Jeg hater

Categories Tanker 💭

Jeg er opplært til å ikke hate. Jeg er opplært til å se det beste i alle, omringe menneskene rundt meg med kjærlighet. Men mest av alt, å ikke hate. Jeg er opplært til å gi en ny sjanse, akseptere og ikke møte hat med hat. Men til tross for at jeg er opplært til å ikke hate, er det eneste jeg føler på idag, hat. Igjen. 

For jeg hater noe jeg ikke kjenner, jeg hater de som ødelegger og de som vil oss vondt. Jeg hater, og det gjør vondt å hate. 

Igjen blir vi angrepet, og jeg sier vi. For vi er de uskyldige. Vi er de som uskyldig forsøker å få hverdagen til å gå rundt, følge opp våre treningsrutiner og rekke jobb. Det er vi som er målet. Vi uskyldige. For det er en ideologi og en tro jeg verken kan forstå eller sette meg inn i, som er villig til å skade, ødelegge og tråkke på oss, vi som er vanlige. 

Vi kan ikke se bort, vi kan ikke skrolle oss videre til viktigere ting. Vi kan ikke lukke øynene og bla videre til sommerens trender, sommerens beste øl og til hvordan du kan gå fortest ned i vekt. For det skjer rett foran nesen vår, og det skjer igjen, og igjen og igjen. Når skjer det neste gang? 

Jeg er 19 år gammel og jeg hater. 

Hvem tar egentlig ansvar for hatet mitt? Følelsene mine? Redselen min? 

Hvem tar tak i de som skaper dette hatet, de som skaper mine tårer og min frykt?

For jeg stiller spørsmål om hvorfor det ikke gjøres noe. Kan vi ikke gjøre noe?

Jeg mister troen på at vi kan møte hatet med kjærlighet, for hatet dreper, og det gjør ikke kjærlighet. For kjærligheten finnes ikke i menneskene som vil oss vondt. 

Snart vil det dukke opp artikler om hvem ofrene fra London var. Vi vil sørge, vi vil kjenne oss igjen i dem. Det vil være uskyldige, talentfulle, unge, gamle, smale, høye, brede og vakre mennesker. Det vil være mennesker som oss. 

Nok er nok. 

Og hvem i Norge tar ansvar for mitt hat? 

 


 

// Marty

 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Jeg hater

  1. Vell, det er vell kanskje bare det at man ikke legger så mye merker til hvordan den andre siden har det. Vesten er ikke uskyldig, vi har bombardert midtøsten i nærmest 20år snart. Bare hittil i år har flere sivile blitt drept av vi i vesten forhold til hvor mange i Europa som har blitt drept av terror de 3 siste årene. Under Irak krigen så sto vi i vesten bak drapet på mellom 200 000 til 1 millioner sivile liv i Irak, i Afghanistan har man ganske så like tall. De hater oss på samme måte som du hater dem på. Sist måned så ble 106 sivile drept av et Amerikansk bombe angrep i Syria, over 40 av de var bare barn.

  2. Vil gjerne se en kilde på disse påstandene Matias. Hvilken rolle hadde lille saffie på 8 år i at sivile blir drept i Irak og Syria? Hvorfor skal hun og tenåringer ned i 14-15 års alderen måtte betale for handlinger utført av regjeringen i England før de i det hele tatt hadde stemmerett?? Det går ikke an å legitimere slike handlinger! Og hvis det er blodhevn som gjelder hvordan skal vi noen gang bli ferdige med dette da? Det vil forsette og fortsette helt til menneskeheten utsletter seg selv. Jeg tror med hånden på hjertet at handlinfet utført av England i Irak og Syria har vært av gode intensjoner for å hjelpe til i land der terrorgrupper slakter og dreper sine egne. Hva foreslår du da? Skal vi her i vesten bare snu ryggen til å la IS torturere og drepe hundrevis av sivile i Syria. Skal vi bare la være å bry oss slik at de kan fortsette rekrutteringen?

  3. vesten har gjort masse dritt i midtøsten for så er dere så jævla naive til å tro at de ikke kommer inn i europa, haha det er på tide å tenke as

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *