Jeg gjør det for meg selv

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️


 

For en stund siden startet jeg opp med mitt eget “Prosjekt Sminkefri”. Mest av alt fordi jeg ville gå litt ut av min egen komfortsone, og ikke alltid lene meg på masken min. Jeg har aldri vært opphengt av sminke, eller vært spesielt dyktig. Samtidig har jeg alltid følt at jeg må bruke det for å opprettholde min egen fasade. For noen år siden retusjerte jeg og fikset absolutt alle bildene mine. Jeg fikset blekere tenner, smalere nese og glattere hud. Hvis noen konfronterte meg med det, fikk jeg panikk. Det var som om mitt skjold av skjønnhet kunne bli brutt ned, og det kunne ingen vite om. Hvis noen spurte var jeg redd for at de ikke skulle syntes at jeg var pen nok, eller at de skulle tro at jeg ikke var pen i det hele tatt. 

Herregud, så sinnsykt latterlig.

For min del har prosessen med “Prosjekt Sminkefri” gått fint. Jeg har blitt mer komfortabel og akseptert enda litt til. Samtidig så har det gjort ekstra vondt hvis noen har spurt om jeg er sliten eller syk, fordi de har møtt meg uten sminke. 

Jeg vet at mange mener at sminke er totalt unødvendig, men jeg syntes ikke det. Jeg syntes heller det er viktigere å stille seg selv spørsmålet om hvorfor man bruker det og hvorfor man legger så mye tid i det som mange av oss gjør. For jeg vil tørre å si at hvis man gjør det for seg selv, så skal man fortsette med det. Men, hvis man kommer til det punktet at man gjør det på grunnlag av andre, så må man ta ett oppgjør. For det finnes en skjønnhetsfelle, og den gjør sinnsykt vondt å tråkke langt, og dypt inn i. Jeg har prøvd, samtidig så vet jeg at man kan tråkke enda dypere inn i den enn jeg gjør. 

For det er en forventing til hvordan man skal se ut, men jeg tror det er viktigere å legge disse forventingene selv. Forrige uke stilte jeg opp på jobb sminkefri, og jeg følte at det var en personlig seier. 

Jeg har blitt mer komfortabel på mitt eget utseende, og det kjennes godt. Jeg vet det kommer grå dager, men da skal jeg se på bildet under her – Og huske hvor digg det trøtte ansiktet her kan bli. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Jeg gjør det for meg selv

  1. Så bra skrevet! Det er lurt å stille seg selv spørsmålet: gjør jeg dette for meg selv, eller for andre? Personlig er jeg ikke så opptatt av sminke og heller ikke noe flink til det, og det synes jeg er helt greit. Man føler seg jo som regel ekstra fin de dagene man da først gidder å sminke seg! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *