Jeg er redd for islam.

Categories Tanker 💭

I den siste sesongen av Skam er det Sana som har tatt hovedrollen, hun har tatt oss med i en verden bestående av sin egen frustrasjon og religion. Hun har fortalt om hvordan det er å stå mellom forskjellige kulturer og hvor vanskelig det er å føle at man aldri strekker til. Jeg forstår Sana godt, jeg forstår at hun er sint og at hun er fortvilet. Det rare er at jeg faktisk klarer å kjenne meg igjen, ikke i religionen. Men i følelsene hun snakker om. 

I formiddag kom det frem at regjeringen vil forby ansiktsdekkende plagg i skolen, og jeg er helt enig. Jeg er enig fordi det handler om kommunikasjon, fordi det handler om trygghet, fordi det handler om å bli kjent. 

Jeg er åpen for mangfold, jeg er åpen for forskjellige kulturer og jeg er åpen for flertall. For min del handler det ikke om verken kritikk av mennesker eller av religion, men om min egen skeptisk og min egen trygghet. For jeg finner det fremmed og jeg lyver hvis jeg sier noe annet enn at jeg syntes det er skummelt. Jeg skal ikke trekke inn kort som at det er kvinneundertrykkende, for i denne settingen så handler det i utgangspunktet om noe annet. Det handler ikke om de som bruker det, men om vi som ser det og vi som ferdes med det. 

For åpen kommunikasjon burde gjelde for alle, og ikke bare for noen. Bruk av ansiktsdekkende plagg gjør at kommunikasjonen blir mangelfull. Det lager skaper skille, et skille mellom oss, mellom kommunikasjon og mellom trygghet. Og det skille klarer jeg ikke å støtte. 

Så ja, jeg er positiv til at man forbyr ansiktsdekkende plagg. Men ikke nødvendigvis av samme grunner som nettavisene sine kommentarfelt mener. For disse kommentarfeltene er begeistret for nyheten, men ikke nødvendigvis fordi barna deres skal kunne se læreren sin i øynene, men fordi de bærer et generelt hat ovenfor Islam. Om det kun er hat, eller om det også er en dose frykt vet jeg ikke. Men disse holdningene smitter, og respekten ovenfor muslimer i arbeidslivet blir automatisk svekket – fordi “vi burde sende alle muslimer tilbake der de kommer fra, fordi det ikke bor noe godt i dem”. 

Jeg er også redd for Islam. Jeg er redd fordi jeg ikke har kunnskap, fordi terroristene bomber i Allah sitt navn og fordi media fremstiller de som syndebukker. Men jeg har venner som spiller fotball, som jobber i klesbutikk, som er på fest, som synger, som danser – Men som også ber til en annen gud enn vi helst ønsker.
Vi trenger at de er litt smidige med oss. At vi kan møte de, se de i øynene og kommunisere slik vi ønsker. De må ha forståelse for at vi føler det som vi gjør. De må informere oss, og de må ikke stenge seg inne. Hvis de setter seg på bakbena skapes det et enda større skille, og det er det skillet som er farlig. 

Skam gjør et tappert forsøk på å gjøre oss litt smidigere og for å få oss til å forstå litt bedre. Jeg tror vi trenger det, jeg trenger det hvert fall. Jeg er ikke nødvendigvis redd for ansiktsdekkende plagg fordi det representerer Islam, men fordi jeg ikke vet hva som er under og fordi jeg overhode ikke klarer å relatere meg til det. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs


 

// Marty

 

 

 

 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Jeg er redd for islam.

  1. Jeg blir egentlig sykt provosert. At du er for, for å krenke rettighetene til et menneske? Hvor sykt er det ikke å generalisere hele religionen fordi du er rett for et plagg? Alle religioner har sine symboler som folk bærer og praktiseres med respekt! Jeg er så jævlig lei av at folk skal generalisere Islam, fordi visse mennesker ikke praktiserer Islam på riktig måte. På tide å åpne øyene å fatte at det er folk som ikke skjønner en dritt av Islam som ødelegger for alle andre muslimer.

  2. Jeg blir provosert når jeg leser innlegget ditt. Det er ironisk at du mener at de som går med ansiktsdekkende plagg skaper et skille når det er du som skaper et skille ved å nettopp ha fremmedfrykt. Er det ikke litt rart å skrive at man er for mangfold og andre kulturer, men har lyst til å forby et klesplagg fordi det er fremmed?? Og er det ikke litt rart at du bruker argumentet undertrykkende når du selv vil undertrykke folk ved å nekte dem i å gå i et klesplagg?? I tillegg mangler du kunnskap om terrorisme og Islam når du føyer alle under en kam og setter likhetstegn mellom terrorister og Islam generelt. Jeg syns du bør tenke mer over det du ytrer og sette deg bedre inn i alle samfunnstemaene du tar opp. Jeg har lest gjennom bloggen din og innleggene dine er preget av manglende kunnskap og forståelse for problemstillingene du skriver om.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *