Hijab som forbilde

Categories Tanker 💭

Modellen Halima Aden (19) har inntatt den internasjonale motescenen, i ført hijab, riktig tildekket fra topp til tå – Og jeg jubler til tross for at flere har uttrykt misnøye rundt dette. Jeg jubler fordi jeg vil tørre å påstå at det er et skritt i riktig retning. Et skritt i riktig retning både for mangfoldet og for muslimske kvinner.

Det er flere som mener at det ikke er en god idé å vise frem hijaben på internasjonale motescener og i moteblader, mye fordi de mener at det ikke er riktig måte å vise frem en konservativ ideologi på, noe blant annet Yasmine Mohammed, aktivist, lærer og forfatter har uttalt seg om. Men skal vi virkelig holde muslimske, troende kvinner utenfor – Fordi vi ikke vil la de bære sine religiøse plagg? Eller skal vi heie frem alle slags mulige behov, ytringer og religioner, på lik linje som vi heier fra alle salgs kropper, fasonger og hudfarger? 

Vi er til stadighet opptatt av et mangfold, og jeg syntes det er på tide at muslimske kvinner også kan bla opp magasiner og finne kvinner de kan sammenlikne seg med. For ikke å snakke om at de kan skape seg forbilder og gode idealer. For en lettkledd, europeisk kvinne som viser både hår og armer kan nødvendigvis ikke en muslimsk kvinne relatere seg til, og er det ikke da fantastisk at de også kan ha noen de kan sammenlikne seg med?

 

“Muslimske jenter fortjener forbilder på lik linje som meg”
 

For vi hyller til stadighet mangfoldet av kropp og fasonger, og jeg syntes dermed vi skal hylle bruken av hijab på lik linje som vi gjør med kropper og fasonger. Det er muligens kontroversielt, men med våre vestlige holdninger om at hijab er påtvunget og et negativt plagg syntes jeg det er fabelaktig at noen går frem og viser at muslimske, troende og hijab-bærende kvinner kan gjøre akkurat det samme som det jeg kan. Uten å la seg stoppe av verken religion eller tro. 

I denne sammenhengen oppfatter ikke jeg hijaben som noe negativt, jeg oppfatter det dermed som en styrke for muslimske kvinner. Jeg oppfatter det ikke som undertrykkende og påkledd. Hvis vi skal diskutere motebildet, så vil hijaben begrense noen jobber – Men det vil det også om du er litt for bred, litt for mørkt hår, litt for korte armer eller ikke har mellomrom mellom tennene.

Modeller er villige til å gjøre alt, men som Aden selv sier, så er det kun én som er villig til å bruke hijab. Det mener jeg vi burde klappe i hendene for, for det er på tide. Hijab er et faktum, og en del av ytringsfriheten. Muslimske jenter fortjener forbilder på lik linje som meg. Hvorvidt hijab er en viktig del av troen eller ei, kan vi diskutere, men ikke på bekostning av unge, muslimske jenter sine drømmer og jobber, forbilder eller idealer. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 


Halima Aden​ – Foto: AP/ NTB Scanpix​

// Marty

 

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Hijab som forbilde

  1. Er så tøffe damer, Kanye brukte jo noen med hijab på sin forrige Yeezy vising – er så utrolig fint å se at aksepten brer seg! All for it, så lenge jentene velger det selv <3 girlpower

  2. Hijab er først og fremst et politisk plagg historisk tilknyttet den islamistiske retning til det muslimske brorskap der hijab inngår som religiøs uniformering og systematisk kontroll av kvinner.
    Frie sekulære muslimske kvinner bruker ikke hijab.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *