En annerledes sommer

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️


 

Heialleihopa. Lørdag, jobb og C kommer endelig hjem fra en liten hyttetur han har vært på. Jeg vil også på hyttetur…. Haha:( C og jeg har prøvd å komme oss på hans familiehytte nå i snart ett år, og det har enda ikke skjedd. Haha, er det mulig… 

I går skrev jeg om hvorfor jeg valgte å slutte på videregående. Du kan lese det HER. I den forbindelse fikk jeg en kommentar om at jeg burde slette innlegget, fordi det kunne påvirke andre ungdommer dårlig. Min beslutning handler jo verken om at jeg syntes videregående er dumt, eller at jeg ikke syntes at det er viktig. I bunn og grunn handler det jo kun om at for min del, var det den beste løsningen.

Jeg anser ikke meg selv som en drop out, i og med at jeg fullfører videregående. Men jeg oppfatter det som en enorm tabu å gjøre noe annet enn hva som forventes, uten helt å skjønne hvorfor. For videregående er viktig, men det finnes så vanvittig mange måter å gjøre det på – Til tross for at man tror og føler at det kun finnes en eneste fasit. Jeg tror faktisk det hadde vært flere som fullførte videregående hvis man åpnet for flere muligheter å gjøre det på. Jeg syntes også det er synd at man sier at det påvirker dårlig, for det er snakk om forskjellige historier og muligheter. Jeg ser på det som en mulighet å få gjøre det på den måten jeg gjør – Og overhode ikke noe som er negativt. 

Vi er vanvittig heldige som har de utdanningsmulighetene vi har og vi er heldige som har så mye å velge mellom. Det er til en stor grad opp til oss selv om vi ønsker å benytte oss av de eller ikke, men vi burde hvert fall ikke flire det bort eller stresse det bort. 

Den største forskjellen fra i år til tidligere er at jeg ikke har hatt ferie i hele år. Det er rart, uvant og jeg kjenner det på kroppen. Samtidig så trives jeg godt i hverdagen og i mitt forsøk på å ha rutiner. Sommerferien i år er overhode ikke på åtte uker, men på en måte så er det liksom helt greit. 

Jeg syntes altså ikke at det er negativt å fortelle om andre måter å fullføre på, jeg vil heller påstå at det er en styrke, for ikke snakke om en gode vi er så heldige å ha. Til syvende og sist så handler det jo om å veilede oss og gjøre oss klare for voksenlivet, og voksenlivet har jo en haug av forskjellige veivalg. 

 

// Marty

 

2 kommentarer

2 thoughts on “En annerledes sommer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *