hits

Kapital, helt serist?

Jeg er 19 r, og burde antakeligvis bry meg mer om sminketips, de nye trendene og hvilke juicer som er best. Dette er hvert fall det de bladene som skal gjelde for min alder skriver om. Den siste tiden har jeg derimot ftt ynene opp for business-magasinet Kapital. Jeg er muligens langt under mlgruppen, men syntes det er spennende engasjere meg og g litt utenfor den rosa boblen jeg i utgangspunktet fler at jeg ikke passer helt inn i. 

I gr hadde Kapital kring av Norges mektigste kvinner, og jeg fulgte kringen beundringsverdig over nett. For en liten stund siden postet de en film p Facebook der de reklamerte for dette, der hovedfokuset i filmen var vesker, hye heler og andre svrt feminine ting. Allerede da stusset jeg, for det var ingen resultater, mektige stemmer og noen forklaring p hva en mektig kvinne er - For jeg hper ikke en mektig kvinne m bruke hye heler for vre mektig. Eller hold-in strmpebukse som ble delt ut i goodiebaggene i gr kveld, i flge Sandra Bruflot, 1. nestleder i Unge Hyre.

For det er flott at man har fokus p kvinner og at man snakker om problematiseringen rundt kjnnsroller, likestiling, forskjellsbehandling og forventinger. Men mitt inntrykk er at enda et magasin fokuserer p det feminine og selv er med p underbygge kjnnsrollene, noe de ogs gjorde med tittelen "Gullvagina" p et av magasinene for en tid tilbake. 

For hvis dette var en kring av Norges mektigste menn (som vel ikke er en kring som eksisterer???), hadde man da delt ut goodiebagger bestende av magasinet VI MENN, en barberhvel, en sykkelpumpe og litt viagra? Kun for signalisere at de er menn, menn og atter menn? 

Den anerkjennelsen disse kvinnene fortjener er et diplom for den viktige jobben de gjr, for vre forbilder og for lede ann for oss andre. For tips til hjemmet, antrekktips og hrkremer kan de ta meg seg alle andre steder. Kjnnsrollene forflger oss hvor enn vi gr, og jeg sier ikke at man ikke skal skille p menn og kvinner - Men jeg vil trre pst at dette bremser likestillingen vi iherdig nsker. For ikke snakke om forventingene. 

Jeg m innrmme at jeg hpte at Kapital sin film om kringen var en drlig parodi, men s feil kan jeg ta. Jeg syntes det er synd at man ikke kan ha et magasin som ikke er s fordummende og underbyggende. 

For vi kvinner behver andre ting en tips, triks og kremer, for det er faktisk ingen av disse tingene som gjr oss mektige. 

 

Facebook HER - Instagram HER - Snapchat Martinehalvs 



 

// Marty

3 kommentarer

Spennende tema dette her. Hele utdelingen virker noe gammeldags.

Veldig bra skrevet!!

Hva tenker du om at barne og ungdomsbladet Julia delte ut yevipper? Aldersgruppen er 8-15 r.. jeg synes det er helt sykt. Liker s godt lese det du skriver.. du er definitivt en av mine favoritter. St p, Martine <3

Skriv en ny kommentar