Jeg blør én gang i måneden - Hvorfor er det ikke gratis?

07.07.2017 - 11:35 55 kommentarer

Det er én ting vi damer ikke kommer utenom, og det er mensen. Vi fikk den fine muligheten til å bære frem et barn, men også ulempen det medfølger med å i snitt ha mensen i 5 dager, hver måned i ca. 30 år. Jeg skal ikke klage for mye på mensen, til tross for at jeg nå har begynt på min 13.dag med gørr, smerter og et litt skiftende humør. 

De siste månedene har jeg hatt et prosjekt gående på Instagramkontoen min. Jeg har kun lagt ut bilder, men unntak av et barnebilde, der jeg har mensen. Mest for å vise at jeg faktisk fungerer helt fint med mensen, til tross for en god dose smertestillende, et par iskremer og litt sutring. Jeg har nemlig hatt på meg bunad, vært i syden, på fest, i barndåp, med venner og på shopping med mensen, uten problemer. Hvis vi ikke skal ta til betraktning at jeg faktisk blør fra underlivet. 

Jeg vet at noen rynker på nesen over det faktumet, og at noen aller helst vil slutte å lese. Men til tross for kleine kallenavn som jordbæruka, tante rød, nissebesøk, musesyken og tyttebæruka så er det ikke noe vi kommer unna. Det har seg faktisk sånn at 50 % av verdens befolkning har tante rød på besøk en gang i måneden. 

Jeg tror alle som har fått mensen husker første gang godt. Når mensen dukket opp på sydenferie på Mallorca, mens du spilte volleyball. På håndballtrening, i den hvite shortsen. Eller i gymgarderoben på skolen, i dusjen med alle klassevenninnene. Noen får det i en alder av 10 år, mens noen ikke får det før de har bikket den seksuelle lavalderen. Mensen handler forresten ikke kun om sex, for min del betyr faktisk mensen alt annet enn det. 

Det viser seg at kvinner i løpet av ti år i gjennomsnitt bruker ca 3600 tamponger eller bind, og dette tilsvarer en pris på ca 7000 kr. I tillegg til dette må mange av oss ha smertestillende og nye truser (de som ble blødd i stykker på håndballtreninga vet du). Jeg forstår at dette ikke er en svimlende pris på 10 år, men det er utgifter kun 50 % av Norges befolkning har. Store deler av verdens befolkning har faktisk verken økonomi eller mulighet til å skaffe seg dette. 

 

"Jeg blør én gang i måneden - Hvorfor er ikke det gratis?"

 

Uansett, prisen kan egentlig ikke diskuteres. Det kunne kostet så mye som produsentene selv ønsker, og vi måtte uansett hatt det. Men i noen tilfeller så står det mellom å bli mett eller om å ha blod nedover bena, og summene kan gjøre en forskjell. Haugevis av unge jenter hopper over mensen, fordi p-piller er gratis, mens bind og tamponger ikke er det. Man kan oppsøke helsesøster (mellom august og juni) og få gratis kondomer (som forøvrig er ganske ut), men et tilbud om støtte for å ha mensen kan ikke helsesøster gi. 

Jeg forstår at enkelte menn vil humre godt av dette, og antakeligvis slenge ut med en dårlig vits eller et motargument om at menn da burde få gratis barberhøvler eller støtte fordi de behøver mer mat enn kvinner. Forskjellen er at skjeggstubber ikke forhindrer deg i å delta på fotballtrening eller svømmegym. Mensen venter ikke på lønningsdag eller ukepenger, skjegget kan vente, akkurat som at mine ubarberte legger kan vente - For det er nemlig et valg vi i vestlige verden tar, og vi kan dessverre ikke velge bort mensen.

Jeg stiller spørsmål med hvorfor bind, tamponger og menskopper ikke er gratis, og jeg vil gjerne ha svar fra en kvinne, for jeg vil faktisk tørre å påstå at en mann uten døtre, nedblødde laken, blodige truser i skittentøyet, sene butikkbesøk og beskjeder i meldingsboken ikke kan uttale seg. 

Mensen er noe vi er nødt til å leve med, samtidig som det hadde vært festlig å sett hvor langt man hadde kommet innen for samme felt hvis det var menn som blødde hver måned. 

Bind og tamponger er faktisk ikke en hverdagsluksus, det er et behov for at vi kvinner skal fungere i arbeidslivet, på skolen, på idrettsarenaer og i fritidsaktiviteter. Samfunnet er faktisk avhengig av oss, på lik linje som vi er avhengig av bind og tamponger. 

 

Facebook HER - Instagram HER - Snapchat Martinehalvs 

 



// Marty

 

55 kommentarer

NeidafRl

07.07.2017 kl.12:02

Hvorfor er ikke mat gratis? Alle må ha det, hver eneste dag. Ellers så dør vi. Men betaler gjør vi.

Og som en mann må jeg si at dere kvinner muligens ikke er så rasjonelle og balanserte som dere selv tror når dere har mensen. Min erfaring er at det er om å gjøre å komme seg vekk fortest mulig når det greiene der starter. Fordi dere blir sinte, grinete og utrolig vanskelige og det går utover alle som er i nærheten. Men jeg tror ikke dere merker det selv. Dere kan eksplodere også 20 minuter senere er det glemt. Ekstremt ustabilt.
NeidafRl: hehe

Aurora

07.07.2017 kl.12:09

Her er svaret på alle dine spørsmål og klager. Jeg var skeptisk i starten, men da jeg først hadde prøvd det, kommer jeg aldri til å gå tilbake til bind og tamponger.

Dette er miljøvennlig, så og si gratis, bra for floraen og Ph balansen i underlivet, luktfritt, lekker ikke. Jeg tuller ikke når jeg sier, jeg glemmer at jeg har mensen, med en slik som denne. Alt jeg trenger å gjøre er å tømme og skylde morgen og kveld. du kan sove med den, trene med den, you name it.

https://www.organicup.com/?gclid=CLus-PP29tQCFchUGAodMlEIFA&v=c2f3f489a005
Aurora: Nice! Takk :-)

Anette

07.07.2017 kl.13:31

Menskopp! Så var det problemet løst...

Og det er forøvrig mange ting vi mennesker trenger, som vi ikke kan velge bort eller lure oss unna. Det er ikke gratis for det? Hvis dette er noe som plager deg i så stor grad så sett inn spiral eller p-stav. Evt. bruk en hundrelapp på en menskopp, så slipper du den utgiften de neste 10 årene. Er kvinne, og har mensen hver mnd. selv, men ser heller at skattepengene mine går til andre ting enn tamponger.
Anette: Hei, jeg har p-stav men fortsatt mensen :-) Men takk for tips. Tenker at det er en spennende debatt! Jeg mener fortsatt at blant annet unge under 18 år burde få det feks av helsesøster!

Caroline

07.07.2017 kl.13:38

Hva med mat? Og ikke minst dopapir? Alle trenger det, skal det også være gratis? Jeg skjønner tankegangen din og argumentene, men nei. Har en dårlig råd kan en investere i menskopp, som er billig, og du trenger aldri å kjøpe bind og tampong igjen. Vipps så blir det 200,- for et par år istede.
Caroline: takk for tips :-)

07.07.2017 kl.13:45

bra skrevet!!!!
Anonym: <3

Ardiana Nikci

07.07.2017 kl.14:19

Det er ikke akkurat sånn at bind vokser på trær, og noen tar betalt og selger dem. Det er jo geniale mennesker som har laget dette til oss kvinner som blør engang i mnd. Hvis ikke bind hadde eksistert hadde du måtte bruke håndkle slik de brukte før i tiden.. doh!!

07.07.2017 kl.14:44

Støtter det du skriver!

Jeg selv har problemer med å bruke tampong og da er ikke mensenkopp noe alternativ for meg (selv om jeg er helt for å bruke miljøvennlige produkter!). Jada, man kan sitte og si at det er en vanesak og at man må komme seg gjennom de første dagene med ubehag, men alle er ikke skrudd sammen på samme måte.

Jeg mener at det å gi jenter opp til f.eks. 25 år mensenstipend er noe man burde vurdere. Som du sier: ikke alle har økonomien til å kjøpe en pakke med bind/ tamponger hvis man er midt mellom lønningene eller generelt har dårlig råd.

Jeg er glad for å være født som- og føle meg som en jente, men noen ganger lurer jeg på om vi trakk det korteste strået da diverse goder ble utdelt.

Rebzii

07.07.2017 kl.14:49

Kunne ikke vært med enig! Men nå som det koster penger for dette så syns jeg det ihvertfall burde vært lik pris på tampongene og bindene. For jeg selv blir ekstra straffet mtp penger siden jeg må ha både de største ob-ene og de tykkeste bindene, for jeg blør for alle de som kun blør en dråpe. Og ikke nok med det så er forbruket av smertestillende høyt i denne perioden så det koster dyrt å ha mensen 😊 og fint for alle de som kan bruke disse mensenkoppene, men vi er forskjellige, ikke alle det passer for 🤘

Runar

07.07.2017 kl.15:12

Hvorfor svarer ikke du de personene som trekker fram f. Eks mat og dopapir? Burde det også være "gratis"? Og det er INGENTING som er gratis her i verden. NOEN betaler for det. Det betyr at alle i Norge måtte ha betalt litt for at alle kvinner skulle få "gratis" tamponger/bind. Er det rett at menn skal bli tvunget til å betale for noe bare kvinner bruker?

Om du vil at noe skal være gratis så må du forklare hvorfor ikke andre ting også skal være gratis. Kan du det?

Anna

07.07.2017 kl.16:10

Menskopp hadde vært uaktuelt for meg. Jeg blødde 2 uker i strekk og måtte bruke nattbind på dagen. Brukte I snitt 3 pakker på 1 uke. Jeg måtte operere ut livmoren pga de sterke blødningene. Glad jeg ikke har mens mer 😊

Martine

07.07.2017 kl.17:02

Bruker menskopp, problem solved! Den varer i flere år :) Fint å slippe å bruke penger på bind og tamponger hver mnd. Slipper bind som stinker og tamponger som er plagsomme! Jeg er veldig fornøyd med menskopp :) Flere burde prøve det!

07.07.2017 kl.18:24

jeg er mer for at menskopper kan være gratis enn bind og tamponger, bare tenk på hvor mye plast som kastes og forsøpling a

Trine

07.07.2017 kl.18:32

Jeg er dame og har hatt mine plager med mensen, og fremdeles har. Men dette blir for dumt. Kjære vene. Jeg bæsjer en gang i døgnet, stort sett, hvorfor er ikke det gratis? Dopapir må vi alle kjøpe, fordi vi rett og slett bare må ha det. Nå må vi damer slutte å syte! Med vår syting og klaging og offer-mentalitet så ender vi opp med at vi nå egenhendig gjør oss til det svake kjønn!

Silje Lien

07.07.2017 kl.18:32

Tja. Jeg ser poenget ditt. Og dersom ting hadde vært gratis å produsere og å frakte, hadde det vært mulig. Men folk bruker av tiden sin på å lage og produsere (og ikke minst utvikle) alt vi bruker når vi har mensen. Eller for å unngå å få mensen. Fortjener ikke de å få betalt for jobben de gjør? Eller for å omformulere spørsmålet...: Ville du jobbet gratis?

Er forresten truser nødvendigvis ødelagt selv om det kommer blod i de? De går nok helt fint an å vaske.

T

07.07.2017 kl.20:03

Mat og dopapir må ALLE ha, ikje bare menn eller kvinner.. Tror det er litt av poenget her..?! Hvordan det går over hodet på folk skjønner jeg ikke! Tamponger og bind er det KUN kvinner som må bruke penger på! Idioter..

Runar

07.07.2017 kl.20:35

Til T:

Så du mener det er rett og rimelig at alle skal betale for at bare kvinner skal få bind gratis?

Jeg vet det høres ut som galskap, men hva med; Man betaler for de produktene man selv ønsker å bruke?

Amalie

07.07.2017 kl.21:36

Er veldig enig i de tingene som blir skrevet her, men blir også litt oppgitt over dem som kommenterer her. Dopapir er en luksusvare som vi i de vestlige verden har bestemt oss for at vi ikke kan leve uten. Mat kan dyrke selv så vipps blir det også gratis. Jeg selv kan ikke bruke menskopp, men må ha tampong og nattbind på dagtid, ofte opptil seks ganger om dagen. Mensen er ikke ett valg og bind og tamponger er snakk om helsemessige årsaker. Kunne skrevet mye mer om dette, men blir nok bare oppgitt over svarene andre mennesker gir tilbake.

07.07.2017 kl.21:48

Tror nok vi kvinner skal være sykt glade for at det i Norge er gratis helsehjelp i graviditet, og mer eller mindre gratis for oss å ta abort om vi skulle ønske det.

En fødsel koster da mye mer en beløpet vi bruker på bind eller tamponger i løpet av livet. Og en fødsel er på lik linje med mens en kvinne greie.

Og en del av oss vil på ett tidspunkt flytte sammen med en mann og få felles økonomi, da tar mannen sin del av kostnaden regner jeg med.

I tillegg så er det sånn at i noen deler av den verdenen vi lever i så har ikke alle råd til bind eller tamponger. De klarer seg fint de og gjennom mens uka. Blør så folk ser det, men de overlever det. Det hadde vi og gjort om vi måtte. Mens er ikke farlig! For de aller aller fleste hvertfall.

Noen ganger er det faktisk greit å være fornøyd med den støtten vi får som kvinner i Norge. Selvsagt kunne ting vært bedre på noen punkter, men gratis bind og tamponger står ganske langt nede på min liste.

Kjell

07.07.2017 kl.22:27

Er det noe mer du vil skattebetalerne skal betale for deg med det samme?

Kjell

07.07.2017 kl.22:41

Artig med denne Amalie, som mener dopapir og mat er luksusvarer vi fint kan klare oss uten eller bare dyrke selv, mens bind og tamponger er av kategorien liv eller død.

Kvinne

07.07.2017 kl.23:09

Vi skal ikke jobbe rævva av oss for at du blør hver måned og absolutt ikke bruker bind eller tampong. For d første er d ikke alle kvinner som faktisk blør hver måned, for d andre er det forskjellig hvor mye bind og tamponger kvinner bruker også har du mensenkoppen da. Det er mange som ikke har råd til mat også klær også. Vi kan bruke penger på de istede. Eller f. Eks eldreomsorgen osv osv

Kristin

08.07.2017 kl.09:01

Bind og tamponger er ikke gratis fordi staten kan ikke ta regningen for alt som er nødvendig for oss. Vi er også helt avhengig av mat, og ikke alle har tilstrekkelig råd til det heller. Men i Norge er vi heldigvis så priviligerte at de som ikke har midler til å dekke grunnleggende behov, får støtte fra vår gode velferdsstat.

Til slutt vil jeg legge til at fordi vi som forbrukere ikke trenger å betale, så er aldri et produkt eller en tjeneste gratis. Det er ikke gratis med skolegang eller sykehusbesøk, og det er ikke gratis med p-piller eller bind og tamponger selvom vi måtte slutte å betale for det. Det er staten (oss skattebetalere) som tar regningen. Og det synes jeg ikke alltid er en riktig løsning.

Når det er sagt: interessant debatt :)

Ingrid

08.07.2017 kl.10:07

Synes forsåvidt at kvinner burde få litt noen dager ekstra på egenmelding pga mensen og at mensprodukter burde skattlegges som mat 12,5 % og ikke som skjønnhetsprodukt 25%. Da blir det ihvertfall litt billigere (tar forbehold om dette har endra seg siden jeg leste om det for en del år siden).

MEN! Hva er det du skriver om at kondomer er ut? Skjønner ikke om det er en spøk eller om det å få gratis er ut? For kondomer er kjempeviktig og kjønnssykdommer i Norge øker som bare det fordi "alle" går på p-piller og ikke bruker kondom. I en globalisert verden blir det vanligere og vanligere å bli hiv-smitta, så BRUK KONDOM. Det er IKKE ut. Og det er dødsfett å kunne få det gratis og slippe og kjøpe det på butikken. Er også lett å bestille på nett :)

Maria

08.07.2017 kl.10:46

Vet du hva , vi er heldige. Vi bor i et av verdens beste land å har såpass mye sol er tilrettelagt for oss og får så god hjelp om det skulle være noe , å her klager vi over utgifter til tampong og bind , event smertestillende og truser? Blir for dumt spør du meg! Da har du ikke opplevd mye motgang om dette er det verste du kan tenke deg ! Blir irritert rett å slett

Anonym

08.07.2017 kl.10:59

Jeg er utorøig nok helt enig i at det burde være en form for støtte. Prevensjon for kvinner er i utgangspunktet også langt fra gratis. Både p-piller, p-stav og spiral koster en god del penger. (Jeg sier ikke at vi trenger å få dette dekt av staten, men mer som et poeng i forhold til hva som er forventet av oss jenter å bruke penger på). Mensen er i å for seg en ting vi ikke kan noe for. Gutter i utgangspunktet bruker mye mindre penger på nødvendige ting til kroppen en jenter, noe ikke veldig mange kan argumentere med. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om kroniske sykdommer som trenger medisiner eller behandlinger, dette er også noe kvinner kan slite med. Det å dra opp dopapir og mat er for meg litt lite gjennomtenkt. Igjen er dette noe alle trenger så det er ikke snakk om noe forskjeldsbehandling her. Jeg er personlig veldig fornøyd med velferdssamfunnet i norge, men det er vel ingen som har sagt at det ikke kan bli bedre? Jeg mener at skatt er noe vi alle må betale uansett for at alle skal ha like muligheter. Er du ikke enig så foreslår jeg deg å flytte til USA. Det å gi fra seg 2,50kr i mnd ekstra for at både men og kvinner skal ha likt grunnlag når det er snakk om menstrasjon så er vel ikke dette noe å grine for. Jeg kan med hånden på hjertet si at ingen i norge som betaler skatt vil få alvorlige konsekvenser av dette.

Jeg forstår at menge syntes det er en irrelevant diskusjon da det ikke er snakk om flere 1000kr i mnd, men tro det eller ei, så blir det penger ut av det. Eks, regn ut over et år så vil du ikke bli like glad for å se disse pengene så å si forsvinne ut vinduet.

Maria

08.07.2017 kl.11:35

Og en ting til , så må vi tenke over hva det vill koste staten, hva vill de måtte vike fra for at alle menstruerende kvinner skal få gratis tamponger eller bind ? Det er som du sier 7000 i året PR kvinne , og man har mensen en god del av livet , det er mye penger for staten som kunne gått til forskning av sykdommer eller andre ting som faktisk er mye mye viktigere !:)

Stine

08.07.2017 kl.12:57

Dette er sånn typisk jentegreie å klage over. Kan vel si det sånn at menn trenger mer mat enn oss og bruker mer penger på mat enn kvinner igjennom et helt liv. Likevel har jeg ALDRI hørt en mann klage over dette og krevd å få mat billigere. Vær glad du lever i et land hvor du har mulighet til å bruke mensbeskyttelse. Hilsen en som nettopp måtte punge ut 20.000 til tannlegen og synes dette er flisespikkeri

08.07.2017 kl.15:36

Aldri hørt om dei kalle navnene

Og dei som selge bind og tamponger vil tjene på at kvinnfolk får mensen

08.07.2017 kl.21:21

Synest mange av kommentarene her er ganske dumme for å være ærlig. Det burde komme en støtteordning for de under for eksempel 18, når det kommer til menstruasjon. Det har ikke noe med mat å gjøre det trenger begge kjønn sist gang jeg sjekket. Noen folk har virkelig ikke noe å tenke med. Og det å klage på at man har mensen gjør kvinner til det svake kjønn er bare tullball. Om noen synest det tenker jeg det gjør dem til en svak person istedenfor, merk jeg sier person ikke mann eller kvinne. Blir så oppgitt! Skulle trodd noen fortsatt lever på 1700 tallet!

Bra du tar opp sånne ting Martine ❤️

Yoda

08.07.2017 kl.22:10

Du blør jo gratis da :^)

Spørs om du vil kjøpe deg en minibleie for å fange det eller ikke.

1 rå kar😎

09.07.2017 kl.02:38

Ok. Jeg forstår situasjonen til alle jenter der ute, tro det eller ei. Men de som lager disse tingene bruker jo penger på å lage de. Ting vokser jo ikke på trær. Untatt frukt og blomster da😉. Saken er at hvis du ikke har råd til bind og sånt, syntes jeg direkte synd på deg. Dere får gjøre som "tante jåschlin" fra NRK Humor og demonstrere utenfor NAV. Ellers kan jeg bare foreslå å satse på FirstPrice👍🏼 Sorry, hvis dere regner kommentaren for useriøs. Hva vet vel jeg som er gutt🙄😅

huff. Enda en sånn diskusjon.

09.07.2017 kl.09:56

uansett om staten hadde dekket regningen ville du teoretisk sett betalt halvparten.

INGENTING ER Gratis.

du kan trøste deg med at det er billigere de gangene du får mensen enn når du ikke får det.. for det koster 100 tusner.

det er åpenbart at du er norsk. puter sydd under armene hele livet fører gjerne til at mye vil ha mer. Ingen land i verden har mere gratis for kvinner og menn forøvrig enn norge. og som alle andre bortskjemte nordmenn vill du bare ha litt til..

bare ett spørsmål. hadde du mensen når du skrev dette sutrete kjønnsdiskriminerende innlegget.

Siri

09.07.2017 kl.11:56

Du tar opp så mange bra tema og problemstillinger! Stå på!

Til neidafRI

09.07.2017 kl.12:38

Det at vi får humørsvingninger når vi har mensen kan ikke vi noe får?

Prøv du å ha mensen en måned så skal vi se hvem som er sutrete:))

Hold kjeft før du sier noe før du faktisk vet noe om hvordan det er å ha det.

Noen enkelte "menn" må ha baller nok til å respektere jenta når hun har mens, det er noe folk sliter med og vi kan ikke noe for det!

Life by Lea reiff

09.07.2017 kl.15:58

Elsker Gucci beltet på deg, super fint!

Anita husevåg

09.07.2017 kl.16:24

Det må jo lages det og. Det koster masse penger å produsere ting (uansett hva det er). Men med menskopp eller tøybind kommer du langt unna utgiftene. Da er det kun engangsutgift og evt vask for tøybind.

Frida

09.07.2017 kl.20:14

Setter stor pris på at du snakker ut om dette temaet, og er egentlig fullstendig enig i alt du sier. Men når du påstår at kondomer er "ut", så fallt jeg helt av. Hvordan kan du si noe sånt? Kondomer er det eneste prevensjonsmiddelet vi har for å beskytte oss mot kjønnssykdommer under sex, ikke en app eller et klesplagg.

Leo

10.07.2017 kl.18:52

Jeg må barbere meg en gang i uka. Hvorfor er ikke det gratis? Jeg må også spise daglig for å ikke dø av sult. Hvorfor er ikke det gratis?

10.07.2017 kl.20:51

Dette blir for dumt. Som flere har sagt, vi trenger mat også, hvorfor er ikke det gratis? Menskopp er for øvrig mye billigere (og langt mer miljøvennlig) enn bind og tamponger da det varer i 5-10 år.

150-399 kr per femte til tiende år er ikke noe å klage på.

Anne

10.07.2017 kl.20:58

Du skriver veldig bra. Temaet er kleint, men det må frem. Så helt supert at du treffer spikeren på hodet. Jeg kunne aldri brukt sånn kopp og er helt nødt til å ha bind, kan heller ikke bruke tamponger, på grunn av ubehaget med å ha en papirdott inni meg selv. Det er flott at det finnes så mange produkter til å møte behovene vi får når vi har den ubehagelige uken. Ser det er en del som sier, hva med dem som ikke har råd til mat, og dopapir? Men, tror dere ikke det hadde hjulpet disse familiene isåfall? Eller er det kun menn som er fattige i Norge? Skjønner ikke underbyggingen av argumentet. Tenker det hadde vært supert med gratis bind. Det hadde ikke funket eller overhode vært sosialt akseptert å gå rundt med blodige bukser om man ikke hadde hatt råd til disse månedlige produktene.

Anonym33

10.07.2017 kl.23:38

Synes det er er kjempe bra tema du tar opp her!! Jeg tenker akk det samme selv. HVORFOR skal JEG måtte betale for noe jeg IKKE har VALGT selv? Okei dere med dumme argumenter som dopapir, "mat hver dag og "dere trenger ikke bruke bind/tamponger/menskopp". Mat og dopapir er noe alle trenger? Ja det vet vi. Fullt klar over. Men det som jeg tror er hennes hovedpoeng og også mitt; er at det hadde vært kjekt om oss 50% kunne hatt omtrentlig samme utg.punkt som de resterende 50%. Ja alle kjøper dopapir og mat, men i tillegg så må det et "lite" ekstra beløp til hver 3 uke for halvparten av oss. Og dette er kjipe ekstra penger. Egentlig så trenger vi ikke dopapir, det er mulig å. bruke hånda for så å vaske den etterpå (jævlig ekkelt men sant). Du kan dyrke din egen mat, fiske din egen fisk osv. (Kan være litt krunglete, men absolutt en løsning!). Kan jenter som har mensen gå på jobb uten bind? Kan man trene uten bind? Kan man bevege seg uten at det renner nedover lårene uten bind? Svaret er:nei. Hvilken arbeidsgiver vil la deg blø rundt på jobb? -INGEN. Dette er faktisk ikke akseptabelt i samfunnet vårt! Og menskopp? Hvor uhygenisk er egt ikke det? Okei, har du mulighet til å vaske morgen og kveld så selvfølgelig! Men ta meg som et eksempel da, jeg er i militæret og har ofte hatt mensen i felt (og nei jeg kan ikke hoppe over, fordi det aldri har vørt mulig for meg. Har også prøvd p-stav som lot meg blø 5mnd i strekk til jeg tok den ut). Skal jeg gå rundt med en kopp i èn hel uke? Tror dere det er rilgang på vask og evig vann? -nei. Vi får også plutselig alarmer og øvelser og da er det kjipt å ha en kopp stappa opp. Okei, vi får litt penger i mnd, så klager selvfølgelig ikke der. Men vi får jo i utg. Det samme beløpet som gutta, og dette er ikke mye penger når du har regninger å betale i samma slengen. Jeg kan se for meg hvor mye studenter sliter med å ha råd til mens, da de fleste har lite penger og må betale alle utgifter selv. Gruer meg ril den tid kommer! Mensen er en forbannelse jeg ikke vil betale for! Og ja "gutter spiser mer enn jenter". Ikke i mitt tilfelle hvertfall, spiser minst like mye de fleste av oss, om ikke mer!

Ingvild

11.07.2017 kl.18:24

Er veldig enig med teamet som blir tatt opp her. Men slik som de andre sier er ikke mat elle dopapir gratis. Men jeg synes virkelig at mva.-en på bind og tamponger burde gått ned, fordi det er nødvendig produkt.

Kristofer

11.07.2017 kl.20:05

Hvis vi skal bruke samme utgangspunkt som er gjort i bloggen, vil det i løpet av ti år koste norske skattebetalere 18.186.000.000,- for å dekke opp for gratis tamponger og bind. Derfor er det ikke gratis.

EspenB

11.07.2017 kl.21:33

Bytt ut gratis med skattebetalt så blir teksten din mer korrekt. Siden det er ca 50% av befolkningen som menstruerer i en periode av livet - kvinner - så mener du at det er menn som skal betale. Eller kanskje du mener det er kvinner som har passert overgangsalderen som skal betale for dine bind og tamponger?

Marthine

11.07.2017 kl.23:01

Enig med de som spør hvorfor ikke mat og dopapir er gratis da. Eneste grunnen til at prevansjon er gratis er fordi staten tjener på at unge ikke får en haug uønskede barn. Derfor er ikke tamponger og bind gratis, fordi ingen sparer penger på at du ikke blør ut trusa på skolen.

Aina

12.07.2017 kl.11:06

Ideen er god, kunne godt vært gratis...og kan ikke sidestilles med andre nødvendigheter for den saks skyld...myndighetene kunne f.eks kutta ut tv-lisensen og gitt kvinner utstyr til mens gratis slik som med inkontinensbind etc...går du til legen og klager over urinlekkasjer, får du attends eller annet inkontinensutstyr gratis...og de kan brukes til mensen også...jeg har operert vekk livmor og får aldri mensen igjen og takk himmel for det!!!

Veronica

12.07.2017 kl.11:46

Hvordan skal produsentene av sanitetsproduktene fortsette å produsere det vi trenger til mensen, om det skal være gratis? Og mener du at staten skal finansiere det, så er det fremdeles vi som betaler for det.

At det går AN å være så korttenkt. Forsøk å produsere noe som folk er avhengig av, uten å få betalt for det. Sier seg selv at det ikke nytter.

Og hva med bleier, som barn trenger? Toalettpapir? MAT?

Kjære vene, les litt økonomi.

Jente

14.07.2017 kl.12:43

Selvfølgelig hadde et vært deilig om tamponger og bind hadde vært gratis! Men ærlig talt, det ville kostet staten utrolig mye penger, mer enn du tror. Det finnes så mange andre viktige og betydningsfulle ting i samfunnet man kunne brukt disse milliardene av penger på.

Som mange her allerede har skrevet, det er vel da også nødvendig å få mat, tannkrem og dopapir gratis? Med ditt hovedargumentet, at "vi ikke kan noe for at vi blør" er det vel også relevant å få mat sponset av staten. Oss jenter burde vel også få gratis bher.

Vi er sånn sett uheldig med mensen, men gutter ser det vel også på som et slit å måtte barbere seg. Og sånn er det bare, man må prioritere økonomisk. Tviler sterkt på det å bruke (MAKS) 100kr på mensen-nødvendigheter i måneden er noe som svekker manges økonomi i stor grad. Det er noe man automatisk regner med i budsjettet. Hvis ikke finnes det faktisk nettsider hvor man kan få tilsendt gratis tamponger osv! Prøv å sjekk det ut:-)

I midlertidig er det kanskje lurt å finne noe annet å bruke engasjementet sitt på? God sommer!

17.07.2017 kl.14:19

Ingen tivnger deg til å bruke truse og tamponger.

Person

18.07.2017 kl.17:20

Åååå gid, hadde det ikke vært såååå deilig om alt vi trengte for å overleve var gratis?

Som flere har sagt det, er ingen som tvinger deg å bruke tampong og du trenger det ikke heller. Det er en luksusvare som flere millioner om ikke mer av jenter og damer over hele verden har ikke tilgang til! Har du ikke lyst å betale for de så har du flere gratis alternativer, om du er litt oppfinnsom...... Og kor i gran skauen fikk du ideen at 50% av verdens populasjon er dammer og 50% av Norges populasjon er Damer?

Skriv en ny kommentar

hits