Forby overvektige modeller

Categories Tanker 💭

Australia melder at de vil forby overvektige modeller, og jeg kan ikke annet enn å si at det blir for dumt. Det er ikke dumt fordi man gir uttrykk for at overvekt ikke er sunt, men fordi man boikotter en gruppe mennesker, og slenger i ansiktet på dem at de ikke er bra nok. For det eneste man gjør når man boikotter overvektige modeller er at man sier at de ikke er fine nok til å vise seg frem. 

Og hva vil man da at de egentlig skal gjøre? 

Slutte å spise? Ta en slankeoperasjon? Begynne på en diett? Få den feite rævva si opp fra sofaen? 

Poenget til Australia er at de ikke ønsker at overvekt skal hylles på den måten det gjøres. Men jeg tror ikke nødvendigvis at overvekten hylles fordi man mener at overvekt er bra. Man hyller det fordi de tør, og fordi det er viktig med mangfold. 

Hver eneste gang dette temaet blir diskutert er det noen som mener at man må slutte og syntes at det er greit at feite damer kler av seg, for det man signaliserer da er at det er greit å være feit. Men hva kategoriserer egentlig feit? Og hvor mange mennesker er det egentlig Australia ønsker at skal miste muligheten til å vise seg frem? 

Mangfoldet på catwalken er allerede for smalt, og at et helt land ønsker å forby en gruppe mennesker er ikke noe annet enn trist. For jeg savner allerede flere mørkhudede, rullestolbrukere, hijabkledde kvinner og korte mennesker i motebildet. For mote er ikke kroppen som bærer det, det er klærne utenpå – Og de trenger vi alle. 

Jeg mener at problemet ligger på at vi er så sinnsykt opptatt av størrelser. For tidligere var size 0 idealet i motebransjen, og heldigvis har idealet utviklet seg. Med dette mener jeg ikke at den størrelsen nødvendigvis er helt feil, men at det er fint at det også er åpnet opp for flere størrelser. Jeg er ikke tilhenger av begrepet “Plus Size” heller, for altfor ofte blir begrepet brukt i forbindelse med størrelse 38 og 40 – Noe som er to av gjennomsnittsstørrelsene for norske kvinner, og på den måten ekskluderer man fortsatt en enormt stor gruppe av befolkningen. Jeg er heller ikke tilhenger av det fordi det også blir et ideal, og idealene er det som gir fasiter, og som sier at noe annet er feil. 

Jeg tror ingen mennesker ser et menneske som er overvektig og tenker at “Oi, jeg vil legge på meg 40 kg”. Så er det ikke bedre at alle har noe å sammenlikne seg med, i stedet for å ha en spesifikk mal som sier forteller om hvordan resten av verden ønsker at de skal se ut som? 

Og kjære Australia: Hvis dere mener at denne kroppen er feil, kan dere forby kenguruene, Cody Simpson og AC/DC også. For det blir like dumt. 

 

@Sarina_nowak

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

// Marty

24 kommentarer

24 thoughts on “Forby overvektige modeller

  1. er det ikke en forskjell på over vektig og noen kilo ekstra? damen på bilde ser ikke overvektig ut for min del, mer eller mindre som en gjennomsnitts person 🙂 men å være drastisk overvæktig er ikke sunnt, så hvis det er det de mener så gir det jo mening da. man skal jo ikke oppfordre til en usunn livstil!. men hvis de refere til at damen på bilde er overvektig er det jo veldig rart, hun har jo en flott gjennimsnittskropp:)

  2. Jeg tror – som deg – at de færreste vil ønske seg en tykk kropp, fordi de ser en tykk modell. men noen som allerede er tykke, vil kanskje føle seg litt mer fornøyd med seg selv? Og det synes jeg er en verdifull motvekt i et samfunn der det magre / svært tynne stort sett er det sm blir vist fram som idealet.

  3. Jeg er mot flodhester i motebransjen, heller ikke skjelletter.
    Det er kun venstreradikale feminister som er for “mangfold” et annet ord for den feilaktige og løgnaktige multikulturen.
    En mental forstyrrelse skal ikke diktere sunn fornuft.

  4. Hvis dette er greit må man i alle fall evne å være konsekvent nok til å ikke klage over Victoria’s Secret-modeller heller.
    Det finnes ikke noen helsemessig eller moralsk grunnlag for at plus-size skulle være noe bedre enn enn veldig slank.
    Det finnes heller ikke noe kroppspositivt ved å promotere overvekt som noe man like gjerne kan slå seg til ro med som å forsøke å gjøre noe med eller å rive ned idealet overvektige har å strekke seg etter.
    Klart man skal få lov til å velge det helt selv, problemet oppstår når denne relativt dekadente egoismen skal spres som dety Nye Idealet.

  5. Jeg er enig i at det blir for dumt og ekskludere en gruppe mennesker. MEN overvekt blir et stadig større problem, og er ikke noe man burde oppfordre til heller. Det er helseskadelig og både være overvektig og undervektig. JA til modeller i alle former og fasonger, men som sagt er overvekt et stadig større problem.

  6. Hun damen er jo ikke overvektig? Og derfor helt feil å bruke i innlegget. Hadde det derimot vært en lov om å forby UNDERVEKTIGE modeller så hadde du sikkert hyllet det.

  7. Viktig med mangfold? Da er det viktig med hjerte og pusteproblemer, diabetes og andre livsstilsjukdommer også?
    Hvordan en person ser ut bryr meg midt i katta, men å glorifisere fedme som noe som bør hylles er å gå for langt.

  8. Og hva så? Veier du litt for lite? Veier du litt for mye? Er du “perfekt”?
    Hvem er alle disse såkalte “ofrene” som det er jævla synd på.. Hvorfor skal noen bry seg om hvordan andre har det, eller hvordan de ser du? Javel.. Man spiser litt for mye, men who cares? – Er det liksom blitt en folkeferd ved å måtte fortelle alle at litt ekstra fett på kroppen er superviktig?

  9. frankrike forbød undervektige modeller..
    ingen som sa noe negativt om det, selv om det er akurat samme greia..
    det er forskjeld på 2-3 kilo for lite og anorexia, på samme måte at det er forskjeld på 2-3 kilo for mye, og sykelig overvektig.

  10. Det der er jo bare noen kilo ekstra. Å være overvektig er ikke sunt, samt å være undervektig. Modeller som er alt for tynne får ikke gå catwalk, men kanskje i noen spesielle land. Men ellers er det ikke greit fordi det er usunt på lik måte som å være overvektig.

  11. Damen på bildet har mange kilo for mye til å gå på catwalken, men det betyr ikke at hun er overvektig for samfunnet. Det jeg synes er for dumt er å presse store på catwalken, når den i alle år har vært forbeholdt size 0. Hvorfor skal man hele tiden prøve å forsvare overvekt, men gå hatsk ut mot undervekt? Det forstår ikke jeg.

  12. Folk må lære å skille mellom hva som er overvekt og hva som er fedme. Det er fedme som utgjør den største helserisikoen. Det å ha 2-3 kilo ekstra utgjør en minimal helserisiko. Hvis man benytter BMI så havner jo mange fort under kategorien “overvektig” , særlig om man har mye muskelmasse. Jeg er 164 høy og veier 68 kg, og har dermed en BMI som sier at jeg er overvektig, og som faktisk “lurer” meg til å tenke at jeg er tjukk.
    Når jeg ser damen på bildet ser jeg at hun har noen kilo ekstra, men slik jeg ser det er hun ikke helseskadelig overvektig! Tror folk må ha mer kunnskap om når det egentlig er overvekt blir helseskadelig, for det skal litt mer til enn noen kjærlighetshåndtak og en valk på ryggen. Jeg kan si meg enig at man ikke burde glorifisere fedme, for det er helseskadelig og øker risikoen for sykdom betraktelig. Men hvis man skal ekskludere modeller som er overvektige i henhold til BMI synes jeg dette blir helt feil da mange helt “normale” mennesker vil bli ekskludert. Selv om de har blitt flinkere til å ikke benytte sykelig undervektige modeller, ser jeg alikevel at mange kleskjeder fortsatt benytter seg av sykelig undervektige modeller, dette burde forbys i lik linje som modeller med sykelig fedme.
    Hilsen 66,6 % sykepleier.

  13. Du tuter mye om kropp, feit, overvekt og noen har vært slem mot deg siden de har kalt deg tykk. Da fikk du jo masse oppmerksomhet hvor alle fortalt hvor “flott” du er. Fatter ikke at du gidder å fortsette å sette fokus på kropp og feit. Det som skaper kroppshysteri er jo at media, reklamebransjen, forståsegpåere og de som tror de forstår alt (bloggere)skaper oppmerksomhet rundt dette. Jeg tror at hvis alle gir blaffen så vil kroppspresset forsvinne.
    I mine øyne er kjærringa på bildet feit, andre vil nok synes hun ikke er det. Dette er subjektivt og begge synspunkter er like rett eller feil.

  14. Den dama ser både pen og kjernesunn ut i motsetning til disse beinranglene som det reklameres for i dag.

  15. Dama på bildet er da ikke spesielt overvektig. Modellen Tess Holliday derimot..søtt ansikt, neppe sunt å ha kroppen som forbilde 🙂
    Veier for mye, jeg også, – det er rart med kiloene som siger på i alderdommen. Man roer ned aktiviteten, og plutselig sitter kiloene der.

  16. Leser ikke folk teksten før de kommentrer? Hun skriver jo at man ikke nødvendigvis ser en overvektig modell og tenker “Oh! Nå vil jeg legge på meg også!”, men heller med tanke på at noen som kanskje er litt større tenker “Å så fint. Kanskje disse pene klærna passer meg også?”
    Ikke no galt med det.
    Syntes heller ikke man skal “promotere” fedme og usunn livstil, men syntes det burde være mer variasjon. Tynne modeller, litt mer fett på kroppen modeller og litt overvekt.
    For min del har jeg slitt med vekt leeeenge og først nå har jeg klart å gjøre noe med saken. Har så langt gått ned nesten 18 kilo på under et halvt år og har det kjempe fint, men før jeg er nede i vekten jeg kan trives i så hadde det søren vært fint å komme inn i finere klær også. Samme problem med trenings klær. Alt er så smått og så er det for trening. Skal jeg trene og miste all vekta – og SÅ passe inn? Det er jo på trynet. Klær er for alle.

  17. Jeg blir så glad av å se at mannfolka sier at modellen er sunn å flott! Fordi det er jo det hun er:) sunn! Alle de tynne modellene er så feil, å så dårlig forbilde for alle jentene i dag. Jeg mener overvektige modeller burde forbys. men derimot vanlige damer i str 40-46 burde være modeller. Det er mange grunner til at folk er større. For eks kropps bygning. Jeg har en veldig kraftig bygning og da må jeg opp i str 46. det å forby over vekt er OK. Så lenge de ikke tar bort plus size klærne:) mangfold er bra og så lenge de ikke tar bort de normale modellene, er jeg fornøyd.

  18. Når jeg tenker på australske politikere, er det ølstyrting jeg forbinder mest med dem.
    Dette er nok et utslag av “no fat chicks” mer enn en reell bekymring for befolkningens gjennomsnittsvekt…

  19. Nå må vi slutte å kalle en kropp med ekstra fett for SUNN!! Er en kropp sunn når den får kneproblematikk og pusteproblemer i små bakker også, fordi den har noen ekstra kilo? Jeg har selv vært slank, så større(eller slik flere av dere ville sagt-SUNNE kilo!), og nå tilbake til slank igjen. De ekstra kiloene har mye å si på helsen… Nå må vi slutte å glorifisere overvekt i alle former. Damen på bilde er ikke SUNN, hun er overvektig, men nei hun er ikke farlig overvektig(enda).. Man skal selvfølgelig ikke gni seg i hendene når man ser skranglebein gå nedover catwalken og tenke at dette er slik man håper at normen blir, men nå må vi faktisk slutte å gi oss selv så mange unnskyldninger til å syns det er greit å være overvektige!Kroppen er ikke lagd for det.

  20. Det ble forbudt med undervektige modeller i Frankrike og Israel også. Hva er forskjellen egentlig? Hvor var alle som “kjemper for at alle kropper skal inkluderes” da?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *