Vi trenger en revolusjon.

Categories Tanker 💭

Søndag starter EM for det norske kvinnelandslaget. Visste du det?

En av mine tidligere lagvenninner debuterte for landslaget tidligere i uken, og hun er født i 1999. Visste du det?

EM blir arrangert i Nederland. Visste du det?

Hadde det vært det norske herrelandslaget hadde de fleste visst svaret på disse spørsmålene, og noe sier meg at det er på tide med enda en revolusjon i norsk kvinnefotball. For det norske kvinnelandslaget har siden tidenes morgen prestert langt bedre enn gutta, så hvorfor er det slik at damene fortsatt blir nedprioritert på treningsfeltet, får de dårligste treningstidene og enda ikke kan leve av spille fotball? 

Jentene legger nemlig ikke ned færre treningstimer enn gutta, de presterer bedre og de satser like hardt. 

Tidligere denne uken postet Aftenposten en artikkel om satsningen rundt kvinnefotballen, og det er synd at det viser seg at topplag som Brann og Rosenborg, som forøvrig har et årsbudsjett på hele 161 millioner ikke vurderer å ha et tilbud for jenter. Resten av verden satser på kvinnefotballen, mens Norge henger etter, som i mye annet. Jeg vet ikke om det kommer av dårlige holdninger eller at vi rett og slett ikke klarer å se potensialet og kvaliteten på det de norske kvinnene faktisk presterer. Innerst inne kvier jeg meg egentlig for å kalle det kvinnefotball, for fotball er fotball, uansett hva du heter og hvordan du ser ut – Men verden har stemplet fotball utøvet av kvinner som noe annet enn hva mennene driver med, og media lager saker om sminke og fotballspillere. De lager saker om hva damene har på seg på samlinger og feiringer, og helt ærlig så vet jeg ikke om det er fordi mennene sjeldent feirer seire og prestasjoner, da forrige medalje er fra OL i 1936, men jeg har til gode og høre hvor dressen til Ørjan Nyland er fra. 

Norge er avhengig av moderne klubber for å avle opp nye talenter, og det er dermed et krav om at det er lag både for jentene og for gutta. Jeg er fullstendig klar over at mange er svært kritiske til kvinnefotball, men dette er holdninger som hører steinalderen til. Vi heier på håndballjentene og på Marit Bjørgen, så jeg ser dermed ingen grunn til at vi ikke kan heie på jentene i denne mannsdominerte idretten også. Det handler nemlig ikke bare om landslag, men om at det kommer unge jenter som også må få tilbud om å begynne å spille fotball, på lik linje med gutta i klassen. Jenter behøver ikke tilrettelegging for å spille fotball, de behøver tillit og muligheter, og de fortjener like muligheter som gutta – Uansett alder. 

Den økonomiske satsningen rundt den norske kvinnefotballen er minimal, men til tross for dette presterer de. Det er tøft, for de fleste klubber bygger økonomien sin rundt herrelagene, noe som automatisk setter kvinnefotballen til side. 

De middelaldrende holdningene er skremmende og problematisk. Holdninger som at damer hører hjemme på kjøkkenet, at damene må opp på nivået til gutta for at det skal bli interessant og at det eneste som er gøy med kvinnefotball er å se pupper og lår, er ikke noe annet enn håpløse. Likestillingen får ta plass på alle andre arenaer i samfunnet, men i enkelte grener innenfor idrett har man fortsatt en svært lang vei å gå.

Møkkaholdninger og seksualiseringen må være på vei ut og gubbe-styret ser ut til å trenge en utskiftning. 

Det norske kvinnelandslaget presterer gang på gang, så jeg vil tørre å påstå at det er media som har en oppgave om å vekke interesse for et av de ypperste lagene vi i Norge har. De fortjener oppdateringer på kampene sine og artikler om hvor bra de er, og hvor godt de presterer. I morgen starter EM, og jeg jeg gleder meg til å følge gamle lagvenninner, talenter og store idrettsutøvere. Jeg håper flere av landets aviser gjør det samme. 

Heia Norge!

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

Ekte mannfolk ser kvinnefotball. 

 

// Marty

24 kommentarer

24 thoughts on “Vi trenger en revolusjon.

  1. Presterer bedre – tja? Jeg tro nok de fleste (alle) eliteserielagene i Norge hadde slått Kvinnelandslaget. Hva tror du?

  2. Ja jeg viste det startet, Bryr jeg meg om det ?
    Nei det gjør jeg ikke. Og det er ikke fordi det er kvinner. Jeg kommer ikke til ¨se på det av samme grunn som jeg ikke ser på guttefoteball. Nivået er for lavt, og før dere begynner å reagere på at jeg sammenligner kvinnefotball med guttefoteball så vær klar over at når kvinnelige senior landslag spiller treningskamper mot guttelag på 15-17 år så taper de klart. Hadde kvinnene spilt på rundt samme nivå som mennene så ville jeg også ha sett på kvinnefotball. Ja de trener like hardt å presterer bedre, ingen tvil om det i motsetning til herrene har kvinnene faktisk vunnet ting. Men faktum er at kvinnenes nivå er såpass mye lavere en mennenes. At det bare er kjedelig å se på.
    Men jeg er vel bare en ondskapsfull kvinnehatende mannsjåvinist
    Beklager at jeg skriver som en 3 åring.

  3. Nei, jeg visste ikke det. På den annen side visste jeg ikke noe om herrelandslaget heller, så da er jeg vel tilgitt? Fotball er ikke min greie. 🙂
    Det jeg synes er litt festlig, er at nesten alle mannfolk ser alt om Cecilia Brækhus :p Nesegrus beundring. Dama kunne klappet dem rett ned. Mulig de er masochister for alt jeg vet….

  4. Hvorfor skal kvinnene trenge å henge seg på mennenes suksess (ref. RBK/Brann) for å fungere? Blir ikke det litt motsigende mot resten av det du sier? Hvorfor kan man ikke heller bare vokse Arna-Bjørnar og Trondheims-Ørn? Er vel ingenting som står i veien?
    Prøvde forøvrig virkelig å sette meg ned med kvinnefotball sist det var VM, og kvaliteten er helt grei den, hvis du er av typen som liker kjedelig gå-fotball full av feil, ikke ulikt den norske Tippeligaen.

  5. Jeg regner med at det jeg skrev tidligere ikke vil bli godkjent ( Denne vil nok heller ikke bli det ). Men jeg vil bare kommentere på dette “Ekte mannfolk ser kvinnefotball.”
    Ekte mannfolk ser på det de vil uten å bry seg hva andre mener. Og alle mannfolk er ekte menn akkurat som alle kvinner er ekte kvinner. Om det er lov å si at noen menn ikke er ekte menn så burde det være greit å si at ikke alle kvinner er ekte kvinner.
    Men jeg er vel bare en ondskapsfull kvinnehatende mannsjåvinist.
    igjen beklager at jeg skriver som en 3 åring.

  6. Jeg spilte fotball selv, men synes det er drit kjedelig å se på dame fotball. Så orker faktisk ikke engasjere meg i den debatten om at man skal ha likestilling innen fotball. Jeg tror det handler om hva folk er interessert i, og selv som jente skjønner jeg at det ikke er samme interesse rundt damefotball, da dette ikke er gøy å se på. Nå synes jeg ikke norsk herrefotball er så bra heller da, og må sammenligne det med den fotballen jeg liker å se på. Dame fotball blir ingenting i forhold til å se Barcelona på banen feks

  7. Beklager – men kvinnefotball og kjærringstyre er både mer uinteressant og verre enn dyktige menn og “gubber” som driver ordentlig sport.
    Det finnes ikke noe kjedeligere enn dame fotball – og fotball er det ikke.
    Norsk herrefotball er ikke topp men damefotball er bare grusomt å se på – selv om kvinnenettverkene aksjonerer og forsøker å få deres venninner i media til å late som om det er bra greier.
    Hvorfor skal kvinner alltid kopiere det som menn gjør – og gjøre de elendig?

  8. Klassisk kvinnesyt. Kvaliteten på kvinnefotballen er rett og slett elendig, og gørr kjedelig å se på. Dette synes majoriteten av måde menn og kvinner! Folk ser rett og slett heller en treningskamp for herrer en vm finalen for kvinner. Messi og Ronaldo tjener enorme penger fordi det de gjør genererer enorme inntekter fra sponsorer og fans. Dette er noe man må skape selv, ikke kreve fordi du har innovertiss. Forskjellen mellom herre og damefotball er omtrent som vanlig basket og rullestolbasket. Det er ikke de som sitter i rullestol sin feil at de ikke kan briljere med spektakulære dunker og tekniske finesser av samme kaliber, men det er allikevel ikke tvil om hva de fleste av oss foretrekker å se på.

  9. At kvinnefotballen ikke er på høyde med herrefotball er mye pga at krets og forbundet ikke satser like mye på de som gutta! De fleste jentene som spiller fotball, har jo vært på samme nivå som gutta når de spilte sammen med de,frem til de var 15-16 år i sine lokale klubber!

  10. Blir flau når jeg leser kommentarene, vi skal huske at kvinnefotball er verdens nest største isrettsgren(etter herrefotball), at Norge da er oppe i toppen erimponerende! Det å sammenligne herre/dameidrett er bare tull, menn er bedre fysisk, det gjelder all idretter. F.eks, vill Marit Bjørgen bli veldig langt etter herreløpere, hun blir da ikke dårligere av det!
    Gleder meg til å se kampen i morgen, vi har kjempesenter både teknisk og taktisk som kommer til å spille formfulle tribuner i et fotballand.

  11. Helt enig med deg, bra skrevet, det er nok heldigvis mye på gang her. Det hjelper på at vi har en spydspiss som Ada Hegerberg (og søsteren) – som er herlige forbilder også utenfor banen med profesjonalitet, glimt i øyet og noen som gir tilbake til fansen. (sjekk på TV2 i dag, lørdag 22.15 btw)
    Jeg tror på revolusjonen, du skal se at storklubbene i Norge lager egne jentelag i alle alder…

  12. Kanskje kvinnene burde begynne å se på kvinnefotball først da? Hva er publikumssnittet på norske kvinnekamper?(211 i følge egne hjemmesider)
    Er man skikkelig sportsfan ser man selvfølgelig all idrett, men kvinnenes vei til lik behandling starter hos kvinnene selv, ikke ved å syte. De må møte opp å støtte egne lag (og 211 tilskuere per kamp sier meg at ikke spillene kvinner engang møter opp for å se eget lag spille i serien)

  13. Veldig enig med deg. Gleder meg veldig til nok et mesterskap med et norsk landslag som klarer å kvalifisere seg gang på gang. Underholdningsverdien er også på plass. Med spillere Hegreberg søstrene og fintene til Graham Hansen m.fl, gleder jeg meg rett og slett kampen mot Nederland i kveld. Sykkelsporten sliter nok ennå mer en fotball. Der sitter nok gubbeveldet ennå mer fast i veggene, ikke bare i Norge men spesielt i UCI. Alt disse idrettene trenger er sendetid. Kvaliteten og spenningen er definitivt på plass, men desverre ikke tilbudet fra media. Med media kommer pengene og muligheter for ennå mer satsning og økt bredde. Tenk bare hva utmerkelsen til Ada kan gjøre for rekrutteringen av fremtidige talenter i Norge.

  14. Jeg forstår ikke helt hva du vil, du vil at alle skal se på kvinnefotball, uansett om de liker det eller ikke? Hvis folk ikke liker noe, så liker de det ikke mer hvis du tvinger det ned i strupen deres.
    Jeg kan prøve å forklare; menn liker action. Personlig liker jeg boksing fordi få ting er bedre enn å se en fyr bli knocket ut og falle sammen som en sekk med poteter. Det er blod og vold, fantastisk underholdning. Fotball ser jeg ikke på fordi jeg er ikke homo og fotball er fryktelig kjedelig.
    Hvis jeg ble tvunget til å se på fotball, så ser jeg på herrefotball. Fordi der er det ihvertfall en sjanse for at noen får seg en på trynet. I kvinnefotball skjer det ingenting. Derfor ser ikke folk på kvinnefotball og defor sier folk at de må opp på nivået til herrefotball før noen gidder å se på det. Det er ingenting å se på, de sparker en ball frem og tibake på en plen. Det er utrolig kjedelig. Og slik er det. Ingenting du kan gjøre med det. Annet enn å tvinge folk til å like det du synes de burde like. Slik som Hitler gjorde.

  15. Herrefotball eller kvinnefotball, jeg tror de fleste er enige at det er utrolig kjedelig å se på uansett. Noen fisefine `idrettsutøvere` som sprader rundt på en plen og leker med baller. Å se på fotball er omtrent like morsomt som å sette seg på en rusten spiker.
    Dette må forandres for at fotball skal bli gøy;
    Først må banen bli mindre. De springer og de springer, frem og tilbake og det tar lang tid. Banen må være mye mindre. Også må fotballspillere slutte å legge seg ned når en mild sommevind treffer dem. Med andre ord, slutt å være så jævla pysete. Fotballspillere er verdens største pyser, de tåler ingenting. Også bør det bli lov å slå ned motstanderen. Hvis du har ballen og noen prøver å ta den, så burde det være tillatt med en rett høyre for å beskytte ballen. Da hadde jeg sett på fotball, da hadde det blitt interessant. Slik det er nå, så er det en sport som kun burde lekes av barnehagebarn.

  16. Må si jeg undrer meg over at sjåvinismen som enda lever så sterkt blant enkelte, artikkelen i dagens VG anbefales lest før man setter seg ned og kritiserer nivået til jentene som spiller fotball.
    Selvfølgelig er det nivåforskjell, det er det i 99% av alle idretter som utøves av begge kjønn. Dette har med fysiske forutsetninger å gjøre.
    Om du da i tillegg ser på hvor stor forskjell det er i fordeling og ressursbruk på gutter og jenter i fotballen, må man heller applaudere at Norge nok en gang deltar i et internasjonalt mesterskap i motsetning til hva gutta får til.
    Når de høye herrer er ferdige å diskutere hvorfor fotballgutta ikke hevder seg bedre internasjonalt og satser enda litt mer på jentene regner jeg med vi straks har landslag som ikke bare deltar men også er klare medaljekandidater i alle mesterskap og at de norske klubblagene er i aller øverste sjikt i Europa.
    http://www.vg.no/sport/fotball/kvinnefotball/kanskje-har-de-idrettsverdens-toeffeste-jobb/a/24097881/
    Heia Norge 

  17. Jeg tenker at fotballbanene og målene er for store til at det blir spennende. I håndball er banene perfekte for kvinnene og for små for mennene. Gjett hva som er mest spennende? Jo jentene. Fotballbanene er så store at de kan bruke lang tid på å snu seg. Det trengs ikke teknikk. De fysiske forutdetningen er ikke der. Vi har ikke 22 caster s (800m). Hvis banene ble mindre kunne dette utviklet seg til et skikkelig publikumsfrieri på linje med håndballen. Ta vekk 5 cm fra begge sider (10 totalt) og 5-7 cm ned fra toppen av målet til f.eks 235 så har vi et produkt der keeperne ikke føles å ha gjort tabber.

  18. Revolusjon?
    Hvorfor trenger vi en revolusjon innen kvinnefotball?
    Det er ingen menneskerett å verken skulle bli sett eller få betalt for noe man holder på med frivillig. Verden fungerer på den måten at det som interesserer er man villig til å betale for. Hvis kvinnefotball ikke var interessant nok til at andre er villig til å betale for det, så må det i dette tilfellet for eksempel få høyere nivå på aktiviteten.
    Det blir ihvertfall feil å “kreve” at det norske folk skal bli interessert i noe, som vi tydeligvis ikke er interessert i.
    For å sette i perspektiv, så kan ikke et middelmådig band kreve en revolusjon slik at folk skal betale for å komme på vedkommendes konsert med begrunnelsen at folk drar å hører på Coldplay. Selv om det middelmådige bandet øver like mye…

  19. Stort sett synes jeg idrett drevet av menn er mer spennende enn de samme typer idrett drevet av kvinner. Hvorfor se på det nest beste når en kan se på det beste? Mitt inntrykk er at det er slik for de fleste, også kvinner foretrekker å se på idrett drevet av menn. Og selvfølgelig vi det være fokus fra mange menn på kropp – “pupper og lår” som du sier, det er helt naturlig så lykke til med å endre på det. Det er ett biologisk ufravikelig faktum at kvinner og menn vurderer hverandre på ganske forskjellige måter, etter forskjellige kriterier. Menn ser forenklet sagt på utseende(ungdommelighet/fruktbarhet/skhjønnhet) og kvinner mer på prestasjoner(sosioøkonomisk status/evne til å prestere/beskytte)
    Som svært skiinteressert ser jeg på langrennsdamene konkurrere, allermest for prestasjonene fordi nivået på noen av dem er særdeles godt, men også litt fordi de ser veldig bra ut, en trent kropp er ett blikkfang for alle menn med normale drifter i behold. Ikke dermed sagt at det er greit å slippe løs kommentarer på det i tide og utide.
    Så lenge det er markedsverdien som bestemmer hvor pengene går er det kun ett altarnativ om man ikke vil leve under kommunisme- nemlig å bli bedre slik at flere ønsker å se på og er villige til å betale for det.
    Brorparten av idrettspublikummet utgjøres også av menn, hvorfor er ikke fler kvinner interessert? Som vanlig er det menn som skal få pisk for tingenes tilstand når kvinner føler seg underlegne, har mindreverdighetskompleks eller er misfornøyd med ett eller annet.

  20. Enkelt, og det kommer aldri til å endre seg. Guttefotball har høyere nivå enn kvinnelandslaget…. Dere presterer bedre ja, trener like mye helt sikkert. Men det er ikke gøy å se på. Nivået er fremdeles gutter 15-17.

  21. Fotball på toppnivå er en del av underholdningsindustrien. I tillegg til at norsk kvinnefotball kjemper mot norsk herrefotball om publikums oppmerksomhet, kjemper begge med herrefotballens toppnivå i utlandet. Kvinnefotball har som helhet øket ganske markant i kvalitet. Likevel er det ikke enkelt for norske toppklubber verken på herresiden eller kvinnesiden når de må kjempe om det norske publikumets oppmerksomhet med Barcelona, Real Madrid og de engelske toppklubbene. Tilgangen på utenlandsk fotball via TV og internett påvirker fotballen også her hjemme.
    Jeg er ikke enig i at Norge henger etter resten av verden i satsing på kvinnefotballen. Tvert imot har vi her oppe i Skandinavia ligget foran i utviklingen av kvinnefotball. På 1990-tallet var vi også i front på visse områder på herresiden, så som organisering og alternative treningsmetoder. Det store utlandet hentet oss imidlertid fort igjen der vi en gang ledet litt an. Sånn er det nå også på kvinnesiden av fotballen. Norge har gitt kvinnefotballen mye oppmerksomhet gjennom mange år sett i forhold til i utlandet. Men det er store klubber i utlandet som har mye større ressurser og naturligvis et mye større befolkningsgrunnlag å satse på enn hva vi har her i Norge. Når de store nasjonene på fotballens herreside også satser like sterkt på kvinnefotball som vi har gjort her i Norge i mange år, er det ganske naturlig at vi blir tatt igjen?.og det er nettopp hva som har skjedd. Norske fotballspillere på kvinnesiden gjør i økende grad som gutta – de drar til utlandet. Der er det mer penger fordi markedene er større.
    Jeg vil hevde at skandinaviske landslag på kvinnesiden har gjort det bedre enn gutta i mange år fordi holdningene våre til kvinnefotball er bedre enn i de fleste andre land der ute. Det er ikke nødvendigvis våre holdninger det er så mye galt med. Det kan like godt være at holdningene i det store utland har blitt bedre, noe som igjen gir bedre vekstgrunnlag for deres kvinnefotball.

  22. @Hans Petter:
    Jeg vil tro det du i denne sammenhengen undrer deg over at enda lever så sterkt blant enkelte, er mannssjåvinisme og ikke så mye sjåvinisme.
    Sjåvinisme er per definisjon overdreven nasjonalisme og i litt videre forstand en overdreven tanke om at ens inngruppe er bedre enn de man definerer som utgrupper. I den videre forstanden av ordet må man klargjøre hvilket område man overfører begrepet sjåvinisme til. Snakker man kjønnskamp blir det da mannssjåvinisme eller man kan eventuelt snakke om kvinnesjåvinisme, selv om det er en ganske uvanlig ordsammensetning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *