#IKKETILPYNT

Categories Tanker 💭

Siden jeg er jente så tenkte jeg at jeg fikk frem budskapet mitt bedre nå. 

 

For ett år siden gikk jeg og lillesøsteren min forbi en fotballbane midt i Oslo sentrum. Solen var på vei ned, og på banen spilte to unggutter fotball Jeg vet ikke om de i det hele tatt la merke til meg, men jeg så de. Takket være lillesøster. Gutta på banen var nemlig for meg som to helt vanlige barn, før lillesøster utbrøt at det var Marcus og Martinius. 

Tidligere i uken så jeg den nye musikkvideoen deres til sangen «Like it like it». Løkka midt i Oslo sentrum var plutselig erstattet med et luksusliv bestående av sol, varme, ringer og jenter. Jeg forsto fort at noen tjener penger på Marcus og Martinius sin suksess, og at de jobber knallhardt for å lykkes internasjonalt.

Samtidig så sitter det små barn hjemme i Norge, på skolebenken, på løkka i Oslo, på fanget til mamma og pappa og hyller sine jevnaldrende favorittartister opp i skyene. For jeg er ikke i målgruppen til Marcus og Martinius, heller ikke lillesøsteren min. Men jeg kjenner jenter som har tapetsert rommet sitt med de to talentfulle guttene, og disse jentene kan umulig klare å sammenlikne seg med jentene som henger etter gutta i bassenget, i små bikinier, og med hjerter i øynene. 

Dette handler ikke om at det er etisk forsvarlig, men at disse gutta ufrivillig er forbilder, idoler og haugevis av unge jenters kjendisforelskelse. Under et besøk hos Skavlan fortalte gutta åpenlyst at de hadde veldig lyst på kjærester, og at de var på utkikk. 

Det er mulig at jeg er kjedelig, kritisk og krass. Men hvorfor i alle dager blir ikke gutta spurt om hvilken fotballspiller som er deres favoritt? Om de trives på skolen? Om hva de drømmer om? 

Hvorfor må de snakke om at de ønsker seg kjæreste, og bade blant lettkledde jenter?

Nylig postet Dagbladet en film av Guro på 11 år, som mener akkurat det samme som meg. Og i kommentarfeltet til filmen la jeg igjen følgende kommentar:

“Jeg blir faktisk ordentlig brydd! TUSEN TAKK for at du sier ifra Guro:) Jenta er faktisk 11 år gammel, og jeg beundrer hennes verdier og tanker. Dette handler ikke om å være feminist, men om å si ifra. Bemerker at det kun er menn som kommenterer at jenta som er 11 år burde tilbake til kjøkkenet, og det sier litt. Stiller spørsmål ved om dere har barn? Jenter? Om dere har barn som blir seksualisert i hue og rævva? 🙂 Marcus og Martinius er foreløpig barneartister, og vi i kommentarfeltet her er ikke deres målgruppe. De klarer fint å fremstille jenter som objekter i denne musikkvideoen. Vet ikke om datteren deres på 11 år står på kjøkkenet nå? Burde ikke hun i såfall være ute og leke?”

Etter at flere menn har skrevet at Guro burde komme seg tilbake på kjøkkenet. At hun må slutte å være så hårsår. At hun sutrer. At hun ikke skal grine fordi hun ikke er så fin i bikini. 

Jeg minner om at Guro er 11 år. 

Jeg gjentar også: Hvor mange 11 åringer står egentlig på kjøkkenet? 

For dette handler ikke om å være hårsår eller om å sutre. Men om retten til å si ifra. 

Jeg vil også bemerke at Guro er et barn, og overhode ikke skal behøve å tenke på at hun er fin i bikini. Hun burde også slippe å sammenlikne seg med jentene i musikkvideoene til hennes idoler. 

Marcus og Martinius er artister for fremtiden. Det hadde stått stor respekt av managementet til gutta om de latt de være barn litt til, at de kunne latt de slått et slag for likestilling og respekt og at de kunne latt gutta stått på skatebord og badet, uten lettkledde jenter som plasket rundt dem. 

Nei, vi jenter er ikke til pynt. Og det er fantastisk at noen sier ifra!

Fansen til Marcus og Martinius er ikke deilige. De er barn. 

 

#IKKETILPYNT

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty

 

 

11 kommentarer

11 thoughts on “#IKKETILPYNT

  1. Tusen takk for et fantastisk innlegg! Guro hilser 🙂
    Hilsen Karine (Mammaen til Guro)

  2. Er igrunn helt enig, men har du sett 15-åringer nå om dagen? Det er jo nettopp slik det er, ihvertfall veldig mange plasser, så jeg kan jo på et vis forstå at m&m ønsker å lage en slik musikkvideo. Selvom fansen deres fortsatt er 5-10 år gamle jenter er de nå 15 år gamle og kommer jo ikke til å fortsette å lage musikk for barneskolebarn.

  3. Helt enig! Når det er så mange barn ned i 5 års alderen som har de som forbilder, burde musikkvideoen vært tilpasset denne målgruppen! Synes også det andre poenget til Guro er viktig, om at guttene koser seg mens de står på skateboard osv, og jentene fremstilles mer som objekter som bare sitter der og er “deilige”.. Hvorfor er ikke jentene med og har det gøy?
    Marie: Når Markus og Martinus selv blir eldre (feks 25 år) tror jeg ikke lenger 5-10 åringer er målgruppen. Tror de små synes det er ekstra stas at M&M selv er barn/tenåringer og når de blir eldre blir kanskje målgruppen deres også litt eldre?! Uansett burde det tas hensyn til at barn som nesten fortsatt går i barnhagen ser opp til dem. Da er det ikke bra at jentene i videoen fremstilles som objekter, mens guttene kan leke og ha det gøy med å være aktive.

  4. Jeg er enig. Det burde tilpasses de som hører mest på dem, men de ønsker vel en eldre fanbase da. Litt kjedelig å lage musikk for 5-åringer når man er 15. Mange jenter på 15 er dessverre “deilige” (æsj). Man føler seg jo så utrolig voksen når man er 15-16 år. Det gjør mest sannsynlig disse guttene også. Vanskelig å vokse opp i rampelyset og skulle tilfredsstille alle andre i tillegg til seg selv 🤔

  5. Om noen år er de like utslitte og lattervekkende som Barbie Lene. Og så må de p**** på Paradise Hotel for å få oppmerksomhet. Trist. Og det er ikke gutta eller jentene som gjør verden slik. Men markedet for det, og de som styrer i bakgrunnen. Det slutter aldri. Ikke så lenge det mest primitive i oss får lov til å styre.
    Jentene må velge vekk dette selv. (Gutta og selvfølgelig) men det er ganske vanskelig når selv mødre på 35 legger ut oppsminka fotoshoppa bilder av seg selv på FB med “ta meg” blikk…

  6. Typisk søppel man kan forvente å høre fra sosialistfeminister som aldri har hatt draget på gutta!
    La Marcus og Martinius få bade seg i lettkledte jenter så mye de vil.
    Og ta det med ro, datteren tar ikke skade av å se på det.

  7. Vi har har eldre krisen, men barn har oppmerksomhetskrisen.Det burde ikke være sånn. Godt innlegg!

  8. Kan ikke si meg enig. Du klager over ingenting, bare fordi de har kvinner som er fine i musikkvideon er det krise. Så du mener kvinnene burde se stygge ut? sånn at jentene, som jeg kan minne deg på er rundt lav alder, og Marcus og Martinus er 15 år, skal føle seg bedre, for de henger med jenter som ligner mer på de. Du mener også kvinner ikke er til pynt, isåfall vil jeg klage over at Marcus og Martinus er for kjekke, jeg er 15 år, men jeg kan ikke bli like kjekk, hva mener jeg med dette? Både menb og kvinner blir oversexuslisert og brukt til pynt, forskjellen er at menn klager ikke. Jeg syns Scarlett Johansson er knalldigg, men jeg er klar over at hun er sltfor gammel. Og at hun er omriget av menn. Ikke bry deg om kvinner ser fine ut bare fordi du ikke er like fin. Sex seller bli over det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *