Meg vs Meg

Categories Tanker 💭

Dette er meg. På det ene bildet har jeg kun på mascara, på det andre bildet har jeg kjørt bildet mitt gjennom en retusjeringsapp. 

Ser du forskjellen? Hva tenker du når du ser disse? Tenker du at jeg er finere på bildet under, enn bildet over? Hadde du blitt skuffet hvis jeg alltid postet retusjerte bilder av meg selv, og du møtte meg i virkeligheten?

Jeg mener oppriktig at det er greit å redigere bildene sine, men å redigere bort faktumet av hvordan huden er, hvordan øyenbrynene er og hvordan ansiktsformen er – Syntes jeg ikke er greit. Dette handler nemlig ikke om at det ikke er greit å bruke sminke, gjøre seg fin og ville fremstå bra, dette handler om å redigere bort hvordan man egentlig ser ut. 

Og påvirkningen det har.

Igjen har 17 års gamle Tiril postet et innlegg i Aftenposten der hun snakker om hvordan Snapchat redigerer henne. Og Snapchat gjør det igjen, og igjen. Snapchat tilbyr deg filtere som gjør deg pen, stygg, deilig og morsom. Alt på en gang, men når de gjør deg penere så gjør de nesen de smalere, øynene dine større og huden din glattere. Når de forsøker å gjøre deg stygg plasserer de en kvise i pannen din, og setter på deg briller. 

Vi retusjerer oss, og jeg forstår hvorfor. Vi gjør det fordi vi vil fremstå pene og på en best mulig måte. Men er det greit hvis det fornekter hvordan man egentlig ser ut? 

Det har en enorm påvirkning. Større enn vi tror. Det er en quick fix av hvordan ting er. Det er på tide at vi er realistiske og det er på tide at vi er ærlige om hvordan virkeligheten er. I virkeligheten finnes det nemlig kviser, strekkmerker, rynker og skjeve pupper. Det er dessverre altfor sjeldent å se på sosiale medier. Men når vi sjeldent blir utsatt for det i virkeligheten, hvordan skal man forstå at strekkmerker under armen er normalt? At en kvise på låret er normalt? At ulike øyenbryn er normalt? At man faktisk er helt normal?

Jeg er glad på begge bildene mine, men hvor er jeg egentlig finest? Hva liker vi best å se?

Se også: Selg meg strekkmerker, kviser og uren hud.

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

// Marty

 

 

22 kommentarer

22 thoughts on “Meg vs Meg

  1. Jeg bruker faktisk å sette på meg falske vipper via app. Dette fordi jeg har utrolig korte vipper, og mascaraen hjelper LITE. Og jeg skal ta vippe extensions eller sette på falske vipper etterhvert, men det har seg slik at jeg ikke har penger. Jeg er så blakk jeg kjøper aldri inn mat selv, jeg tar det jeg får i huset hos svigermor hvor jeg bor. Jeg er aldri ute, har ikke underholdningsbidrag – fordi jeg har ikke penger! Likevel føler jeg på at det føles dritkjipt å “fake” bildene mine med vipper.. jeg får tårer når jeg leser dette, får jeg føler meg så dum. Jeg kunne sett ut som bildene mine.. hadde jeg bare hatt råd. Men jeg slutter ikke heller, selv om jeg leser dette og hvor teit det er. Jeg føler meg så mye freshere med “vipper”! Folk ser på meg og tror jeg er deprimert (noe jeg lider av), og da er det godt å se fresh ut, så folk ikke gjennomskuer meg. Jeg er lei av å se syk ut. Nå har jeg gått uten mascara og eyeliner i over 1 uke, fordi jeg er tom. Så, jeg fortsetter å sette på falske vipper, da..

  2. Jeg hadde ikke kommet på at det var en forskjell. Skjønner poenget ditt. Tror det farligste er at man blir så sykelig opptatt av perfeksjon at slike små ting skal få så stor plass i livet.
    Kanskje alle vi som er skapt med heldige gener (hud/hår etc.) og er friske/har normal helse skal slutte å late som om små problemer er store – være litt mer takknemlige og ydmyke – og vise litt mer respekt for alle dem som faktisk av ulike årsaker sliter med sykdommer som enten gir fryktelig hud, håravfall og lignende?
    Innlegg/artikler/poster som sier at nå er det «no makeup» som er trendy…»Hvordan ser du ut uten sminke» etc. er en uting. Det er mange som har så store problemer at de faktisk ikke føler for å vise seg uten sminke/parykk og liknende. Dette bør en respektere.
    En legger også merke til at dem som legger ut selfier og flasher at de ikke har sminke på seg – er dem som må kunne betegnes som svært heldige fra naturens side. Dette hjelper ikke alle de som har problemer – det trykker dem bare lengre ned og gir dem ytterligere dårligere selvbilde/følelse.
    Gå for det individuelle: Alle bør få gjøre som de selv føler for – uten å presse og oppmuntre andre til å gjøre ting de absolutt ikke klarer. Når det gjelder ulike filtre som er laget for å få folk til å se ut som sånne «Anne-dukker» (som man lærer førstehjelp med) så må folk også velge dette selv…men de som benytter seg av dette må jo føle det som en stor nedtur å gå ut av døren blant folk – uten filter – for da er fallhøyden stor :))

  3. Det naturlige bildet er klart best. Retusjering har forminsket munnen din på en rar måte. Vippene er rare, brynene for skarpe, og huden for glatt og polert

  4. Bildet uten retusjering er klart bedre. Med retusjering blir ansiktet først og fremst livløst, men også kunstig. Det ser bare rart ut.

  5. Hva jeg tenker? At du ikke lurer andre enn deg selv.
    Aldri skjønt meg på folk som gidder å redigere seg finere, hva er målet med det liksom?

  6. Absolutt finest på det øverste ,min mening er at det ser litt små skummelt ut på det nederste😂

  7. Synes det øverste var mye finere! Synes det med snapchat er trist! Man kan ikke ha på seg en blomsterkrans eller krone uten å få glatt hud, smalere ansikt og smalere/mindre nese 🙁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *