Derfor sluttet jeg på videregående.

16.06.2017 - 12:32 4 kommentarer

Det snakkes idag om hvor mye tid på skolen som kastes bort på tullball, hvor mange dager skoleruta burde inneholde og hvor feil inntrykk elevene får av inngangen til arbeidslivet. Jeg valgte å slutte på videregående, og dette er en av grunnene. Jeg sluttet fordi det var for mye dødtid, og fordi jeg ville ut i arbeidslivet. 

Det er ingen hemmelighet at det er et enormt press på skolen, og dette presset er tøft. Jeg ser alle argumentene om at arbeidslivet også er tøft, men jeg mener at man ikke kan sammenlikne en 16 åring, og en 40 åring. Det skal være greit å syntes at det er tøft, at det er mye press og mange forventinger når man går på skolen. Jeg syntes det, og for min del kunne det bli så ille at jeg ble syk. 

I arbeidslivet trives jeg derimot mye bedre, til tross for mye mindre ferie og lengre dager. Og det er her jeg mener det skurrer.

Jeg kan, så lenge jeg kan huske, huske månedene etter påskeferien som behagelige på skolen. Det har de siste årene vært tynget av eksamener, muntlige tester og ting som har vært både tungt og krevende. Samtidig så har det vært enormt mye fritid og døtid, og mye av denne døtiden har vært obligatorisk å delta på. 

Det har vært obligatorisk å være tilstede når jeg overhode ikke har trengt det. Jeg har full forståelse for at det i utgangspunktet skal være sosiale, gode sammenkomster, men jeg ser ingen verdi i å se tre filmer i løpet av en skoledag, fordi man må være tilstede. Som oftest har det endt med at man har fått reise hjem mange timer før man skal, eller at man kun har trengt å møte opp. 

Derfor valgte jeg heller i år og ha mange eksamener på egenhånd, og komme meg ut i arbeidslivet. For all den tiden jeg de siste årene har "kastet" bort på skolen, kunne jeg jobbet og gjort mye annet som er mye mer nyttig og viktig. 

Jeg vet at skolen er en viktig sosial arena, og man skal få lov til å være ungdom, prøve og feile. Men jeg oppfatter skoleåret som rotete, og at det overhode ikke er tilrettelagt for elevene sitt beste. 

For det stemmer at man som skoleelev har mye skole, fritidsaktiviteter, ekstrajobber, og hvis man først skal ha all denne døtiden burde vel den kunne brukes til noe konstruktivt? For jeg har aldri funnet det spesielt motiverende og givende å sitte inne, uten å lære noe som helst - Kun fordi skolekalenderen sier at vi må. For hvorfor er det ofte slik at det er lagt opp til mer undervisning etter at eksamen er gjennomført? 

Skolen er viktig, men hverdagen er rotete. Jeg vet at skole er til for vårt eget beste, men det trengs en oppussning. 

Og den trengs nå.

 

Facebook HER - Instagram HER - Snapchat Martinehalvs



 

 

// Marty

 

 

4 kommentarer

16.06.2017 kl.15:33

sjukt bra skrevet

16.06.2017 kl.15:41

Jeg går 2. året på vgs nå og må innrømme at dette egt ikke er noe jeg kjenner meg igjen i (utenom denne siste skoleuka). På en annen side vil jeg tro det kanskje kan ha litt å gjøre med hvilke fag man har, hvilken skole man går på og hvor flink læreren er til å legge opp timene. Tiden etter påske har for min del vært fylt med prøver og innleveringer og det har vært flere uker i stress hvor jeg har hatt prøver konstant. Denne dødtiden som du snakker om har derfor for min del vært fylt med prøveøving.

Thomas Frydenberg

16.06.2017 kl.15:41

Synes definitivt du har mange gode poenger her.

Kari

17.06.2017 kl.09:35

Ble først skikkelig bekymret for at innlegget ditt potensielt kunne få ungdom til å tenke skole var bortkastet.

Men så kom du dit jeg kjenner meg så alt for godt igjen. Jeg er ganske overbevist over at jeg kunne fullført videregående på halve tiden. Det føltes som 3 bortkasta år av livet mitt. Jeg mener at skolegangen og hva man faktisk lærer er ekstremt viktig.

Men som du sier, 3 filmer på rad er bortkastet.

Skriv en ny kommentar

hits