Be de holde kjeft, og tren videre.

Categories Tanker 💭

Jeg kan umulig være den eneste som har fått med meg at Fitness24Seven har laget et eget treningsrom for jenter. Personlig visste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte når jeg så det. For jeg stusser litt på forklaringen og bakgrunnen for at de har gjort det. Hvis den oppriktige grunnen er at jentene føler et ubehag når de trener med gutter og at de føler at de ikke får være i fred – Da mener jeg at man tar tak i HELT feil enda av problemet. Det er skremmende at det i denne saken er snakk om voksene mennesker, for hvis det er et problem at kvinner og menn trener sammen, fordi mennene oppfattes ubehagelig mener jeg at det er feil mennesker som må finne løsninger. Strengt talt sett burde vel disse mennene i såfall burde få forbud mot å trene der. 

Jeg trener selv på treningsstudio, og tanken har aldri falt meg inn at jeg skulle ønske at jeg hadde et eget rom å trene på. Faktisk opplevde jeg tidligere denne uken å finne dette bildet av meg selv på nettet:

 

Jeg ønsker å påpeke at dette bildet er tatt i damegarderoben. Men jeg gikk ikke til ledelsen for å spørre om et eget rom å skifte i. For problemet ligger vel heller i våre holdninger. Jeg mener det er å skru tilbake tiden og sette er grovt spørsmålstegn ved likestillingen når man iverksetter tiltak som dette. Jeg vil tørre å si at de drar det så langt som å sykeliggjøre kvinnene, og jeg lurer på hva vi som damer hadde sagt hvis mannfolka hadde fått et helt eget, hellig rom – Der du skulle slippe å trene med oss. 

Vi har et enormt fokus på kropp og utseende, og vi bekjemper ikke noen av delene ved å kle på oss, lukke dører og finne oss i at vi blir skilt fra hverandre. Jeg forstår at det er gunstig for treningssenterne, og jeg kan forstå argumentene som handler om at man som kvinne føler at man kan slippe seg mer løs, slappe av og at man kan få svetteringer uten å føle seg ubekvem. I bunn og grunn handler jo dette om kropp, selvfølelse og selvtillit, og det er jo også der vi må begynne. Hvis kropp kunne få vært kropp, hvis man kunne trent uten at hensikten handlet om at man skulle bli deilig, hvis mannfolka kunne sluttet å objektivisert og hvis vi damer kunne vært litt rause, og ikke så kritiske til hverandre – Hadde vi sluppet dette. Dette er selvskapt, og jeg nekter å finne meg i det. 

Her er dermed et bilde av rumpa mi, til du som snikfotograferte meg, og til de eventuelle mannfolka som ikke klarer å holde øynene sine for seg selv (dessverre i ført sofatruse). 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

// Marty

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Be de holde kjeft, og tren videre.

  1. Synes du tenker litt snevert her. Det finnes utallige grunner for at det er veldig bra at i det minste én gym i byen har lukket jentegym (kontra et fåtall andre gym som har åpent “jenteområde”). Jeg hadde nok aldri trent på senter hvis det ikke var for fitness24seven, dette er det flere sammensatte grunner til som for meg ikke har med dårlig selvtillit eller menn å gjøre. Flere av sentrene i denne kjeden har hatt jentegym i en årrekke (minus den som lå ved Alexander Kiellands plass hvis jeg ikke husker feil).
    Nevner også at jentene ikke er pålagt å trene på jentegymmen, det er kun et tilbud hvis man ønsker. Det er aldri fullt på jenteavdelinga og det er jenter som trener i fellesområdet også, inkludert meg selv hvis jeg vil bruke et apparat som ikke jenteavdelingen har. Det er all slags kvinner som benytter seg av dette tilbudet og det er mange som bruker fellesområdet i tillegg i løpet av økten sin. Noen jenter oppholder seg kun på fellesen, man står altså fritt til å velge. Ellers er det en positiv opplevelse å være kunde hos de – rimelig, rolig og åpent hele døgnet.
    Jeg forstår at du har en annen vinkling her, men dette handler nok ikke utelukkende om kroppspress. Du var kjapp å trekke konklusjonen om at jenter har dårlig selvtillit om de trener på jenteavdelingen og at dette er grunnen til at jentegym finnes. Jeg som bruker den veldig mye tviler sterkt.

  2. Latterlig opplegg med jenteavdeling spør du meg. Hva synes vi om området der bare menn får trene? Helt lættis og helt feil vei å gå!

  3. Jeg kjenner flere muslimske jenter som setter stor pris på et eget jenterom når de skal trene. Hvis dette gjør at flere kan komme i gang med trening så er det bare helt supert 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *