Slutt å støtte dyremishandling på ferie

Categories Tanker 💭

Jeg befinner meg i øyeblikket i ferieparadiset Mallorca, og jeg stortrives. Det yrer av ferieglade turister og for mange er det ekstremt lett å kaste euroene etter halvgode turistattraksjoner, syngende lekekatter fra de såkalte jalla-shappene og tiggerne som sitter rundt omkring får fort alle de små, brune myntene vi bare syntes er slitsomt å ha liggende.
Men at så mange av oss er nødt til å støtte opp under dyreplageri fordi barna gnåler om at det ser festlig ut, fordi du selv er sliten i bena og fordi det sikkert blir en hyggelig, små romantisk opplevelse, kan jeg ikke fatte og begripe. 

Hester som traver rundt i mitt ferieparadis og haugevis av andre ferieparadis er nemlig ikke festlige turistattraksjoner. På lik linje som at det ikke er synd på damen som sitter med en “syk” hund eller “sykt” barn, som er neddopet, for at vi skal kaste enda flere små brune mynter etter de. Hestedrosjene er ikke noe annet enn en uforsvarlig utnyttelse av dyr, og jeg vet at mange ikke er klar over det. Dessverre er ikke dette en romantisk forestilling slik mange av oss ser for oss, men en ren lidelse for dyrene. 

Disse hestene står i solsteken hele dagen, og jeg har selv vært vitne til og blitt fortalt av de som driver det at de ikke får mat i løpet av dagen så de skal holde seg rolige. Hovene til hestene har på ingen måte godt av å løpe timesvis på asfalt og flere av hovene vitner om ekstremt dårlig stell. Det blir benyttet unødvendig utstyr så hestene skal holde seg rolige, noe som ikke blir noe annet en ren smerte for de radmagre og underernærte hestene. De løper til de stuper og slaktes når de ikke klarer å stå oppreist mer. Kun fordi vi naive turister syntes det er underholdende og romantisk.

Mange tenker ikke over at disse i utgangspunktet barnevennlige og morsomme aktivitetene som vi turister elsker, har en bakside i fangenskap, isolasjon, smertefull trening og tvang. 

I går forsøkte jeg å ta bilde av de skadde og ødelagte bena, da den ene hesten i tillegg bar preg av å være skadet. Med en gang jeg satt meg ned fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk fotografere. Og i det jeg berørte ansiktet til den ene hesten fikk den panikk. 

Dette gjør meg sint og forbanna. Dette er dyr, og de skal ikke være en bruk og kast-vare støttet opp av oss turister. Hvis vi turister slutter å benytte oss av de, dør næringen ut. 

Hvis du vurderer å benytte deg av turistattraksjoner som dette, syntes jeg du skal stille deg selv og barna dine spørsmål om det er greit at disse dyrene blir fratatt alle rettigheter til å leve fritt og utøve sin naturlige atferd. 

Jeg håper og tror at de færreste svarer nei, og at disse dyrene kan få leve i fred. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

// Marty

 

17 kommentarer

17 thoughts on “Slutt å støtte dyremishandling på ferie

  1. Det er helt forferdelig hvor mye dyremishandling som fine s! Jeg signerer alt jeg finner av petitions og kampanjer, og deler mediene nærmeste! Håper det snart blir en trend å støtte mishandla dyr!
    Syns bloggen din er fantastisk bra😃
    STÅ PÅ!!! <3

  2. Dette er så viktig!!! Vi så det samme i Thailand, hester som går i solsteika på stranda HELE dagen for blinde turisters underholdning. Det er så sjukt hvordan mennesker bare gir fullstendig faen i dyr de “elsker og er så glad i” så fort de er på ferie. Du bryr deg ikke om hesten du rir på om du støtter en sånn næring, du bryr deg bare om å ri.

  3. Så utrolig vondt og se dyrene som lider sånn.. Det er så mange som tar familie bilder fra dyrehager i syden med neddopede dyr! Jeg syns også det er grusomt og se masse syke/skadde katter og hunder.. ingen som tar ansvar for desse dyrene tydeligvis.. Malta har akkurat samme grusomme heste drosjene med syltynne hester som jobber i SINNSYK varme!!! Jeg skal boikotte all form for attraksjoner som kun er ren dyremishandling:(

  4. Har selv vært i Palma for noen uker siden. Har selv sett på hestene de bruker.Svært mange er ganske utmagret, samt at hovene ikke er pleiet.Hester er stort sett glad i å arbeide, men det er når de får godt stell og tilstrekkelig hvile.Hester bør også ha uteareal hvor de kan bevege seg uten stress.

  5. Martine:
    Knallbra innlegg!
    Johnny Rask: Hvorfor er hun teit? Hun har et krystallklart poeng. Dette er ren og skjær dyremishandling. Det er ikke lov. Hvis det er noen som er teit her så er det de som støtter denne virksomheten ved å kjøpe turer og de som praktiserer og selger turene med hestedrosje etc. Og du, fordi du kaller Martine teit. Teit kommentar forresten.
    Heia Martine, klem Fredrik

  6. Jeg lurer på hvor du er på Mallorca? Er her for øyeblikket selv, og senest i dag har jeg fartet rundt, og tenkte en tanke om hvor godt de tok vare på hestene sine. De hadde bl.a. festet presenninger mellom trær for at hestene skulle få mer skygge. Og de hadde tilgang til kaldt vann. Jeg vet ikke hva disse hestene ble brukt til, annet enn at datteren min fikk ri på en ponny. Jeg betviler ikke din påstand om at ikke alle er like flinke til å ta vare på dyrene sine. Men det gjelder vel ikke nødvendigvis alle hesteeiere på hele Mallorca?

  7. Dette, på lik linje med pelsindustrien, sirkus og for den saks skyld kjøttindustrien til en viss grad er helt sykt viktig! Jeg blir så provosert over hvordan dyr blir nedprioritert på grunn av at de ikke har en stemme og at vi “ikke egentlig vet at de har det vondt”.
    Selv holder jeg på med hest, og det gjør det så ekstra mye verre når man vet hvordan en hest skal ha det, og ser sånne hester som står bundet fast i solsteiken uten tilgang på vann.
    Blogg mer om dyr, det trengs!

  8. Er i Mallorca nå. Får så vondt av disse hestene som løper rundt i trafikken her i stekende varme

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *