Min fasit

Categories Tanker 💭


 

For en stund siden stilte jeg opp for VG og Minmote. Jeg tråkket milevis ut av min egen komfortsone og stilte meg selv haugevis av spørsmål om hvorfor ikke jeg skulle kunne stille opp. Alle de negative tankene svirret gjennom hodet mitt, og jeg sammenliknet meg med alle andre modeller.

I kommentarfeltene til denne filmen har det dukket opp kommentarer om hvor tøff jeg er. Hvor flott jeg er, og hvor bra forbilde jeg er. Dette er kommentarer jeg i utgangspunktet burde vært lykkelig for å få slengt etter meg, men jeg skal ærlig innrømme at jeg sitter igjen med en sikkelig bismak i munnen. 

Er jeg et forbilde fordi jeg ikke er A4?

Hvis svaret er ja, så mener jeg at vi har en sinnsykt lang vei å gå. Jeg liker dårlig å snakke om min egen størrelse, men ikke fordi jeg er flau – Men rett og slett fordi jeg føler at det overhode ikke burde ha noe med mitt syn på egen kropp å gjøre. For ikke å snakke om andre sitt syn på min. 

For hvem bestemmer egentlig hva som er A4? Finnes det? 

Jeg er lei av at alle som ikke er A4, alle som er retusjerte og tilgjorte blir hyllet. Jeg er lei av at damer med kurver blir hyllet opp i skyene med en gang de dukker opp på forsiden av et blad eller med en gang de sier at de elsker kroppen sin. Jeg er lei, fordi vi aldri hyller de som er det motsatte – Og fordi kroppen ikke er noe vi burde hylle, men noe vi burde akseptere. 

Jeg skal være helt ærlig å innrømme at jeg vurderte å ikke stille opp fordi jeg ikke følte meg fin nok, men hvilke signaler ville det egentlig sendt? I bunn og grunn tror jeg de fleste ville tenkt de samme tankene, uansett hvordan de ser ut. 

Jeg stilte ikke opp fordi man trenger at “noen som meg” gjør det. Jeg stilte opp fordi jeg ikke så noen grunn til at ikke jeg skulle gjøre det. Og fordi jeg ikke ville la tankene om at jeg ikke er fin nok stoppe meg. 

Vi har en lang vei å gå når det kommer til kropp, og jeg tror at noe av det første vi må gjøre er slutte å hylle en viss type kropp. Enten fordi den er liten eller stor. Høy eller lav. Slank eller kraftig. Vi burde spare oss for kommentarer som: “Så bra at de brukte en som ikke er så tynn”. For det er ugreit ovenfor de som er tynne. For til tross for at vi trenger et større mangfold skal det ikke være mindre greit å være tynn. 

Jeg ønsker ikke en klapp på skulderen fordi jeg ser ut som jeg gjør. Det er nemlig ingen andre sin fasit enn min. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty

 

 

16 kommentarer

16 thoughts on “Min fasit

  1. JAA! dette her ER SÅ SANT!! hvorfor skal store damer hylles, og ikke små? hvorfor er det bra å være stor, og ikke bra å være slank?? helt helt enig. kropp er kropp, hvis man ikke kommenterer og hyller så forsvinner kanskje fokuset litt også.

  2. Syns du ser nydelig ut 🙂
    For meg er du et forbilde som står frem med den kroppen du har, for det vet jeg ikke om jeg hadde turt 🙂

  3. Hei.
    I og med at jeg leser og kommenterer denne artikkelen så sitter jeg vel fanget i glasshuset når jeg kaster en stein ved å si at jeg er oppriktig lei av alt kroppshysteri og behovet for å stå frem når man ikke er A4.
    Jeg så nettopp en kommentar her om dagen om intimkirurgi. De intervjuet flere unge damer, og uten å påberope meg å være ekspert på området, så synes jeg vaginaene så “A4” ut, men likevel valgte flere av damene å operere seg. Det som var spesielt var at når menn ble intervjuet om vaginaer så virket det ikke som de brydde seg for mye om hvordan vaginaene så ut, men de som virkelig brydde seg og kommenterte utseendet på vaginaene, jo det var damene selv.
    Nå er jo jeg mann, og er nok smertelig klar over at jeg i de fleste kvinners øyne ikke er noe guds gave til kvinnene sånn rent utseendemessig. Men jeg har jo andre kvaliteter enn hvordan jeg ser ut, og får heller bruke disse kvalitetene for det de er verdt.
    Dere kvinner burde bli flinkere til å bry dere mindre om hva folk mener om dere. Det er nå min mening:-)

  4. Flott innlegg. Det er synd at du ikke trives helt i din egen kropp, for ordens skyld, det gjør ikke jeg heller. Det er et enormt kropspress i verden i dag desverre, men det finnes ingen fasit på hva som er bra og ikke bra kropp.
    Jeg kan i værtfall si at du har ingen ting å skamme deg over, jeg syntes du ser både sunn og sexy ut, og jeg har 40 års erfaring som hannkjønn, så jeg vet hva jeg prater om.

  5. Du er dødsfin!!! Hvordan er Calvin Klein bikinien i størrelsen? Må bestille samme 😍😍

  6. Samfunnet er skrudd i huet. Jeg synes at du ser smashing ut og jeg ville se den videoen med en gang! Du er nydelig og jeg synes det er så herlig å se klær på deg som har en litt mer relaterbar kropp enn de jeg normalt ser modellere klær, spesielt badetøy. Stå på! Det er ikke deg det er noe feil med!!
    Du sier selv at du var usikker på om du ville stille opp fordi du ikke følte deg fin nok, og hvorfor tror du det er sånn? Hvorfor så mange av oss føler det sånn? Det er fordi du trosser den følelsen at du blir “hyllet”. Det er så mange som heier på damer som deg og som ønsker å se vakre kvinner i flere former enn “over 174 cm og størrelse 32”, men vi (de andre kvinnene) vet at det kan være vanskelig å skille seg fra denne normen i dag – ikke minst å vise selvtillitt i media og få masse kommentarer om kroppen sin.
    Jeg skjønner frustrasjonen din rundt “hyllingen”, men i dag tror jeg dessverre at det trengs… du er et forbilde!! En dag tenker vi forhåpentligvis ikke noe modellens størrelse, høyde, hudfarge, legning, fødte kjønn eller hva det skulle være.
    *Peace on earth!*

  7. Ikke fin nok ?
    Herregud , slik du er på bildene er du en gave til menn . Du er bare nydelig .
    Fantastisk . Det er hvordan du ser ut .

  8. Jeg skulle ønske at media kunne stoppe å snakke om kropp. Jeg gir fullstendig blanke i hvordan kroppen de snakker om ser ut, jeg bare spyr av ordet kropp.
    Det må da finnes andre mer interessante temaer å snakke om her i verden…jisses..

  9. hei 🙂 nå er jo dette et gammelt inlegg men vil bare si at jeg syns du ser smashing ut!! <3 <3 <3
    det viktigste burde ikke være hva slags størrelse man er , men at man er fornøyd selv med kroppen sin og ellers!! <3 <3
    klem frameg!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *