Når homoer er i veien

Categories Tanker 💭

PRIDE

I disse dager er det Oslo Pride, og jeg kjenner på en sikkelig stolthetsfølelse. Jeg kjenner på en stolthetsfølelse fordi vi har kommet dit vi har. Jeg kjenner på en stolthetsfølelse fordi det i år igjen vil gå mennesker i Pride Paraden som ikke er homofile, men som vil gå for vennene sine som ikke tør, for søsknene sine som ikke tør og for de menneskene som ikke har mulighet til å delta fordi homofili fortsatt er ulovlig der de kommer fra. Jeg er stolt fordi vi leder an. 

Jeg ser i kommentarfeltene at det alltid dukker opp en eller flere som syntes at det er for mye homofokus, at det dukker opp mennesker som hater og mennesker som informerer om hvorfor homofile ikke fortjener like rettigheter som oss heterofile. 

Og når disse menneskene spør hvorfor vi trenger homofokus, så mener jeg de helt på egenhånd viser hvorfor. 

Som for eksempel Per: 

Ut i fra profilen til Per er han 37 år gammel og har to små barn. Og Per gir meg enda en grunn til å ville feire Pride! For jeg vil feire for barna til Per, for at de skal ha muligheter til å elske hvem de vil, for at de skal lære at homo er greit og for at de skal se mangfoldet av oss mennesker.

Men også på grunn av holdninger som Øyvind har. 

Fordi ingen kan læres opp til å være homo, på samme måte som ingen har lært opp meg til å bli hetero. Fordi holdninger som dette er giftige, og vi trenger større forståelse. Øyvind gir meg en grunn til å feire Pride, for å vise at homofili ikke er et valg, for å vise at homofili ikke er en påvirkning og for å vise at homofili er helt greit! 

For ikke å snakke om holdninger som Kasper sine: 

Kasper ser ut til å være 14 år. Og han gir oss ENDA en grunn til å snakke om homofili. For selvfølgelig har homofilie sex, og syntes at det er digg. Kasper gir meg en grunn til å ville feire Pride, ikke bare denne uken – Men på skolen, i seksualundervisningen og i media. 

Disse holdningene og all denne uvitenheten gir oss grunner til å kjempe for like rettigheter, kjempe for rettferdighet og for at homofili er greit. 

Happy pride, og lenge leve kjærligheten.

Alt er LOVE. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Når homoer er i veien

  1. Hvor er disse kommentarene blitt skrevet? Hele meg skjelver av sinne. Jeg er selv lesbisk og jeg har aldri lest noe mer trangsynt i hele mitt liv. Gang på gang beviser enkelte at de tror at homofili er en livsstil. At man VELGER. Det er for faen ikke en livsstil. Man kan ikke sammenligne å være homofil med å velge å være veganer (for eksempel). Veldig bra ordlegging i dette innlegget – i motsetning til hva jeg skriver akkurat nå fordi jeg blir sint samtidig så fortvilet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *