte en musikkekspert. Jeg hører stort sett på topplistene i Norge, sangene som spilles i bilen og på treningssenteret. Jeg skal derfor ikke begi meg ut på en analyse av verken teksten, kvaliteten eller stemmen, men jeg ønsker å oppfordre til at folk kan være saklige i debatten. Jeg forstår også at det selvfølgelig er noen som ikke syntes noe om sangen, noe som selvfølgelig er helt naturlig, men seriøst folkens:

 

Vi kan hate det, vi kan elske det og vi kan akseptere at det er sånn det er. Men ikke kom her og si at det er lett å være en ung, fremadstormende og eksentrisk kvinne som forsøker å få til noe. For det at folk både vil, tør og prøver, fortjener applaus – Uansett hvordan resultatet blir. Vi trenger kvinner med ben i nesa som både ytrer seg, synger, mener og protesterer, for det er nemlig disse som gir resultater. Det er disse som er fremtiden. Og det er disse barna til de som hater i kommentarfeltene ser opp til. 

Og folkens, det er bare en sang – Så det er bare å trykke neste. (Uten å legge igjen en kommentar om at artisten er en hore eller har sex med dyr – Som er en referanse til den andre personen i musikkvideoen). 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 
 

// Marty

 

18 kommentarer

18 thoughts on “Hva faen er det Sophie Elise prøver på?

  1. Jeg syns versene er fint
    Fortår ikke helt refrenget og er så abselutt enig i det du skriver. Men jeg tror folk aldri lærer. Det er alltid noen som skal skrive stygt sånn at sånne som oss som har vokst i fra det skal snakke om hvor dårlig det er og de for det som de vil. De får oppmerksomheten de søker

  2. Altså, jeg skal ikke si jeg overrasket over hva andre presterer å skrive offentlig. Jeg skal heller ikke påstå at jeg blir satt ut, for det blir jeg ikke lenger. Jeg blir dog jævelig provosert av måten man behandler hverandre på, for det skal visst ikke være lov å være seg selv og uttrykke seg. Jeg kan vedde ræva mi på at de fleste som kommenterer ikke vet hva det vil si å utføre et arbeidet og være stolt av resultatet. Det å jobbe så forbanna hardt for noe du faktisk vil, det er blitt noe en ikke gidder lenger. Det at enkelte lykkes med noe skal vi for faen ikke ha noe av. Så ærlig skal jeg være, å si at sangen til Sophie havner på min toppliste ville vært å ljuge, MEN; den er lagt i lista mi, og jeg synger med. Jeg synes det er flott og ikke minst fascinerende å se hvordan Sophie står opp for seg selv og hva hun finner givende. Flere kan lære mye av denne såkalte “bimboen”, for er det noen som har jobbet hardt og stått i stormen så er det denne flotte frøkna fra Nord! Fuck janteloven.

  3. Jeg syns versene er fint
    Fortår ikke helt refrenget og er så abselutt e it i det du skriver. Men jeg tror fomk aldri lærer. Ddt er sllrid noen zom skal skrive stygt sånn at sånne som oss som har vokst i fra det skal snakke om hvor dårlig det er og de fof det som dd vil. De får oppmerksomheten de søker

  4. Hun er ikke akkurat noen favoritt og jeg kan styre begeistringen for Sophie Elise som samfunnskommentator, men sympatiserer med henne i forhold til den store mengden hets hun får. Det meste er klassisk jantelov-greier, men det er utrolig hvor absurd ondskapsfulle folk er.

  5. Det jeg er enig er i, er frasen, Hva faen er det sophie elise prøve på nå?
    Man må kunne forvente at de som gir ut musikk har et snev av stemme eller talent, hun har ingen ting, det hun mest sannsynlig har er penger hun har brukt på å utgi dette makkverket som er vm i autotune, for hvem med økonomisk sans vil gjøre dette, eller kanskje akkurat derfor, kun for å få penger inn siden det er akkurat henne.

  6. Det hun prøver på er å komme i media igjen, og det er i og for seg greit siden det er det hun lever av. Smart å ta med en farget skuespiller med i videon slik at hun garantert får kritikk fra nasjonalister og rasister, og etterpå kan gå til media og klage og få enda mer eksponering…

  7. kansje vi skal vurdere kvaliteten på denne.Tror det er moe av det dårligste som er lagt på norsk. Så så ble alle fornærmet. må være grenser for hva en kan kalle musikk.
    Huff,sofie , gå tilbake til bloggen din, det er noe du kan

  8. Dette er ingen suksess! Folk lytter for å høre hva alt bråket er om, og for å gjøre seg opp sin egen mening.
    Denne “låten” trenger vi ikke! Jeg ble sint da NRK spilte den. Jeg er møkklei at hjemmet mitt fylles av banning og annet stygt snakk. Jeg er møkklei låter med refrenger som fuck yoy, moterfucker, hatlåter som “iam gonna do bad tings to you, real bad tings tou you (Yndet tortursang) og nå denne hvor halve “låta” er en repetasjon på “iam gonna fuck all your frends”. Man tror aldri det skal bli ferdig.
    Jeg tror Sophie Elise burde tatt hintet da foreldrene hennes ikke likte dette og Universal må ha hatt motforestillinger, men Sophie Elise synes å ha grått og slåss for å få det som hun vil (i følge NRK intervju)
    Melodien i seg selv er ikke så verst, men dette kunne vært gjort mye bedre. Andre halvdel av “låta” burde ikke eksistert. Ei gang med gonna fuck all your frends, og litt mer intelligent tekst, så kunne det ha blitt brukbart.
    Banning og stygt språk er uintelligent og vitner om mangel på selvkontroll og grenser. Det er skremmende å se hvordan samfunnet snus på hodet. ALT skal bli lov? Vi trenger faktisk grensesetting ellers tar det helt av. Det viser også all historie

  9. Jeg har hørt sangen på youtube. Min første tanke var at versene høres ut som et forsøk på å etterlikne en eller annen Julia jeg ikke husker etternavnet på, men sangen heter Issues. Så det ble litt tamt der pga likheten, siden Julia synger bedre. Men bevares, det finnes artister som synger verre enn Sophie Elise , og noen av dem ble rike på det..jfr minst to -tre av jentene i Spice Girls.
    Jostein Pedersen kunne forøvrig spart seg måten han ordla seg på. Jeg skjønner hva han mener, men det hadde vært fullt mulig å kritisere sangen på en annen måte enn det han gjorde. Det ble veldig uproft. Han har vel nådd grinebiteralderen, han også…som jeg, men jeg skal ikke slakte Sophie Elises sang fullstendig. Jeg har hørt verre fra andre norske artister. Hun synger bedre enn meg uansett..hehe. Alle “fuck” -ene synes jeg ikke så mye om, men Cee Lo Green er ikke noe bedre for tiden. : D

  10. La oss bare ha en ting klart, Sophie Elise er ekstremt pr kåt
    og egentlig ganske talentløs, men hun må tydeligvis være konstant i fokus. Hun har ikke mye mere å si til oss andre enn “se på meg dere, har jeg ikke fin rumpe dere, fine pupper og fine lepper”

  11. Dere som kritiserer sangen til Sophie: jeg har ikke uttalt med om denne, for det kan jeg overhode ingenting om. Jeg slår ned på kritikken som går på hennes utseende og de rasistiske utsagnene som har kommet. Samtidig heier jeg på damer som prøver, og nedverdiger meg ikke til å kommentere noe annet enn sangen på en konstruktiv og god måte – Noe alle burde. Man er ingen hore fordi man prøver seg som artist!

  12. Er helt sykt hva folk sier, enig med deg Martine.
    Vi bør passe på hva vi sier, for det kunne like godt vært deg som det var Sofie. Er ikke rart ungdommer nå tildags har presentasjonsangs, og ikke klarer å vise sine gode sider og talenter når man må tilfredstille millioner av mennesker (som er umulig) for å unngå denne type hets

  13. Herregud for en utalelse fra Jostein Pedersen. At en voksen mann utaler seg på denne måten. Blir sint og målløs.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *