Den gangen han voldtok.

Categories Tanker 💭

TW.

Jeg bemerker at dette ikke er min historie, og at den er gjengitt med ønske fra personen selv. Den er beintøff, brutal og viktig. Personen har et ønske om å dele og jeg setter pris på at personen har valgt min plattform. Jeg ber om at det leses med respekt og forståelse. 

________________________________________________________________________________________________________________________________


 

Det dunker i ørene mine. Alt dunker. Festen er heit. Jeg føler meg heit. Jeg drikker øl, til tross for at jeg ikke liker øl. Jeg later som, jeg er faktisk sinnsykt flink til å late som. Jeg drikker mye øl, mer enn planlagt. Som vanlig. Jeg koser meg, jeg føler at alt slipper taket og jeg føler meg bra. Bra på den måten at jeg gir faen, i et øyeblikk føler jeg meg som Queen B. Kroppen er blandet med øl, frossenpizza og en bortgjemt angst. 

Takk kjære øl, takk for at du overdøver mine egne tanker, min egen luktesans, min egen frustrasjon og festens vibber. Takk for at du lar meg danse, være fri og elsket. Elsket av deg.

Fulle meg elsker å danse. Edru meg hater å danse. 

Jeg merker at han ser på meg. Han er fin, han er markert. Han er deilig. Jeg stiller meg spørsmålet om han pleier å være så deilig. Nei. Igjen takker jeg ølen. 

Jeg lurer på hvorfor han ser på meg. Tjukke, ekle og lille meg. Jeg som napper kjønnshårene mine med en pinsett for at alt skal forsvinne. Jeg som prøver alt av forbanna tips og triks som dukker opp, og føler meg mislykket. Uønsket. Han fanger meg med blikket, og jeg føler oppmerksomhet fra noe annet enn ølen. Det er deilig. Det er behagelig. 

Fulle meg aksepterer meg. Edru meg hater meg. 

Før jeg vet ordet av det drikker jeg fra hans øl. Nei, det er ikke øl. Det var noe helt annet, og jeg liker det bedre. Det er bitrere, surere og strammere.

Og jeg blir enda fullere. 

Han tar på meg, og det er fint. Jeg trekker til meg all oppmerksomheten, og lurer på om det er mitt nye salgskupp fra Bik Bok som gjør det. Han spør om jeg vil bli med på do. 

Fulle meg takker ja. Edru meg takker ikke ja til sånt. 

Uansett så må jeg jo tisse. Problemet er ikke at han vil tisse. Han vil kline. Det er greit, for til tross for at det har blitt hull i strømpebuksa og den ene løsvippen er på vei av tenker jeg at litt klining ikke er noe problem. 

Fulle meg kliner med hull i strømpebuksa og med løsvippene på svei. Edru meg kliner ikke uten å ha pusset tenna. 

Han tar litt mer. Litt hardere. Jeg tenker ikke. Jeg føler ikke. Kroppen min skrur seg av og jeg lukker øynene. Jeg vet ikke om jeg sier noe. Jeg merker at jeg har mensen. Fy faen. Mensen nå. Jeg vil ikke. Stopp. 

Jeg hører han kaller meg ekkel. Ekkel fordi jeg har mensen. Han sier noe mer. Jeg vet ikke om jeg hører, eller ikke vil høre. Jeg mumler, men får ikke frem et ord, tror jeg. 

Fulle meg blir voldtatt. Edru meg blir ikke voldtatt. 

. . .

Jeg lukker opp øynene. Jeg ser ned over lårene mine som er dekket i blod. Hodet mitt dunker. Jeg ser den ødelagte strømpebuksa under vasken. Underlivet mitt svir, det dunker og jeg skjønner at alt kommer derfra. All smerten, all skammen og all dritten. Jeg reiser meg, og til tross for at rommet snurrer kan jeg ikke unngå å se meg selv i speilet. Det er da det kommer. Det er da jeg begynner å hate, det er da jeg tenker at jeg angrer på at jeg ikke var fornøyd før. For nå kan jeg umulig elske. 

Jeg fomler etter telefonen min, og jeg har fått en melding. “Sorry. Ble litt ivrig. Var ikke planlagt at du skulle ha mensen”. 

Festen er avsluttet. 

I dag er det tre år siden dette skjedde med meg. Først idag tør jeg å prate om det. I tre år har jeg hatet, grått og gitt opp. For den kvelden tok han fra meg det lille jeg hadde av meg selv. Han tok det og tråkket på det. Du tenker kanskje at jeg la opp til det selv? Jeg har tenkt akkurat det samme i tre år nå. Jeg har tenkt at det var den dumme kjolen fra Bik Bok som lyste at det var greit. At det var min skyld som drakk. Som lot meg forføre. Som svimte av. 

I dag angrer jeg på én ting og det er at jeg ikke anmeldte. Jeg anmeldte ikke fordi jeg trodde det han gjorde var greit. Fordi jeg trodde det var min skyld og at jeg fortjente det. Jeg trodde det var greit at han hadde sex med meg når jeg så vidt kunne stå oppreist. Når jeg var bevisstløs. 

Men det er verken mitt antrekk, mitt alkoholinntak eller mitt utseende som gjorde at jeg ble voldtatt. Det var han. Og kun han. 

For fulle meg ble voldtatt, og det var ikke min skyld. 

– Anonym 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

Edit: 

// Marty

36 kommentarer

36 thoughts on “Den gangen han voldtok.

  1. Dette var da visselig ikke en voldtekt. Det er ikke voldtekt når man frivillig har fyllesex på dass og angrer på det etterpå. Det er en epidemi av jenter som gjør dumme ting i fylla som de angrer på som mener seg voldtatt. Det å gjøre dumme ting i fylla som man angrer på betyr ikke at du kan slippe å ta konsekvensene av det. Og jeg har en liten mistanke om gutten i denne historien nok angrer like mye på at han hadde seg med denne jenta i fylla. Bør han føle seg voldtatt? Det er på tide av jenter slutter å skylde på alle andre enn seg selv når de angrer på ting. Ikke kall anger for voldtekt, det gjør bare at de som faktisk blir voldtatt har mindre sannsynlighet for å bli trodd.

  2. Martine Halvorsen: Men minutter etterpå er hun altså bevisst? Det at man ikke husker ting er ikke ensbetydende med voldtekt. Det hun faktisk fremstiller er at hun ønsket seg intim omgang med ham, og det ble gjennomført et samleie. Hva hun enn måte “føle” i ettertid er ikke ensbetydende med voldtekt. Og hun var altså ikke mer beruset enn at hun husker hva som skjedde før og etter. Et lite tankeeksperiment: Hvis jeg våkner opp med en blåveis og ikke husker hvordan jeg fikk det. Betyr det at jeg har vært utsatt for blind vold? Eller kan det like gjerne være at det var jeg som utsatte andre for blind vold og fikk en blåveis som takk. Folk, og da helst jenter, må faktisk lære seg at noen ganger så skjer ting man ikke har planlagt eller husker. Høyst sannsynlig har man vært med på moroa selv. Ikke skrik voldtekt fordi man “føler” seg voldtatt fordi man har fyllenerver. Vi har alle hatt samleier vi angrer på, men det betyr ikke at vi alle er voldtatt eller voldtekstpersoner. Og PS: Det at hjernen “kopler” ut når noe ekstremt traumatisk skjer er en kjent sak, men det kan man vel neppe påstå i dette tilfelle der hun altså kliner med en fyr på dass. Hun frykter neppe for sitt liv.

  3. Tor: Tenker at det er en veldig spennende diskusjon, og jeg ser absolutt poenget ditt. Jeg kan fortelle at personen her ikke opplevde å være med på moroa selv. Jeg sliter personlig å akspetere at man skal finne seg i “bevisstløssex”, samtidig så er gråsonesex et viktig tema og diskutere. MEN! Mannen i dette tilfelle var bevisst på hva han gjorde, det var ikke hun.

    1. Hvordan vet du at mannen var bevist på hva han gjorde? Var ikke han full også? Kanskje han følte at det var dama som presset seg på. Du kan jo ikke vite hva han følte eller tenkte.

  4. Tor: spiller ingen rolle om hun var med i begynnelsen, ville kline, eller ville ha sex i utgangspunktet. hun har rett til å ombestemme seg til og med etter påbegynt sex. og hun var åpenbart ikke ved bevissthet på et tidspunkt. grensesetting er vanskelig ved alkoholpåvirkning, men dette tilfellet kan helt tydelig karakteriseres som voldtekt. Slutt å legge skylden på henne.

  5. Nå er jeg 40 år, har levd et rimelig utsvevende liv tidligere og festet nesten hver helg (før jeg fikk barn). Jeg har opplevd 3 nesten voldtekter (uten å være beruset) og hatt noe tvilsom fyllesex. Leser ofte slike historier som dette og lurer på hvorfor det alltid er gutta som får skylda. Jeg har som sagt hatt min del av fyllesex, våkna opp dagen etterpå og lurt på hvor man er, hvordan man kom seg dit og hvem han ved siden av deg er. Og like ofte har han som ligger i snega ved siden av meg samme spørsmål. To fulle mennesker møtes, har sex og dagen etterpå så kommer angeren og man lurer på hva i alle dager man drev på med dagen før. Men jeg har aldri tenkt på at jeg skulle anklage fyllesex-mennene for voldtekt. For hvis jeg har havna til sengs med en kar og våkner dagen derpå med en naken fyr ved siden min, ja så har han neppe slått meg i hodet med ei klubbe og kasta meg over skuldra og tatt meg med hjem? Tvilsomt. Jeg har nok blitt med selv. Full, glad, gal og villig…..nevnte jeg full? Hvis du er full og han er full, har noen skyld da? Kan fulle folk generelt ta veloverveide og fornuftige avgjørelser? Nei! Så det blir faktisk for enkelt å hele tida skylde på gutta. Vil tippe at det nok like ofte er gutter som våkner opp dagen etterpå, husker ikke noe og er full av anger. Men de verken anklager eller anmelder noen. Synes jentene bør begynne å ta litt mer ansvar! Kanskje ikke drikke seg så drita bestandig! Jeg kan i alle fall si at jeg gjør ting i fylla som jeg aldri ville gjort når jeg var edru. Når jeg blir full så flørter jeg og tror jeg er verdens tøffeste, flink til å danse og kul. Når jeg er edru er jeg fortsatt tøff, men kan ikke danse, flørter ikke noe særlig og ikke riktig så kul. Nå tar jeg meg en øl eller et glass vin i godt selskap, men blir aldri full. Jeg drikker ikke meg full fordi jeg vil ha kontroll. Fordi alkohol gjør noe med deg og du går over grensene dine, og det vil jeg unngå. Jeg har ikke noen ønske om å havne i uheldige situasjoner pga at jeg var drita. Så ta ansvar og skjerp dere. Man trenger ikke rave rundt i fylla og skylda på andre dagen etterpå fordi man angrer. Det skjer voldtekter hele tiden, og det må stoppes. Men at to fulle mennesker har sex, og dagen etterpå angrer den ene og kaller det voldtekt. Sorry altså, men det blir bare galt.

  6. Martine Halvorsen: Hvis hun har sagt at hun ikke var med på mora, så er det lite forenelig med at hun ikke husker noe. Hun kan ikke både huske å ikke være med på moroa, og ikke huske noe. Men når det er sagt, så har vi bare hennes opplevelse gjenfortalt i ettertid å ta utgangspunkt i. Vi vet derfor ikke om hennes manglende hukommelse er fordi hun faktisk var bevisstløs, eller at hennes hjerne har visket ut hendelsen fordi det var så flaut, eller at hjernen hennes delvis var koplet ut så den ikke registrerte ting som skjedde. Jeg har selv en venninne som var i en tilsvarende ugrei situasjon. Hun var møkk full og hadde seg med en fyr. Dagen etter var det full fart til politiet for å anmelde voldtekt. Hun husket absolutt ingenting før hun våknet naken med sæd rennende ut av underlivet. Problemet var bare at vi var flere på samme festen som hadde hørt hennes ganske så høylytte svært så engasjerte skrik, og det var faktisk en som gikk inn til dem for å be dem dempe seg. Da satt hun oppå ham og red. Til den dag idag er jeg hellig overbevist om at hun faktisk ikke husker noe selv om hun altså selv var svært så aktiv. Men voldtekt, det var det ikke.

  7. Til kjære anonym; anmeld! Jeg anmeldte selv etter 4 år, han tilsto og jeg ble ferdig med det. Det var en lang prosess, men jeg følte ikke at jeg ble ferdig før jeg visste at jeg faktisk VAR ferdig.

  8. Hvordan kan du være så sikker på at han var bevisst det han gjorde? Han drakk vel han også? Noen kan man faktisk ikke se på at de er full, mens på andre ser man det lett. Så hvem bestemmer hvem som er fullest og skal få skylda? Hvis han var full og hun var full, er det da hans ansvar?

  9. Folkens. Han stakk av. Mens hun satt blodig og bevisstløs på badet. Det er ikke uskyldig fyllesex. Han bemerket at hun var ekkel fordi hun blødde, for å så penitrere henne med tissen som fungherte HELT fint til tross for litt alkohol.

  10. Hva vet du om at han var så mye mer bevist en henne? det blir jo synsing, de er begge på fest, han viser interesse hun viser interesse de kliner og ting fører til det en og andre, det skjer med de fleste av oss og ja mange angrer dagen derpå, men å si han har voldtatt henne er så langt over streken som du kan komme, hun burde infinne seg med at shit der dreit jeg meg ut og gå videre med livet, etter tekstmeldingen å dømme hun så følte han det samme som henne.
    Synes dette er et slag i trynet på alle de stakkars jenter OG gutter som opplever sexuelle overgrep, der fylla ikke har skylda.

  11. Dette er en tragisk situasjon. Men det gjør det ikke dermed til en «voldtekt». Det er *ikke* nødvendig å definere det som «voldtekt» for å kunne slå fast at det er forferdelig. At fylla er sterkt innvolvert, ser jeg som bevist forbi enhver tvil. Og derfor er min oppfatning at det tiltak som ville hatt størst effekt, er å jobbe for at jenter drakk mye mindre, ikke ble så fulle. Det er et enkelt og lett forståelig budskap. Jeg har selv to døtre som jeg vil beskytte, og derfor har jeg gitt dem dette budskapet. Og det ser ut til å ha virket, i alle fall bidratt.

  12. 1.Vel, det kan skje at man plutselig får mensen. Har hatt sex i fylla med mensen selv. Og har mange venninner som kan fortelle mange pinlige mensen-relaterte fyllasex historier.
    2. Det er en myte at gutta ikke får stå selv om de er full. De kan nemlig det skjønner du. Kanskje noen sliter med dette, mens andre igjen klarer helt fint å ha et samleie dritings med en halvstiv.
    Og rart at denne jenta husker så mange detaljer som hun gjør. Jeg vet av erfaring at (og tro meg jeg har dessverre hatt litt for mye fyllesex) er man så full så husker man pent lite, og i alle fall ikke ordrett hva som blir sagt. Er du så full så får du som oftest en black out, og da husker man kanskje fragmenter, men ikke noe konkret. Og i tillegg så kan man også tro man husker noe, men realtiteten er en helt annen. Dersom du ikke takler alkohol så slutt å drikk så mye, det er faktisk det eneste som funker mot fyllasex og diverse andre dumheter man kan finne på. Jenter må ta litt ansvar selv altså!

  13. Har forsøkt å lese med respekt.
    Men ett sted må dette slutte!
    Dette var ingen voldtekt, men håpløs fyllesex som ingen hadde glede av. Det står ingenting, noe sted i teksten, at hun var bevisstløs i lovens forstand mens de hadde sex. Det juridiske rundt dette er slett ingen “spennende diskusjon”. Historien burde være pensum i skolen, på hvordan det kan gå når medier vinkler sak etter sak etter sak og kronikk etter kronikk etter kronikk på håpløst subjektivt normerende måter. Da ender man opp med jeg-personer som går rundt og tror at dette er voldtekt. Ett sted må dette ta slutt, ellers ender vi i et samfunn der menn ikke tør å ha sex uten kontrakt. Helt faktisk vet jeg om konkrete tilfeller av menn som alltid har mobilen på lydopptak under one-nigth-stands for tiden, av frukt for å bli anmeldt så fort jenta velger å definere det som håpløs fyllesex. Ønsker jentene seg virkelig et samfunn som går i den retningen?

  14. Til anonym i et innlegg 13:05.
    Jeg vet ikke om du er svært ung, eller har hatt særdeles liten kontakt med menn i løpet av livet ditt. Men, innlegget ditt vitner om svært liten kunnskap om menn og biologi. De aller fleste menn kan få erigert penis selv i svært drita tilstand, endog bevisstløs. Menn, spesielt unge menn våkner så ofte med erigert penis at det finnes et ord for det: “morrabrød”. Så det at du tror at hans erigerte penis er bevis på at han ikke var full er rett og slett feil. Det at han stakk av er en ganske vanlig sak for menn å gjøre når man ikke vil ha noe varig forhold. Hvis det kun er pulings, så ønsker de fleste menn å komme seg vekk så fort som mulig. Kjipt, men sånn er det. Dette er noe vi har arvet fra den gangen vi var nomader. Og menn kan gjerne finne på å ha seg med noen de synes er ekle. Dette står skrevet ned i vår genetikk. Vi er programmert til å spre våre gener til flest mulig. Ekkelt, men sånn er det. Det at hun satt igjen med vonde følelser gjør det ikke til en voldtekt.

  15. Selv om dette ikke på noen måte var noen voldtekt, synes jeg det er rart at gutten ikke blir ved henne. Begge har et ansvar for å følge opp hverandres følelser litt, etter sex. Merkelig å bare gå, for deretter å sende en SMS.

  16. Historien som gjenfortelles beskriver selvsagt en handling som ikke er akseptabel, men noe i meg sier at dette blir for enkelt. La meg ta et eksempel:
    Jeg er en mann rundt 30 som bor på Tøyen som liker byens utesteder.
    Fulle meg elsker å danse. Edru meg hater å danse
    Fulle meg aksepterer meg. Edru meg hater meg. 
    Fulle meg tør å flirte med jentene. Edru meg skjønner jeg ikke har en sjanse.
    Kvelden er omme, utkasteren ber mer meg gå hjem – jeg er for full.Fulle meg raver over Grønnlandsleiret. Edru meg våkner neste dag. Jeg husker ingen ting, men ser i speilet en kraftig blåøye og neseblod. Penger og kort er borte…..
    Kan jeg skylde meg selv?

  17. Godt skrevet!
    Det som skjedde virker som en veldig realistisk problemstilling man kan komme opp i. Både jenter og gutter bør tenke gjennom hva man gjør i en slik situasjon.
    I den alderen jeg er nå, synes jeg ikke det er spesielt forlokkende med sex på do. Men jeg kan forstå at unge menn ønsker det. Og tydeligvis finnes det også unge jenter som vil være med på leken.
    For meg virker det mest som en klein situasjon pga mens, og at gutten var lite følsom. Men det virker ikke som det har skjedd noe straffbart akkurat.
    Jeg håper at gutter og jenter som opplever noe tilsvarende kan akseptere at de oppfører seg annerledes i rus, og kan unnskylde både sin egen og partnerens oppførsel i ettertid.
    Dette bør ikke være noen stor sak, og hvis man ikke kan leve med en slik hendelse i livet, bør man ikke ruse seg.

  18. Jeg kjenner meg igjen i både hva som skjedde med forfatteren av dette inlegget, og hvordan hun føler det nå. Allikevel føler jeg at jeg har noe å dele som kanskje kan hjelpe andre i samme situasjon til å tenke litt annerledes. Denne debatten er vanskelig fordi det ofte legges skyld på uskyldige mennesker. Det seg være dama eller mannen.
    Jeg husker en gang jeg våknet opp naken i senga til en mann jeg visste hvem var, men som jeg ikke egentlig kjente. Jeg visste at han hadde kjæreste, og jeg visste at vi mest sannsynlig hadde hatt sex den natta. Det siste jeg husker fra kvelden før var den deilige tequilashotten jeg tok selv om jeg allerede var ALT for full. Var det jeg som hadde tatt av meg trusa i natt? Aner ikke. Strømpebuksene mine var revet i filler. Har jeg blitt voldtatt? Aner ikke. Jeg valgte å innse at jeg hadde gjort noe dumt, altså å drikke meg så dritings at jeg ikke kunne gjøre rede for hva som hadde skjedd, og jeg valgte å gå videre. Gi litt faen.
    Jeg husker noen små bilder fra en annen kveld jeg hadde hatt det gøy på byen og drikki alt for mye. Det jeg husker er at jeg hadde sex med en mann som snakket engelsk, på et baderomsgulv, på et eller annet hotell. Kom til sansene da jeg gikk hjemover med skammen i behold. Var jeg blitt voldtatt? Hvem faen var han fyren, og hvordan kom vi oss til hotellet? Hvorfor lå jeg på baderomsgulvet og ble penetrert? Hadde jeg lyst? Aner ikke. Husker ikke. Valgte igjen å innse at dette ble for dumt, men det fikk være. Glem det, gå videre.
    Det jeg tror er viktig å huske på i denne debatten, er at det er tilnærma umulig å kunne sette to streker under “ja” eller “nei” når spørsmålet er om du, jeg eller en annen ha blitt voldtatt. Dette fordi det som oftest skjer når en eller begge av partene er under påvirkning av alkohol. I noen situasjoner kan man ha tredje- og fjerdepersoner som kan bekrefte at ja, du var faktisk med på leken hele kvelden, og det var du som tok initiativet til å dra hjem sammen. For eksempel. I tilfellene hvor ingen kan bekrefte eller avkrefte hva som faktisk har skjedd, tror jeg den eneste du kan stille spørsmål ved er deg selv.
    Jeg har drukket meg dritings mange ganger før, og jeg vet hvordan jeg selv oppfører meg i fylla. Jeg vet veldig godt at jeg ikke slutter å drikke når jeg burde, og at jeg tar noen tvilsomme valg av og til. Som for eksempel å bli med han fyren med kjæreste hjem. Jeg tviler sterkt på at han har dratt meg med hjem, og jeg tviler sterkt på at jeg ble med kun for å ta en øl etter byen. Kjipt å innse det kanskje, men mange av oss er ganske slutty i fylla. Understreker at dette gjelder både jenter og gutter, og at vi alle kan ha godt av å gi litt faen.
    Så min konklusjon er altså å anmelde dersom du kan redegjøre for at det som skjedde var en voldtekt – og kan du ikke det – så må du nok innse at du, eventuelt begge, skulle ha drukket litt mindre den kvelden.

  19. Dette er helt klart en voldtekt, hun ville kline ikke ha sex, hun angret når hun kom på at hun hadde mensen… mistet bevisstheten = voldtekt

  20. Idar S Opseth: Synes du oppriktig at den sammenlikningen var spesielt god? Med mindre du er av typen som av og til liker å bli ranet og bli slått ned? Og i tillegg husker at du initierte julingen? Og husker ting som skjedde rett etterpå. En langt bedre sammenlikning er kanskje at du etter en fuktig kveld på byen finner ut at det mangler 1000,- kroner i lommeboken din, og du husker at du hadde på deg spanderbuksene. Er da første tanken din at “Jeg er blitt ranet”, eller er første tanken at “fysj å fysj så full jeg var igår at jeg brukte så sinnsykt mye penger”. Hvis du kun våkner opp med et blått øye så bør vel ikke første tanke være at du har blitt offer for blind vold.
    Frivillig sex mellom mennesker skjer hele tiden. Frivillige ran er det mindre av.
    Og det pussige i med ditt eksempel er at svært mange faktisk vil si at du kan takke deg selv. Så selv om det i ditt tilfelle er temmelig sannsynlig at du har blitt ranet, så vil de fleste si at du kan takke deg selv. I en voldtektssak derimot vil man kalle dette “victim blaming”….

  21. Idar S Opseth skrev et godt innlegg like over her, helt til siste avsnittet.
    Vold/ran er straffbart for gjerningsmannen selv om du var full. Voldtekt er straffbart selv om hun var full. Poenget er at dama her tror at det kalles voldtekt FORDI hun var full og gjorde ting hun ellers ikke ville ha gjort.
    Bedre slutt på eksempelet ditt: fulle deg blir oppsøkt av en prostituert på vei hjem. Fulle deg synes det høres ut som en god ide. Edru deg våkner i arresten neste dag og er tiltalt for kjøp av sex. Edru deg mener at du var et voldtektsoffer fordi du var så full.

  22. Jeg syns dette innlegget har for få detaljer til at utenfordtående kan bedømme om det er en voldtekt eller ikke. Samtidig syns jeg flere av de som kommenterer her kan tenke litt på hvordan de formulerer seg. For voldtekt eller ei er dette tydeligvis en jente som har slitt mye i ettertid.
    Imidlertid er jeg fullt enig i at gråsonesex er et tema som er viktig å dislutere.

  23. Jeg har våkna x-antall ganger med gutter jeg ikke aner hvem er eller hvorfor jeg dro med hjem/ble med hjem. Det er ikke voldtekt om man dritings i minikjole danser tungetango med en fyr man har flørta med og lar han fullføre verket etterpå,det er mucho tecila!
    Det juridiske apektet her er veldig greit:
    1. Hun beskriver selv her at hun syntes han var deilig. Regner med hun viste det foran alle og gikk frivillig inn på do foran vitner. Fullt bevisst.
    2. Hun klinte med han,fremdeles fullt bevisst iflg teksten hun angivelig selv har skrevet.
    3.Samleie beskriver hun ganske bra,men vet ikke om hun sier noe. Hvis hun klarer å huske alt som foregikk i hodet sitt på det tidspunktet burde hun huske om hun sa NEI, noe jeg vil anta hun ikke gjorde. Hun husker jo alt fra gutten fant ut at mensen er kommet og til lenge etter han går.
    Voldtekt er sex uten samtykke, og denne jenta her ga tydelig samtykke foran flere vitner først,så ved å kline og så ved å ikke si nei eller be han stoppe. Hva hun føler etter samleie er ikke bevis for voldtekt!
    Det er sjukt hvordan jenter nå lyver om voldtekt for å gjemme dårlige fylleknull og egen “slutting” på byen, jeg fatter ikke hvordan en mann i Norge idag tør å ha sex med ei jente uten kontrakt og vitners nærvær…

  24. Bra blogg.
    Denne kvinnekampanjen om “alle er blitt voldtatt” er en kampanje hvor de bruker sexanklager som hersketeknikk – og intet annet. En urgammel og ufin hersketeknikk.
    Å angre på sex er ikke voldtekt – det er anger.
    Disse falske voldtektsanklagene der uskyldspresumpsjonen settes til side er en trussel mot rettsstaten – og det er feministenes feil.

  25. Det får da være måte på hvor man fraskriver jenter alt ansvar for negative ting, mens man lovpriser dem for alt positivt. Jenta som skrev dette her unner jeg slett ikke en slik negativ opplevelse. Men hun får være voksen nok til å selv ta ansvar for egne handlinger. Full eller ikke. Og det gjelder for alle (implisitt: begge kjønn). Trenger hun hjelp til å drikke mindre, bør hun naturligvis få det.

  26. Helene: å kline med noen er absolutt ikke å gi samtykke til et samleie! Det å kline med noen burde absolutt være lov, uten at motparten skal forvente sex etterpå? I tillegg er det faktisk slik at hvis denne jenta var for full til å si nei, burde ikke samleiet funnet sted. Det er tross alt bare ja som betyr ja, for den som tier samtykker ikke nødvendigvis 😉

  27. Hei igjen! Du Martine, jeg lurer på en ting. Har du satt deg ned og pratet med jeg-personen i denne historien? Jeg er inneforstått med at dette kanskje er en du ikke kjenner så godt, men du er åpenbart en person hun har tillit til. Noe av det beste med samtaler med mennesker vi stoler på, er at vi kan bli ledet av dem når vi selv er på villspor. Jeg ønsker at de menneskene jeg stoler på, skal si i fra til meg hvis min virkelighetsoppfatning er i ferd med å utvikle seg svært annerledes enn menneskene og samfunnet rundt meg.
    Det virker som denne jenta som betror seg til deg, er i ferd med å utvikle en virkelighetsoppfatning der voldtekt defineres av hva hun ville eller ikke ville ha gjort i edru tilstand. I hele historien gjør hun store poenger ut av hva hun gjør i fylla kontra når hun er edru. Gutten var fin da hun var full, men hun ville ikke ha likt ham så godt i edru tilstand, skriver hun rett ut, som om det har noe som helst med voldtektshistorien å gjøre. Hele årsaken til at mange drikker i sosiale lag og på fester, er nettopp at vi ønsker å ha lavere terskel for en del ting (samtaler, dans, seksuelle initiativ, seksuell aksept) enn når vi er edru og alle skjold er på. Naturligvis er det lov å ombestemme seg, men ikke ved at man “mumler, men får ikke fram et ord, tror jeg”.
    Kan du realitetsorientere denne jenta ved å forklare henne at voldtekt er når man enten blir tatt med vold, eller er ute av stand til å motsette seg hendelsen fysisk – altså har sovnet eller blitt bevisstløs? Mentale sperrer som at hjernen låser seg og man ikke får frem et ord, fordi man er overveldet av masse inntrykk i situasjonen, tilfører dessverre ingen informasjon til gutten om at hun har ombestemt seg. Hun må si det til ham. Her virker det som hun sovnet like etter samleiet, siden hun husker menstrasjons-kommentarene hans. Så blir hun så såret, oppgitt og mett av inntrykk at hun legger seg ned og sovner. Den siste setningen min er gjetning, men gjennom hele teksten går det veldig klart fram at hun tror “full kontra edru”-problematikken har noe med voldtektsbegrepet å gjøre. Det har det ikke. Det MÅ noen hun stoler på fortelle henne, så hun kan komme videre. I verste fall får hun nå elendige råd av “venninner” som tar hennes parti og ber henne anmelde det. Så må hun gjennom en rettssak der teksten i dette blogginnlegget blir brukt mot henne så det ljomer. Hadde jeg vært denne gutten, hadde print-screen vært min venn nå! Teksten sier rett ut at hun var aktivt med på det, og IKKE sa noe til ham (som hun kan huske) mens det hele pågikk, og at hun husker nesten alt som skjedde under akten, fra starten av kliningen til hans skuffede mens-kommentar. Realitetsorienter henne, please!!

  28. Til dere som sier at anger på sex ikke er voldtekt, men anger. Hva med jentene som har hatt ufrvillig sex da de var under 16, men for redd til å si ifra til personen? I tilfeller der den andre parten har misbrukt sin stilling eller lignende? Der de gjennomfører men ikke vil? Er det også anger?

  29. Kristine, det spiller ingen rolle om hun har samtykket eller ikke. Voldtekt er det bare hvis hun aktivt nektet, sa nei, eller var ute av fysisk stand til å motsette seg det (bevisstløs eller sov).
    Amnesty kjemper for å endre lovgivningen slik at den blir som du beskriver: da vil gutten måtte bevise at hun samtykket, ellers vil det bli regnet som voldtekt. I dag er det altså hun (egentlig påtalemyndigheten) som må bevise at hun nektet eller sov/var bevisstløs. Amnesty, som tidligere jobbet for menneskerettigheter, vil altså snu uskyldspresumsjonen i én type straffesaker, noe som var årsaken til min utmeldelse derfra.

  30. Hun kunne ha droppet å drukket av hans glass og vært mer bestemt på å ikke bli med på dass
    Men er enig at det er voldtekt

  31. Hvis du kaller dette å bli voldtatt, da har jeg blitt voldtatt mange ganger. Fylla har ikke skylda for dumme handlinger man helt selv ender opp med å være med på.

  32. Anonym kl. 11:50. Mange unge jenter er redde for å si nei til sex, ja, og slik skal det ikke være. Men, sannheten er at om de ikke gir uttrykk for at de IKKE vil, men sier heller at det er greit (enten de er redde eller ei for å si i fra), så er det faktisk det eneste den andre personen har å gå etter. Retten vil ikke bry seg en døyt om jenta var for “redd til å si nei”. Sier hun ja, eller ikke gir uttrykk for noe annet, så har hun faktisk ingen sak å komme med. Man skal si et absolutt klart nei, motsette seg fysisk en seksuell aktivitet, eller være så ute av stand til å gjøre rede for seg at den andre part burde skjønne det, før noe kan kalles en voldtekt. Å ikke tørre, si ja, ligge der passiv er IKKE tilstrekkelig bevis i en rettssak for at man har blitt utsatt for overgrep. Vi må slutte å se på følelser i en slik sak, og se på konkrete hendelser, beviser, realiteten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *