Selvfølgelig er det greit!

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Det blir mer og mer populært å vise seg selv naturlig og det blir mer og mer fokus på naturlig skjønnhet. Kvinnebladene hiver seg på trenden og viser frem rollemodeller uten sminke, der de forteller om sine naturlige skjønnhet. Men hver gang dette gjøres syntes jeg man fortsetter å lage uoppnåelige forestillinger om skjønnhet. For skjønnheten hylles, og det gis utrykk for at skjønnhet er betydningsfullt. 

Personlig så har jeg utfordret meg selv på det å ikke bruke sminke i settinger jeg tidligere ikke har turt, men mye fordi jeg har ønsket å bli mer komfortabel i min egen kropp og fordi jeg har ønsket å bli glad i meg selv slik som jeg er. Det har faktisk hjulpet, selv om jeg har en lang vei å gå. 

Vi gjør ikke ting noe bedre ved å normalisere naturlig skjønnhet, vi gjør ting bedre ved å gi mindre oppmerksomhet til skjønnhet. For sminke er ikke en svakhet, og jeg mener at det ikke er der problemet vårt ligger. 

Vi skal ikke oppdras med at det er feil å ville fremme seg fra sin beste side, at det er feil å ville se godt ut eller at det er feil å ville føle seg fin. Selvfølgelig er det greit å være fin, og selvfølgelig er det greit å ville føle seg fin! 

Det er greit å ville sminke seg – Man skal ikke snakke ned dette, for det er helt greit! Jeg mener heller at det kommer an på hvorfor man gjør det, og hvem man gjør det for. 

Det er greit å ville pynte seg – Vi må ikke snakke ned det å ville pynte seg og det å ha et ønske om å ta seg godt ut. 

Det er greit å ville ta vare på seg selv – Det er ikke rett å si at det å ville ta vare på seg selv fysisk og psykisk er feil. Jeg syntes det er godt å vite at det er andre som av og til går for lenge uten å shave leggene, klippe de slitte tuppene eller smøre de tørre armene, men vi skal ikke normalisere det såpass at det er feil å ville gjøre det. 

Vi har en forventing til skjønnhet og utseende, og jeg mener det er viktig å vise frem det ekte. Jeg vrenger meg av reklamer som skal få oss til å fornekte strekkmerker og uren hud, gjennom sin egen økonomiske interesse. Men ønsket om å ville vise frem seg selv fra sin beste side er ikke feil. Det er fantastisk at vi sakte men sikkert kan vise frem det normale, for jeg finner en støtte og trøst i det. Samtidig så syntes ikke jeg at jeg skal skamme meg fordi jeg liker å pynte meg, sminke meg eller freshe meg opp. 

Som sagt handler det om hvorfor vi gjør det, og hvem vi gjør det for. I dag satt jeg på nye vipper, og føler meg sinnsykt fin – Og det syntes jeg er greit. I vår kamp mot et bedre samfunn uten så forbanna mye press trenger vi fjes med mye sminke, lite sminke og null sminke. Det siste vi trenger er enda flere fasiter. Vi trenger mangfoldet!

Og vi trenger at det er greit. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 


Gleder meg til den dagen det blir sjukt sexy å være glad! 

 

// Marty

3 kommentarer

3 thoughts on “Selvfølgelig er det greit!

  1. Helt enig med deg på alle punkter. Det som er feil er når andre skal fortelle deg hva du burde eller ikke burde gjøre med kroppen din. Det er din kropp og ingen andre har noe som helst med hvordan du vil bruke den. Hvis du føler deg fin med masse sminke, flott, bruk masse sminke. Hvis du trives best uten, flott, gå uten. Hver person er forskjellig og bør gjøre det som får dem til å føle seg mest komfortable her i livet. Hvis vi virkelig mener at det er det indre som teller, så gjelder dette også når utsiden ser smashing ut. Det føler jeg ikke alltid folk mener i det samfunnet vi lever i idag. Føler det ordtaket er forbeholdt de som er mindre forfengelige, mens de forfengelige blir sett på som usikre og mindre intelligente. Jeg vil ikke leve i et slikt samfunn i alle fall, for det er helt galt i mine øyne.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *